Faner - en omöjlighet

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

fallenone
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2021-10-01

Faner - en omöjlighet

Inläggav fallenone » 2021-10-04 13:09

Hej

Det verkar helt jäkla omöjligt att få tag på lite olika faner runt om i landet. Hur har ni andra gjort när ni beställt högtalare från Ingvar? Jag har hittat 1-2st snickerier som har 3-4st träslag men thats it.

Jag letar främst efter valnötsrot eller något mörkare träslag som går åt brunt/chokladbrunt.

Ingvar sitter endast på jakaranda vad jag vet.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3251
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Faner - en omöjlighet

Inläggav Calleberg » 2021-10-04 13:17

Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

fallenone
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2021-10-01

Re: Faner - en omöjlighet

Inläggav fallenone » 2021-10-04 13:30

stort tack!

Det verkar vara svårt att få till valnötsrot och valnöt som inte är amerikanskt.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3251
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Faner - en omöjlighet

Inläggav Calleberg » 2021-10-04 14:02

Valnötsrot:
http://www.fanerami.se/faner_i_blockvara.php

Din google-fu verkar mycket svag...












:D
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

fallenone
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2021-10-01

Re: Faner - en omöjlighet

Inläggav fallenone » 2021-10-04 14:13

haha

Jag har varit i kontakt med dem och de säljer väldigt mycket åt gången.

En jag talade med precis sa ngt om att ingen handlar med Jakaranda längre, så även om det finns de som har det så är ingen intresserad och det blir svårt att sälja även om man har tillstånd.

Knepigt detta, när man inte kan se olika typer av faner i butik. Det är inte lättillgängligt.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3251
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Faner - en omöjlighet

Inläggav Calleberg » 2021-10-04 15:10

fallenone skrev: Det verkar vara svårt att få till valnötsrot och valnöt som inte är amerikanskt.



Välkommen till Faktiskt!

Några kontrollfrågor/påståenden bara som det vore kul om du svarade på:

Kallar du din cykel för "fixie"?

En riktig GT görs såklart på "Hendricks"?

Carbonara och Espresso kan bara göras på ett sätt; det rätta!

Öl smakar bäst om den inte går att köpa på Systembolaget?




I kid because I care :D
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Tank
piPig redaktör
 
Inlägg: 1263
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Sollefteå

Re: Faner - en omöjlighet

Inläggav Tank » 2021-10-04 15:38

Har lite samma problem när det kommer till massivt ädelträ. Svenska handlare är rätt hopplösa. Butiksförsäljning existerar knappt. Säljer de ens på nätet så är fraktkostnaderna så höga att det gör ont - jag har beställt från england, pre-brexit - för ca. en femtedel av vad vissa tar här. 8O Ett tips är https://www.pondussnickeri.se inte för att de verkar ha valnötsrot, bara vad jag misstänker är amerikansk valnöt. Men man får komma in och titta! På tisdagar.

Andra företag jag kikat på:
www.edelholzshop.de
www.bellforestproducts.com
www.surreytimbers.co.uk

Ingen direkt lycka där.

https://www.veneersupplies.com/categori ... d__Veneer/ kanske?

En utväg är att hitta någon med ett sågverk och ragga rätt på träden själv. Sen tar man till bandsågen och fixar eget fanér. Pust. :?
Error 42 - signature not found.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Faner - en omöjlighet

Inläggav Frisk » 2021-10-13 23:29

Verkar ju vara allmän trä/virkesbrist nu, men när jag köpte sa jag bara vad jag ville ha och IÖs snickare (antar jag) skötte resten. Behöver man leverera fanéret själv nu mer? Låter lite konstigt. Eller avser du fanéra själv?
Jag har köpt skivor av calexico, kanske inte har så mycket udda? Köpte ovanligt golv (helstav fiskben av valnöt) av stombergs massiva trägolv, de verkar ha lite blandat utbud och kan vara värt att kontakta. Även Holm trävaror skulle kunna ha något.

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Faner - en omöjlighet

Inläggav MacBruce » 2021-10-14 00:21

fallenone skrev:Hej

Det verkar helt jäkla omöjligt att få tag på lite olika faner runt om i landet. Hur har ni andra gjort när ni beställt högtalare från Ingvar? Jag har hittat 1-2st snickerier som har 3-4st träslag men thats it.

Jag letar främst efter valnötsrot eller något mörkare träslag som går åt brunt/chokladbrunt.

Ingvar sitter endast på jakaranda vad jag vet.


Har nog tipsat om det tidigare, men jag gitter inte söka forumet på det just nu: googla på "+tibro+faner". Skulle inte förvåna mig, om du då får "Jonssons Fanér" (Sveriges äldsta fanér-fogare) i en majoritet av resultaten. Kan löna sig att slå dem en signal, för de kan nog förmodas ha en massa "spillbitar" - storleksordning "fotbollsplaner" – av olika träslag i lager. Annars kan de nog tipsa om decopeurer o. liknande, som kan ha fanérbitar att avyttra till rimliga priser.

Jag är uppväxt i Tibro (då "Sveriges Möbelcentrum") men har inte besökt samhället på en massa år. I stort sett hela "svärdssidan" av min familj var dock sysselsatta med "finmöbel-snickeri" i en eller annan form, där intarsia och decopeurer var högeligen involverade. Jonssons är (enligt wiki fortfarande) "ett litet familjeföretag", kommunen är inte så stor, så de kan nog tipsa om var man kan få tag i lite fanér så att det räcker till några högtalare, om de inte själva kan bistå.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Faner - en omöjlighet

Inläggav RogerGustavsson » 2021-10-14 17:39

http://www.mackfaner.se/ i min födelseort Vaggeryd (lådorna till Carlsson OA-51 gjordes på samma gata).


Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster