Vad för yta vill man ha på A2?!?!?!?!?!?!?! Osv...

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Vad för yta vill man ha på A2?!?!?!?!?!?!?! Osv...

Inläggav DVD-ai » 2021-11-05 08:34

Hej alla andra goa, fina och underbara !
Nu är det så att jag är i färd med att komplettera min 2kanal setupp till att bli en flerkanals sådan.
Jag tänker mig 6st Ino a2 som surround då det är den bästa surround högtalaren jag upplevt.
Nackdelen är att det samtidigt är den helt klart minst estetiskt tilltalande....

Så!
Man vill nog gärna ha baffeln svart för att minimera hur mycket elementen "sticker ut" estetiskt.
Samtidigt så är svart så trist och jag tänker mig faner för att gå till en lite mer premium känsla och något som talar bra med mitt övriga i rummet.

Till frågan:
Har ni några fina bilder/förslag på yta på A2 som gör dessa mindre iögonfallande?
Eller i vart fall trevligare att ha fallande in i sina ögon... :roll: :D

Jag tänker mig just 6st för att det får lov att vara bra nog, jag har inte heller plats att placera ut fler på något vettigt vis.
Så fler än 6st kommer det inte att bli. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3644
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Vad för yta vill man ha på A2?!?!?!?!?!?!?! Osv...

Inläggav juanth » 2021-11-05 15:49

Mörk oljad/halvmatt lackad fanér som gör att de försvinner lite och matchar dina toppar?
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Kraniet
 
Inlägg: 12542
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Vad för yta vill man ha på A2?!?!?!?!?!?!?! Osv...

Inläggav Kraniet » 2021-11-05 16:14

Fixa en elastisk "socka" som kan dras över dom?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Vad för yta vill man ha på A2?!?!?!?!?!?!?! Osv...

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-11-05 16:53

Mina Ambiens 3 fick målas av olika konstnärer med valfritt motiv. Tyvärr blev 2 st aldrig klara och kom aldrig tillbaka. Lite svinn får man räkna med. :mrgreen:
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Vad för yta vill man ha på A2?!?!?!?!?!?!?! Osv...

Inläggav music4ever » 2021-11-05 16:57

Svart funkar alltid och till stort sett alla färger man kan ha på väggen.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Vad för yta vill man ha på A2?!?!?!?!?!?!?! Osv...

Inläggav Belker » 2021-11-05 17:02

Kraniet skrev:Fixa en elastisk "socka" som kan dras över dom?

Håller med. Kanske med en ram/nät innanför för att göra formen till rena rätblock.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11468
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Vad för yta vill man ha på A2?!?!?!?!?!?!?! Osv...

Inläggav PekkaJohansson » 2021-11-05 17:56

Fanér på högtalare är i mitt tycke sällan så diskret som jag önskar. Ett undantag är möjligen de kubiska och tändsticksaskformade äldre Sonab-högtalarna. Jag tilltalas av tanken på en högtalartygklädd ram framför a2 i form av antingen en kub eller en halvcirkel. Högtalaren bör i så fall målas matt svart för att inte göra sig påmind bakom tyget. Annars är naturnära färger ofta bra för att göra högtalare mindre visuellt påträngande. Jag har använt en elefantgrå/blågrå kulör till två uppsättningar surroundhögtalare och aldrig upplevt att de pockar på uppmärksamhet.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Vad för yta vill man ha på A2?!?!?!?!?!?!?! Osv...

Inläggav paa » 2021-11-05 22:44

I bildtråden på inoavdelningen finns en bild på en väldigt diskret surroundhögtalare.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bubben
 
Inlägg: 595
Blev medlem: 2005-11-09

Re: Vad för yta vill man ha på A2?!?!?!?!?!?!?! Osv...

Inläggav Bubben » 2021-11-06 18:30

Tycker storyboards A3 blir fina trots att de inte rätar ut linjerna, borde bli lika fint på A2. (En bit ner finns bilder på A3 insvept i högtalartyg)

http://www.component.se/forum/index.php ... 180&page=6

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Vad för yta vill man ha på A2?!?!?!?!?!?!?! Osv...

Inläggav DVD-ai » 2021-11-06 22:40

Tack för tipsen! :)

Det lutar dock år en kombination av lack och faner, vi får se om det blir så !? :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
meshuggener
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 2007-03-01

Re: Vad för yta vill man ha på A2?!?!?!?!?!?!?! Osv...

Inläggav meshuggener » 2021-11-07 16:54

Kul med bio David.
Blir det en i64s som center bakom ljudtransparant duk? :;)

Ang a2, högtalartyg i vitt om man har vita väggar borde kunna trolla bort dom. Kan ju vara värt att testa då det är nästan gratis och ingen större arbetsinsats.

Har gjort lite liknande i min lilla plutt bio med dina gamla a1or där en ip är center med svart tyg runt
Mest för att barn inte ska vara på den. Men den syns knappt.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Vad för yta vill man ha på A2?!?!?!?!?!?!?! Osv...

Inläggav DVD-ai » 2021-11-08 08:55

meshuggener skrev:Kul med bio David.
Blir det en i64s som center bakom ljudtransparant duk? :;)

Ang a2, högtalartyg i vitt om man har vita väggar borde kunna trolla bort dom. Kan ju vara värt att testa då det är nästan gratis och ingen större arbetsinsats.

Har gjort lite liknande i min lilla plutt bio med dina gamla a1or där en ip är center med svart tyg runt
Mest för att barn inte ska vara på den. Men den syns knappt.


Hehe näää... :mrgreen:
Jag har en i16s redo för den dag jag skaffar duk eller på annat vis löser så jag kan/vill ha en center.
Den duger gott!

Jag har tittat på storyboards bilder på a3 insvepta i tyg, jag gillar inte riktigt hur detta ser ut...
Vitt tyg tror jag inte kommer passa mig så mycket bättre, jag tror det kommer att se ut som några gråaktiga (lådan lyser igenom tyget) säckar som hänger på väggarna. :lol:

Det lutar åt helt svarta i alla fall... Eller svarta men med fanerade sidor + avfasningar.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Vad för yta vill man ha på A2?!?!?!?!?!?!?! Osv...

Inläggav music4ever » 2021-11-09 01:48

Fördelen med svart är att om du byter färg på väggen så kommer de alltid funka. Andra färger kanske gör att man får måla om de.

Användarvisningsbild
SoleldTHX
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 2009-05-05
Ort: Söder om Sthlm

Re: Vad för yta vill man ha på A2?!?!?!?!?!?!?! Osv...

Inläggav SoleldTHX » 2021-11-09 07:34

Bra idé med A2…. Vad kul!

Jag har kört ” utan ljud” hela sommaren som bekant pga renovering. Och efter renovering när jag så smått började med 2 kanal till film och serier upptäcker jag hur himla mycket jag verkligen uppskattar ”atmosfär” till film och tv tittande.

Så nu är mina A2 or (numera 6 St ) åtminstone igång och även fast de inte är helt korrekt placerade så sprider de glädje till varje film och serie tittande. Det blir verkligen en extra dimension med bak kanaler också. Sedan att det är en fantastisk surroundhögtalare gör ju inte saken sämre heller!

Kommer du ihåg när vi hade a2 orna i mitt gamla boende och såg på filmen Barnhemmet (skräck/thriller från 2007) 8O
Ruskiga scener med grymt surround spår så man nästan hoppade ur höftskynket! :mrgreen:

Jag skulle nog kört svarta och eller med faner.. Du brukar ju kunna pricka in designen rätt bra.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att att lära oss någonting nytt.

Large
 
Inlägg: 147
Blev medlem: 2020-07-01
Ort: Linköping

Re: Vad för yta vill man ha på A2?!?!?!?!?!?!?! Osv...

Inläggav Large » 2021-11-09 12:58

Jag penselmålade (så att penseldragen syns) mina A2:or vilket jag tycker blev mycket bra. På så vis blir de inte så "sterila".
Här finns bild på dem: viewtopic.php?f=16&t=70526&start=60#p2200220
De ser ljusare ut på bilden än i verkligheten, men resultatet gillar jag. Återstår att se vad jag tycker om dem när de väl har kommit på plats... :)
-- Air goes in and out, blood goes round and round. Any variation on this is bad. --
pi60s, piP, BS60, pX2, OA 52.2, Denon AVC-X3800H, Rotel 1582 MkII, Emotiva BasX A-300

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Vad för yta vill man ha på A2?!?!?!?!?!?!?! Osv...

Inläggav petersteindl » 2021-11-09 16:16

Man kan måla högtalarna med sån där färg som skiftar färgnyans beroende på omgivningen.

Man kan använda genomskinlig plast och sandblästra och stoppa in lysdioder som man kan styra. Då får man lampor på köpet.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Vad för yta vill man ha på A2?!?!?!?!?!?!?! Osv...

Inläggav paa » 2021-11-09 18:07

Den här tyckte jag var diskret och bra:

Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Vad för yta vill man ha på A2?!?!?!?!?!?!?! Osv...

Inläggav AndersP » 2021-11-09 19:35

Jag har rollat mina a2 med Lady vattenbaserad utomhusfärg i en nyans lite mörkare än väggen. Dom e ordentligt knotriga. Tycker det blev helt ok.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Vad för yta vill man ha på A2?!?!?!?!?!?!?! Osv...

Inläggav DVD-ai » 2021-11-10 08:37

Jo jag har inte heeelt släppt tanken på att bara inte orka bry mig om faner för att göra det lite mer fint, och istället bara rolla dom själv i någon matt svart.

Samma färg som väggarna går tyvärr bort då dessa är vita, och vita högtalare får stirriga element som pockar något alldeles outhärdligt på uppmärksamheten... :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Vad för yta vill man ha på A2?!?!?!?!?!?!?! Osv...

Inläggav Belker » 2021-11-10 09:10

DVD-ai skrev:Jo jag har inte heeelt släppt tanken på att bara inte orka bry mig om faner för att göra det lite mer fint, och istället bara rolla dom själv i någon matt svart.

Samma färg som väggarna går tyvärr bort då dessa är vita, och vita högtalare får stirriga element som pockar något alldeles outhärdligt på uppmärksamheten... :)

Ja, A2 blir riktiga spöken i vitt!

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Vad för yta vill man ha på A2?!?!?!?!?!?!?! Osv...

Inläggav DVD-ai » 2021-11-10 16:53

Belker skrev:
DVD-ai skrev:Jo jag har inte heeelt släppt tanken på att bara inte orka bry mig om faner för att göra det lite mer fint, och istället bara rolla dom själv i någon matt svart.

Samma färg som väggarna går tyvärr bort då dessa är vita, och vita högtalare får stirriga element som pockar något alldeles outhärdligt på uppmärksamheten... :)

Ja, A2 blir riktiga spöken i vitt!


Haha ja, stirriga förvånade spöken... :lol:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Vad för yta vill man ha på A2?!?!?!?!?!?!?! Osv...

Inläggav DVD-ai » 2021-11-10 17:10

Det lutar åt något i stil med detta (foto shoppade/paintade) utförande, sedan återstår det att se vilken faner det blir.

Helst skulle jag vilja ha jakaranda av en typ som nära motsvarar min i64s.
Men om det inte ligger några spillbitar någon stans så får jag gott nöja mig med andra alternativ.
Kanske blir det en mörkare jakaranda som det tydligen finns lite kvar av, eller så får det bli en ådrig och fin ek.
Eken kommer jag nog att vilja oxidera i sådant fall, så att man får den lite mörkare och får fram strukturen i den bättre.
Bilagor
received_1027185798136383.jpg
received_1027185798136383.jpg (31.15 KiB) Visad 3915 gånger
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Vad för yta vill man ha på A2?!?!?!?!?!?!?! Osv...

Inläggav steveo1234 » 2021-11-10 17:16

DVD-ai skrev:Det lutar åt något i stil med detta (foto shoppade/paintade) utförande, sedan återstår det att se vilken faner det blir.

Helst skulle jag vilja ha jakaranda av en typ som nära motsvarar min i64s.
Men om det inte ligger några spillbitar någon stans så får jag gott nöja mig med andra alternativ.
Kanske blir det en mörkare jakaranda som det tydligen finns lite kvar av, eller så får det bli en ådrig och fin ek.
Eken kommer jag nog att vilja oxidera i sådant fall, så att man får den lite mörkare och får fram strukturen i den bättre.



Hmm, snyggt. Men, vill man inte ha ytan under basen fanerad då också?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Vad för yta vill man ha på A2?!?!?!?!?!?!?! Osv...

Inläggav DVD-ai » 2021-11-10 17:20

steveo1234 skrev:
DVD-ai skrev:Det lutar åt något i stil med detta (foto shoppade/paintade) utförande, sedan återstår det att se vilken faner det blir.

Helst skulle jag vilja ha jakaranda av en typ som nära motsvarar min i64s.
Men om det inte ligger några spillbitar någon stans så får jag gott nöja mig med andra alternativ.
Kanske blir det en mörkare jakaranda som det tydligen finns lite kvar av, eller så får det bli en ådrig och fin ek.
Eken kommer jag nog att vilja oxidera i sådant fall, så att man får den lite mörkare och får fram strukturen i den bättre.



Hmm, snyggt. Men, vill man inte ha ytan under basen fanerad då också?


Jag har testat lite olika utföranden, men den du föreslår stör harmonin och mina ögon lite....
Det blir så enhetligt rätt med faner bara på sidorna sådär som på min bild. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
SoleldTHX
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 2009-05-05
Ort: Söder om Sthlm

Re: Vad för yta vill man ha på A2?!?!?!?!?!?!?! Osv...

Inläggav SoleldTHX » 2021-11-11 10:55

Dom där var ju supersnygga ! :)
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att att lära oss någonting nytt.

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Vad för yta vill man ha på A2?!?!?!?!?!?!?! Osv...

Inläggav steveo1234 » 2021-11-11 14:22

DVD-ai skrev:
steveo1234 skrev:
DVD-ai skrev:Det lutar åt något i stil med detta (foto shoppade/paintade) utförande, sedan återstår det att se vilken faner det blir.

Helst skulle jag vilja ha jakaranda av en typ som nära motsvarar min i64s.
Men om det inte ligger några spillbitar någon stans så får jag gott nöja mig med andra alternativ.
Kanske blir det en mörkare jakaranda som det tydligen finns lite kvar av, eller så får det bli en ådrig och fin ek.
Eken kommer jag nog att vilja oxidera i sådant fall, så att man får den lite mörkare och får fram strukturen i den bättre.



Hmm, snyggt. Men, vill man inte ha ytan under basen fanerad då också?


Jag har testat lite olika utföranden, men den du föreslår stör harmonin och mina ögon lite....
Det blir så enhetligt rätt med faner bara på sidorna sådär som på min bild. :)


Ok, jag har inte sett varianten jag önskade.
Jag gillar iaf din bild med fanera på sidorna..
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Vad för yta vill man ha på A2?!?!?!?!?!?!?! Osv...

Inläggav DVD-ai » 2021-11-12 07:53

Ja jag tycker själv att den designen är riktigt fin! :)
Det återstår bara att se om det går att få tag på någon passande jakaranda att fanera sidorna med, jag skulle så gärna få dessa att påminna om jakarandan på mina toppar.
Men går inte det, ja då får dessa istället försöka knyta an till annat i rummet.

Ett alternativ då är ek faner med mycket liv i, ek kan vara rätt så tråkigt... Men med rätt exemplar så får man en fin åldring.
Ett annat alternativ är en snygg plywood som då får vara hela sidan och dess lager kommer synas i avfasningarna.

I samtliga fall så kommer faneren att lackas, men med en matt lack.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Vad för yta vill man ha på A2?!?!?!?!?!?!?! Osv...

Inläggav Fostex » 2021-11-12 13:40

Ja, vi har avhandlat ett tiotal olika fanérdesigner utanför forumet, och dessa DVD-ai är inne på blev bland de elegantare. Men fanér på framsidan blir också ganska snyggt i mitt tycke. Dock möter det inte a2'ornas lustiga former och vinklar lika bra på något sätt. Hoppas rätt jakaranda finns, så att vi får se dem i praktiken!

Bilderna jag har ritat om är med valnötsfanér för övrigt, vilket inte heller är helt oävet.

Här är det utförande steveo1234 efterfrågar:
Bilagor
a2.png
a2.png (162.35 KiB) Visad 3611 gånger
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Vad för yta vill man ha på A2?!?!?!?!?!?!?! Osv...

Inläggav steveo1234 » 2021-11-12 13:48

Fostex skrev:Ja, vi har avhandlat ett tiotal olika fanérdesigner utanför forumet, och dessa DVD-ai är inne på blev bland de elegantare. Men fanér på framsidan blir också ganska snyggt i mitt tycke. Dock möter det inte a2'ornas lustiga former och vinklar lika bra på något sätt. Hoppas rätt jakaranda finns, så att vi får se dem i praktiken!

Bilderna jag har ritat om är med valnötsfanér för övrigt, vilket inte heller är helt oävet.

Här är det utförande steveo1234 efterfrågar:


Oh, tack!

Japp, jag tycker den varianten är snyggare. Varianten utan faner på framsidan ser "fel" ut för det ser ut som att någonting saknas.
För mig. Men, det är inte jag som ska ha dem :p
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vad för yta vill man ha på A2?!?!?!?!?!?!?! Osv...

Inläggav Nattlorden » 2021-11-12 15:03

Aldrig funderat över fanérade a2 innan.... men jag får nog säga att jag hade föredragit Davids variant av dessa två...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Nästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster