Snygga till pi60

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Patrik_B
 
Inlägg: 1593
Blev medlem: 2005-12-02

Snygga till pi60

Inläggav Patrik_B » 2021-12-12 11:27

Mina 15 år gamla pi60 behöver snyggas till då jag främst är less på färgen men lacken börjar även bli sliten efter 15 år med småbarn.

Jag kommer att lämna bort lådorna för lackering och innan dess kommer jag att plocka ur elementen och anslutningen på baksidan. Men det rackarnas basporten är ju limmad i lådan. Och eftersom jag minns det som att jag var sugen på få ihop högtalarna så tog jag väl bara första bästa kontaktlim vid monteringen. Hur får man bort basportarna utan att förstöra lådan? Eller klarar lackeraren av att maskera porten så att det blir snyggt?

Skumfronten framför diskanten börjar även bli dålig och faller sönder i kanterna. Hur får man tag på IÖ för att köpa nya skumfronter?

Om jag ändå har rivit högtalarna - bör jag göra någonting annat när jag ändå håller på?
* Nya tätningslister?
* Löda om delningsfiltren?
* ...
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Snygga till pi60

Inläggav paa » 2021-12-12 16:04

Kanske går att lacka portarna i samma färg som lådan?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Snygga till pi60

Inläggav E » 2021-12-12 16:56

Patrik_B skrev:Hur får man tag på IÖ för att köpa nya skumfronter?

Svarar han inte i telefon? 070-523 32 32.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Snygga till pi60

Inläggav Conan » 2021-12-12 18:31

paa skrev:Kanske går att lacka portarna i samma färg som lådan?


Det där var ju ingen dum ide! :)

En duktig lackerare har säkert koll på hur lådorna ska slipas, maskas, grundas samt sen lackeras. Även portarna ska slipas innan målningen och kanske ska det spacklas & slipas så att det blir en sömlös övergång. Tänkte du göra förarbetet själv och sen bara lämna bort på lackering? Ta då reda på exakt hur du ska göra.

Omlödning av alla förbindelser är ju en enkel sak att göra när ändå högtalarna är isär.

Användarvisningsbild
Patrik_B
 
Inlägg: 1593
Blev medlem: 2005-12-02

Re: Snygga till pi60

Inläggav Patrik_B » 2021-12-12 19:48

E skrev:
Patrik_B skrev:Hur får man tag på IÖ för att köpa nya skumfronter?

Svarar han inte i telefon? 070-523 32 32.

Mvh E*


Tack. Det ska jag testa!
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
Patrik_B
 
Inlägg: 1593
Blev medlem: 2005-12-02

Re: Snygga till pi60

Inläggav Patrik_B » 2021-12-12 19:57

Conan skrev:
paa skrev:Kanske går att lacka portarna i samma färg som lådan?


Det där var ju ingen dum ide! :)

En duktig lackerare har säkert koll på hur lådorna ska slipas, maskas, grundas samt sen lackeras. Även portarna ska slipas innan målningen och kanske ska det spacklas & slipas så att det blir en sömlös övergång. Tänkte du göra förarbetet själv och sen bara lämna bort på lackering? Ta då reda på exakt hur du ska göra.

Omlödning av alla förbindelser är ju en enkel sak att göra när ändå högtalarna är isär.



Porten är svart idag och att spackla och lacka den yttre delen blir antagligen lätt och bra. Men då jag tänker lacka i en ljus färg (vit?) så är jag rädd att det kommer bli svårt att få det att bli bra hela vägen in i porten. Det är relativt stor diameter så man ser ju rätt in i högtalaren och minsta miss i lackeringen kommer synas tydligt. Läskigt tänker jag och rätt mycket extrajobb om det går fel.

Jag kanske behöver leta reda på en lackerare för att se vad han säger.
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
jannew
 
Inlägg: 87
Blev medlem: 2005-03-22

Re: Snygga till pi60

Inläggav jannew » 2021-12-13 09:52

Porten brukar lossna när man trycker inifrån lådan.

Användarvisningsbild
DorreN
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 2006-04-29
Ort: Falun

Re: Snygga till pi60

Inläggav DorreN » 2021-12-13 20:49

Är din plan att lacka pi60 vita skulle jag tänka till en extra gång innan porten lackas vit.
Smaken är som baken såklart men lika snygg ett par vita pi60 med svart fot, port och element är, lika fula tycker jag ett ett par med vit port är.

Det finns ett inlägg i den klistade Bildtråden i denna avdelning, från 2008 där man ser en basmodul med vit port.

Det fanns för ett tag sen ett par vitai32s med vit fot.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Snygga till pi60

Inläggav music4ever » 2021-12-13 23:01

Patrik_B skrev:
Conan skrev:
paa skrev:Kanske går att lacka portarna i samma färg som lådan?


Det där var ju ingen dum ide! :)

En duktig lackerare har säkert koll på hur lådorna ska slipas, maskas, grundas samt sen lackeras. Även portarna ska slipas innan målningen och kanske ska det spacklas & slipas så att det blir en sömlös övergång. Tänkte du göra förarbetet själv och sen bara lämna bort på lackering? Ta då reda på exakt hur du ska göra.

Omlödning av alla förbindelser är ju en enkel sak att göra när ändå högtalarna är isär.



Porten är svart idag och att spackla och lacka den yttre delen blir antagligen lätt och bra. Men då jag tänker lacka i en ljus färg (vit?) så är jag rädd att det kommer bli svårt att få det att bli bra hela vägen in i porten. Det är relativt stor diameter så man ser ju rätt in i högtalaren och minsta miss i lackeringen kommer synas tydligt. Läskigt tänker jag och rätt mycket extrajobb om det går fel.

Jag kanske behöver leta reda på en lackerare för att se vad han säger.


Bild

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Snygga till pi60

Inläggav Conan » 2021-12-14 07:35

Det är nog en hel del jobb att spackla, slipa, grundmåla och sen lacka området runt porten för att det ska bli riktigt fint, men jag tror det kan bli just riktigt fint. En ljusgrå (t.ex.) primer lämplig för plast måste nog till för att färgen ska se jämn och fin.

Vågar man sen också lacka frontplattan till diskanten i vitt med t.ex. airbrush så tippar det nog över från "fin högtalare" till skulptur. :P

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Snygga till pi60

Inläggav distad » 2021-12-14 12:53

http://i7.photobucket.com/albums/y292/k ... derade.jpg Hasselnöt Metallic är den absolut snyggaste utförandet på pi60 :!: Nog den snyggaste högtalare som jag sett.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: Snygga till pi60

Inläggav Elfsberg » 2021-12-22 12:25

Det går ju att köpa en ny port om den blir skadad.. :)
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)


Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster