Impedanskurva i16s?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Impedanskurva i16s?

Inläggav sprudel » 2021-12-16 13:39

Någon som har?
Diskuterar högtalarkablage och olika elektriska parametrar som kan ha betydelse för återgivningen och då bör man ha kolla på både högtalare och slutsteg också. Därför, en impedans och fas på Inoi16s.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Impedanskurva i16s?

Inläggav Morello » 2021-12-16 14:52

Du är välkommen att att ta med en i16 till mig så mäter vi impedangsen. :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Impedanskurva i16s?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-12-16 15:48

Är inte impedans och fas samma som för pi60s? Förutom i basen. Finns inte kurvor i Manifestet?

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Impedanskurva i16s?

Inläggav Morello » 2021-12-16 15:50

Näppeligen - pi60s är ju en basreflexkonstruktion och i16 en sluten dito.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Impedanskurva i16s?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-12-16 16:09

Notera gärna vad jag skrev beträffande basen...

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Impedanskurva i16s?

Inläggav sprudel » 2021-12-16 17:51

Morello skrev:Du är välkommen att att ta med en i16 till mig så mäter vi impedangsen. :)


Tar med nästa gång jag kommer upp.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Impedanskurva i16s?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-12-16 20:37

Impedanskurva för pi60s med konjugatlänk nedan. Ovanför ca 100 Hz torde i16s har liknande förlopp.

pi60s.jpg
pi60s.jpg (230.85 KiB) Visad 4141 gånger

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Impedanskurva i16s?

Inläggav sprudel » 2021-12-16 20:46

Tack Roger men den har jag också. Blir ju elegant med konjugatlänken. :)
Skulle gärna vilja ha en ren impedans/fas utan konjugatlänk.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Impedanskurva i16s?

Inläggav Rydberg » 2021-12-16 21:07

De där reflektionerna de pratar om på eufånia är knappast ett problem i audiosammanhang. Folk som läser teorier och inte förstår i vilka applikationer det kan bli ett problem.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Impedanskurva i16s?

Inläggav sprudel » 2021-12-17 07:31

Det skulle jag inte vilja påstå med säkerhet. Det är nog avhängigt av både slutstegets konstruktion och hur långt ut i periferin man gått med kabelkonstuktionen.
TS itererar sig fram i en ansträngning att förstå samband. Det tycker jag är trevligt och finner ingen anledning att dissa det.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Impedanskurva i16s?

Inläggav nuffe » 2021-12-17 09:29

Jag kan komma förbi ganska snart med dator och DATS V2 så kan vi enkelt mäta upp impedanskurvan.
Är just nu ganska kraftigt förkyld så det blir att vänta några dagar.

Henrik

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Impedanskurva i16s?

Inläggav sprudel » 2021-12-17 09:32

nuffe skrev:Jag kan komma förbi ganska snart med dator och DATS V2 så kan vi enkelt mäta upp impedanskurvan.
Är just nu ganska kraftigt förkyld så det blir att vänta några dagar.

Henrik


Gärna, krya! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Impedanskurva i16s?

Inläggav Rydberg » 2021-12-17 10:02

sprudel skrev:Det skulle jag inte vilja påstå med säkerhet. Det är nog avhängigt av både slutstegets konstruktion och hur långt ut i periferin man gått med kabelkonstuktionen.
TS itererar sig fram i en ansträngning att förstå samband. Det tycker jag är trevligt och finner ingen anledning att dissa det.

Vid audiofrekvenser uppför sig inte kabeln som en transmissionslinje!! TS borde använda sin tid till att läsa en bok istället 8)

Om du vill slippa att bränna din tid på trams så hittade jag en artikel som vid första anblicken verkar sund.
https://sound-au.com/cable-z.htm
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Impedanskurva i16s?

Inläggav Morello » 2021-12-17 10:56

sprudel skrev:Det skulle jag inte vilja påstå med säkerhet. Det är nog avhängigt av både slutstegets konstruktion och hur långt ut i periferin man gått med kabelkonstuktionen.
TS itererar sig fram i en ansträngning att förstå samband. Det tycker jag är trevligt och finner ingen anledning att dissa det.


Vid audiofrekventa signaler är våglängden som kortast ungefär 11 000 meter. Det blir således inte någon fasförskjutning utmed kabeln i en musikanläggning och därmed nonsens att tala om reflektioner eller att försöka tillämpa transmissionsledningsteori. Problemen uppstår först om vi talar om exempelvis transatlantisk telekommunikation på den analoga tiden. Oliver Heaviside löste detta:

https://en.wikipedia.org/wiki/Loading_coil

Observera att Olivers resonemang helt saknar relevans för korta kablar. Ämnet har varit upp för diskussion förut och det bör finnas information att hitta här för den som söker. Svar på tekniska problem hittar man gissningsvis inte på Euphonia, vilket är någon typ av pseudovetenskapens högborg och därtill uppvisar en del av herrarna ett kunskapsförakt av helt extrema mått.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Impedanskurva i16s?

Inläggav Almen » 2021-12-17 11:01

Rydberg skrev:De där reflektionerna de pratar om på eufånia är knappast ett problem i audiosammanhang. Folk som läser teorier och inte förstår i vilka applikationer det kan bli ett problem.

Ja. 200 kHz motsvarar en våglängd på 1,5 km, en kvarts våglängd blir 375 m. Man har knappast kablage i de längderna, va?

Rod Elliot skriver lite om detta i sin artikel Loudspeaker Cable Characteristic Impedance.

Rod Elliot skrev:Conclusions

So, what do you get for your money with 'premium' speaker cables? Quite obviously, very little improvement is afforded by any of these cables over another - 12 gauge zip cable is cheap and easy to make into a speaker lead, Jon's cable is a little more expensive, and there is a fair amount of work involved, and the Goertz cable will set you back about US$200 a pair for 4 metre lengths (and maybe make your amplifier oscillate). Naturally, you can spend a great deal more (and still make the amp oscillate), but I don't see much point.

If it makes you feel better to have sexy looking cross-connected coax leads, then far be it for me to attempt to deny you that pleasure, besides, it might be fun to do (which is far more important). I still can't recommend the Goertz cable, as its capacitance is just too high. A Zobel tames that, but I would be reluctant to use it anyway, and I certainly wouldn't pay their prices for it!

In general, a 'bog standard' Zobel network consisting of a 10Ω resistor and 100nF capacitor in series should be standard, wired internally at the terminals of any loudspeaker. Most cables don't need it, but it does no harm. While these standard values represent a mismatch with most basic or 'exotic' cables, it's not a problem. This has been shown quite clearly in the above response graphs - there are always anomalies if the cable is mismatched, but none of the cables simulated showed any sign that they could make any amp oscillate, regardless of their actual characteristic impedance.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Impedanskurva i16s?

Inläggav Morello » 2021-12-17 11:02

Eufånia skrev:Mycket bra! Ser inte så komplicerat ut. Ganska traditionell konstruktion med global feedback så jag måste ha med hela om det ska funka. Om jag har modellerna för ingående transistorer ska det nog gå. Återkommer...


Första inlägget jag läser är direkt felaktigt. Slutsteget saknar global återkoppling. Det RC-nät (220k, 680 nF) medför bara DC-mässig återkoppling. Vid audiofrekvenser är återkopplingen noll.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Impedanskurva i16s?

Inläggav Morello » 2021-12-17 11:07

Till yttermera visso verkar grabbarna på eufånia inte riktigt förstå att Z=rt(L/C) är en förenkling då man negligerat realdelarna (serie-R och konduktans mellan ledarna). Vid låga frekvenser stämmer en sådan förenkling dåligt.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Impedanskurva i16s?

Inläggav Michael » 2021-12-17 17:55

Klass-D steg slänger ur sig väldigt mycket vid ca ½MHz, plus annat skräp. Kan det eventuellt då vara försvarsbart med ett 'Zobel network' i högtalaren?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Impedanskurva i16s?

Inläggav sprudel » 2021-12-17 20:03

Nu har det blivit lite OT i tråden tror jag. Jag efterlyste impedanskurva, och fas, för i16s. Vad man diskuterar på andra forum är helt irrelevant.
Är det någon som har intresse av det så går det utmärkt att skapa en egen tråd. Tack!
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Impedanskurva i16s?

Inläggav Morello » 2021-12-18 12:34

Frustrerande läsning på Eufånia - ren desinformation som inte ifrågasätts. Medlemmar som ifrågasätter svammlet blir avstängda av den anti-intellektuella forumledningen.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Impedanskurva i16s?

Inläggav Morello » 2021-12-18 12:36

Vad beträffar impedans, så ordnar vi det när du kommer förbi med en högtalare.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Impedanskurva i16s?

Inläggav nuffe » 2021-12-22 13:20

Har du testat ännu?

Henrik

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Impedanskurva i16s?

Inläggav sprudel » 2021-12-22 16:22

Rydberg skrev:
sprudel skrev:Det skulle jag inte vilja påstå med säkerhet. Det är nog avhängigt av både slutstegets konstruktion och hur långt ut i periferin man gått med kabelkonstuktionen.
TS itererar sig fram i en ansträngning att förstå samband. Det tycker jag är trevligt och finner ingen anledning att dissa det.

Vid audiofrekvenser uppför sig inte kabeln som en transmissionslinje!! TS borde använda sin tid till att läsa en bok istället 8)

Om du vill slippa att bränna din tid på trams så hittade jag en artikel som vid första anblicken verkar sund.
https://sound-au.com/cable-z.htm



Jag går på det här, har inget emot alls att andra försöker lära sig, bara trevligt. Finns inte i min värld att kalla nyfikenhet för trams.

http://user.faktiskt.io/paa/Kablar.pdf
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Impedanskurva i16s?

Inläggav sprudel » 2021-12-22 16:23

nuffe skrev:Har du testat ännu?

Henrik


Nope, fullt upp. Jul snart vettu! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Impedanskurva i16s?

Inläggav MagnusÖstberg » 2022-04-15 20:12

Längesedan det var jul.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006


Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster