Pi60, i64/68 - Vad har ni för kringutrustning samt ljud

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

fallenone
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2021-10-01

Pi60, i64/68 - Vad har ni för kringutrustning samt ljud

Inläggav fallenone » 2022-01-01 17:28

Hej och gott nytt år!


Ni som sitter på lite större system från Ingvar Ö. Pi60 och uppåt. Med eller utan basenheter.

1) Vad har ni för förstärkare, källa, kablar; fysiskt medium eller streamar ni?

2) Hur upplever ni ljudet; har ni ändrat något i kringutrustning för att förändra upplevelsen? När man talar om ljud så beskrivs det oftast med ord som

Högupplöst, rent, varmt, emotionella, "stampa takten", analytiskt, kliniskt etc.

Om man skall generalisera lite så verkar det som att högtalare som är högupplösta och visar på alla felen som finns på cd/lp etc. men som ger en enorm upplevelse vid bra inspelningar. Problemet med detta tror jag personligen är att helt plötsligt så blir extremt mycket musik tråkigt att lyssna på, vilket suger rätt hårt. Jag personligen offrar hellre lite upplösning mot att bli emotionellt berörd av musik.

Frågan är ju om man verkligen kan få "allt"? Rätt många högtalare ger inte emotionell koppling mellan mig och ljudet. Hur mycket påverkar elektroniken?

Streaming är en trevlig tanke, men jag tycker mig höra en stor skillnad på fysisk media VS streamat material.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Pi60, i64/68 - Vad har ni för kringutrustning samt ljud

Inläggav PekkaJohansson » 2022-01-01 18:34

Hej och välkommen till Faktiskt! Några av de frågor som du ställer avhandlas då och då på forumet. Jag ger här helt kortfattat min syn på dessa saker.

Begrepp som varmt och emotionellt sätter ofta käppar i hjulet om man vill att andra ska förstå vad man menar när man diskuterar ljud. Det är betydligt bättre att diskutera ljud i objektiva termer som rent, bredbandigt och dynamiskt.

Fel i återgivningskedjan, från inspelning till lyssning, adderas. Därför vinner alla inspelningar, dåliga som bra, på att höras genom en bra anläggning i ett bra rum. Min erfarenhet är att inspelningar som inte är i toppklass vinner extra mycket på att höras i lyssningsmiljö av absolut toppklass eftersom exempelvis ytterligare distorsion i apparatkedjan och överskott av efterklang i rummet lätt gör sådana inspelningar jobbiga att lyssna till. Tyvärr utgör de majoriteten av alla inspelningar.

Strömning är säkert bra för den som gillar det, men man blir beroende av dator för musiklyssningen samt att det ofta blir svårare att hitta de absolut bästa och icke processerade utgåvorna av den musik man vill höra.

Med de bästa skivutgåvorna samt bredbandig, distorsionsfri och högdynamisk återgivning i ett för ändamålet välinrättat rum kan man hänge sig helt åt musiken. På Faktiskt finns en del bra tips!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Pi60, i64/68 - Vad har ni för kringutrustning samt ljud

Inläggav paa » 2022-01-01 18:39

Streaming kan ske genom en Chromecast eller Apple TV och det kräver ingen dator.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
manix
 
Inlägg: 596
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Pi60, i64/68 - Vad har ni för kringutrustning samt ljud

Inläggav manix » 2022-01-01 18:54

Vill bara tydliggöra det uppenbara att man kan streama sina egna rippade skivor och därmed ta del av de "absolut bästa och icke processerade utgåvorna". En streamer är väl i vissa avseenden en dedikerad dator, men det finns ju streamers med inbyggd hårddisk eller där du kan ansluta en hårddisk till streamern och inte är beroende av en annan dator.
Jag streamar huvudsakligen egenrippada CD-skivor via en gammal squeezebox - Topping DAC - Marantz surround receiver - slutsteg - pi60

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Pi60, i64/68 - Vad har ni för kringutrustning samt ljud

Inläggav sprudel » 2022-01-01 20:39

Hej o välkommen till forumet! :)

Vad har du själv för utrustning? Kan vara bra att veta om du vill ha andra förslag.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Pi60, i64/68 - Vad har ni för kringutrustning samt ljud

Inläggav music4ever » 2022-01-02 02:26

fallenone skrev:Om man skall generalisera lite så verkar det som att högtalare som är högupplösta och visar på alla felen som finns på cd/lp etc. men som ger en enorm upplevelse vid bra inspelningar. Problemet med detta tror jag personligen är att helt plötsligt så blir extremt mycket musik tråkigt att lyssna på, vilket suger rätt hårt. Jag personligen offrar hellre lite upplösning mot att bli emotionellt berörd av musik.


Jag vet inte om något "fel" eller viss påverkan som skulle göra alla musik till det bättre. Inte ens en liten del av all musik.

fallenone
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2021-10-01

Re: Pi60, i64/68 - Vad har ni för kringutrustning samt ljud

Inläggav fallenone » 2022-01-02 04:19

Ingen som kan beskriva ljudet ni har hemma enligt er själva?

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Pi60, i64/68 - Vad har ni för kringutrustning samt ljud

Inläggav Conan » 2022-01-02 09:39

Högtalare: pi60s, bs60 & es2
(samt DialogF, a1 samt a1tak för surroundljud)

Slutsteg: Holographic Audio Amp Sixteen

Försteg: Naim NAC-N 272 (också DAC, streamer samt Spotify Connect-spelare)

Andra källor: Oppo BDP-95, vinylspelare, surround via en hemmabioreciever.

Rummet: Vardagsrum med öppen planlösning. Stor soffa. Mattor på golvet. Stor del av högtalarväggen täckt med dämpmaterial i skumplast. Diffusion bakom lyssningspositionen.

Ljudet: Högupplöst, väldigt rent, kan spela mycket högre än vad lägenhetsboendet tillåter (ändå bara 2 x 50 W tillgängligt från slutsteget). Stor ljudbild med mycket bredd och djup som släpper från högtalarna. Men samtidigt en "mjukhet" i ljudet. Musiken får komma fram och röster låter helt underbart. Bra inspelningar låter riktigt bra. Dåliga inspelningar hörs direkt, men det låter inte direkt illa oftast, utan mest... tråkigt. Inte någon "sameness" mellan olika inspelningar förutom en inneboende lenhet/mjukhet i ljudet som sagt.

Uppgraderingen till basstöden bs60 gjorde att jag kunde justera ner basen till acceptabla nivåer i lyssningsrummet. Omflyttning av högtalarna/lyssningsplatsen är/var inte möjlig och det var helt enkelt för mycket bas med ensamma pi60s. Att sen hänga på efterklangstöden es2 några år senare var verkligen pricken över i:t. I mitt rum var det lite för mjukt och jag saknade diskant. es2 gav mer "liv" i ljudet och ljudbilden blev påtagligt större både på djupet & bredden.

Så lite om din "huvudfundering" kring dåliga inspelningar så visst hörs det tydligt i min anläggning. Jag och en ljudkompis delar en Spotify-lista med intressanta låtar. Det har mer än en gång hänt att han sagt "Men lyssna på den här! Jag satt i gårkväll och njöt av denna låten. Det låter helt kanon!" Jag lyssnar och återkommer med: "Men, du... vilken smal och ihoptryckt ljudbild. Sången låter märklig och hela skivan är bassvag. Som grädde på moset har man kört hela klabbet genom tokmastring.". Inte så kul kanske... men vad ska en anläggning göra egentligen? :wink:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Pi60, i64/68 - Vad har ni för kringutrustning samt ljud

Inläggav paa » 2022-01-02 11:31

"Analytiskt", "ljust" eller "klart" ljud kan leda till lyssningströtthet, om det inte samtidigt är rent ljud.
Klart men ändå mjukt är vad man vill ha.
Jag upplevde detta extremt väl när jag bytte från slutstegen i NAD 2010 till Sentec PA9.
Ljudet blev renare, luftigare, klarare, mer detaljerat och allt sådant, men samtidigt mjukare och behagligare.
Är ljudet riktigt distorsionsfritt och rent, så behöver man inte vara rädd för att det blir för analytiskt eller något sådant.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Pi60, i64/68 - Vad har ni för kringutrustning samt ljud

Inläggav Frisk » 2022-01-02 11:35

Svårt att beskriva sånt i ord. Finns nog många här på forumet som kan erbjuda en demo, i alla fall när coronaläget ser lite bättre ut igen. Var i landet finns du?

Användarvisningsbild
DorreN
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 2006-04-29
Ort: Falun

Re: Pi60, i64/68 - Vad har ni för kringutrustning samt ljud

Inläggav DorreN » 2022-01-02 11:40

Jag har valt Holographic Audio amp 27 till i32s. Då har jag effekt som är tillräcklig och förbi dom volymer jag spelar. Holographic Audio och ino har mycket gemensamt och borde därför ha synergieffekter mellan sig.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Pi60, i64/68 - Vad har ni för kringutrustning samt ljud

Inläggav paa » 2022-01-02 13:45

manix skrev:Vill bara tydliggöra det uppenbara att man kan streama sina egna rippade skivor och därmed ta del av de "absolut bästa och icke processerade utgåvorna". En streamer är väl i vissa avseenden en dedikerad dator, men det finns ju streamers med inbyggd hårddisk eller där du kan ansluta en hårddisk till streamern och inte är beroende av en annan dator.
Jag streamar huvudsakligen egenrippada CD-skivor via en gammal squeezebox - Topping DAC - Marantz surround receiver - slutsteg - pi60

Ja Squeezebox Classic som jag hade lät väldigt bra i mina öron. Dom oändligt många mjukvaruuppdateringarna var dock lite utmattande och till slut gick den sönder!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Pi60, i64/68 - Vad har ni för kringutrustning samt ljud

Inläggav RMA » 2022-01-02 20:11

Har i32s och infraX6 i ett inoritat rum med Bryston BDA3 Dac, BP26 försteg, slutsteg 4B cubed och ett 4BSST till basarna med ino CR80es filter.
Låter väldigt stort öppet och mjukt, med rätt material kan man köra pelle i botten utan några problem (mer än hörseln då).
Till surround har jag 6st ino a2 och 4st a1 tak med Bryston SP2 processor och 2st Holographic Audio Amp 16.
Filmljudet låter ofta bättre och naturligare än CD.
I vardagsrummet har jag Pi60s med Pioneer DV668 och Bryston B135. Låter väldigt mjukt och naturligt. Rummet är helt obehandlat.

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Pi60, i64/68 - Vad har ni för kringutrustning samt ljud

Inläggav Fostex » 2022-01-03 18:00

Till min kombination av pi60s och bs60 har jag använt Audiolab 8200DQ, Audiolab M-DAC och Yamaha WXC-50 som försteg och DA-omvandlare. Som slutsteg har jag använt Emotiva XPA-5 gen 1, Emotiva XPA-2 gen 1, Nad 208, Rotel RB-1592 mk II och idag Sentec PA-9. Jag har inte hört skillnad vid något byte, det har låtit bra hela tiden. Nu med Sentec kan jag naturligtvis inte spela riktigt dynamisk musik lika starkt som t.ex. med Nad 208, men under rådande omständigheter är det inget problem.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Pi60, i64/68 - Vad har ni för kringutrustning samt ljud

Inläggav Nattlorden » 2022-01-04 09:54

Vardagsrum

Sonos, Benchmarc DAC1 för strömmat, Pioneer 668 för CD, NAD 5120+NAD RIAA för vinyl (sällan), Holographic Audio Pre25, Ino cr80s+infra, Rotel 1090 till pi60s-s, 2xNAD218 till 8xLTS B1 basmoduler(slutna)

Bio

Sonos & Chromecast för strömmat, Pioneer 668 för CD, Denon x4700h med externa slutsteg, Ino cr80es+infra, Rotel 1090 till i32s, NAD208 till Ino infraY-6
--
Ej kabeltroende, så det är lite blandat. EKK men även mina gamla längder Isoda. Supra likväl som bipackad kabel eller Kjell&Co och det som köptes innan jag slutade bry mig över kabel.

Ljudet är obesvärat, naturligt. Befriad från färgning i sångregistret som jag tyvärr väldigt ofta stör mig på i merparten ( inte alla! ) andra märken. Karaktär följer inspelningarna snarare än något annat. Kapacitet och upplösning upplevs mer än tillräcklig för det mest dynamiska och det mest komplexa musikmaterialet. Mycket lättare att ta till sig sådan musik när den fulla intentionen når fram. Har slutat fundera på/bry mig över ljudet - det är bara musiken som gäller. ( I hemmabiosammanhanget har man dock nya standarder att behöva förhålla sig till med jämna mellanrum ).
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Pi60, i64/68 - Vad har ni för kringutrustning samt ljud

Inläggav goat76 » 2022-01-04 11:19

PekkaJohansson skrev:Strömning är säkert bra för den som gillar det, men man blir beroende av dator för musiklyssningen samt att det ofta blir svårare att hitta de absolut bästa och icke processerade utgåvorna av den musik man vill höra.


Bara lite uppenbar information för dem som kanske inte riktigt hängt med i den tekniska utvecklingen. :D

En streamer är i regel en ”vanlig” apparat i likhet med en CD-spelare, skillnaden är att musiken ligger på hårddiskar antingen kopplade till spelaren internt eller externt till streamern (antingen via direktkoppling eller från en NAS). Rent tekniskt kan man väl kalla en streamer för en för musik specialanpassad ”dator”, men rent handhavande-mässigt är den mer likt en CD-spelare. Utöver detta kan man med en streamer oftast abonnera på diverse streamingtjänster som Qobuz, Tidal, Spotify m.fl, för att på så vis få tillgång till i nästan all musik som finns.

Precis som med uppspelning från en CD-spelare så kan man med en streamer välja de utgåvor av album man själv föredrar, allt som är släppt på CD-formatet går att spela upp inklusive all den musik som inte längre ges ut på CD. Utöver det klarar en streamer oftast att spela upp musikfiler i ännu högre kvalitet än vad som går att lagra på en kompaktskiva. Man kan kort och gått säga att en streamer är nutidens ”CD-spelare”, fast med färre begränsningar.

Användarvisningsbild
meshuggener
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 2007-03-01

Re: Pi60, i64/68 - Vad har ni för kringutrustning samt ljud

Inläggav meshuggener » 2022-01-04 13:25

Kör i32s med infraY8.
Bryston 14B³ till front.
Earthquake Grande BR7 till bas och 7.1 surround (i16s och 6st a2 totalt)
Atoll A500 till Atmos 4 kanaler med ino a2.
Denon x8500 (driver 2st Atmos kanaler med a2 tillfälligt.)
Bryston försteg 17³
Bryston Dac BDA³
Digione signature som transport med Shanti strömförsörjning.
Med volumio och roon.

Kablar är endast Holograpic audio och ino audio.
Dom få inspelningar som är tillgängligt bra producerat låter verklighetstroget. Och jag känner att det är svårt att förklara med annat ord.

Användarvisningsbild
Bubben
 
Inlägg: 595
Blev medlem: 2005-11-09

Re: Pi60, i64/68 - Vad har ni för kringutrustning samt ljud

Inläggav Bubben » 2022-01-10 23:37

Har följande uppsättning:
3xi16s i fronten drivet av Rotel RB1590 och RMB-1066
8xA2 som surround drivet av Rotel RMB-1066 och Dayton Audio MA1260
4xA1 i taket drivet av Rotel RMB-1066 och Dayton Audio MA1260
6xAE TD15H+ i 120l-lådor drivet av Behringer EP-4000
Receiver är Arcam AVR-550
Delningsfilter CR80es
Spelar flac och Deezer HiFi via Sonos med modifierad klocka och digitalutgång
Film via Dune mediaspelare
Media lagrad på hemmaserver (skivor placerade i flyttkartonger)
Det hela placerat i Ino-ritat rum.
Högtalarkablar enligt högtalarkonstruktörens rekommendationer
Signalkablar hemgjorda av CT100.

Har svårt att beskriva hur det låter, rummet i sig gör att det klingar behagligt tack vare den korta efterklangstiden. Känns analytiskt när det ska vara det, och finns bra med kraft när det ska vara det. Sitter ganska nöjd, har inga funderingar på att byta något. Utan söker mest alternativ till Sonos för att ha någon plan när den väl går sönder.

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Pi60, i64/68 - Vad har ni för kringutrustning samt ljud

Inläggav Zappa » 2022-01-11 10:15

1) Vad har ni för förstärkare, källa, kablar; fysiskt medium eller streamar ni?

Jag har Ino Audio pi60, Rotel RB-1582, Topping pre90, Holographic Audio ULC + diverse andra kablar. En Pioneer DV-668 används för avspelning av CD men huvudsakligen streamar jag musik med en Yamaha WXC-50 eller med datorn via ett Motu M2 ljudkort.

2) Hur upplever ni ljudet; har ni ändrat något i kringutrustning för att förändra upplevelsen?

Ljudet är neutralt och skillnaderna mellan olika fonogram hörs tydligt. Dynamiken är hög och basen låter väldigt artikulerad, det är lätt att följa basgångar och trummor får fin attack. Det går att spela ganska starkt med pi60, kort sagt en väldans prisvärd högtalare som klarar av mycket trots ett relativt smidigt format. Mina högtalare står i ett mindre rum som jag har akustikbehandlat själv med ett mycket gott resultat.

Vardagsrum.jpg
Vardagsrum.jpg (644.66 KiB) Visad 2858 gånger
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1060
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Pi60, i64/68 - Vad har ni för kringutrustning samt ljud

Inläggav BellsnWhistles » 2022-01-11 10:33

Setup 1 (standard/spela högt):
Högtalare: pi120s, vid behov kompletterade (bara att byta preset på fjärrkontrollen) med infra Y-6
Slutsteg: Sybarite no. 1200 till topparna, Carver A-760x till basarna just nu
Försteg/DAC/filter: miniDSP SHD
LP-spelare: Någon Audio Technica med inbyggt RIAA, låter helt ok men jag spelar inte så mycket vinyl.
CD (drivverk): Denon DCD-625 (Yepp, LTS-favorit för 25 år sedan...? :D still going strong)
Streaming: MacBook Pro med kabel (USB) till DAC:en. Spotify, Tidal, m.fl. tjänster.
Kablar: Lite blandat hemgjorda RG62, högtalarkablar från Biltema tror jag, 2x6mm2

Alternativ setup (myshöstkvällar/spela lågt på natten):
Högtalare: Hesselvall #2, vid behov kompletterade (bara att byta preset på fjärrkontrollen) med infra Y-6
Slutsteg: Kina single ended 300B 2x8W alt. Dynakit Mark IV 2x40W till topparna, Carver A-760x till basarna just nu
I övrigt samma som Setup 1.

Rum akustikbehandlat (hårt dämpad frontloge) men i övrigt inte helt optimalt, bl.a. lyssningsplats dikt mot bakvägg och osymmetriskt med öppning till vänster.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Pi60, i64/68 - Vad har ni för kringutrustning samt ljud

Inläggav distad » 2022-08-05 06:14

Här händer visst saker..... :o Har du ett par Hesselvall 2 ? 8O Låter ju skitbra :P Kablar ifrån Biltema...? Finns ju EKK som går att bygga snygga kablar av... :? Får nog komma med den där vinflaska jag är skyldig dig.... :wink: eller två så vi kan avnjuta en :P Dvs besök i höst/vinter någon.... Tror någon i din närhet säkert hänger med på ett glas.... :D
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
oa51
 
Inlägg: 1319
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Tokstaden

Re: Pi60, i64/68 - Vad har ni för kringutrustning samt ljud

Inläggav oa51 » 2022-08-06 20:41

Roon endpoint i form av batteridriven Digione Signature —> Conrad-Johnson Ls17—> NAD208 —> Pi60
Lät mycket bra i mitt trähus byggt 1907, inte i min lgh med öppen planlösning byggd 2007.
Jobbar på det……..
-
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1, Pioneer S-Cn301, 8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna)

Användarvisningsbild
oa51
 
Inlägg: 1319
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Tokstaden

Re: Pi60, i64/68 - Vad har ni för kringutrustning samt ljud

Inläggav oa51 » 2022-08-06 23:08

Missade skriva att DACen är en Chord Hugo II :oops:
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1, Pioneer S-Cn301, 8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna)


Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster