infraX-6 + Klass D-drivning?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1060
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: infraX-6 + Klass D-drivning?

Inläggav BellsnWhistles » 2022-01-15 12:10

Crest steget hade ju mycket effekt men är specat -3 dB vid 20Hz https://peaveycommercialaudio.com/wp-content/uploads/2018/03/Pro-LITE-Series-Spec-Sheet-2016.pdf.
Också feltryck?
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: infraX-6 + Klass D-drivning?

Inläggav Calleberg » 2022-01-15 12:20

BellsnWhistles skrev:Crest steget hade ju mycket effekt men är specat -3 dB vid 20Hz https://peaveycommercialaudio.com/wp-content/uploads/2018/03/Pro-LITE-Series-Spec-Sheet-2016.pdf.
Också feltryck?


Japp, mätt på AVS av någon som kallar sig "notnyt" att vara ca -3 vid 4-5Hz har jag för mig att det var. VID FULL UTSTYRNING.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

pontareee
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: infraX-6 + Klass D-drivning?

Inläggav pontareee » 2022-01-15 12:43

Calleberg skrev:
BellsnWhistles skrev:Crest steget hade ju mycket effekt men är specat -3 dB vid 20Hz https://peaveycommercialaudio.com/wp-content/uploads/2018/03/Pro-LITE-Series-Spec-Sheet-2016.pdf.
Också feltryck?


Japp, mätt på AVS av någon som kallar sig "notnyt" att vara ca -3 vid 4-5Hz har jag för mig att det var. VID FULL UTSTYRNING.

Låter fint, jag är själv väldigt inne på Crown XLS 2502 som troligen märks i tråden till mina Y-2 vad gör Crest till ett bättre alternativ?

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: infraX-6 + Klass D-drivning?

Inläggav Calleberg » 2022-01-15 12:55

pontareee skrev:
Calleberg skrev:
BellsnWhistles skrev:Crest steget hade ju mycket effekt men är specat -3 dB vid 20Hz https://peaveycommercialaudio.com/wp-content/uploads/2018/03/Pro-LITE-Series-Spec-Sheet-2016.pdf.
Också feltryck?


Japp, mätt på AVS av någon som kallar sig "notnyt" att vara ca -3 vid 4-5Hz har jag för mig att det var. VID FULL UTSTYRNING.

Låter fint, jag är själv väldigt inne på Crown XLS 2502 som troligen märks i tråden till mina Y-2 vad gör Crest till ett bättre alternativ?


Det vet jag inte, men Crownstärkaren är med stor sannolikhet ochså mätt på AVS. Möjligen kan det vara av betydelse att cresten lämnar 1200 8 Ohmswatt och verkar rätt obrydd av 2 Ohmslast. medan 2502 ger 400 8 Ohmswatt... :D Behöver man inte mer så är Cresten slöseri med utrymme då den är en halvmeter lång med speakonkontakterna... :)

Infrabasknarkarna på AVS verkar ha Pro lite 7.5 som tredjehandsval, tätt följd av peavey 7500 som är nästan identisk.
På första plats vekar nån Powersoft stärkare ligga. På andra plats men populärast är något som verkar vara kineskloner på lab's fpvarianter även om "klon" vid det här laget känns lite missvisande då det verkar finnas "kloner" som inte har nån riktig fp motsvariget.
Senast redigerad av Calleberg 2022-01-15 13:06, redigerad totalt 1 gång.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1060
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: infraX-6 + Klass D-drivning?

Inläggav BellsnWhistles » 2022-01-15 13:06

XLS 2502 ger ju gränsfall till för lite effekt.....
Iö rekomenderar väl 500-600 8-Ohmswatt per element för Y = 1-1.2kW i 4 Ohm och 1,5-1.8 kW i 3 Ohm om man har infra-6.
Nu är det ju bara några dB som skiljer men ändå.....
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

pontareee
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: infraX-6 + Klass D-drivning?

Inläggav pontareee » 2022-01-15 13:09

Calleberg skrev:
pontareee skrev:
Calleberg skrev:
Japp, mätt på AVS av någon som kallar sig "notnyt" att vara ca -3 vid 4-5Hz har jag för mig att det var. VID FULL UTSTYRNING.

Låter fint, jag är själv väldigt inne på Crown XLS 2502 som troligen märks i tråden till mina Y-2 vad gör Crest till ett bättre alternativ?


Det vet jag inte, men Crownstärkaren är med stor sannolikhet ochså mätt på AVS. Möjligen kan det vara av betydelse att cresten lämnar 1200 8 Ohmswatt och verkar rätt obrydd av 2 Ohmslast. medan 2502 ger 400 8 Ohmswatt... :D

Infrabasknarkarna på AVS verkar ha Pro lite 7.5 som tredjehandsval, tätt följd av peavey 7500 som är nästan identisk.
På första plats vekar nån Powersoft stärkare ligga. På andra plats men populärast är något som verkar vara kineskloner på lab's fpvarianter även om "klon" vid det här laget känns lite missvisande då det verkar finnas "kloner" som inte har nån riktig fp motsvariget.

Förstår, crownen kanske inte är lämplig för infrabas då. ASR har testat Crownen här https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/crown-xls2502-stereo-amplifier-review.10627/ tänker den kanske är bättre än min Rotel RMB-1095 med sina 200W/8 Ohm per kanal för basarna... Men vad vet jag. :)

Crownen ska ge 440W/8 Ohm

IÖ rekommenderar:
Rek.först.eff: 2 * 450 W

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: infraX-6 + Klass D-drivning?

Inläggav Calleberg » 2022-01-15 13:13

BellsnWhistles skrev:XLS 2502 ger ju gränsfall till för lite effekt.....
Iö rekomenderar väl 500-600 8-Ohmswatt per element för Y = 1-1.2kW i 4 Ohm och 1,5-1.8 kW i 3 Ohm om man har infra-6.
Nu är det ju bara några dB som skiljer men ändå.....


Finemang, då har man ju 3dB headroom med en Pro Lite 7.5 :lol: Jag tänker köra med påslagen limiter...(ska inte driva några inoprodukter utan något ännu inte färdigbyggt)
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: infraX-6 + Klass D-drivning?

Inläggav Calleberg » 2022-01-15 13:45

pontareee skrev:
Calleberg skrev:
pontareee skrev:Låter fint, jag är själv väldigt inne på Crown XLS 2502 som troligen märks i tråden till mina Y-2 vad gör Crest till ett bättre alternativ?


Det vet jag inte, men Crownstärkaren är med stor sannolikhet ochså mätt på AVS. Möjligen kan det vara av betydelse att cresten lämnar 1200 8 Ohmswatt och verkar rätt obrydd av 2 Ohmslast. medan 2502 ger 400 8 Ohmswatt... :D

Infrabasknarkarna på AVS verkar ha Pro lite 7.5 som tredjehandsval, tätt följd av peavey 7500 som är nästan identisk.
På första plats vekar nån Powersoft stärkare ligga. På andra plats men populärast är något som verkar vara kineskloner på lab's fpvarianter även om "klon" vid det här laget känns lite missvisande då det verkar finnas "kloner" som inte har nån riktig fp motsvariget.

Förstår, crownen kanske inte är lämplig för infrabas då. ASR har testat Crownen här https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/crown-xls2502-stereo-amplifier-review.10627/ tänker den kanske är bättre än min Rotel RMB-1095 med sina 200W/8 Ohm per kanal för basarna... Men vad vet jag. :)

Crownen ska ge 440W/8 Ohm

IÖ rekommenderar:
Rek.först.eff: 2 * 450 W


Att Crownen är en halv dB ner vid kanske 18Hz är ju inget större problem för de allra flesta. Vad som är viktigare är att en del konstruktioner får problem vid full utstyrning redan vid kanske 30-40 Hz pga sviktande spänningsförsörjning.Tror det är ganska ovanligt att Klass D förstärkare från större PA tillverkare har sådana utmaningar, kanske nån superbillig behringer kan vara i farozonen samt div noname kina och billebro produkter.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1060
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: infraX-6 + Klass D-drivning?

Inläggav BellsnWhistles » 2022-01-15 14:21

Calleberg skrev:
BellsnWhistles skrev:XLS 2502 ger ju gränsfall till för lite effekt.....
Iö rekomenderar väl 500-600 8-Ohmswatt per element för Y = 1-1.2kW i 4 Ohm och 1,5-1.8 kW i 3 Ohm om man har infra-6.
Nu är det ju bara några dB som skiljer men ändå.....


Finemang, då har man ju 3dB headroom med en Pro Lite 7.5 :lol: Jag tänker köra med påslagen limiter...(ska inte driva några inoprodukter utan något ännu inte färdigbyggt)


Precis! Man ska ju också tänka på att vi nu pratar djupbasområdet, kanske under 30Hz (beroende på br eller slutet mm.) men över det, t.ex. vid 60Hz (a.k.a. discopuckeln), så pallar ju elementen betydligt mera kortvarigt då det inte är slaglängden som begränsar. Så att ha 3dB eller ännu mera headroom mot vad rekomendationerna säger gällande djupbas är ju bara trevligt :-). Gäller ju de flesta element, inte bara ino såklart.

Kan man köpa Pro Lite 7.5 (utan DSP) någonstans idag? Kan inte hitta det inom Europa iaf.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: infraX-6 + Klass D-drivning?

Inläggav Calleberg » 2022-01-15 14:36

Vet inte, köpte ett med DSP i Sverige trots att jag inte behövde det på stuberten, för att priset var rätt. Prised to sell så att säga, de hade nog bara ett. Tror jag gav 8700:-
Finns ju Pro lite 5.0 ochså som inte är långt efter 7.5
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: infraX-6 + Klass D-drivning?

Inläggav shifts » 2022-01-16 12:42

BellsnWhistles skrev:
Calleberg skrev:Enligt specifikationerna på den där sidan är det -5dB vid 20Hz. Det är så dåligt att man kan misstänka att det är nån sorts feltryck.
Jag hade inte ens brytt mig i att kolla upp det utan istället köpt ett crown xls 2502, eller det som jag faktiskt köpte ett crest pro lite 7.5 och fyra noctuafläktar :)


Det är feltryck, givetvis :!:
Jag har sett samma steg under ett annat namn ("Omnitronic eller liknande? Kommer ej ihåg.) och där stod det +- 0.5 dB.


Det känns ju inte särskilt tryggt. Ingen som mätt på steget?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: infraX-6 + Klass D-drivning?

Inläggav Calleberg » 2022-01-16 13:29

Hittade tillslut mätningarna på Crest/Peavey pro lite/ipr2
Notnyt har mätt på Peavey varianten. Men det som skiljer dem åt är att Crest har lite mer kapacitans i nätdelen, plus att ett av stegen, kommer inte ihåg vilket har kretskortet monterat upponer.

https://www.avsforum.com/threads/measur ... t-54694904
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1060
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: infraX-6 + Klass D-drivning?

Inläggav BellsnWhistles » 2022-01-16 14:05

Calleberg skrev:Hittade tillslut mätningarna på Crest/Peavey pro lite/ipr2
Notnyt har mätt på Peavey varianten. Men det som skiljer dem åt är att Crest har lite mer kapacitans i nätdelen, plus att ett av stegen, kommer inte ihåg vilket har kretskortet monterat upponer.

https://www.avsforum.com/threads/measur ... t-54694904


Rent och snyggt inuti, inte så extremkompakt som många klass-d burkar är idag.
"3v of switching noise at 349khz"?
Betyder det att den ger ut 3v 349kHz på högtalarutgången? Det låter för mig helt oacceptabelt, eller missförstår jag? Brukar klass-D steg göra så?
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: infraX-6 + Klass D-drivning?

Inläggav Calleberg » 2022-01-16 15:06

Ja, så brukar det vara, men jag har inte tänkt på det uttryckt i Volt förut. I Amirs mätningar har jag för mig att jag sett bärvågen undertryckt med ca 20-40dB.

I det här fallet är spänningen ca 95V RMS före Utgångsfiltret 3V är kvar av det efter. Du få räkna ut själv hur många dB det blir. :D

Många Baselement är ju 100 Ohm redan vid 20kHz så vid 400KHz borde de där 3Volten inte generera många milliwatt.
Diskanter och passiva filterkomponenter till dessa kan nog uppföra sig på ett liknande sätt, vad har t ex ett 2.2 Ohms Vitrohm trådlindad resistor för impedans vid 400kHz? :lol:
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Föregående

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster