Elementskydd Ino-W104?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Elementskydd Ino-W104?

Inläggav shifts » 2022-02-25 15:18

Någon som har koll på om dessa eleganta skydd faktiskt passar till W104: https://www.hifikit.se/tillbehor/fronts ... aller.html

Om inte, finns det någon annan lösning som faktiskt skyddar utan att omvandla basmodulerna till PA-liknande lådor?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1069
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Elementskydd Ino-W104?

Inläggav BellsnWhistles » 2022-02-25 15:35

shifts skrev:Någon som har koll på om dessa eleganta skydd faktiskt passar till W104: https://www.hifikit.se/tillbehor/fronts ... aller.html

Om inte, finns det någon annan lösning som faktiskt skyddar utan att omvandla basmodulerna till PA-liknande lådor?


Second that + att jag har samma fråga för W121x (HiFi-kits skydd eller annat).
Nervöst att ha så dyra element i golvhöjd med hundar och dammsugare och okända barn.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Elementskydd Ino-W104?

Inläggav Belker » 2022-02-25 17:23

Vänd basmodulerna så element kommer mot vägg? Klart klåfingriga små händer kommer åt i det nödvändiga avståndet på nån dm, men det blir ju mindre lockande att pilla på om det inte syns.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Elementskydd Ino-W104?

Inläggav shifts » 2022-02-25 19:48

Belker: För min del nej. Både jag och min fru vill se elementen (-skydden) framifrån.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
bergggren
 
Inlägg: 156
Blev medlem: 2012-10-21

Re: Elementskydd Ino-W104?

Inläggav bergggren » 2022-03-02 23:01

Ingvar säljer tygspända elementskydd med magneter som fäster mot elementkorgens skruvar.
Jag tycker de är snygga!

bootstrap
 
Inlägg: 3233
Blev medlem: 2007-09-15

Re: Elementskydd Ino-W104?

Inläggav bootstrap » 2022-03-03 03:53

Jag byggde egna elementskydd för min 15" basar.
Jag fräste ut träringar. Jag tog vad jag hade och för att få plats med lite slaglängd är dom 2cm tjocka. Jag fräste ur en så träringen har en kant på ca 3-4mm, längst ut.
Sen tog jag en trådkorg och klippte med plåtsax ut ett nät som passa in i min försäkning. Limmar, jag tog PL600.
Sen skruvade jag på magneter på baksidan som häftar sig mot skruvarna på elementet. Slutade med 2 magneter per skruv (bättre häftförmåga och lite mer slaglängd).
https://www.clasohlson.com/se/Neodymmagnet-/p/31-1466
Sen sprayade jag som slarvigt i svart och häftade svart tyg på.

Jag har tänkt göra en version 2 med 3d printade detaljer istället för träringen men det är ett tag kvar innan jag kommer börja rita på det. Trådkorgs gallret blir kvar. Utmaningen blir att dela upp ringen i sektioner, för 3d printern på jobbet är en mindre variant.
Blir den bra så kan jag dela med mig, när det nu bli ;)

Skydd1.jpg
Skydd1.jpg (79.91 KiB) Visad 1365 gånger

Skydd2.jpg
Skydd2.jpg (40.22 KiB) Visad 1365 gånger

Skydd3.jpg
Skydd3.jpg (69.85 KiB) Visad 1365 gånger

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Elementskydd Ino-W104?

Inläggav Frisk » 2022-03-07 21:16

bootstrap skrev:Jag byggde egna elementskydd för min 15" basar.
Jag fräste ut träringar. Jag tog vad jag hade och för att få plats med lite slaglängd är dom 2cm tjocka. Jag fräste ur en så träringen har en kant på ca 3-4mm, längst ut.
Sen tog jag en trådkorg och klippte med plåtsax ut ett nät som passa in i min försäkning. Limmar, jag tog PL600.
Sen skruvade jag på magneter på baksidan som häftar sig mot skruvarna på elementet. Slutade med 2 magneter per skruv (bättre häftförmåga och lite mer slaglängd).
https://www.clasohlson.com/se/Neodymmagnet-/p/31-1466
Sen sprayade jag som slarvigt i svart och häftade svart tyg på.

Jag har tänkt göra en version 2 med 3d printade detaljer istället för träringen men det är ett tag kvar innan jag kommer börja rita på det. Trådkorgs gallret blir kvar. Utmaningen blir att dela upp ringen i sektioner, för 3d printern på jobbet är en mindre variant.
Blir den bra så kan jag dela med mig, när det nu bli ;)

Skydd1.jpg

Skydd2.jpg

Skydd3.jpg

Snygg lösning!
Jag har också mindre 3d-skrivare så ritade i sektioner (visserligen bara 8", pi60s) men kom aldrig till att faktiskt skriva ut. Tror jag gjorde som pusselbitar med en mindre klänning (som precis var liten nog att skriva ut i en. Men insåg jag precis hade gjort mig av med högtalartyget som hade legat 15-20 år så blev inget av det.
Tror planen var att dra tyget runt allt ihop och klämma fast på baksidan för att få ett homogent utseende.
Tror jag har en modell sparad om någon är intresserad, minns dock inte om den är helt klar och vet inte alls om det fungerar. Tror jag ritade i solid works men går kanske konvertera till annat format?


Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster