Drivning av Infra-Z

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

sebastianjakobsson
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2015-03-22

Drivning av Infra-Z

Inläggav sebastianjakobsson » 2022-03-11 15:24

Nu är 4st Infra-Z beställda och jag funderar nu på vad passande drivning kan tänkas vara. I slutändan vill jag ha så bra ljud som möjligt. Just nu har jag sträckt min ekonomi för tillfället men jag tar gärna rekommendationer på lågprissteg som highend-varianter. Det spelar ingen roll med fläktljud eller ifall det är skrymmande då jag har en liten skrubb för elektroniken.

Det jag kollat på är https://www.thomann.de/se/tamp_proline_3000.htm
Kan det vara ett alternativ? Stämmer det att den kan bryggas med 3 steg? Bara kollar av med er mer erfarna om jag läst/förstått rätt. Känns lite konstigt att beställa Thomanns egna märke till mina Ino-diamanter men om det kan tänkas funka bra så får jag ekonomin att gå ihop just nu! :D

Ifall jag bryggar steg. Stämmer det att 2 steg då blir 4 kanaler? Funderar eventuellt på utbyggnad av systemet med tiden.

Trevlig helg!
Sebastian

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1060
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Drivning av Infra-Z

Inläggav BellsnWhistles » 2022-03-11 15:35

sebastianjakobsson skrev:Nu är 4st Infra-Z beställda och jag funderar nu på vad passande drivning kan tänkas vara. I slutändan vill jag ha så bra ljud som möjligt. Just nu har jag sträckt min ekonomi för tillfället men jag tar gärna rekommendationer på lågprissteg som highend-varianter. Det spelar ingen roll med fläktljud eller ifall det är skrymmande då jag har en liten skrubb för elektroniken.

Det jag kollat på är https://www.thomann.de/se/tamp_proline_3000.htm
Kan det vara ett alternativ? Stämmer det att den kan bryggas med 3 steg? Bara kollar av med er mer erfarna om jag läst/förstått rätt. Känns lite konstigt att beställa Thomanns egna märke till mina Ino-diamanter men om det kan tänkas funka bra så får jag ekonomin att gå ihop just nu! :D

Ifall jag bryggar steg. Stämmer det att 2 steg då blir 4 kanaler? Funderar eventuellt på utbyggnad av systemet med tiden.

Trevlig helg!
Sebastian


Infra-Z ligger på c:a 4,5 Ohm nominellt, 3,5 Ohm, minimum.
Så du bör använda två stycken sådana steg för 4 Infra-Z (4 kanaler).

Förstår inte riktigt vad du menar med dina fågor om att brygga, du behöver inte brygga de där stegen, de har redan obryggad mer effekt än Infra-Z klarar av.
Men du behöver nog två steg = 4 kanaler annars komer det bli så låg impedans att steget troligen går på knänen.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

sebastianjakobsson
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2015-03-22

Re: Drivning av Infra-Z

Inläggav sebastianjakobsson » 2022-03-11 15:55

BellsnWhistles skrev:
sebastianjakobsson skrev:Nu är 4st Infra-Z beställda och jag funderar nu på vad passande drivning kan tänkas vara. I slutändan vill jag ha så bra ljud som möjligt. Just nu har jag sträckt min ekonomi för tillfället men jag tar gärna rekommendationer på lågprissteg som highend-varianter. Det spelar ingen roll med fläktljud eller ifall det är skrymmande då jag har en liten skrubb för elektroniken.

Det jag kollat på är https://www.thomann.de/se/tamp_proline_3000.htm
Kan det vara ett alternativ? Stämmer det att den kan bryggas med 3 steg? Bara kollar av med er mer erfarna om jag läst/förstått rätt. Känns lite konstigt att beställa Thomanns egna märke till mina Ino-diamanter men om det kan tänkas funka bra så får jag ekonomin att gå ihop just nu! :D

Ifall jag bryggar steg. Stämmer det att 2 steg då blir 4 kanaler? Funderar eventuellt på utbyggnad av systemet med tiden.

Trevlig helg!
Sebastian


Infra-Z ligger på c:a 4,5 Ohm nominellt, 3,5 Ohm, minimum.
Så du bör använda två stycken sådana steg för 4 Infra-Z (4 kanaler).

Förstår inte riktigt vad du menar med dina fågor om att brygga, du behöver inte brygga de där stegen, de har redan obryggad mer effekt än Infra-Z klarar av.
Men du behöver nog två steg = 4 kanaler annars komer det bli så låg impedans att steget troligen går på knänen.



Det är min okunskap som ställer till det. Ska jag parallellkoppla till stegen från delningsfiltret?

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3622
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: Drivning av Infra-Z

Inläggav HenrikTornquist » 2022-03-11 18:21

Med 4,5Ω hade jag nog seriekopplat 2st per kanal, och fått en ganska snäll last.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1060
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Drivning av Infra-Z

Inläggav BellsnWhistles » 2022-03-11 18:32

HenrikTornquist skrev:Med 4,5Ω hade jag nog seriekopplat 2st per kanal, och fått en ganska snäll last.


Det kan man göra men dels så är det inte helt optimalt att seriekoppla element på det sättet, impedanskurvorna kommer inte vara helt identiska, dels så skulle det i så fall krävas c:a 2.4 kW per kanal för att styra ut elementen helt.
Så om det är syftet så behöver man ändå 2 stycken steg av ovan nämnda sort men bryggkoppla dem istället, ett per kanal, så inget vunnet, bara förlorat.

Å andra sidan så kan man ju seriekoppla högtalarna och nöja sig med ett steg, som då ser 9 Ohm per kanal. Man tappar typ 4 db max ljudtryck om nu det spelar någon roll, det kan ju vara en bra budgetlösning att börja med.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Drivning av Infra-Z

Inläggav Michael » 2022-03-14 00:40

Steget går att mono koppla. Tar du ett till höger och det andra till vänster. Så behövs inget special kablage.

Fås signalen från en apparat med rca. Så bör du helst ha semi-balanserat kablage (för att minska risken för brum). Lite svårt hitta, men var tips om ett nyss i en tråd.

//Michael

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1060
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Drivning av Infra-Z

Inläggav BellsnWhistles » 2022-03-14 10:17

Michael skrev:Steget går att mono koppla. Tar du ett till höger och det andra till vänster. Så behövs inget special kablage.

Fås signalen från en apparat med rca. Så bör du helst ha semi-balanserat kablage (för att minska risken för brum). Lite svårt hitta, men var tips om ett nyss i en tråd.

//Michael


Precis, en enkel lösning.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

sebastianjakobsson
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2015-03-22

Re: Drivning av Infra-Z

Inläggav sebastianjakobsson » 2022-03-27 13:48

Michael skrev:Steget går att mono koppla. Tar du ett till höger och det andra till vänster. Så behövs inget special kablage.

Fås signalen från en apparat med rca. Så bör du helst ha semi-balanserat kablage (för att minska risken för brum). Lite svårt hitta, men var tips om ett nyss i en tråd.

//Michael


Jag letar efter den rekommendationen. Kommer du ihåg vad tråden handlade om?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Drivning av Infra-Z

Inläggav paa » 2022-03-27 14:09

sebastianjakobsson skrev:
Michael skrev:Steget går att mono koppla. Tar du ett till höger och det andra till vänster. Så behövs inget special kablage.

Fås signalen från en apparat med rca. Så bör du helst ha semi-balanserat kablage (för att minska risken för brum). Lite svårt hitta, men var tips om ett nyss i en tråd.

//Michael


Jag letar efter den rekommendationen. Kommer du ihåg vad tråden handlade om?

viewtopic.php?p=2210457
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

sebastianjakobsson
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2015-03-22

Re: Drivning av Infra-Z

Inläggav sebastianjakobsson » 2022-03-28 10:47

paa skrev:
sebastianjakobsson skrev:
Michael skrev:Steget går att mono koppla. Tar du ett till höger och det andra till vänster. Så behövs inget special kablage.

Fås signalen från en apparat med rca. Så bör du helst ha semi-balanserat kablage (för att minska risken för brum). Lite svårt hitta, men var tips om ett nyss i en tråd.

//Michael


Jag letar efter den rekommendationen. Kommer du ihåg vad tråden handlade om?

viewtopic.php?p=2210457


https://www.kjell.com/se/produkter/ljud ... rca-p37537
Är det denna som menas eller den modifikationen som beskrivs?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Drivning av Infra-Z

Inläggav paa » 2022-03-28 12:11

Jag kan bara stå för den moddade sladden som jag gjorde, men jag skulle tro att den färdiga sladden som Michael hittade fungerar likadant.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Drivning av Infra-Z

Inläggav Michael » 2022-03-28 23:07

Denna tänkte jag på
https://www.amazon.se/gp/aw/d/B07BLNTYY9

Det var inte jag som hittade den. Notera att den inte är kopplad enligt skiss som syns i ovan länk. Att den är rätt kopplad är verifierad av en forum medlem. Finns skrivet om den i rajapruk medlemstråd.

PS. Har inspekterat liknande kabel i Kjell butiken, inte rätt. Var dock flera år sedan, om de nu har nån bra vet jag ej.

//Michael

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Drivning av Infra-Z

Inläggav paa » 2022-03-29 00:28

Ja, det blir troligen olika resultat av brumundertryckning om skärm och minus kopplats ihop i phonokontakten alternativt i XLR-kontakten.
Detta är ju omöjligt att kolla med multimeter, man måste öppna kontakterna för att kolla, eller om man kopplat själv så man vet hur det är.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Drivning av Infra-Z

Inläggav RogerGustavsson » 2022-03-29 10:40

Den kabel hos Amazon monteras i Tyskland och på fabrikantens hemsida visas hur den är kopplad, https://enoaudio.de/wordpress/wp-conten ... 2RM-02.jpg

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Drivning av Infra-Z

Inläggav Belker » 2022-03-29 11:08

RogerGustavsson skrev:Den kabel hos Amazon monteras i Tyskland och på fabrikantens hemsida visas hur den är kopplad, https://enoaudio.de/wordpress/wp-conten ... 2RM-02.jpg

Tänk om jag hade hittat den bilden direkt, då hade kanske inte Michael behövt spendera två sidor i rajapruks medlemstråd med att ifrågasätta…

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Drivning av Infra-Z

Inläggav paa » 2022-03-29 11:10

Det där är ju precis som jag kopplade min kabel!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Drivning av Infra-Z

Inläggav Michael » 2022-03-30 18:29

Belker skrev:
RogerGustavsson skrev:Den kabel hos Amazon monteras i Tyskland och på fabrikantens hemsida visas hur den är kopplad, https://enoaudio.de/wordpress/wp-conten ... 2RM-02.jpg

Tänk om jag hade hittat den bilden direkt, då hade kanske inte Michael behövt spendera två sidor i rajapruks medlemstråd med att ifrågasätta…

Det hade inte hjälpt, för jag gick på det du skrev och inte på någon bild. (men det gamla kan vi glömma. Du bad väl om ursäkt och här med kan jag be om ursäkt, jag borde varit mer detaljerad i min fråga till dig)

Nu är det ju extra bra att även tillverkaren har en bild som stämmer med verkligheten. Då är ju chanserna stora att alla exemplar som tilverkas är kopplade så. Lite dumt dock att de även har bild som visar annat.

//Michael

sebastianjakobsson
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2015-03-22

Re: Drivning av Infra-Z

Inläggav sebastianjakobsson » 2022-09-30 20:42

Nu har jag mina infra z på plats men något har jag inte fått till. De ljudar men inte mycket. Jag har inte fått mina ordentliga förstörkare på plats så tänkte för helgen koppla in basarna på 2x250w. Gjort det. Ljud kommer men det låter lågt och inte bra.

Jag undrar om jag kopplat fel?

Från delningsfiltret kopplar jag ut med en rca till varsin förstärkare. Den ena L den ena R. Vidare därifrån parallellkopplar jag till respektive sida. Finns det något fel här?

Michael skrev:Steget går att mono koppla. Tar du ett till höger och det andra till vänster. Så behövs inget special kablage.

Fås signalen från en apparat med rca. Så bör du helst ha semi-balanserat kablage (för att minska risken för brum). Lite svårt hitta, men var tips om ett nyss i en tråd.

//Michael

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Drivning av Infra-Z

Inläggav paa » 2022-09-30 21:43

Är det rätt kopplat med plus och minus till respektive låda, och till respektive element i vardera lådan?
Elementen är väl monterade ett utåt och ett inåt, varvid de ska kopplas elektriskt inverterat?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Drivning av Infra-Z

Inläggav juanth » 2022-09-30 21:48

Ja, det låter som om de är kopplade så att de släcker ut varandra just nu.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Drivning av Infra-Z

Inläggav jonasp » 2022-10-01 09:14

juanth skrev:Ja, det låter som om de är kopplade så att de släcker ut varandra just nu.


Exakt min tanke! Det bakvända elementen ska vara polvänt jämfört med det framvända så att säga, således att en positiv spänning på terminalen gör att båda elementen rör sig mot varandra.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

sebastianjakobsson
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2015-03-22

Re: Drivning av Infra-Z

Inläggav sebastianjakobsson » 2022-10-01 10:34

Det bakvända (det man ser baktycket på i twinholdern), ska det vara polvänt medan det andra ej polvänt? Just nu är bägge kopplade polvänt. Fick uppfattningen att det skulle vara så. Men då är ju kanske problemet löst!

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Drivning av Infra-Z

Inläggav jonasp » 2022-10-01 11:09

sebastianjakobsson skrev:Det bakvända (det man ser baktycket på i twinholdern), ska det vara polvänt medan det andra ej polvänt?


Exakt så, det förklarar varför det kommer lågt ljud - ljudvågorna släcks ut akustiskt, förutom distorsion av udda ordningstal vilken inte släcks ut!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

sebastianjakobsson
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2015-03-22

Re: Drivning av Infra-Z

Inläggav sebastianjakobsson » 2022-10-01 11:24

jonasp skrev:
sebastianjakobsson skrev:Det bakvända (det man ser baktycket på i twinholdern), ska det vara polvänt medan det andra ej polvänt?


Exakt så, det förklarar varför det kommer lågt ljud - ljudvågorna släcks ut akustiskt, förutom distorsion av udda ordningstal vilken inte släcks ut!


Toppen. Då vet jag vad som ska göras. Tack! Kan det tänkas gå att kolla vilket element som är vilket utan att behöva greja med twinholdern. Lite slut av tyngden efter monteringen :P Läst någonstans att en kan använda ett 9v batteri och koppla till pluspolen och se rörelse?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Drivning av Infra-Z

Inläggav jonasp » 2022-10-01 11:33

Ja du kan testa med 9V-batteri. Elementet i twinholdern som... eeee... visar rumpan för omvärlden bör du väl komma åt terminalerna på? Kan du inte bara polvända det/de elementen?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

sebastianjakobsson
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2015-03-22

Re: Drivning av Infra-Z

Inläggav sebastianjakobsson » 2022-10-01 12:01

jonasp skrev:Ja du kan testa med 9V-batteri. Elementet i twinholdern som... eeee... visar rumpan för omvärlden bör du väl komma åt terminalerna på? Kan du inte bara polvända det/de elementen?


Terminalen är vänd in mot lådan och går i en genomföring. Så når inte terminalen från utsidan.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Drivning av Infra-Z

Inläggav paa » 2022-10-01 14:29

Du kan antingen polvända kabeln till ena elementet innanför lådans terminal, eller på anslutningen på själva elementet.
Resultatet blir det samma.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Drivning av Infra-Z

Inläggav pLudio » 2022-10-02 18:13

RogerGustavsson skrev:Den kabel hos Amazon monteras i Tyskland och på fabrikantens hemsida visas hur den är kopplad, https://enoaudio.de/wordpress/wp-conten ... 2RM-02.jpg

Ursäkta sent inlägg men det var väl från RCA till XLR (m) som efterfrågades? Den kabeln är från XLR (f) till RCA med pinne 3 (-) kortsluten till jord vilket kan vara dumt för en op amp.

Men https://enoaudio.de/wordpress/wp-conten ... 10x510.jpg är RCA -> XLR och vettig.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Drivning av Infra-Z

Inläggav RogerGustavsson » 2022-10-02 18:26

pLudio skrev:
RogerGustavsson skrev:Den kabel hos Amazon monteras i Tyskland och på fabrikantens hemsida visas hur den är kopplad, https://enoaudio.de/wordpress/wp-conten ... 2RM-02.jpg

Ursäkta sent inlägg men det var väl från RCA till XLR (m) som efterfrågades? Den kabeln är från XLR (f) till RCA med pinne 3 (-) kortsluten till jord vilket kan vara dumt för en op amp.

Men https://enoaudio.de/wordpress/wp-conten ... 10x510.jpg är RCA -> XLR och vettig.


Där är väl 1 och 3 också ihopkopplade?

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Drivning av Infra-Z

Inläggav pLudio » 2022-10-02 18:30

RogerGustavsson skrev:
pLudio skrev:
RogerGustavsson skrev:Den kabel hos Amazon monteras i Tyskland och på fabrikantens hemsida visas hur den är kopplad, https://enoaudio.de/wordpress/wp-conten ... 2RM-02.jpg

Ursäkta sent inlägg men det var väl från RCA till XLR (m) som efterfrågades? Den kabeln är från XLR (f) till RCA med pinne 3 (-) kortsluten till jord vilket kan vara dumt för en op amp.

Men https://enoaudio.de/wordpress/wp-conten ... 10x510.jpg är RCA -> XLR och vettig.

Där är väl 1 och 3 också ihopkopplade?

Ja, men åt det hållet är det alltid bra för du vill inte ha en flytande (-) som halva differentiella signalen.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Nästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster