Hjälp mig få ordning och reda på ljudet

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

KattenJansson
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2020-03-23
Ort: Nyköping

Hjälp mig få ordning och reda på ljudet

Inläggav KattenJansson » 2023-01-11 23:17

Hej forumet! Det var många, långa, år sedan jag postade något här. Intresset för välljud dog ut för typ 10 år sedan men har det senaste året kommit tillbaka med full kraft! Nu behöver jag er expertis för att få ordning och redan på ljudet i min nuvarande lägenhet.

Efter att ha spenderat (slösat) orimliga summor på allt från Audio Vector till Sonus Faber under mina ungdomsdagar så köpte jag mig ett par piP i byggsats. Jag var så imponerad att jag sålde allt annat jag hade och var nöjd och glad med mina piP kopplad till en Pioneer A-676 (90-talet, var tog du vägen?) i många, många år. Efter några år med begränsad inkomst och tappat intresse flyttade jag till en ny lägenhet och fick för mig att ge surround ett försök så jag skaffade mig en billigare surround-förstärkare och fick därefter aldrig riktigt ordning på ljudet. Något surround blev det heller aldrig. Intresset dog ut igen och flera år passerade. Efter min senaste flytt, till min första bostadsrätt, så fick jag tillbaka intresset och har nu kämpat på i 11 månader med att försöka få allt att låta sådär bra som jag minns att det gjorde en gång i tiden.

Nuvarande setup:

Frontar: piPs
Center: iP
Surround: Yamaha-någonting

Marantz Cinema 70s (i princip ett försteg med HDMI i min setup)
Emotiva BasX A2 (används ej just nu)
Emotiva BasX A5 (driver samtliga högtalare)

Så vad är problemet?
Ljudet låter som att det kommer från under och bakom högtalarna. Jag saknar nästan helt och hållet en "sound stage" och får knappt till en stereobild (vill minnas att Öhman kallar det för Holofoni). Har försökt med olika placeringar av högtalarna och toe-in i olika vinklar, men inget funkar. Basen har ingen "punch" utan "mullrar" mest bara och känns som att den släpar rejält. I låtar där man hör ett "pop" i samband med basen så kommer "pop" först och sen följer en "muller" kort därefter. Det är svårt att förklara men jag hoppas att ni förstår vad jag menar med "pop" och bas. Jag har fullständigt förtroende för Öhmans högtalare så det är garanterat min möblering eller rummet i sig som spökar. Jag har bifogat en bild på hur vardagsrummet ser ut och hoppas på att ni kan dela med er av lite tips på vad som kan göras bättre/annorlunda. dialog 2 och a1 är framtida, planerade, köp.
Bilagor
fixa hemma.png
fixa hemma.png (68.39 KiB) Visad 3270 gånger
Senast redigerad av KattenJansson 2023-05-31 14:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Hjälp mig få ordning och reda på ljudet

Inläggav sprudel » 2023-01-12 12:20

Börja om från början och använd din förstärkare att driva enbart piP, utan delning och allt annat. Nollställ allt du gjort i din reciever. Förenkla hela setupen.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Hjälp mig få ordning och reda på ljudet

Inläggav ottovonkopp » 2023-01-12 12:39

Innan du sliter ditt hår och ligger sömnlös om nätterna, låna hem en vanlig två-kanalare och lyssna om du trivs bättre med ljudet.

Enligt min ringa erfarenhet så är det ganska trist att lyssna på musik med en bio-stärkare.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11858
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Hjälp mig få ordning och reda på ljudet

Inläggav sportbilsentusiasten » 2023-01-12 13:00

KattenJansson skrev:Hej forumet! Det var många, långa, år sedan jag postade något här.

Hej, välkommen tillbaka!
Dock ska du använda ditt gamla konto, inte skapa nytt konto. (dubbla konton är inte tillåtna, av flera skäl)
Ange i PM till mig, ditt gamla NIC och andra uppgifter du använt för att regga dig första gången, så ska vi försöka fixa accessen till ditt gamla konto.

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Re: Hjälp mig få ordning och reda på ljudet

Inläggav Morgan » 2023-01-12 13:01

Låna (eller köp) en enkel mätmikrofon - t.ex en UMIK-2 (https://www.minidsp.com/products/acoust ... ent/umik-2) eller liknande.

Ladda upp REW (Room EQ Wizard) och mät upp hur din anläggning uppför sig i tids- och frekvensdomänen med bland annat en vattenfallsplot.

Mycket av det du beskriver kan endast åtgärdas genom EQ-insatser och akustiska åtgärder i rummet. Jag överdriver inte när jag säger att sådant är 10^3 - 10^4 ggr viktigare än huruvida du har en flerkanalsförstärkare eller tvåkanalsförstärkare. Minst.

När man har öppet till angränsande utrymmen som en hall eller ett annat rum får man ofta problem med en lång svans av efterklang som gör ljudet luddigt. Det du beskriver med en bas där "pop" och "muller" verkar ligga i otakt är typiskt för ett lyssningsrum med besvärliga resonanser.

Jag tror mer på ett digitalt delningsfilter där du kan justera i tidsdomänen och välja bland fler filterfunktioner än du kan med en cr80s. Men först behöver du mäta.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

KattenJansson
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2020-03-23
Ort: Nyköping

Re: Hjälp mig få ordning och reda på ljudet

Inläggav KattenJansson » 2023-01-12 13:23

ottovonkopp skrev:Innan du sliter ditt hår och ligger sömnlös om nätterna, låna hem en vanlig två-kanalare och lyssna om du trivs bättre med ljudet.

Enligt min ringa erfarenhet så är det ganska trist att lyssna på musik med en bio-stärkare.


Sambon vill ha surround så jag är tyvärr fast med förstärkaren jag har. Tanken med ett redigt slutsteg och Pure Direct-funktion på förstärkaren var ju att det skulle gå att lyssna på musik i stereo som om det vore en stereoförstärkare, men det kanske inte riktigt gick som jag tänkt.

sprudel skrev:Börja om från början och använd din förstärkare att driva enbart piP, utan delning och allt annat. Nollställ allt du gjort i din reciever. Förenkla hela setupen.


Jag körde direkt via förstärkaren innan jag köpte slutsteget och visst är det bra riv i piP även med längre kraft (2x50W) men det blev ännu mer riv med slutsteget inkopplat (2x160W) och jag är allt för förtjust i bas för att skiljas från basmodulerna, även om det nog hade räckt med ett par ProfundusP-2.
Vad gäller inställningarna så har jag justerat fram och tillbaka in absurdum men nu är allt nollat förutom delningen vid 80 Hz (enligt Öhmans rekommendationer).

Morgan skrev:Låna (eller köp) en enkel mätmikrofon - t.ex en UMIK-2 (https://www.minidsp.com/products/acoust ... ent/umik-2) eller liknande.

Ladda upp REW (Room EQ Wizard) och mät upp hur din anläggning uppför sig i tids- och frekvensdomänen med bland annat en vattenfallsplot.

Mycket av det du beskriver kan endast åtgärdas genom EQ-insatser och akustiska åtgärder i rummet. Jag överdriver inte när jag säger att sådant är 10^3 - 10^4 ggr viktigare än huruvida du har en flerkanalsförstärkare eller tvåkanalsförstärkare. Minst.

När man har öppet till angränsande utrymmen som en hall eller ett annat rum får man ofta problem med en lång svans av efterklang som gör ljudet luddigt. Det du beskriver med en bas där "pop" och "muller" verkar ligga i otakt är typiskt för ett lyssningsrum med besvärliga resonanser.

Jag tror mer på ett digitalt delningsfilter där du kan justera i tidsdomänen och välja bland fler filterfunktioner än du kan med en cr80s. Men först behöver du mäta.


Tack för tipset med mätning! Jag misstänkte att det inte fanns några enklare fixar och var ganska beredd på att dyka ner i mät-träsket. Tyvärr saknar jag helt och hållet kompetens och utrustning att få till en vettig mätning. Förstärkaren inkluderade en mikrofon för "Audyssey", men jag antar att den är ganska B och att Audyssey inte ger mig informationen ni söker?

Du råkar inte vet om det finns någon kompetent mätguru i närheten som kan hjälpa till?

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11858
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Hjälp mig få ordning och reda på ljudet

Inläggav sportbilsentusiasten » 2023-01-12 13:35

sportbilsentusiasten skrev:
KattenJansson skrev:Hej forumet! Det var många, långa, år sedan jag postade något här.

Hej, välkommen tillbaka!
Dock ska du använda ditt gamla konto, inte skapa nytt konto. (dubbla konton är inte tillåtna, av flera skäl)
Ange i PM till mig, ditt gamla NIC och andra uppgifter du använt för att regga dig första gången, så ska vi försöka fixa accessen till ditt gamla konto.

Vi har nu kontakt!

KattenJansson postar på tills vidare, under detta NIC.
Så fixar vi det enl normal process.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Hjälp mig få ordning och reda på ljudet

Inläggav ottovonkopp » 2023-01-12 13:45

KattenJansson skrev:
ottovonkopp skrev:Innan du sliter ditt hår och ligger sömnlös om nätterna, låna hem en vanlig två-kanalare och lyssna om du trivs bättre med ljudet.

Enligt min ringa erfarenhet så är det ganska trist att lyssna på musik med en bio-stärkare.


Sambon vill ha surround så jag är tyvärr fast med förstärkaren jag har. Tanken med ett redigt slutsteg och Pure Direct-funktion på förstärkaren var ju att det skulle gå att lyssna på musik i stereo som om det vore en stereoförstärkare, men det kanske inte riktigt gick som jag tänkt.


Tänkt mest att du testar innan du röjer runt med det du har. Kan ju vara så att försteget inte är roligare än så till musik.

En två-kanalare med en sk bio-ingång så får du det bästa av två världar. Används som slutsteg till bio och som stereo vid musik-lyssning.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6170
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Hjälp mig få ordning och reda på ljudet

Inläggav I-or » 2023-01-12 16:36

Jag gjorde en snabb simulering av rumsinverkan och mycket riktigt har du runt 10 dB högre nivå i basen runt 25-50 Hz än 50-100 Hz. Detta ger intryck av "långsam" och övertung bas. Vad gäller ljudsceneriet så ställer den högra sidoväggen till det ganska ordentligt eftersom den hamnar väldigt nära den högra högtalaren.

Det är alltså definitivt inte elektroniken som är problemet, tvärtom erbjuder den stora delar av lösningen på problemen.

1a. Basproblemen. Receivern är utrustad med Audyssey MultEQ, en mjukvara som kan ekvalisera fram en hyggligt jämn frekvensgång och därmed en bra basåtergivning. Den medföljande mikrofonen är mer än bra nog för att hantera låga frekvenser, så mät frekvensgången med denna i lyssningspositionen. Du kan låta mjukvaran autojustera frekvensgången upp till 500 Hz och sedan använda Editor App för finjustering via mobiltelefonen om du vill. En liten bashöjning om ca 3 dB från ca 50 Hz och nedåt är lämplig för musiklyssning medan frekvensgången bör vara helt konstant för film.

1b. Över 500 Hz bör du dock inte utnyttja autojusteringen alls eftersom den inte fungerar speciellt väl för höga frekvenser. Använd Curtain-funktionen för att begränsa kontrollområdet. Dock har piP en lite, ska vi säga "udda", frekvensgång och bör därför helst korrigeras manuellt via Editor App för högre frekvenser också. Eftersom det redan finns tillförlitliga mätdata för piP så kan man utnyttja dessa för en fullständig injustering av systemegenskaperna.

2. Ljudsceneriproblemen. Rikta piP:arna rakt mot lyssningspositionen för att reducera sidoväggsreflektionen så långt som möjligt. Om det hade varit möjligt att montera en tunn absorbent (minst 4 cm tjock) om ca 0,5 m2 på väggen några dm framför högtalaren så hade du löst problemen. Antagligen är en fast installation inte möjlig, men eventuellt kan du utnyttja en absorbent som du ställer mot balkongdörren (?) när du lyssnar. Se till att den hamnar i rätt position genom att utnyttja lite trigonometri eller "spegeltricket".
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

KattenJansson
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2020-03-23
Ort: Nyköping

Re: Hjälp mig få ordning och reda på ljudet

Inläggav KattenJansson » 2023-01-14 19:10

I-or skrev:Jag gjorde en snabb simulering av rumsinverkan och mycket riktigt har du runt 10 dB högre nivå i basen runt 25-50 Hz än 50-100 Hz. Detta ger intryck av "långsam" och övertung bas. Vad gäller ljudsceneriet så ställer den högra sidoväggen till det ganska ordentligt eftersom den hamnar väldigt nära den högra högtalaren.

Det är alltså definitivt inte elektroniken som är problemet, tvärtom erbjuder den stora delar av lösningen på problemen.

1a. Basproblemen. Receivern är utrustad med Audyssey MultEQ, en mjukvara som kan ekvalisera fram en hyggligt jämn frekvensgång och därmed en bra basåtergivning. Den medföljande mikrofonen är mer än bra nog för att hantera låga frekvenser, så mät frekvensgången med denna i lyssningspositionen. Du kan låta mjukvaran autojustera frekvensgången upp till 500 Hz och sedan använda Editor App för finjustering via mobiltelefonen om du vill. En liten bashöjning om ca 3 dB från ca 50 Hz och nedåt är lämplig för musiklyssning medan frekvensgången bör vara helt konstant för film.

1b. Över 500 Hz bör du dock inte utnyttja autojusteringen alls eftersom den inte fungerar speciellt väl för höga frekvenser. Använd Curtain-funktionen för att begränsa kontrollområdet. Dock har piP en lite, ska vi säga "udda", frekvensgång och bör därför helst korrigeras manuellt via Editor App för högre frekvenser också. Eftersom det redan finns tillförlitliga mätdata för piP så kan man utnyttja dessa för en fullständig injustering av systemegenskaperna.

2. Ljudsceneriproblemen. Rikta piP:arna rakt mot lyssningspositionen för att reducera sidoväggsreflektionen så långt som möjligt. Om det hade varit möjligt att montera en tunn absorbent (minst 4 cm tjock) om ca 0,5 m2 på väggen några dm framför högtalaren så hade du löst problemen. Antagligen är en fast installation inte möjlig, men eventuellt kan du utnyttja en absorbent som du ställer mot balkongdörren (?) när du lyssnar. Se till att den hamnar i rätt position genom att utnyttja lite trigonometri eller "spegeltricket".


Hej I-or! Tack så hemskt mycket för att du tog dig tid och göra en simulering och alla tips!

Jag har precis kört en kalibrering via Audyssey och jag måste säga att det låter redan mycket, mycket bättre! Jag bifogar bilderna på "flat" och "reference" vilket jag antar är före och efter? Bilderna säger inte mig så mycket men jag märker ju redan att det låter bättre. Efter kalibreringen så bestämde Marantz att mina piP måste vara golvhögtalare och att "subwoofern" (dvs Profundus) inte behövdes. :D Det var lätt fixat genom att ändra tillbaka till "small" för frontarna. Den föreslog även lite udda delningsfrekvenser, men jag kör på Öhmans 80 Hz.

Bifogar även (om det går, annars i nytt inlägg) tydligare bilder på rummet så att ni klart och tydligt kan se vad jag har att leka med. Jag ställde en akustikskiva jag hade över vid balkongdörren, enligt ditt förslag. Vet inte om jag hör någon direkt skillnad av det men det gör väl ingen skada direkt.

Marantz låter mig inte pilla runt med inställningarna manuellt utan att jag ger dem 200:- för en mobilapp med 2/5 i betyg så jag håller mig en stund...

Du nämnde att montera en tunn absorbent på väggen några dm framför högtalaren - menar du där den står nu? Fasta installationer av alla slag är möjliga då jag bor i bostadsrätt och har världens i särklass bästa styrelse som inte kunde bry sig mindre vad vi gör i lägenheterna så länge vi inte river bärande väggar. :D The sky is the limit! (även om taket tyvärr är puts och betong)
Bilagor
front_ref.jpg
Efter kalibrering?
front_ref.jpg (189.6 KiB) Visad 2942 gånger
front_flat.jpg
Före kalibrering?
front_flat.jpg (187.34 KiB) Visad 2942 gånger

KattenJansson
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2020-03-23
Ort: Nyköping

Re: Hjälp mig få ordning och reda på ljudet

Inläggav KattenJansson » 2023-01-14 19:16

Bifogar här bilder på rummet om någon är vidare intresserad att komma med tips och trix på vad jag kan förändra/förbättra!
Bilagor
20230113_171205.jpg
Bild från balkongdörren mot sweetspot. Där tyget nu hänger ska det in en dörr så jag kan stänga om mig.
20230113_171205.jpg (198.48 KiB) Visad 2944 gånger
20230113_170947.jpg
Den stora öppningen in till rummet. Ni skymtar även vänster högtalare.
20230113_170947.jpg (227.87 KiB) Visad 2944 gånger
20230113_170914.jpg
Soffa ska snart bytas ut och vi letar efter en ny matta, därav placeringen. Sett från den stora öppningen till rummet".
20230113_170914.jpg (234.59 KiB) Visad 2944 gånger
20230113_170846.jpg
Tillfälligt placerad akustikskiva vid balkongdörren.
20230113_170846.jpg (199.2 KiB) Visad 2944 gånger
20230113_170834.jpg
Högra högtalaren, balkongdörr bakom gardin.
20230113_170834.jpg (215.61 KiB) Visad 2944 gånger
20230113_170814.jpg
Anläggningen, sett från sweetspot.
20230113_170814.jpg (169.66 KiB) Visad 2944 gånger

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6170
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Hjälp mig få ordning och reda på ljudet

Inläggav I-or » 2023-01-14 19:58

Bra att du är på rätt väg. Anledningen till att absorbenterna inte gör någon större skillnad är att du redan har ganska tjocka gardiner där, vilka har en liknande inverkan.

1. Audyssey ser ut att justera hyggligt även om jag inte riktigt förstår varför mjukvaran justerar frontkanalerna på det sättet under 80 Hz (även om det inte har någon praktisk betydelse om du delar vid 80 Hz). Flat och Reference är två olika injusterade inställningar som du bör kunna välja mellan. Flat ser ut att vara det bästa valet givet Maartens mätresultat för piP: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=73409.

2. piP:arna skulle nog må bra av att placeras några dm högre, men då får du förstås göra om autoinställningen med Marantzen.

3. Mattan skulle med fördel kunna placeras närmare soffan och därmed mer direkt framför högtalarna.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

KattenJansson
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2020-03-23
Ort: Nyköping

Re: Hjälp mig få ordning och reda på ljudet

Inläggav KattenJansson » 2023-01-14 20:46

I-or skrev:Bra att du är på rätt väg. Anledningen till att absorbenterna inte gör någon större skillnad är att du redan har ganska tjocka gardiner där, vilka har en liknande inverkan.

1. Audyssey ser ut att justera hyggligt även om jag inte riktigt förstår varför mjukvaran justerar frontkanalerna på det sättet under 80 Hz (även om det inte har någon praktisk betydelse om du delar vid 80 Hz). Flat och Reference är två olika injusterade inställningar som du bör kunna välja mellan. Flat ser ut att vara det bästa valet givet Maartens mätresultat för piP: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=73409.

2. piP:arna skulle nog må bra av att placeras några dm högre, men då får du förstås göra om autoinställningen med Marantzen.

3. Mattan skulle med fördel kunna placeras närmare soffan och därmed mer direkt framför högtalarna.


1. "Flat" lät faktiskt något lite bättre än "reference". Delar fortfarande vid 80 Hz så den udda justeringen vid låga frekvenser tycks inte påverka ljudet alls. Jag undrar dock varför jag inte fick någon presentation av hur MultEQ tyckte att "subwoofern" lät? Den visar Front L+R, Center och Surround L+R men inget annat. Den mätte och kalibrerade "subwoofer" under testets gång och valde att den skulle ligga på -3,5 dBA men visade ingen kurva. Nåja, vi kan inte få allt här i världen.

2. Profundus är ganska precis exakt 50 cm höga, plus någon centimeter eller så i mitt fall då jag har Sonic Design-kuddar under dem. I manifestet skriver Öhman att piP ska stå 50 cm över golv, men det kanske gör skillnad att få upp dem en bit? Som de står ju går ju första reflex neråt rakt ner i kabinetten på Profundus, vilket kanske påverkar ljudet? Jag har ett par stativ, rekommenderade av Öhman, men de är också på ganska precis 50 cm med sockel. Om jag skulle ha dem ståendes för sig själva dvs. Det finns plats i sidled att flytta ut basmodulerna för att få plats med piP på stativ. Tips på sätt att höja upp piP där de står idag?

3. Mattan är utdragen för att dammsugas och rengöras inför försäljning. Vi ska införskaffa en tjockare matta som kommer att placeras där den "ska" ligga, dvs mer centrerat mellan högtalarna. Om jag får som jag vill så hugger vi en som är 300x200+ och då räcker den till att täcka en bra bit av golvet framför högtalarna. Just nu "ekar" (vad är ordet jag söker? klappa händerna i rum med betongväggar, du vet nog vad jag menar) det rätt fint vid sweetspot. Kommer, enligt första bilden, att komplettera med en matta borta vid bokhyllorna för att försöka ta död på "eko" även i den delen av rummet.

Tack igen för visat intresse för att hjälpa mig att få ordning på ljudet!

Användarvisningsbild
MusicMan
 
Inlägg: 537
Blev medlem: 2003-11-29
Ort: tokiga tälje

Re: Hjälp mig få ordning och reda på ljudet

Inläggav MusicMan » 2023-01-14 23:06

Precis som du skriver så är höjden bra när piP står på basmodulerna. Däremot skulle jag prova att backa dem så att de står i princip dikt an mot dämpskivorna bakom dem. Eller åtminstone testa lite olika avstånd till väggen bakom. Men rekommendationen är att ha dem så nära väggen bakom som möjligt så prova med det. Du behöver inte oroa dig för reflektion i basmodulerna för de går ändå inte direkt till öronen. Sedan kan du självklart prova med mer bredd mellan högtalarna. Det kan göra skillnad även med små justeringar.
Att följa strömmen minskar spänningen.

Användarvisningsbild
blixten_no1
 
Inlägg: 1563
Blev medlem: 2006-05-20

Re: Hjälp mig få ordning och reda på ljudet

Inläggav blixten_no1 » 2023-01-14 23:18

Du kan inte ha råkat fasvända nått?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6170
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Hjälp mig få ordning och reda på ljudet

Inläggav I-or » 2023-01-15 14:49

Anledningen till att piP rekommenderas en låg placering är sannolikt att frekvensgången optimeras i det fallet via omfattande golvstöd under ca 100 Hz. Eftersom systemet i det här fallet är ekvaliserat faller denna anledning bort. Diffraktion mot basmodulerna kommer definitivt att påverka frekvensgången i lyssningspositionen, men denna effekt korrigeras bort vid ekvaliseringen och utgör i sig ingen anledning att höja placeringen av piP:arna.

Konventionella högtalare bör helst placeras så att diskantelementet är nära öronhöjd. Endast högtalare med en huvudstrålningslob som är riktad mot taket kan placeras lågt med bibehållen höjd i ljudsceneriet och piP tillhör inte denna kategori.

För övrigt kan det förstås vara så att det uppstår problematiska reflektionsmönster i rummet även om det inte finns några tydliga tecken på detta i bilderna.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Hjälp mig få ordning och reda på ljudet

Inläggav E » 2023-01-15 15:14

Jag hade kanske börjat med att laborera med placeringar, vilket ju
underlättas av att du redan äger ett par stativ till högtalarna som ej
används.

Eventuellt skaffa två basmoduler till (eller byta till de mindre pP-4)?

Men då utgår jag från att du skulle önska bra ljud på fler än en plats
i soffan.

Mvh E*


PS. Är draperiet vid öppningen tillräckligt tungt?
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

KattenJansson
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2020-03-23
Ort: Nyköping

Re: Hjälp mig få ordning och reda på ljudet

Inläggav KattenJansson » 2023-01-17 11:54

MusicMan skrev:Precis som du skriver så är höjden bra när piP står på basmodulerna. Däremot skulle jag prova att backa dem så att de står i princip dikt an mot dämpskivorna bakom dem. Eller åtminstone testa lite olika avstånd till väggen bakom. Men rekommendationen är att ha dem så nära väggen bakom som möjligt så prova med det. Du behöver inte oroa dig för reflektion i basmodulerna för de går ändå inte direkt till öronen. Sedan kan du självklart prova med mer bredd mellan högtalarna. Det kan göra skillnad även med små justeringar.


Innan kalibreringen så placerade jag piP där de "ska" stå, dvs 0-6cm från akustikskiva, så de står korrekt nu. Jag experimenterade med placeringen för att se om jag kunde öppna upp ljudet något genom att ha dem närmare.

Vad gäller placeringen har jag testat allt mellan himmel och jord men inget har gett en sån där aha-känsla som jag vet att piP kan ge.

blixten_no1 skrev:Du kan inte ha råkat fasvända nått?


Så illa låter det inte, men för säkerhets skull så kollade jag och allt är korrekt inkopplat.

I-or skrev:Anledningen till att piP rekommenderas en låg placering är sannolikt att frekvensgången optimeras i det fallet via omfattande golvstöd under ca 100 Hz. Eftersom systemet i det här fallet är ekvaliserat faller denna anledning bort. Diffraktion mot basmodulerna kommer definitivt att påverka frekvensgången i lyssningspositionen, men denna effekt korrigeras bort vid ekvaliseringen och utgör i sig ingen anledning att höja placeringen av piP:arna.

Konventionella högtalare bör helst placeras så att diskantelementet är nära öronhöjd. Endast högtalare med en huvudstrålningslob som är riktad mot taket kan placeras lågt med bibehållen höjd i ljudsceneriet och piP tillhör inte denna kategori.

För övrigt kan det förstås vara så att det uppstår problematiska reflektionsmönster i rummet även om det inte finns några tydliga tecken på detta i bilderna.


Jag testade att ställa högtalarna på ett par andra högtalare (inte optimalt men det gick) för att få upp dem i ungefärlig öronhöjd. Det lät annorlunda och det kändes som att stereobilden (om än dock fortfarande bristande) kom upp en bit. Jag spelade lite musik (FLAC) med både flat, reference och helt okalibrerat.

E skrev:Jag hade kanske börjat med att laborera med placeringar, vilket ju
underlättas av att du redan äger ett par stativ till högtalarna som ej
används.

Eventuellt skaffa två basmoduler till (eller byta till de mindre pP-4)?

Men då utgår jag från att du skulle önska bra ljud på fler än en plats
i soffan.

Mvh E*


PS. Är draperiet vid öppningen tillräckligt tungt?


Placeringar har jag experimenterat med i princip veckovis sen vi flyttade in och den nuvarande placeringen är den som är bäst (minst dålig). Har vänt basmodulerna utåt, innåt, bakåt... Har haft piP på stativ innanför och utanför basmodulerna, med toe-in, utan toe-in och allt däremellan. Det är nog helt enkelt rummet som spökar. Betong-bunker (på andra våningen) med två stora öppningar ut ur rummet och en sweetspot som placerar mig lite inklämd mellan sidovägg och stora vitrinskåp, med huvudet i princip rakt emot väggen.

Jag ska ringa och boka tid för uppgradering av piP till piPs nu om en knapp vecka. Tänkte att jag tar med mig bilder och beskrivningar till Öhman och ser om han har några bra tips. Annars får jag väl anlita någon kompetent ljud-magiker som får komma hit och säga åt mig var skåpet (piP) ska stå!

KattenJansson
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2020-03-23
Ort: Nyköping

Re: Hjälp mig få ordning och reda på ljudet

Inläggav KattenJansson » 2023-02-09 14:50

Gjorde en upptäckt när jag monterade ner mina piP inför uppgradering. Delningsfilterskomponenterna till ena högtalaren hängde löst och en lödning (vad jag kan se) har släppt helt och hållet. Antar att det är minst sagt suboptimalt att ha delningsfilterskomponenter hängandes fritt och att lödningar släpper.

Det var inte jag som monterade högtalarna för drygt 17 år sedan, men jag hade garanterat inte gjort ett bättre jobb - ens idag.
Bilagor
20230209_134356.jpg
20230209_134356.jpg (234.23 KiB) Visad 2426 gånger
20230209_134401.jpg
20230209_134401.jpg (217.29 KiB) Visad 2426 gånger

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Hjälp mig få ordning och reda på ljudet

Inläggav Kraniet » 2023-02-09 15:29

Så vitt jag vet ska spolen ska limmas på magneten för att få rätt induktans.
Sen är det nog bra att den är ihoplödd också som den ska :D
Mvh
Magnus

ceet
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 2017-08-20
Ort: Uppsala

Re: Hjälp mig få ordning och reda på ljudet

Inläggav ceet » 2023-04-03 19:42

Hur låter det nu då när du har fixat din trasiga piP?

KattenJansson
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2020-03-23
Ort: Nyköping

Re: Hjälp mig få ordning och reda på ljudet

Inläggav KattenJansson » 2023-05-31 13:55

ceet skrev:Hur låter det nu då när du har fixat din trasiga piP?


Hej! Jag har läst igenom din tråd och såg att du var i snarlik situation som mig så jag tänkte att jag skriver ihop lite vad jag har gjort här hemma för att få rejält mycket bättre förutsättningar.

1) Uppgraderat till piPs. Jag lät Öhman göra det åt mig så att jag kunde vara helt säker på att det blev rätt. Det gjorde rätt bra skillnad i ljudet. Svårt att beskriva hur man uppfattar ljud men det känns mer kontrollerat, bättre återgivning på lägre volymer och ljudbilden blev både större och mer precis (tillsammans med de andra förbättringarna jag gjort).

2) Ny matta som är ungefär 3 gånger så tjock som den tidigare. Placerade den dessutom lite närmare högtalarna. Tystade ner efterklangen en del. Tyvärr är det en riktig betong-låda jag bor i så det behövs definitivt mer behandling.

3) Har flyttat ut högtalarna ~15 cm från akustikskivorna (så ca 20cm från vägg). Jag vet inte om jag lurar mig själv men det känns som att ljudet blev mer öppet(?).

4) Av någon anledning så hade jag fått för mig att man skulle sitta med ryggen mot bakre vägg för att piP skulle spela bäst. Så var det tydligen inte. Jag flyttade ut soffan från väggen ungefär 40 cm och den "lilla" grejen gjorde all skillnad i världen. Den här enkla åtgärden gav mig på riktigt mer än punkterna 1-3 kombinerat.

5) Har sålt mina profundus X-2. Det var bara åt skogen för mycket bas för mitt rum. Basproblemen är tydliga nog med bara piPs så det sista jag behöver är ännu mer bas.


Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster