i68es - allt runt omkring; tankar och idéer från er

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Grand Soir
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2021-03-21

i68es - allt runt omkring; tankar och idéer från er

Inläggav Grand Soir » 2023-02-09 02:42

Hej på er

Nu är det inte långt kvar (peppar peppar) tills mina i68es anländer och gick igenom lite detaljer med Ingvar igår, men vill också höra från er som har Ino och era erfarenheter.

1) D-option; enligt manifestet så ingår det. Ingvar menar på att det är om man går runt och lyssnar mycket som det kan vara bra att ha, men att det också betyder extra "delningsfilter" (jag kan ha hört fel) men att det blir dubbelt så mycket elektronik och att det inte var optimalt.

Kikar man i manifestet så står det:
--
Ino i68es = 4meter närgräns (ideal 5-10m)
med d-option 2,5m
--

Jag har ca 3.20m till högtalarna från min soffa.

Ni som har liknande förutsättningar, skulle ni tagit d-option eller struntat i det? För och nackdelar? Ingvar satt att om man inte har d-option så blir det aningen mjukare i diskanten när man ställer sig upp och lyssnar.

Självklart vill jag kunna spela musik när jag inte sitter centrerat i soffan också, vid bjudningar etc.

2) Angående vikt och fötter; enligt manifestet så väger den 210kg, men vid avstämning med Ingvar så är det med fylld kammare. Han rekommenderar att inte göra något alls från början, utan att man skall installera sig först och sen kan man fylla för att få dem stabila.

Ni som har fyllt era högtalare före/efter; intryck? Förutom sockeln så skall SD-fötter på. Andra tips angående detta ämne?

3) Frontskydd; Ingvar sa att det finns 3st olika, den som är populär är den som är magnetisk. Är det någon här som har sånna och kan posta bilder på dem? Jag tror inte jag behöver dem, men tänker att det kan vara bra att ha om olyckan skulle vara framme. Jag har en son på 10år, så där lär det inte vara risk, men kanske skaffar hund modell mindre.

4) Överbelastningsskydd (Säkring); det skall kosta 100kr och kan påverka ljudet en del enligt Ingvar. Jag förstår att det behövs om man får för sig att verkligen ösa på, även om de större högtalarna är väldigt kompententa. Diskanten brukar folk ha säkringar för, de som har.

5) Jag kommer köra på en speciell lösning till alla 12-16st basar (infra) men mer om det sen. Det blir till att stapla basar på höjden och även ovanför tv:n i ngn lösning som snickare får bygga.

6) Ni med större system, vad har ni för högtalarkablar?

7) Förstärkare till frontarna, jag tänker på bryston, men kanske också ett rörsteg som förförstärkare och kraftiga monoblock.

Mvh

:D

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1069
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: i68es - allt runt omkring; tankar och idéer från er

Inläggav BellsnWhistles » 2023-02-09 08:01

D-option är nog bra då det i princip förvandlar högtalarna till i32es, dvs. de två övre elementen kopplas ur och filtret anpassas därefter.
Att diskanten blir en aning mjukare stämmer nog med marginal, jag skulle säga att de liknande högtalare som dina som jag lyssnat på blir ganska tråkiga och nästan lite mulliga om man är för nära/står upp utan d-option.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: i68es - allt runt omkring; tankar och idéer från er

Inläggav Nattlorden » 2023-02-09 08:37

De som brukar skaffa denna sortens högtalare brukar vara de som spelar på "å det värsta" ibland, så då faller det väl sig lämpligt med säkring. Du känner ju ditt eget spelade bäst självklart.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Nicke
 
Inlägg: 1293
Blev medlem: 2006-11-15
Ort: Hudik

Re: i68es - allt runt omkring; tankar och idéer från er

Inläggav Nicke » 2023-02-09 10:06

Halloj.

Har haft I56 med Infra-Y6 några år men är nu sålt för andra ino högtalare.

1. Med tanke på ditt lyssningsavstånd skulle jag absolut välja D-option,bra att kunna välja med en "flick of the switch"
2. Fyllde aldrig mina 56òr utan dom stod kuddlösa på heltäckningsmatta,funkade prima.
3. Körde utan skydd,så har ingen att kommentar om det.
4. Överbelastningsskydd skulle jag välja,en bra försäkring vid fest odyl 8)
5. Blir nog finnemangs :)
6. Körde supra ply 3.4 till allt och har inget att invända om det.
7. Svårt val,beror på hur starkt man vill spela,tål o funderas på.
Mvh Nicke

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: i68es - allt runt omkring; tankar och idéer från er

Inläggav music4ever » 2023-02-09 15:19

1. Jag skulle valt D-option på det avståndet. Jag sitter ca 410 cm ifrån och kommer välja ha med D-option. Vad jag förstår så är det bara två separata filter man växlar mellan.
2. Jag har bara beställt i64s och kommer nog inte fylla den nedre kammaren. Tror de kommer vara tillräckligt tunga.
3. Har inte beställt några frontar men är nyfiken att se vad som finns.
4. Angående säkringen så tror jag Ingvar menar att det kan påverkar ljudet när man brassar på strax innan säkringen löser. Jag har säkringar på mina i32s och tanken är att ha det på i64s också.
6. Jag kör som Nicke Supra i den tjockleken som avståndet kräver.
7. Jag har två st Sybarite No1200 som jag ska köra bryggat till mina i64s. De är väldigt kraftfulla, snygga, extremt bra mätvärden, svensktillverkade och väldigt "billiga" om man jämför med high-end slutsteg i samma klass.

Användarvisningsbild
manix
 
Inlägg: 596
Blev medlem: 2010-11-18

Re: i68es - allt runt omkring; tankar och idéer från er

Inläggav manix » 2023-02-09 19:01

Jag köpte det magnetiska skyddet till mina pi60 när jag hämtade upp mina BS60. Det fanns även en billig variant, tänk datorfläktskydd. Dessa är i mitt tycke snygga, men kostar också en slant. Tydligen trixiga att tillverka.
Bilagor
AF983163-FFAB-492B-8524-FF02836685C2.jpeg
AF983163-FFAB-492B-8524-FF02836685C2.jpeg (34.74 KiB) Visad 2315 gånger

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11889
Blev medlem: 2008-07-01

Re: i68es - allt runt omkring; tankar och idéer från er

Inläggav sportbilsentusiasten » 2023-02-09 19:50

Grand Soir skrev:Nu är det inte långt kvar (peppar peppar) tills mina i68es anländer

Grattis!
Blir kul att följa detta

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11889
Blev medlem: 2008-07-01

Re: i68es - allt runt omkring; tankar och idéer från er

Inläggav sportbilsentusiasten » 2023-02-09 19:51

music4ever skrev:Jag har bara beställt i64s

Bara... :D
Kul för dig med! Kommer du skriva om det så man kan följa?

Användarvisningsbild
jonasz
 
Inlägg: 1235
Blev medlem: 2003-07-23

Re: i68es - allt runt omkring; tankar och idéer från er

Inläggav jonasz » 2023-02-09 22:14

BellsnWhistles skrev:D-option är nog bra då det i princip förvandlar högtalarna till i32es, dvs. de två övre elementen kopplas ur och filtret anpassas därefter.
Att diskanten blir en aning mjukare stämmer nog med marginal, jag skulle säga att de liknande högtalare som dina som jag lyssnat på blir ganska tråkiga och nästan lite mulliga om man är för nära/står upp utan d-option.


Vad menas med att elementen "kopplas ur"? Blir de tysta eller spelar de enbart .5 basfrekvenser?
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1069
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: i68es - allt runt omkring; tankar och idéer från er

Inläggav BellsnWhistles » 2023-02-09 22:58

Blir tysta såvitt jag vet även om jag inte är 100% säker på det.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: i68es - allt runt omkring; tankar och idéer från er

Inläggav music4ever » 2023-02-10 00:39

Öhman om D-option:
"Den övre halvan kopplas bort och den undre får samtidigt 4 ggr högre ineffekt.

D-option betyder dammsugar-option!

Den kom till hos en i56-ägare som bytte till ett par piP då han dammsög, eftersom i56 låter så dov/matt när man står upp bredvid dem. Då tänkte jag att ju många lyssnare har flera olika lyssningsbeteenden - sittande resp runt-rantande. Sålunda föddes konceptet.

Det är mera komplext än man kanske kan tro att skapa D-option-funktionen och delningsfiltret behöver byggas upp på ett i grunden nytt sätt. En högtalare utan D-option och en med, fast avslagen, blir funktionsmässigt identiska, men filtrets uppbyggnad behöver vara en annan. "

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: i68es - allt runt omkring; tankar och idéer från er

Inläggav music4ever » 2023-02-10 00:45

sportbilsentusiasten skrev:
music4ever skrev:Jag har bara beställt i64s

Bara... :D
Kul för dig med! Kommer du skriva om det så man kan följa?


Ingvar och Komorok kommer och hälsar på nästa helg och tar då med dom + en i32s som center.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: i68es - allt runt omkring; tankar och idéer från er

Inläggav DVD-ai » 2023-02-10 07:22

Jag tycker att D-option är värt att ha just pga att man kan hamna i en situation då högtalarna kommer att behöva avlyssnas närmare än 3m.
Vilket jag anser är gränsen för när dom börjar låta fel, över 3,5m skulle jag ha som rekommendation då det känns som avståndet då allt börjar att bli "helt hört".
Men sedan så blir dom bättre och bättre med ökat avstånd, men så upplever jag i stort sätt alla högtalare, jag gillar helt enkelt inte att sitta nära. :)


Grattis till er strax nyblivna ägare av 5-toppar, jag lyssnar själv på mina i stort sätt dagligen och glädjs!
i64s är den första högtalare jag ägt som jag varit entydigt nöjd med.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo
 
Inlägg: 13120
Blev medlem: 2006-09-28
Ort: stlm

Re: i68es - allt runt omkring; tankar och idéer från er

Inläggav _Fredrik_ » 2023-02-11 21:48

Är detta tre-vägare?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: i68es - allt runt omkring; tankar och idéer från er

Inläggav RMA » 2023-02-11 22:42

_Fredrik_ skrev:Är detta tre-vägare?

Nej, det är 2 vägs toppar som bör delas vid 80Hz. 4st 8 tummare och 1 diskant.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo
 
Inlägg: 13120
Blev medlem: 2006-09-28
Ort: stlm

Re: i68es - allt runt omkring; tankar och idéer från er

Inläggav _Fredrik_ » 2023-02-11 22:45

RMA skrev:
_Fredrik_ skrev:Är detta tre-vägare?

Nej, det är 2 vägs toppar som bör delas vid 80Hz. 4st 8 tummare och 1 diskant.

Mankan undra varför Ino inte har några 3 vägare. Kanske är bra ändå.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
jonasz
 
Inlägg: 1235
Blev medlem: 2003-07-23

Re: i68es - allt runt omkring; tankar och idéer från er

Inläggav jonasz » 2023-02-11 23:33

_Fredrik_ skrev:
RMA skrev:
_Fredrik_ skrev:Är detta tre-vägare?

Nej, det är 2 vägs toppar som bör delas vid 80Hz. 4st 8 tummare och 1 diskant.

Mankan undra varför Ino inte har några 3 vägare. Kanske är bra ändå.


2,5-vägare är de. De "yttre" basarna spelar endast lägre frekvenser.

Jag har för mig att iö har utvecklat några trevägare men jag kan minnas fel.
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: i68es - allt runt omkring; tankar och idéer från er

Inläggav petersteindl » 2023-02-12 00:37

_Fredrik_ skrev:
RMA skrev:
_Fredrik_ skrev:Är detta tre-vägare?

Nej, det är 2 vägs toppar som bör delas vid 80Hz. 4st 8 tummare och 1 diskant.

Mankan undra varför Ino inte har några 3 vägare. Kanske är bra ändå.


Om iö tänker lite som jag, så vill vi i så fall ha möjligheten att placera basarna fritt i rummet. Det kan man inte med topparna som placeras med tanke på ljudbild.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: i68es - allt runt omkring; tankar och idéer från er

Inläggav music4ever » 2023-02-12 02:06

Ino har några trevägshögtalare i sortimentet, pi180, pi220s och pi222es. Mer info om dessa finns i denna tråden:
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=20&t=66195

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo
 
Inlägg: 13120
Blev medlem: 2006-09-28
Ort: stlm

Re: i68es - allt runt omkring; tankar och idéer från er

Inläggav _Fredrik_ » 2023-02-12 03:17

petersteindl skrev:
_Fredrik_ skrev:
RMA skrev:Nej, det är 2 vägs toppar som bör delas vid 80Hz. 4st 8 tummare och 1 diskant.

Mankan undra varför Ino inte har några 3 vägare. Kanske är bra ändå.


Om iö tänker lite som jag, så vill vi i så fall ha möjligheten att placera basarna fritt i rummet. Det kan man inte med topparna som placeras med tanke på ljudbild.

Förstår inte, delar mina trevägshögtlare vid 85-100 hz för att kunna placera dom rätt i rummet som du beskriver?

music4ever skrev:Ino har några trevägshögtalare i sortimentet, pi180, pi220s och pi222es. Mer info om dessa finns i denna tråden:
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=20&t=66195

Aha tack!
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: i68es - allt runt omkring; tankar och idéer från er

Inläggav petersteindl » 2023-02-12 03:39

_Fredrik_ skrev:
petersteindl skrev:
_Fredrik_ skrev:Mankan undra varför Ino inte har några 3 vägare. Kanske är bra ändå.


Om iö tänker lite som jag, så vill vi i så fall ha möjligheten att placera basarna fritt i rummet. Det kan man inte med topparna som placeras med tanke på ljudbild.

Förstår inte, delar mina trevägshögtlare vid 85-100 hz för att kunna placera dom rätt i rummet som du beskriver?


Topparna kan man vilja ha på en viss placering med tanke på ljudbild, medans basarna kanske man vill ha på annan placering med tanke på rumsresonanser. Det är 2 skilda optimeringar. Det kan öven vara så att hörnen kan vara bästa plats för basar medans sämsta plats för topperna.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo
 
Inlägg: 13120
Blev medlem: 2006-09-28
Ort: stlm

Re: i68es - allt runt omkring; tankar och idéer från er

Inläggav _Fredrik_ » 2023-02-12 13:36

petersteindl skrev:
_Fredrik_ skrev:
petersteindl skrev:
Om iö tänker lite som jag, så vill vi i så fall ha möjligheten att placera basarna fritt i rummet. Det kan man inte med topparna som placeras med tanke på ljudbild.

Förstår inte, delar mina trevägshögtlare vid 85-100 hz för att kunna placera dom rätt i rummet som du beskriver?


Topparna kan man vilja ha på en viss placering med tanke på ljudbild, medans basarna kanske man vill ha på annan placering med tanke på rumsresonanser. Det är 2 skilda optimeringar. Det kan öven vara så att hörnen kan vara bästa plats för basar medans sämsta plats för topperna.

I mitt rum spelar diskant, mellan register och basar ner till 95 hz, området under spelas av två för ändamålet väl placerade subwoofers.

Jag förstår fortfarande inte hur detta skiljer sig från tvåvägshögtalare?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: i68es - allt runt omkring; tankar och idéer från er

Inläggav petersteindl » 2023-02-12 14:45

_Fredrik_ skrev:
petersteindl skrev:
_Fredrik_ skrev:Förstår inte, delar mina trevägshögtlare vid 85-100 hz för att kunna placera dom rätt i rummet som du beskriver?


Topparna kan man vilja ha på en viss placering med tanke på ljudbild, medans basarna kanske man vill ha på annan placering med tanke på rumsresonanser. Det är 2 skilda optimeringar. Det kan öven vara så att hörnen kan vara bästa plats för basar medans sämsta plats för topperna.

I mitt rum spelar diskant, mellan register och basar ner till 95 hz, området under spelas av två för ändamålet väl placerade subwoofers.

Jag förstår fortfarande inte hur detta skiljer sig från tvåvägshögtalare?

Aha, så ditt högtalarsystem består av en trevägare + basmodul per kanal d v s 4-vägssystem.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo
 
Inlägg: 13120
Blev medlem: 2006-09-28
Ort: stlm

Re: i68es - allt runt omkring; tankar och idéer från er

Inläggav _Fredrik_ » 2023-02-12 18:09

petersteindl skrev:
_Fredrik_ skrev:
petersteindl skrev:
Topparna kan man vilja ha på en viss placering med tanke på ljudbild, medans basarna kanske man vill ha på annan placering med tanke på rumsresonanser. Det är 2 skilda optimeringar. Det kan öven vara så att hörnen kan vara bästa plats för basar medans sämsta plats för topperna.

I mitt rum spelar diskant, mellan register och basar ner till 95 hz, området under spelas av två för ändamålet väl placerade subwoofers.

Jag förstår fortfarande inte hur detta skiljer sig från tvåvägshögtalare?

Aha, så ditt högtalarsystem består av en trevägare + basmodul per kanal d v s 4-vägssystem.

Exakt!
Hifi Is Great Everyday

Grand Soir
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2021-03-21

Re: i68es - allt runt omkring; tankar och idéer från er

Inläggav Grand Soir » 2023-02-12 19:14

manix skrev:Jag köpte det magnetiska skyddet till mina pi60 när jag hämtade upp mina BS60. Det fanns även en billig variant, tänk datorfläktskydd. Dessa är i mitt tycke snygga, men kostar också en slant. Tydligen trixiga att tillverka.


__

Det blir till att beställa de där skydden, det är en billig försäkran och inte lär det påverkar ljudet ngt eller hur?

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: i68es - allt runt omkring; tankar och idéer från er

Inläggav DVD-ai » 2023-02-13 08:38

Bra val, jag tycker att man ska ha en uppsättning så att man kan skydda högtalarna på ett smakfullt vis då behov uppstår.

Dock är skydden är mycket tydligt hörbara i min mening, jag står inte ut med att ha mina på till vardags...
Men OM jag hade små barn, katter som hoppar runt eller liknande, ja då hade dom fått vara på.
Jag köpte en uppsättning för att det kändes lika bra att ha möjligheten att sätta på skydd då behovet uppstår, vilket det ju kan göra i framtiden :)

Detta gäller samtliga skydd, jag har tillverkat ett extra tunnt skydd i skum till diskanten (som inte skyddar något vidare utan mer bidrar med ett lugnare visuellt intryck) för att kunna ha det på.
Jag ogillar nämligen hur det ser ut med diskanten och filten på baffeln runt som ger mycket skumma vinklar/vrår som dessutom för ljuset ger förfylande skuggor i. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Grand Soir
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2021-03-21

Re: i68es - allt runt omkring; tankar och idéer från er

Inläggav Grand Soir » 2023-02-13 10:07

Aha, intressant, så det påverkar ljudet en del då.

Men bra att ha som sagt, om det skulle komma över barn, katter eller hundar. Jag kanske köper en fransk bulldog innan sommaren, så då finns de där om det behövs.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3644
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: i68es - allt runt omkring; tankar och idéer från er

Inläggav juanth » 2023-02-13 12:34

Grand Soir skrev:Aha, intressant, så det påverkar ljudet en del då.

Men bra att ha som sagt, om det skulle komma över barn, katter eller hundar. Jag kanske köper en fransk bulldog innan sommaren, så då finns de där om det behövs.



Det kan vara bra att veta att DVD-ai är väldigt bra på att upptäcka små skillnader som många inte ens skulle notera. På gott och ont väldigt skarpa öron och hjärna gällande ljud.
Jag har inte lyssnat och jämfört med och utan skydd och säger inte att det här är något som skulle gå de flesta förbi men att något är ”mycket tydligt hörbart” enligt Dvd kan säkert beskrivas som en mycket liten eller inte så stor påverkan av någon annan. Sorry Dvd.. :mrgreen:

Det beror också på ålder och hur högt hörseln sträcker sig kan jag tänka mig.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: i68es - allt runt omkring; tankar och idéer från er

Inläggav DVD-ai » 2023-02-14 07:40

Detta är en skillnad som jag är långt från ensam om att störa mig på, den är tydligt hörbar. ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1486
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: i68es - allt runt omkring; tankar och idéer från er

Inläggav Ted_B » 2023-02-14 11:25

Det är samma med diskantskydden till pi60s, ganska tydlig skillnad med eller utan skydd.
The World's Mine Oyster

Nästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster