Kosmetiskt fel vid montering - InfraY (säkringsfråga)

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Grand Soir
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2021-03-21

Kosmetiskt fel vid montering - InfraY (säkringsfråga)

Inläggav Grand Soir » 2023-02-12 20:41

Hej på er

Jag fick hjälp med att montera ihop mina basar InfraY för längesen och själva lådorna var bara ett par mm för små när de kom från snickaren. Extremt irriterande, då vi inte fick i elementen direkt. Så snickaren fick komma hem till mig för att göra hålen större.

Alla basar är färdigkonstruerade, men som ni ser så är det inte perfekt svart runt om, vilket är jättetrist. Det kan varit fel angivna mått från början alternativt att snickaren gjort fel från början.

Hur skulle jag kunna lösa det på bästa och snygaste sätt?

https://ibb.co/cvZrdtR
https://ibb.co/HXmZWCw

__

Jag vet att jag kanske krånglar till dig, men ni som har säkringar på er era högtalare, vad är det för säkringar exakt? Enligt Ingvar så kan säkringar påverka ljudet en del, men knappast mycket, då man introducerar ytterligare en komponent i signalkedjan?! Ingvar rekommenderar 2st och inte 3st.

Väldigt svårt för mig att avgöra om jag kommer spela sönder dem, då jag aldrig ägt en Ino förut.

Tack!

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Kosmetiskt fel vid montering - InfraY (säkringsfråga)

Inläggav music4ever » 2023-02-12 22:53

Ska basarna vara synliga så kanske snickaren borde göra om det då de bör anses som felgjorda? Annars så skulle jag nog bara svartmåla kanten så det inte står ut så mycket.

Tror inte att säkringen påverkar direkt. Tror de flesta 5-elementshögtalare har säkringar.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Kosmetiskt fel vid montering - InfraY (säkringsfråga)

Inläggav DVD-ai » 2023-02-13 08:23

Den snickare som tog sig an arbetet (ej någon via Ingvar) borde ha haft koll på att färg bygger !
Så det var väldigt dåligt gjort och det blev väldiga mängder med extra arbete för att alls få i elementen...

Den synliga kanten skulle jag måla med en svart penna, en bred touch borde göra jobbet !
Det lär bli osynligt nog då detta smälter ihop lite med korgen.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3645
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Kosmetiskt fel vid montering - InfraY (säkringsfråga)

Inläggav juanth » 2023-02-13 09:05

Vad är det som inte stämmer?
Jag har svårt att se något som sticker ut.

Edit/ Nu ser jag att det är en ljus strimma nedtill ja.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Kosmetiskt fel vid montering - InfraY (säkringsfråga)

Inläggav DVD-ai » 2023-02-13 09:17

Ja det är ju extremt synd på så fina lådor i övrigt... :(
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Grand Soir
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2021-03-21

Re: Kosmetiskt fel vid montering - InfraY (säkringsfråga)

Inläggav Grand Soir » 2023-02-13 10:11

Hmm...ja ni, här sitter jag lite mitt i mellan. Då snickaren säger att han gjorde exakt som anvisningarna och han hade talat med Ingvar flera gånger på telefon. Så jag vet inte vems fel det är riktigt. Problemet är att jag betalat för lådor som inte är 100%.

Jag kommer ta ett varv med snickaren igen. Det känns inte helt ok att betala så mycket för ngt som inte är helt rätt.

Mvh

Användarvisningsbild
Nicke
 
Inlägg: 1293
Blev medlem: 2006-11-15
Ort: Hudik

Re: Kosmetiskt fel vid montering - InfraY (säkringsfråga)

Inläggav Nicke » 2023-02-13 10:28

Tycker det ser ut som att elementet sitter för djupt,borde inte korgen vara "flush" med lådan och därav så skulle den omålade ytan inte synas ?
Mvh Nicke

Grand Soir
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2021-03-21

Re: Kosmetiskt fel vid montering - InfraY (säkringsfråga)

Inläggav Grand Soir » 2023-02-13 10:31

sitter de för djupt?! 8O

Ok, jag får reda ut detta, känns inte helt ok.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Kosmetiskt fel vid montering - InfraY (säkringsfråga)

Inläggav Morello » 2023-02-13 10:32

Annars kan man säga "i liv" om man menar "flush". :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nicke
 
Inlägg: 1293
Blev medlem: 2006-11-15
Ort: Hudik

Re: Kosmetiskt fel vid montering - InfraY (säkringsfråga)

Inläggav Nicke » 2023-02-13 11:21

Jäms mä funkar också :)
Mvh Nicke

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Kosmetiskt fel vid montering - InfraY (säkringsfråga)

Inläggav steveo1234 » 2023-02-13 12:04

Grand Soir skrev:Hmm...ja ni, här sitter jag lite mitt i mellan. Då snickaren säger att han gjorde exakt som anvisningarna och han hade talat med Ingvar flera gånger på telefon. Så jag vet inte vems fel det är riktigt. Problemet är att jag betalat för lådor som inte är 100%.

Jag kommer ta ett varv med snickaren igen. Det känns inte helt ok att betala så mycket för ngt som inte är helt rätt.

Mvh


Fast är det snickaren du har avtalat arbetet med och inte IÖ? Som jag förstår det köpte du högtalarna av Ingvar och är det fel på dem så är det honom du borde prata med..
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Kosmetiskt fel vid montering - InfraY (säkringsfråga)

Inläggav DQ-20 » 2023-02-13 12:35

Nicke skrev:Tycker det ser ut som att elementet sitter för djupt,borde inte korgen vara "flush" med lådan och därav så skulle den omålade ytan inte synas ?


Så tolkar jag också bilden. Fräsningen är av rätt diameter men har blivit ett par mm för djup för montaget. Jag vet inte om det är räknat med att några tätningslister som skall bygga upp ett par mm? Felet är i vilket fall bara kosmetiskt.

DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Kosmetiskt fel vid montering - InfraY (säkringsfråga)

Inläggav Adhoc » 2023-02-13 12:37

Fräsdjupet tycks vara för djupt mot elementkorgens tjocklek / byggdjup, -om korgen är tänkt att ligga i plan med högtalarbaffeln. Från bilden är det svårt att bedöma om diametern för utfräsningen gjorts något för stor för att korgen ska gå i alldeles precis.

En fråga är om snickaren fått underlag som är lätta att tyda. IÖs underlag som jag sett hittills har mer varit av typen handritad servettskiss, inte regelrätta ritningar med lättlästa måttangivelser. Om det framgått tydligt att kanten på korgen är 10,0 mm tjock men fräsdjupet är ett par mm större så har snickaren dabbat sig. (Man bör här även ta hänsyn till resttjocklek på tätande packning mellan korg och baffel.) För att bli av med skönhetsfelet behöver djupet justeras, shimsas upp "en smula". Man kan fuska med t.ex. svart eltejp som dras på i några varv. Lite elegantare är att fräsa upp en plastskiva till rätt YD och id + tjocklek (kan finnas på Biltema). Med plastring och för att bli tätt ska det vara i ordningen baffel-tätning-plastring-elementkorg.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Kosmetiskt fel vid montering - InfraY (säkringsfråga)

Inläggav Johan_Lindroos » 2023-02-13 17:14

Vad gäller fräsningen av hålets djup kanske det är helt korrekt gjort; det beror på hur det är tänkt att vara. Betänk att högtalarelementet har en plan yta som sedan är avfasad mot kanten. Då kan det vara så att det är tänkt så att den plana ytan hos elementkorgen ska vara i liv med högtalarlådans yta.

Men helt riktigt så borde det bortfrästa materialet målas svart, då kommer det säkert att se helt bra ut oavsett, kan jag tänka mig.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Kosmetiskt fel vid montering - InfraY (säkringsfråga)

Inläggav Glebster » 2023-02-13 17:58

Är tätningslisten på plats?

Grand Soir
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2021-03-21

Re: Kosmetiskt fel vid montering - InfraY (säkringsfråga)

Inläggav Grand Soir » 2023-02-13 19:41

den smala svarta med klister på ena sidan? Yes, det är "installerat"

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2012-07-15

Re: Kosmetiskt fel vid montering - InfraY (säkringsfråga)

Inläggav Chris71 » 2023-02-13 22:53

Ursäkta den okunnige, men spelar inte ino-basar bakom gardiner? irriterande det köper jag, värt att förlora nattsömn över? det vet ju bara närmast sörjande.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Kosmetiskt fel vid montering - InfraY (säkringsfråga)

Inläggav music4ever » 2023-02-14 00:48

Testa först att måla den kanten i samma färg som baffeln och se hur du upplever det hela.
Speciellt om inte basarna skall synas (döljs undan lite) så är det kanske onödigt arbete att göra större insatser.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Kosmetiskt fel vid montering - InfraY (säkringsfråga)

Inläggav DVD-ai » 2023-02-14 07:46

Felet är egentligen inte försänkninen, det är ju bara ett val i designen ursprungligen.
Utan att elementen inte gick att få i pga att färgen byggde runt om (där det nu är fräst så att mdf syns), samt i hålet för korgen då det tog emot även där.
Detta pga att Ingvar ritat en låda med färdiga dimensioner inkl färg, medan snickaren tolkade det som att han skulle bygga i dessa mått och sedan måla.

Det skadar inte att vara överdrivet tydlig :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"


Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster