Moderator: Redaktörer
Grand Soir skrev:Härligt! Vad kör du med idag?
DorreN skrev:Grand Soir skrev:Härligt! Vad kör du med idag?
Holographic Audio amp 27 men pi60 och sedermera i32s är sålda pga låg aktivitet på musiklyssnandet.
hifikg skrev:DorreN skrev:Grand Soir skrev:Härligt! Vad kör du med idag?
Holographic Audio amp 27 men pi60 och sedermera i32s är sålda pga låg aktivitet på musiklyssnandet.
Vad fick dig att byta bort Silver Night? Och 18W, vad är det för bygge? Mina 300B ger "bara" 8W.
DorreN skrev:hifikg skrev:DorreN skrev:
Vad fick dig att byta bort Silver Night? Och 18W, vad är det för bygge? Mina 300B ger "bara" 8W.
Mer effekt pga stort rum och mindre skötsel med amp 27 än Audion.
PSE = parallell single end. 2x300B per kanal.
Imperial-Blomman skrev:Ingvar gjorde för många år sedan ett par (kanske fler) med en tio tummare å Audax diskant som såg
ut som en förstorad Pi60 som var tänkta å köras med rör.
En polare t mej hade ett par sådana å körde med en Audio Innovation stärkare.
De lät väldigt fint kommer ja ihåg.
Hade velat ha sådana Ino burkar men hade inte råd då.
Grand Soir Skrev:
Hej på er
Jag funderar, är det någon av er här som driver era högtalare med rörförstärkare eller/och kör med rörDAC eller så?
Om ja, hör ni "magin" från rören ut i högtalarna?
Då Ino står för korrekt återgivning, så är frågan om det finns ett behov av att få lite mer värme i ljudet (ja vet, dessa ord), då kan rör få till det.
Jag tänker att det vore kul att höra om folk använder något annat än det vanliga som rekommenderas.
Imperial-Blomman Skrev:
Nä de e inte Hesselvall jag tänker på.
Dom har jag åxå lyssnat på å jag gillar dom.
Dom här här högtalarna jag tänker på e byggda långt tidigare.
Om jag inte minns helt fel så var det en herre på LTS som ville
ha ett par Ino högtalare t sina rörslutsteg å som då beställde det av Ingvar.
Han var inte helt överlycklig över den beställningen.
Men det kom ut ett par till denna herre som hade dom några år.
Å sedan såldes dom till min polare som hade dom hemma i rätt många år.
Det var mycket hysch hysch runt dessa högtalare då Ingvar
propagerade för trissesteg å Pi60.
bassman skrev:Jag alternerar mellan Audion sivernight monoblock på hela 15 w och monoblock Electrocompaniet aw 180 till i32s.
Man kan ändå spela på ganska starkt med rörblocken eftersom dom bara driver topparna (delat system). Dessutom föredrar jag rörblocken, jag tycker dom gräver fram mer detaljer i musiken.
Det sorgliga är när man måste byta rör ibland, 300B har blivit skitdyra. 4st 300B rör går väl på i runda slängar 7 lök om man håller nere på kvalitet. Själv har jag matchade EH 300B Gold-Grid Electro Harmonix.
Har man överskott av deg som man vill slösa bort kan man lägga pengarna på Western Electric. 4 st går på 33,000:-![]()
hifikg skrev:bassman skrev:Jag alternerar mellan Audion sivernight monoblock på hela 15 w och monoblock Electrocompaniet aw 180 till i32s.
Man kan ändå spela på ganska starkt med rörblocken eftersom dom bara driver topparna (delat system). Dessutom föredrar jag rörblocken, jag tycker dom gräver fram mer detaljer i musiken.
Det sorgliga är när man måste byta rör ibland, 300B har blivit skitdyra. 4st 300B rör går väl på i runda slängar 7 lök om man håller nere på kvalitet. Själv har jag matchade EH 300B Gold-Grid Electro Harmonix.
Har man överskott av deg som man vill slösa bort kan man lägga pengarna på Western Electric. 4 st går på 33,000:-![]()
Va f-n, WE kostade "bara" 20 lax nyss... vojne. Hur länge räknar du med att du spelar på en uppsättning rör?
20 kanske var för två förresten, jag använder bara två i taget o får nöja mig med 8W.
Fast just nu sliter jag lite på EL34 rören i Lodströmmaren o det är inte alls oävet det heller.
peterh skrev:hifikg skrev:bassman skrev:Jag alternerar mellan Audion sivernight monoblock på hela 15 w och monoblock Electrocompaniet aw 180 till i32s.
Va f-n, WE kostade "bara" 20 lax nyss... vojne. Hur länge räknar du med att du spelar på en uppsättning rör?
20 kanske var för två förresten, jag använder bara två i taget o får nöja mig med 8W.
Fast just nu sliter jag lite på EL34 rören i Lodströmmaren o det är inte alls oävet det heller.
EL34 får du för mindre än 300:- styck, matchade och med garanti. Dyrare än så skall man inte behöva betala.
peterh skrev:hifikg skrev:bassman skrev:Jag alternerar mellan Audion sivernight monoblock på hela 15 w och monoblock Electrocompaniet aw 180 till i32s.
EL34 får du för mindre än 300:- styck, matchade och med garanti. Dyrare än så skall man inte behöva betala.
Morello skrev:peterh skrev:hifikg skrev:
Har du ånyo KT88 i lager?
Morello skrev:Hur många timmar kan man räkna med att 6550 och KT88 håller i GDS-steget?
Morello skrev:Betraktar du röret som slut när transkonduktans och anodström sjunkit cirka 10%?
Morello skrev:Mja, det betyder ju snarast inte så mycket. I äldre datablad finns ofta en entydig definition av uttjänt rör och det brukar handla om 10-20% ifråga om transkonduktans och anodström - för en given Va och Vg. Fyra av JJ ECC88-rören som suttit i försteget är sopslut med avvikelser (gm och Ia) upp mot 40%. Har inte haft någon timräknare inkopplad, så jag kan inte säga exakt hur lång drifttiden varit.
Morello skrev:Nej, men de andra två som gått betydligt färre timmar mäter enligt spec såväl ifråga om transkonduktans som anodström.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster