Ino + rör

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Grand Soir
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2021-03-21

Ino + rör

Inläggav Grand Soir » 2023-03-12 13:43

Hej på er

Jag funderar, är det någon av er här som driver era högtalare med rörförstärkare eller/och kör med rörDAC eller så?

Om ja, hör ni "magin" från rören ut i högtalarna?

Då Ino står för korrekt återgivning, så är frågan om det finns ett behov av att få lite mer värme i ljudet (ja vet, dessa ord), då kan rör få till det.

Jag tänker att det vore kul att höra om folk använder något annat än det vanliga som rekommenderas.

Användarvisningsbild
DorreN
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 2006-04-29
Ort: Falun

Re: Ino + rör

Inläggav DorreN » 2023-03-12 16:05

Jag körde monoblock (Audion Silvernight PSE) på 18w med 300B rör till mina ino pi60. Det lät jättebra om man bortsett från effekt som kunde behövas vid högre volymer.

Grand Soir
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2021-03-21

Re: Ino + rör

Inläggav Grand Soir » 2023-03-12 17:50

Härligt! Vad kör du med idag?

Användarvisningsbild
DorreN
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 2006-04-29
Ort: Falun

Re: Ino + rör

Inläggav DorreN » 2023-03-12 18:16

Grand Soir skrev:Härligt! Vad kör du med idag?


Holographic Audio amp 27 men pi60 och sedermera i32s är sålda pga låg aktivitet på musiklyssnandet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Ino + rör

Inläggav hifikg » 2023-03-12 20:50

DorreN skrev:
Grand Soir skrev:Härligt! Vad kör du med idag?


Holographic Audio amp 27 men pi60 och sedermera i32s är sålda pga låg aktivitet på musiklyssnandet.


Vad fick dig att byta bort Silver Night? Och 18W, vad är det för bygge? Mina 300B ger "bara" 8W.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ino + rör

Inläggav Morello » 2023-03-12 21:14

Om det är i64 som skall drivas med rör så vill jag direkt avråda från entaktkopplade bordradioslutsteg. I64 tarvar tex GDS-rörslutsteget eller slik konstruktion.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
DorreN
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 2006-04-29
Ort: Falun

Re: Ino + rör

Inläggav DorreN » 2023-03-12 21:32

hifikg skrev:
DorreN skrev:
Grand Soir skrev:Härligt! Vad kör du med idag?


Holographic Audio amp 27 men pi60 och sedermera i32s är sålda pga låg aktivitet på musiklyssnandet.


Vad fick dig att byta bort Silver Night? Och 18W, vad är det för bygge? Mina 300B ger "bara" 8W.


Mer effekt pga stort rum och mindre skötsel med amp 27 än Audion.

PSE = parallell single end. 2x300B per kanal.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Ino + rör

Inläggav hifikg » 2023-03-13 01:31

DorreN skrev:
hifikg skrev:
DorreN skrev:
Holographic Audio amp 27 men pi60 och sedermera i32s är sålda pga låg aktivitet på musiklyssnandet.


Vad fick dig att byta bort Silver Night? Och 18W, vad är det för bygge? Mina 300B ger "bara" 8W.


Mer effekt pga stort rum och mindre skötsel med amp 27 än Audion.

PSE = parallell single end. 2x300B per kanal.


Coolt, den där förstärkaren finns i fler versioner än man kan hålla reda på. Höll på att köpa en, men det var "bara" ett försteg med egen nätdel.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Ino + rör

Inläggav music4ever » 2023-03-14 23:18

Om du vill ha en rörtouch på ljudet så skulle jag nog välja det i försteget eller i DACen. i64s/i68es vill man ju ha en hel del kraft för kunna nyttja dess enorma spl-förmåga.

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Ino + rör

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-03-14 23:32

Ingvar gjorde för många år sedan ett par (kanske fler) med en tio tummare å Audax diskant som såg
ut som en förstorad Pi60 som var tänkta å köras med rör.

En polare t mej hade ett par sådana å körde med en Audio Innovation stärkare.

De lät väldigt fint kommer ja ihåg.
Hade velat ha sådana Ino burkar men hade inte råd då.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28071
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Ino + rör

Inläggav PerStromgren » 2023-03-15 09:15

Imperial-Blomman skrev:Ingvar gjorde för många år sedan ett par (kanske fler) med en tio tummare å Audax diskant som såg
ut som en förstorad Pi60 som var tänkta å köras med rör.

En polare t mej hade ett par sådana å körde med en Audio Innovation stärkare.

De lät väldigt fint kommer ja ihåg.
Hade velat ha sådana Ino burkar men hade inte råd då.


Det är nog Hesselvallhögtalare du tänker på. Sök här på forumet så dyker de upp.
... tycker jag!

Per

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Ino + rör

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-03-15 13:06

Nä de e inte Hesselvall jag tänker på.
Dom har jag åxå lyssnat på å jag gillar dom.

Dom här här högtalarna jag tänker på e byggda långt tidigare.

Om jag inte minns helt fel så var det en herre på LTS som ville
ha ett par Ino högtalare t sina rörslutsteg å som då beställde det av Ingvar.
Han var inte helt överlycklig över den beställningen.
Men det kom ut ett par till denna herre som hade dom några år.
Å sedan såldes dom till min polare som hade dom hemma i rätt många år.

Det var mycket hysch hysch runt dessa högtalare då Ingvar
propagerade för trissesteg å Pi60.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

grannilsson
 
Inlägg: 444
Blev medlem: 2003-11-10

Re: Ino + rör

Inläggav grannilsson » 2023-03-15 17:01

Grand Soir Skrev:
Hej på er

Jag funderar, är det någon av er här som driver era högtalare med rörförstärkare eller/och kör med rörDAC eller så?

Om ja, hör ni "magin" från rören ut i högtalarna?

Då Ino står för korrekt återgivning, så är frågan om det finns ett behov av att få lite mer värme i ljudet (ja vet, dessa ord), då kan rör få till det.

Jag tänker att det vore kul att höra om folk använder något annat än det vanliga som rekommenderas.


Hej,

Jag använder i huvudsak 2st förstärkare (slutsteg) , eller egentligen 3 om man räknar med försteget i min anläggning i källaren (Bio Rummet) där 1 par pi60s huserar.
Försteget är en Denon AVR3600H, slutsteget(n) är 2st Monoblock med 300B i Push Pull (egen konstruktion) med lite speciell koppling som ej avslöjas här och låter jättebra upp till klippeffekt.
Det andra steget är en NAD 208 som ej behöver närmare presentation, dessa 2 låter förvånansvärt lika upp till vad 300B stegen klarar, vilket många säker inte tror på, men som sagt den är speciell .....
Vid film med används uteslutande NAD 208 som steg till frontsystemen (pi60s) Nämnas skall göras att pi60s är bestyckad med konjugatlänk, nota bene.

Har även ett single end slutsteg med 300B (8-10 WAtt) för ett annat rum där det inte spelas speciellt högt, men fungerar utmärkt till piPs

Mvh Göran Nilsson
Senast redigerad av grannilsson 2023-03-15 17:14, redigerad totalt 1 gång.

grannilsson
 
Inlägg: 444
Blev medlem: 2003-11-10

Re: Ino + rör

Inläggav grannilsson » 2023-03-15 17:08

Imperial-Blomman Skrev:
Nä de e inte Hesselvall jag tänker på.
Dom har jag åxå lyssnat på å jag gillar dom.

Dom här här högtalarna jag tänker på e byggda långt tidigare.

Om jag inte minns helt fel så var det en herre på LTS som ville
ha ett par Ino högtalare t sina rörslutsteg å som då beställde det av Ingvar.
Han var inte helt överlycklig över den beställningen.
Men det kom ut ett par till denna herre som hade dom några år.
Å sedan såldes dom till min polare som hade dom hemma i rätt många år.

Det var mycket hysch hysch runt dessa högtalare då Ingvar
propagerade för trissesteg å Pi60.


Högtalaren jag tror du tänker på var en specialare till Göran Andersson (Herren på LTS) som då (80-tal) bodde i Johanneshov
och han ville ha en lättdriven variant av pi60, jag vet Ingvar sa att det inte var någon bra Idé, (enligt Ingvar så blev den långt ifrån lika bra som standard pi60)
men den gjordes, när det var dags för betalning så erbjöds en Baseballjacka som ersättning ....

Mvh Göran

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Ino + rör

Inläggav bassman » 2023-03-15 18:26

Jag alternerar mellan Audion sivernight monoblock på hela 15 w och monoblock Electrocompaniet aw 180 till i32s.

Man kan ändå spela på ganska starkt med rörblocken eftersom dom bara driver topparna (delat system). Dessutom föredrar jag rörblocken, jag tycker dom gräver fram mer detaljer i musiken.

Det sorgliga är när man måste byta rör ibland, 300B har blivit skitdyra. 4st 300B rör går väl på i runda slängar 7 lök om man håller nere på kvalitet. Själv har jag matchade EH 300B Gold-Grid Electro Harmonix.
Har man överskott av deg som man vill slösa bort kan man lägga pengarna på Western Electric. 4 st går på 33,000:- 8O 8O
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Ino + rör

Inläggav hifikg » 2023-03-15 18:37

bassman skrev:Jag alternerar mellan Audion sivernight monoblock på hela 15 w och monoblock Electrocompaniet aw 180 till i32s.

Man kan ändå spela på ganska starkt med rörblocken eftersom dom bara driver topparna (delat system). Dessutom föredrar jag rörblocken, jag tycker dom gräver fram mer detaljer i musiken.

Det sorgliga är när man måste byta rör ibland, 300B har blivit skitdyra. 4st 300B rör går väl på i runda slängar 7 lök om man håller nere på kvalitet. Själv har jag matchade EH 300B Gold-Grid Electro Harmonix.
Har man överskott av deg som man vill slösa bort kan man lägga pengarna på Western Electric. 4 st går på 33,000:- 8O 8O


Va f-n, WE kostade "bara" 20 lax nyss... vojne. Hur länge räknar du med att du spelar på en uppsättning rör?
20 kanske var för två förresten, jag använder bara två i taget o får nöja mig med 8W.
Fast just nu sliter jag lite på EL34 rören i Lodströmmaren o det är inte alls oävet det heller.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Ino + rör

Inläggav peterh » 2023-03-15 20:46

hifikg skrev:
bassman skrev:Jag alternerar mellan Audion sivernight monoblock på hela 15 w och monoblock Electrocompaniet aw 180 till i32s.

Man kan ändå spela på ganska starkt med rörblocken eftersom dom bara driver topparna (delat system). Dessutom föredrar jag rörblocken, jag tycker dom gräver fram mer detaljer i musiken.

Det sorgliga är när man måste byta rör ibland, 300B har blivit skitdyra. 4st 300B rör går väl på i runda slängar 7 lök om man håller nere på kvalitet. Själv har jag matchade EH 300B Gold-Grid Electro Harmonix.
Har man överskott av deg som man vill slösa bort kan man lägga pengarna på Western Electric. 4 st går på 33,000:- 8O 8O


Va f-n, WE kostade "bara" 20 lax nyss... vojne. Hur länge räknar du med att du spelar på en uppsättning rör?
20 kanske var för två förresten, jag använder bara två i taget o får nöja mig med 8W.
Fast just nu sliter jag lite på EL34 rören i Lodströmmaren o det är inte alls oävet det heller.

EL34 får du för mindre än 300:- styck, matchade och med garanti. Dyrare än så skall man inte behöva betala.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Ino + rör

Inläggav hifikg » 2023-03-15 20:54

peterh skrev:
hifikg skrev:
bassman skrev:Jag alternerar mellan Audion sivernight monoblock på hela 15 w och monoblock Electrocompaniet aw 180 till i32s.

Man kan ändå spela på ganska starkt med rörblocken eftersom dom bara driver topparna (delat system). Dessutom föredrar jag rörblocken, jag tycker dom gräver fram mer detaljer i musiken.

Det sorgliga är när man måste byta rör ibland, 300B har blivit skitdyra. 4st 300B rör går väl på i runda slängar 7 lök om man håller nere på kvalitet. Själv har jag matchade EH 300B Gold-Grid Electro Harmonix.
Har man överskott av deg som man vill slösa bort kan man lägga pengarna på Western Electric. 4 st går på 33,000:- 8O 8O


Va f-n, WE kostade "bara" 20 lax nyss... vojne. Hur länge räknar du med att du spelar på en uppsättning rör?
20 kanske var för två förresten, jag använder bara två i taget o får nöja mig med 8W.
Fast just nu sliter jag lite på EL34 rören i Lodströmmaren o det är inte alls oävet det heller.

EL34 får du för mindre än 300:- styck, matchade och med garanti. Dyrare än så skall man inte behöva betala.


Det är nästan sant (såg ett fint par för 800 härförleden) o de verkar dessutom vara outslitliga. 300B har jag i ett slutsteg byggt av Erik.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
meshuggener
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 2007-03-01

Re: Ino + rör

Inläggav meshuggener » 2023-03-20 20:05

Jag körde lite olika rörförstärkare från Thorhauge som är likt ino, enmans företag med högsta anspråk.
Fungerande rätt bra i vardagsrummet. Watten räckte rätt bra i lägenheten.
Sedan blev det ett ino rum och det fungerade sämre med rör tycker. Blev lite väl varmt och gosigt med slappbas jämförelsevis.
Kör Bryston 14³ idag.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ino + rör

Inläggav Morello » 2023-03-20 20:06

peterh skrev:
hifikg skrev:
bassman skrev:Jag alternerar mellan Audion sivernight monoblock på hela 15 w och monoblock Electrocompaniet aw 180 till i32s.

Man kan ändå spela på ganska starkt med rörblocken eftersom dom bara driver topparna (delat system). Dessutom föredrar jag rörblocken, jag tycker dom gräver fram mer detaljer i musiken.

Det sorgliga är när man måste byta rör ibland, 300B har blivit skitdyra. 4st 300B rör går väl på i runda slängar 7 lök om man håller nere på kvalitet. Själv har jag matchade EH 300B Gold-Grid Electro Harmonix.
Har man överskott av deg som man vill slösa bort kan man lägga pengarna på Western Electric. 4 st går på 33,000:- 8O 8O


Va f-n, WE kostade "bara" 20 lax nyss... vojne. Hur länge räknar du med att du spelar på en uppsättning rör?
20 kanske var för två förresten, jag använder bara två i taget o får nöja mig med 8W.
Fast just nu sliter jag lite på EL34 rören i Lodströmmaren o det är inte alls oävet det heller.

EL34 får du för mindre än 300:- styck, matchade och med garanti. Dyrare än så skall man inte behöva betala.


Har du ånyo KT88 i lager?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Ino + rör

Inläggav peterh » 2023-03-20 21:10

Morello skrev:
peterh skrev:
hifikg skrev:
Va f-n, WE kostade "bara" 20 lax nyss... vojne. Hur länge räknar du med att du spelar på en uppsättning rör?
20 kanske var för två förresten, jag använder bara två i taget o får nöja mig med 8W.
Fast just nu sliter jag lite på EL34 rören i Lodströmmaren o det är inte alls oävet det heller.

EL34 får du för mindre än 300:- styck, matchade och med garanti. Dyrare än så skall man inte behöva betala.


Har du ånyo KT88 i lager?

Ja
( det var inte många dagar det var tomt på KT88, det brukar ta någon eller några veckor att få leverans)
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ino + rör

Inläggav Morello » 2023-10-17 14:43

Hur många timmar kan man räkna med att 6550 och KT88 håller i GDS-steget?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Ino + rör

Inläggav peterh » 2023-10-17 15:26

Morello skrev:Hur många timmar kan man räkna med att 6550 och KT88 håller i GDS-steget?

3000-5000 timmar är vad slutrör som körs inom spec skall hålla.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ino + rör

Inläggav Morello » 2023-10-17 15:27

Betraktar du röret som slut när transkonduktans och anodström sjunkit cirka 10%?

I GDS-steget går rören ganska snålt med en anodström om 65 mA och dito spänning om 400 V.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Ino + rör

Inläggav peterh » 2023-10-17 15:29

Morello skrev:Betraktar du röret som slut när transkonduktans och anodström sjunkit cirka 10%?

Jag vill nog räkna det som slut när endera av :
- biasjusteringen inte räcker till eller
- överslag / redplating uppstår ( ökande gallerström , vanligen visat av bleknande getter)
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ino + rör

Inläggav Morello » 2023-10-17 15:35

Mja, det betyder ju snarast inte så mycket. I äldre datablad finns ofta en entydig definition av uttjänt rör och det brukar handla om 10-20% ifråga om transkonduktans och anodström - för en given Va och Vg. Fyra av JJ ECC88-rören som suttit i försteget är sopslut med avvikelser (gm och Ia) upp mot 40%. Har inte haft någon timräknare inkopplad, så jag kan inte säga exakt hur lång drifttiden varit.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Ino + rör

Inläggav peterh » 2023-10-17 18:02

Morello skrev:Mja, det betyder ju snarast inte så mycket. I äldre datablad finns ofta en entydig definition av uttjänt rör och det brukar handla om 10-20% ifråga om transkonduktans och anodström - för en given Va och Vg. Fyra av JJ ECC88-rören som suttit i försteget är sopslut med avvikelser (gm och Ia) upp mot 40%. Har inte haft någon timräknare inkopplad, så jag kan inte säga exakt hur lång drifttiden varit.

Mätte du upp dem innan du började använda dem ?
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ino + rör

Inläggav Morello » 2023-10-17 18:26

Nej, men de andra två som gått betydligt färre timmar mäter enligt spec såväl ifråga om transkonduktans som anodström. :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Ino + rör

Inläggav peterh » 2023-10-17 21:27

Morello skrev:Nej, men de andra två som gått betydligt färre timmar mäter enligt spec såväl ifråga om transkonduktans som anodström. :)

Toleranser för rör är stora. Det _kan_ hända att dessa rör inte ändrats särskilt mycket sedan nya.
Gör de jobbet i förstärkaren ?

peter h
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ino + rör

Inläggav Morello » 2023-10-17 21:36

Visst, men toleransen är inte 40-50%, utan snarast runt 10-20% - den lägre siffran för Ia och den större för gm. Hur en given apparat påverkas beror förstås på konstruktionen - GDS-försteget är inte överdrivet känsligt, men självklart kommer vilopunkterna jämte andra parametrar att påverkas.

Telefunken anger röret e88cc som "slut" när transkonduktansen sjunkit till 72% av nominellt värde, vilket skall ske efter cirka 10 000 timmar.

https://frank.pocnet.net/sheets/128/e/E88CC.pdf

ECC83-rören som gått lika länge mäter fortfarande inom spec.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Nästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster