Profundus X6 vs Emotiva XPA-5?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3292
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Profundus X6 vs Emotiva XPA-5?

Inläggav Calleberg » 2023-10-19 16:24

Du har så rätt så. Av någon anledning fick jag för mig att det var Audiophonics priser jag länkade till.
Rätt skall vara rätt, well spotted!

[deleted]
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Profundus X6 vs Emotiva XPA-5?

Inläggav DVD-ai » 2023-10-20 09:26

Sista ca 15min så pratar Ingvar om steget:

[deleted]
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1386
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Profundus X6 vs Emotiva XPA-5?

Inläggav RMA » 2023-10-20 13:48

DVD-ai skrev:Sista ca 15min så pratar Ingvar om steget:

https://youtube.com/live/WvzItxivk98

Tack för länken! Det var intressant!

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Profundus X6 vs Emotiva XPA-5?

Inläggav pLudio » 2023-10-20 13:59

Jag gissar att Hypex justerat parametrarna för skyddskretsen i firmware så man kan spela mer bas.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22714
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Profundus X6 vs Emotiva XPA-5?

Inläggav RogerGustavsson » 2023-10-20 14:02

Där var mera information än här tidigare i tråden.

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10218
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Profundus X6 vs Emotiva XPA-5?

Inläggav distad » 2023-10-20 14:28

RMA skrev:
DVD-ai skrev:Sista ca 15min så pratar Ingvar om steget:


Tack för länken! Det var intressant!


Detta måste ju visas då detta säkert kan intressera. Prats om OA51 och OA62 (tror jag)
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud.

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3396
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Profundus X6 vs Emotiva XPA-5?

Inläggav eljulio » 2023-10-22 06:49

Nu har även jag lyssnat och jag förstår inte mycket. Det beror förstås på mig och inget annat. Min fråga blir om det är hörbara förbättringar Ingvar pratar om, samt vad dessa modifieringar kostar. En hel del kan jag tänka mig. Det kom också upp information om en specialtillverkad kabel som om jag hörde rätt är pseudobalanserad till det facila priset om 14 000 kr. Oklart om den var nödvändig för att kunna ansluta steget på rätt sätt, eller om alternativ finns och är ok.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3292
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Profundus X6 vs Emotiva XPA-5?

Inläggav Calleberg » 2023-10-22 07:27

eljulio skrev:Nu har även jag lyssnat och jag förstår inte mycket. Det beror förstås på mig och inget annat. Min fråga blir om det är hörbara förbättringar Ingvar pratar om, samt vad dessa modifieringar kostar. En hel del kan jag tänka mig. Det kom också upp information om en specialtillverkad kabel som om jag hörde rätt är pseudobalanserad till det facila priset om 14 000 kr. Oklart om den var nödvändig för att kunna ansluta steget på rätt sätt, eller om alternativ finns och är ok.


Det påstås ju att lyssnare upplever diskanten som "bra" :)
Jag har för mig att jag läst i Hypex egen dokumentation att de rekommenderar att man i vissa applikationer fasvänder ena kanalen. isåfall har Ingvar bara följt den rekommendationen, och det är väl inte otroligt att även andra "fabrikat" drivs av läskunniga personer. :)
Enklast är ju då att bara vända tillbaka den vid högtalarterminalen, så av den anledningen behövs eg. inget specialkablage.
Övriga modifieringar är nog mer kännbara än hörbara, vilket säkert är coolt om man fastnat i träsket.

Vad det kostar har jag förstås ingen aning om, men det är inte alls otroligt att Hypex har ett ganska rejält påslag på moduler som är "special" även om skillnaden i materialkostnad är låg ellet t.om negativ.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Profundus X6 vs Emotiva XPA-5?

Inläggav pLudio » 2023-10-22 12:22

eljulio skrev:Det kom också upp information om en specialtillverkad kabel som om jag hörde rätt är pseudobalanserad till det facila priset om 14 000 kr. Oklart om den var nödvändig för att kunna ansluta steget på rätt sätt, eller om alternativ finns och är ok.

Det är en RCA till XLR-kabel. Du kan bygga en egen. https://neurochrome.com/pages/pseudo-differential-cable
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22714
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Profundus X6 vs Emotiva XPA-5?

Inläggav RogerGustavsson » 2023-10-22 13:40

pLudio skrev:
eljulio skrev:Det kom också upp information om en specialtillverkad kabel som om jag hörde rätt är pseudobalanserad till det facila priset om 14 000 kr. Oklart om den var nödvändig för att kunna ansluta steget på rätt sätt, eller om alternativ finns och är ok.

Det är en RCA till XLR-kabel. Du kan bygga en egen. https://neurochrome.com/pages/pseudo-differential-cable


Dock är inte den i länken impedansanpassad som IÖ sa att deras kablage är. Nu var väl dessutom kabelaget med i priset för slutsteget?

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10218
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Profundus X6 vs Emotiva XPA-5?

Inläggav distad » 2023-10-22 15:12

RogerGustavsson skrev:
pLudio skrev:
eljulio skrev:Det kom också upp information om en specialtillverkad kabel som om jag hörde rätt är pseudobalanserad till det facila priset om 14 000 kr. Oklart om den var nödvändig för att kunna ansluta steget på rätt sätt, eller om alternativ finns och är ok.

Det är en RCA till XLR-kabel. Du kan bygga en egen. https://neurochrome.com/pages/pseudo-differential-cable


Dock är inte den i länken impedansanpassad som IÖ sa att deras kablage är. Nu var väl dessutom kabelaget med i priset för slutsteget?

Kablar är dyrt, så 14 papp är väl inget för en kabelsnutt. 8)
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud.

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3396
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Profundus X6 vs Emotiva XPA-5?

Inläggav eljulio » 2023-10-22 17:07

RogerGustavsson skrev:
pLudio skrev:
eljulio skrev:Det kom också upp information om en specialtillverkad kabel som om jag hörde rätt är pseudobalanserad till det facila priset om 14 000 kr. Oklart om den var nödvändig för att kunna ansluta steget på rätt sätt, eller om alternativ finns och är ok.

Det är en RCA till XLR-kabel. Du kan bygga en egen. https://neurochrome.com/pages/pseudo-differential-cable


Dock är inte den i länken impedansanpassad som IÖ sa att deras kablage är. Nu var väl dessutom kabelaget med i priset för slutsteget?


Kanske. Jag uppfattade det som att kablarna inte var inkluderade i priset, men jag kan ha hört fel.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Profundus X6 vs Emotiva XPA-5?

Inläggav DVD-ai » 2023-10-28 01:55

Ja jag tycker det är bättre att höra med konstruktören istället för att spekulera :)
Sedan så kan man ju försöka att mjölka Hypex på information om man vill ha information från annat håll också, dom kan säkert ge information om modulerna.

Jag är inte intresserad av dessa steg, men dom har sin plats för dom som efterfrågar just det dom kan erbjuda.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Profundus X6 vs Emotiva XPA-5?

Inläggav Morello » 2023-10-28 13:16

RogerGustavsson skrev:
pLudio skrev:
eljulio skrev:Det kom också upp information om en specialtillverkad kabel som om jag hörde rätt är pseudobalanserad till det facila priset om 14 000 kr. Oklart om den var nödvändig för att kunna ansluta steget på rätt sätt, eller om alternativ finns och är ok.

Det är en RCA till XLR-kabel. Du kan bygga en egen. https://neurochrome.com/pages/pseudo-differential-cable


Dock är inte den i länken impedansanpassad som IÖ sa att deras kablage är. Nu var väl dessutom kabelaget med i priset för slutsteget?


Impedansanpassat i vilket avseende? Audiokablar behöver inte vara anpassade med avseende på karakteristisk impedans och det är dessutom in möjligt då audioapparater typiskt sett har låg utgångs impedans (<1 kohm) och hög ingångsimpedans (>10 kohm). Nyckeln till förståelsen är att audiosignaler har ohyggligt mycket större våglängd än kabelns fysiska dimensioner.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5789
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Profundus X6 vs Emotiva XPA-5?

Inläggav Michael » 2023-10-28 23:47

Morello skrev:Impedansanpassat i vilket avseende?

Nu vet jag inte, men misstänker att det handlar om att både positiva och negativa ingångarna i diff-ingången skall se lika stor käll-impedans. Måste dock gissa lite, för källan (RCA, dvs icke balancerad) kan ha lite olika utgångsresistans, men 100 ohm är väl vanligast.

//Michael

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22714
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Profundus X6 vs Emotiva XPA-5?

Inläggav RogerGustavsson » 2023-10-29 09:07

Michael skrev:
Morello skrev:Impedansanpassat i vilket avseende?

Nu vet jag inte, men misstänker att det handlar om att både positiva och negativa ingångarna i diff-ingången skall se lika stor käll-impedans.


Tror det är vad som menas.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Profundus X6 vs Emotiva XPA-5?

Inläggav Morello » 2023-10-29 12:07

Aha, det sitter ett motstånd på sändarsidan, men hur stort skall det vara? Utgångsimpedansen hos linjenivåapparater kan variera mellan ungefär noll ohm och åtskilliga kilo-ohm.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Iqbad
 
Inlägg: 436
Blev medlem: 2006-09-03
Ort: Linköping

Re: Profundus X6 vs Emotiva XPA-5?

Inläggav Iqbad » 2023-10-30 21:52

meshuggener skrev:59.000:- inklusive signalkabel.
Känns som det finns mycket annat som är intressant i den prisklassen.


Satan vad dyrt, klagade inte öhman själv när favoriten Bryston kostade 68k? (Fast det kanske var några år sedan).

Vad är det för slutsteg som egentligen anses vara bra bang-for-the-buck nuförtiden? (jag har inte hängt med så mycket under många år).
Ino i14 + PX-4, Emotiva XPA-5, Denon 2807

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Profundus X6 vs Emotiva XPA-5?

Inläggav DVD-ai » 2023-10-31 08:04

Min lista över "redioch välljudande smäll per kronan" (baserat på när jag testade saker ordentligt och inte nu för tiden)

Sybarite Audio NO1200
Bryston 14BSST
Rotel RB1590
Holographic Audio amp27

Men nu för tiden så är det fullt rimligt att listan skulle se annorlunda ut, jag har ingen ny erfarenhet att gå på. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Föregående

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster