Ersätta cr80s & minidsp med ny receiver

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nahaz
 
Inlägg: 1230
Blev medlem: 2008-12-22
Ort: Kävlinge

Ersätta cr80s & minidsp med ny receiver

Inläggav Nahaz » 2023-10-06 13:04

Hallå

Intresset svalnar, man är nöjd med ljudet i sin bio och åren går. jag har således inte skrivit på forumet på många år nu.
Varför då detta plötsliga inlägg?

Jag har senaste åren börjat snegla på en uppgradering av projektor (och därmed också reciever då den jag har nu inte stödjer 4k).
I samband med denna uppgradering är det en rad flugor jag vill slå med en smäll.

Jag vill minska mängden kablar och bös som kan strula och gå sönder. (nätdelar som piper, nätverksspelare som lägger av, sladdar som glappar osv)

En modern receiver borde kunna ersätta mini dsp:ns funktion (om den stöder parametrisk EQ), den går att streama till direkt (slipper nätverkspelare) men (och nu till den faktiska frågan) är det någon som vet om det finns någon receiver som skulle kunna ersätta cr80s filtret (med tillräckligt gott resultat)?
Jag kör i14 och pX-4 i den relevanta setupen.
Oppo BDP-80, HTPC -> TX-NR3010 -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Kraniet
 
Inlägg: 12556
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ersätta cr80s & minidsp med ny receiver

Inläggav Kraniet » 2023-10-06 13:47

En ny marantz med Dirac borde nog kunna göra ett nog så bra jobb.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nahaz
 
Inlägg: 1230
Blev medlem: 2008-12-22
Ort: Kävlinge

Re: Ersätta cr80s & minidsp med ny receiver

Inläggav Nahaz » 2023-10-06 14:45

Det är dels delningen som skall göras rätt, men också problemet med att basmodulerna både skall få subsignal och fronstsignal. (Tänker att man går minste om mycket konfigureringsmöjligheter om man konfigurerar setupen utan sub)
Om det slutar med att jag inte hittar en receiver som klarar det (vilket är sannolikt), är det någon som bytt nätdel till sin cr80s och kan rekommendera någon kompatibel variant?
Oppo BDP-80, HTPC -> TX-NR3010 -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Kraniet
 
Inlägg: 12556
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ersätta cr80s & minidsp med ny receiver

Inläggav Kraniet » 2023-10-07 18:15

Ställer man in frontarna som small så har du alltid all bas som det ska vara.
Dirac är ju mer sofistikerad EQ än minidsp också.

Jag har ju en NAD med dirac och är väldigt nöjd med den funktionen. Däremot är den inte lika sofistikerad surroundreciever som marantz eller denon.
Men låter ändå riktigt bra nu :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11894
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Ersätta cr80s & minidsp med ny receiver

Inläggav sportbilsentusiasten » 2023-10-07 22:03

Jag har haft cr80 och det är bättre med analoga filter i mina öron.
Även om digitala filter blir bättre med åren är tycker jag mer musikalitet i bra konstruerade analoga konstruktioner.
Är du nöjd idag skulle jag inte ändra något.

Användarvisningsbild
joonah
 
Inlägg: 109
Blev medlem: 2010-11-27
Ort: Åkersberga

Re: Ersätta cr80s & minidsp med ny receiver

Inläggav joonah » 2023-10-08 07:58

Nahaz skrev:Det är dels delningen som skall göras rätt, men också problemet med att basmodulerna både skall få subsignal och fronstsignal. (Tänker att man går minste om mycket konfigureringsmöjligheter om man konfigurerar setupen utan sub)
Om det slutar med att jag inte hittar en receiver som klarar det (vilket är sannolikt), är det någon som bytt nätdel till sin cr80s och kan rekommendera någon kompatibel variant?


Vet inte om du har sett det så nämner det, men Ingvar säljer original nätdelen till cr80s för 540:- (mars 2023 prislista)


Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster