Matta - heltäcknings eller inte

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Grand Soir
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2021-03-21

Matta - heltäcknings eller inte

Inläggav Grand Soir » 2023-10-26 01:07

Hej

Så, jag måste fråga, när de kommer till matta i vardagsrummet och musik/hemmabio-uppsättning. Frågan är alltså om basar och frontar skall stå på matta eller ej. Ni som experimenterat med båda lösningarna, är det skillnad på ljud?! Tankar och ideér?!

Det kommer gå en skena med drapperi rakt över från mediaväggen till väggen med baren, för att kapsla in vardagsrummet.

Frågan är alltså att gå "heltäckningsmatta" eller ej. Golvet är väldigt snyggt, så det är antingen "offra" ljud (om nu högtalare och basar på matta gör ngn större skillnad) eller visa mer av det snygga golvet och ställa högtalare på basar på naket golv.
Bilagor
högtalare och bas utanför matta.jpg
högtalare och bas utanför matta.jpg (166.11 KiB) Visad 1252 gånger
basar och högtalare på matta.jpg
basar och högtalare på matta.jpg (187.87 KiB) Visad 1252 gånger

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Matta - heltäcknings eller inte

Inläggav Adhoc » 2023-10-26 02:15

Eventuell matta har noll betydelse för basen, då en matta ofta påverkar från cirkus 2000 Hz och uppåt. Beroende på höjd + placering för fronthögtalarna, i kombination mot soffbordets höjd och storlek mot lyssningsplats kanske du inte har någon besvärande golvstuds (?). Om du har tygklädd soffa + draperi mot baren + gardiner vid fönstren kan det bli att diskanten dämpas lite väl mycket. Entydigt facit för alla rum tycker jag inte finns, beror på hur det inreds i övrigt.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21113
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Matta - heltäcknings eller inte

Inläggav E » 2023-10-26 04:01

Ett otäckt golv vill man ju inte ha. :P
Ing. Öhmans grundregler för lyssningsrum skrev:2. Täck golvet med mattor, hela golvet. Ryamattor på heltäckningsmattan är extra bra. Repetition: Täck HELA golvet, inte nästan hela. Hela betyder att inga delar av golvet skall vara otäckta. Matta överallt.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Kraniet
 
Inlägg: 12556
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Matta - heltäcknings eller inte

Inläggav Kraniet » 2023-10-26 08:06

Ska man bara täcka delar av rummet med matta så gör de lustigt nog mest nytta om de ligger runt väggarna. Men jag gissar att ingen nånsin skulle få för sig att lägga en ring av matta runt väggarna :D
Mvh
Magnus

Grand Soir
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2021-03-21

Re: Matta - heltäcknings eller inte

Inläggav Grand Soir » 2023-10-26 08:13

tack för input!

Jo, jag vet vad Ingvar tycker, han är ju här då och då innan leveransen. Jag väntar på de nya bakstyckena ;) till i68es.

Kraniet
 
Inlägg: 12556
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Matta - heltäcknings eller inte

Inläggav Kraniet » 2023-10-26 12:19

Naqref hade ju ett annat alternativ till matta. Isolera en bit upp på väggen istället.

Kan läsas om här:
viewtopic.php?f=9&t=26967
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6267
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Matta - heltäcknings eller inte

Inläggav I-or » 2023-10-26 14:37

Kraniet skrev:Ska man bara täcka delar av rummet med matta så gör de lustigt nog mest nytta om de ligger runt väggarna. Men jag gissar att ingen nånsin skulle få för sig att lägga en ring av matta runt väggarna :D


För den första golvreflektionen måste absorbenten naturligtvis placeras i reflektionsområdet, vilket inte hamnar nära väggen. För diffusfältet spelar det ingen roll var absorbenten placeras. Jag antar att idén är att man vill reducera inverkan från den första golv-/sidoväggsreflektionen, men här bör man hellre utnyttja sidoväggsabsorbenter eller absorberande/diffuserande möbler.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Matta - heltäcknings eller inte

Inläggav DVD-ai » 2023-10-28 01:50

Min erfarenhet är att det är MYCKET viktigt att just ha matta i hörnen/längs med väggarna och att ju mer mot mitten av rummet man kommer "ju mindre inverkan har det"
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9602
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Matta - heltäcknings eller inte

Inläggav sprudel » 2023-10-28 08:57

DVD-ai skrev:Min erfarenhet är att det är MYCKET viktigt att just ha matta i hörnen/längs med väggarna och att ju mer mot mitten av rummet man kommer "ju mindre inverkan har det"


Instämmer.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6267
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Matta - heltäcknings eller inte

Inläggav I-or » 2023-10-28 15:28

Prova gärna med en lite tjockare matta framför högtalarna i kombination med sidoväggsabsorbent.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3397
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Matta - heltäcknings eller inte

Inläggav eljulio » 2023-10-28 18:34

I-or skrev:Prova gärna med en lite tjockare matta framför högtalarna i kombination med sidoväggsabsorbent.


Matta komibinerat med äggen? Samma som med alla andra högtalare?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39807
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Matta - heltäcknings eller inte

Inläggav petersteindl » 2023-10-28 20:02

Jag använder en stor gammal kinamatta. Jättefint, jättebra.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

ceet
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 2017-08-20
Ort: Uppsala

Re: Matta - heltäcknings eller inte

Inläggav ceet » 2023-11-09 18:01

Jag tänker att ett par i68or med ett gäng basmoduler vill man ändå inte ha i ett snyggt rum. Så varför inte köra all in på mattor?


Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster