pi60(s) med eller utan bs60 (bs60-x)

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
screen
interlaced

pi60(s) med eller utan bs60 (bs60-x)

Inläggav screen » 2005-08-24 00:07

Det har kanske ältats mycket kring dessa högtalare, men jag har precis varit i IÖ:s källare och upplevt vad dessa kan prestera.

Min fråga är ställd till de som har eller har hört kombinationen av pi60(s) + bs60 (bs60-x) och som kan beskriva lite detaljerat upplevda skillnaden med eller utan basstöd?

Beskriv så måleriskt som möjligt, för eller möjligtvis nackdelar?

(ja, jag har läst om dessa i manifestet men fler utlåtanden är betryggande då lyssningstillfälle inte gör sig möjligt)

Är nämligen mycket intresserad av utlåtanden, då en beställning är nära föreliggande. :D

På förhand, Tack...

MVH Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: pi60(s) med eller utan bs60 (bs60-x)

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-08-24 15:24

Mer artikulerad basåtergivning med bs60, låter helt enkelt tydligare i basregistret. Lättare att integrera rumsakustisk med bs60. Mer ljudtryckskapacitet med bs60. Bra att slippa behöva använda dubbla slutsteg och aktivt delningsfilter med bs60, jämfört med toppsystem och basmoduler + aktiva filter.

Nackdelar: Väldigt få, möjligtvis att det blir fyra högtalarlådor istället för två. Möjlig annan nackdel: Du bör ha separat försteg och slutssteg, men det går även att koppla in i en tape-monitorslinga tror jag.

Pi60 + bs60 är en bra lösning om man nöjer sig med ett "ganska litet" system. Fast det rockar ju klart mycket ändå...
Senast redigerad av Johan_Lindroos 2005-08-24 16:28, redigerad totalt 1 gång.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-08-24 15:52

Johan_Lindroos skrev:...

Pi60 + bs60 är en bra lösning om man nöjer sig med ett "ganska litet" system. Fast det rockar ju klart mycket ändå...

Alltså, ett ganska litet system? Man kan väl prestera ett större ljudtryck med kombon än vad de flesta andra tillverkare klarar. Jag tycker det är ett stort system! (inte som X56... men stort)

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-08-24 16:31

Kanske man kan säga att det är "stort" m.a.p. ljdutryck och ljudkvalitet, men inte så stort när det gäller utrymmesmässigt. Fast allt är ju relativt, somliga tycker det är jättestort med bara ett par små golvhögtalare och vill ha hellre såna där silvriga "ljudpinnar" som låter som en klockradio.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-08-24 21:01

Johan_Lindroos skrev:Kanske man kan säga att det är "stort" m.a.p. ljdutryck och ljudkvalitet, men inte så stort när det gäller utrymmesmässigt. Fast allt är ju relativt, somliga tycker det är jättestort med bara ett par små golvhögtalare och vill ha hellre såna där silvriga "ljudpinnar" som låter som en klockradio.

Haha!

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2005-08-24 21:05

Tack för det fina svaret Johan! :)

Så du har haft tillfälle att lyssna en del då eller?
Har du haft ett sådant system själv kanske?

Är det någon som har hört pi60(s) med basstödet bs60-x som senare kan göras till pX2? Kanske kan vara en trevlig lösning?

Om du har lyssnat johan, var det svårt att få till ett homogent artikulerad ljudbild? Jag menar placeringsmässiga problem?

MVH Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2005-08-26 23:04

Hallo, nån hemma här?

Alltså, jag bara undrar om det finns någon som har hört eller upplevt bs60-x kontra bs60 och som kan säja nått om dom?

Om inte, please IÖ berätta vad som kan gå fel med bs60-x kontra de andra? :roll:

Är intresserad av möjlig uppgradering framledes.

MVH Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-08-27 14:12

Denna tråd var ju intressant :) Vilka är skillnaderna mellan bs60 och bs60-x :?:

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2005-08-27 17:36

bs60 och pX-2 använder samma element, men skriver man bs60-x så menar man nog bs60 med lådan i pX-2-format antar jag.

Enda anledningen skulle väl vara om man senare vill ha pX-4 eller liknande.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-08-27 17:42

bosco skrev:bs60 och pX-2 använder samma element, men skriver man bs60-x så menar man nog bs60 med lådan i pX-2-format antar jag.

Skulle gissa samma sak fast då är det ju kanske bättre att skriva bs90? Eller helt enkelt kalla dem pX-2 som de ju är..
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2005-08-27 18:12

Fast med bs-modellerna följer det med en dosa, pX-2 blir väl inte riktigt rätt :wink:

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2005-08-27 20:26

Naqref™ skrev:
bosco skrev:bs60 och pX-2 använder samma element, men skriver man bs60-x så menar man nog bs60 med lådan i pX-2-format antar jag.

Skulle gissa samma sak fast då är det ju kanske bättre att skriva bs90? Eller helt enkelt kalla dem pX-2 som de ju är..

Det är väl snarast en fråga för mannen som ju faktiskt givit sin produkt detta namn? :wink:

bs60-x låter ju lite tufft dessutom. 8)

/Erik

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2005-08-27 20:36

Skillnaderna mellan bs60 och bs60-x är att bs60-x mycket ricktigt är i pX-2 format och går ca: 2Hz djupare och lämnar dessutom ett lite högre ljudtryck.

Men det sitter även ett filter i bs60-x (liksom bs60) men som i detta fall är enkelt urkopplingsbart när man vill använda den som pX-2 senare.

Det verkar inte som om denna "fiture" är känd, så jag lär väl inte få några svar här. Fast jag har nyligen PM konfererat med IÖ som försäkrar att denna (bs60-x) integrerar mycket väl med pi60 i mitt fall.

Så jag kommer nog att skaffa dessa lite senare eller samtidigt med att pi60 levereras (beroende på lev.tid) för att kunna bygga vidare mot pX-4 senare med separat förstärkeri och filter.

MVH Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-08-27 23:08

Erik_Johansson skrev:
Det är väl snarast en fråga för mannen som ju faktiskt givit sin produkt detta namn? :wink:

Jag vet! Trodde IÖ skulle kommentera mitt misstag i o m att jag såg honom inloggad men vi kan ju inte se allt. :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-08-29 21:24

screen skrev:Tack för det fina svaret Johan! :)

Är det någon som har hört pi60(s) med basstödet bs60-x som senare kan göras till pX2? Kanske kan vara en trevlig lösning?

Om du har lyssnat johan, var det svårt att få till ett homogent artikulerad ljudbild? Jag menar placeringsmässiga problem?

MVH Björn//

Pi60s med bs60 har jag hört hos flera personer. Hela systemet är lätt att integrera väl i ett lyssningsrum. Men fråga Ingvar om några möbleringsvarianter du kan prova som utgångsläge. Han känner ju till deras egenskaper allra bäst såklart.

De nyare bs60-X har jag ej hört, men som jag förstått det så är det ett par profundus X med lågpassfiltret i dem, samt kontrollboxen. Då kan man senare i framtiden enklare skaffa ett par till profundus X-2, aktivt delningsfilter + extra slutsteg, och då kan vi börja snacka om ljudtryck!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-08-29 21:26

screen skrev:Tack för det fina svaret Johan! :)

MVH Björn//

Pi60s med bs60 har jag hört hos flera personer. Hela systemet är lätt att integrera väl i ett lyssningsrum. Men fråga Ingvar om några möbleringsvarianter du kan prova som utgångsläge. Han känner ju till deras egenskaper allra bäst såklart.

De nyare bs60-X har jag ej hört, men som jag förstått det så är det ett par profundus X med lågpassfiltret i dem, samt kontrollboxen. Då kan man senare i framtiden enklare skaffa ett par till profundus X-2, aktivt delningsfilter + extra slutsteg, och då kan vi börja snacka om ljudtryck!

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2005-08-29 22:48

Det var värst vad det har börjat att stammas här? :lol:

Yes, yes I´m convinst...hehe.

Det låter övertygande Johan, och det är ju väldigt roligt (kan man säja så om om hifi-grejer? låter inte seriöst va?) så det blir nog så att jag anförskaffar bs60-x för finljudets skull för att senare (när man hämtar pX-2) kunna köra som pX-4 eller så :wink:

Jag har idag (om vi nu skall gå vidare) en Denon 3805:a och undrar om någon vet hur exakt jag skall bära mig åt för att koppla in filtret för bs60-x i.s.f.?

Läggs denna mellan pre-out -> main-in för frontar, funkar det i detta fall? Är lite novis på detta med kopplingsmöjligheter på bio-recivrar. Nån som vet?

Jag talade kort med IÖ om detta, och han sa att det skulle funka på min reciever, men jag uppfattade inte riktigt hur. :cry:

Kanske IÖ skulle kunna svara här eller kanske
Rydberg som har likadan?

MVH Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2005-08-30 15:59

Uppar, med förhoppning om hjälp så att mina tänkta idéer kan komma till skott eller avfärdas.

Please... :(
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-30 16:18

Naqref™ skrev:
Erik_Johansson skrev:

Jag vet! Trodde IÖ skulle kommentera mitt misstag i o m att jag såg honom inloggad men vi kan ju inte se allt. :)

1. Jag är nästan alltid inloggad, eftersom jag sällan sätter av datamanickan. Det betyder det inte att jag vet vad som pågår på Faktiskt, eftersom jan kan befinna mig i korpilombolo, eller kanske Kuala Lumpur? :o

2. Ja, jag funderade faktiskt länge på att kalla dem för just bs90! :o Men ju mer jag funderade på det, desto mer tyckte jag det kändes rätt att istället för fysikalisk infomation, tydligare indikera släktskapet med profundus X, så det fick blir bs60-X. Siffrorna skall man ju ändå inte ta så noga, för skulle man det skulle bs60 ha hetat bs70! :wink:

Det är alltså som så, att bs60 inte betyder ett basstöd med av siffrorna given volym, utan skall tolkas som ett basstöd till pi60/s. På samma sätt är bs60-X = basstöd till pi60/s som blir profundus-X när man önskar.

Snipp snupp snut, så var sagan slut (sa skurken). :wink:

Vh, iö

- - - - -

PS. Angående:
Läggs denna mellan pre-out -> main-in för frontar, funkar det i detta fall? Är lite novis på detta med kopplingsmöjligheter på bio-recivrar. Nån som vet?

Ja, att koppla in någon mellan ett för- och ett slutsteg är samma sak som att koppla in mellan pre out och main in på en förstärkare med delbarhet därvidlag.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-08-30 16:41

IngOehman skrev:Jag är nästan alltid inloggad, eftersom jag sällan sätter av datamanickan. Det betyder det inte att jag vet vad som pågår på Faktiskt, eftersom jan kan befinna mig i korpilombolo, eller kanske Kuala Lumpur?

IÖ, jag tro han menar att man se vem som är online, dvs vem som är inloggad och har ett öppet browerfönster på faktist. Detta kan man se längst ner på forumöversiktssidan aka forumindexet.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-08-30 16:44

Rydberg skrev:
IngOehman skrev:Jag är nästan alltid inloggad, eftersom jag sällan sätter av datamanickan. Det betyder det inte att jag vet vad som pågår på Faktiskt, eftersom jan kan befinna mig i korpilombolo, eller kanske Kuala Lumpur?

IÖ, jag tro han menar att man se vem som är online, dvs vem som är inloggad och har ett öppet browerfönster på faktist. Detta kan man se längst ner på forumöversiktssidan aka forumindexet.

Och dessutom så måste man har klickat på någon länk på faktiskt.se de senaste 5 minuterna.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-08-30 17:41

Vad kostar bs60-x ?

mvh
/Pinnick

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2005-08-30 18:45

IngOehman skrev:

Ja, att koppla in någon mellan ett för- och ett slutsteg är samma sak som att koppla in mellan pre out och main in på en förstärkare med delbarhet därvidlag.

Så långt är jag med IÖ, men på en bioreciever ligger dessa ut/in gångar helt öppna och om det hade varit separata delar så hade dessa varit sammankopplade. :evil:

Alltså i detta fallet och för mig så är det fortfarande inte riktigt uppklarat gällande 3805;an om det är möjligt att koppla in ett filter mellan för o slutsteg för att kunna köpa bs60-x av dig IÖ. :cry:

Så igen jag önskar lättförståelig hjälp av detta annars så eminenta fora om nu inte IÖ eller kanske Rydberg kan förklara om och i.s.f. exakt hur detta skall gå till. Tack!!! :?:

MVH Björn//

PS: Pinnick, den kostar ca en hundring mer i monteringssats än vanliga bs60 gör.
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-08-30 19:25

Tack screen. Intressant. Fast jag borde egentligen inte spela högre av någon anledning egentligen 8)

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2005-08-30 21:25

Pinnick skrev:

Tack screen. Intressant. Fast jag borde egentligen inte spela högre av någon anledning egentligen

Det behöver inte nödvändigtvis handla om att spela högre, utan att få bättre kontroll på basregionen + mindre rumsmodaler i området. Detta i.a.f. som bs60(-x).

Givet är väl förståss att möjligheter till ett högre ljudtryck blir också finns i basregionen, men primärt som jag förstår det så blir basen mer artikulerad och väldefinerad utan så många störande toppar vid vissa frekvenser som annars hörs mer eller mindre beroende på rumsstorlek ock form.

Sen att den (bs60-x) senare kan göras om för att agera bas(sub)modul är tycker jag ett stort +, då jag bygger vidare till biorum.

Men fortfarande har jag inte fått något tydligt svar på mina frågor ang. inkopplingsmöjlighterna av filtret till 3805 recievern.

Vore mycket tacksam om någon kunde förbarma sig över detta?

MVH Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2005-08-30 21:49

Men fortfarande har jag inte fått något tydligt svar på mina frågor ang. inkopplingsmöjlighterna av filtret till 3805 recievern.

Du behöver kunna dela på för- och slutsteg. I ditt fall innebär det att du skall ha både pre-out och main-in på förstärkaren. Om du inte har det behöver du köra med separat slutsteg (för pre-out vet jag att 3805 har).[/code]

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-08-30 22:29

screen, tack för förklaringen. Det kanske vore ett prisvärt lyft faktiskt..
jag lurade på ett par prof-Y förut, men jag kom till insikt häromdagen att grejorna duger rätt långt som jag har.

mvh
/Pinnick

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2005-08-30 22:45

Skulle tro det Pinnick, får du bara ordning på ditt förstbyggda pi60 par + nästa blir OK då räcker det nog ett tag...hehe.

Själv ligger jag inne med beställt pi60 par i monteringssats men med färdig yta. Planen är vidare 6st a2 + nämda bs60-x då.

Men det beror på om det löser sig med hur eller vilka kopplingsmöjligheter jag har nu, annars skippas bs60-x tills jag jagat rätt på lämpligt steg och går då direkt på pX-4 i.s.f.

Kan ju inte ha för mycket högtalare på bara knappa 15kvm. :lol:

MVH Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-08-30 23:25

Jag tittade på LotRings häromnatten och vissa partier innehöll väääldigt djup och fin bas, så det räcker ett bra tag känns det som.. :-) Tänkte också till att skaffa mig a2or, dock bara 4 stycken. Men det räcker nog också ett tag..

mvh
/Pinnick

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2005-08-31 00:02

Så du menar att pi60:orna presterade gott till den filmen Pinnick, det låter ju underbart. Då har jag mycket att se fram emot, skall bli riktigt roligt! :D

Jasså 4st a2:or säjer du, då har du inte så stort då? Eller är det investeringstakten som får stryka på foten ett tag med tanke på rekomendationerna på denna?

MVH Björn//
Mvh Björn//

Nästa

Återgå till Wänner af Ino