Basreflexrör äldre pi60

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Dynamic
 
Inlägg: 1102
Blev medlem: 2005-10-25

Basreflexrör äldre pi60

Inläggav Dynamic » 2023-12-05 14:15

Har ett par äldre pi60 som är uppgraderade till de nyare elementen men där lådan är av äldre variant med porten längre upp på lådan.
Porten är bytt till den nya rundade men ej nedflyttad.
Det jag är lite nyfiken på är vad placeringen gör för skillnad och om om skillnaden är så stor att det är värt att flytta ner den?
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1073
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Basreflexrör äldre pi60

Inläggav BellsnWhistles » 2023-12-05 17:20

Dynamic skrev:Det jag är lite nyfiken på är vad placeringen gör för skillnad och om om skillnaden är så stor att det är värt att flytta ner den?


Troligen inte värt besväret i alla fall då det kommer bli en hel del jobb och svårt att få snyggt.
Helt tokig lär inte den gamla placeringen vara då den var så under ett flertal år (tror jag).
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Basreflexrör äldre pi60

Inläggav paa » 2023-12-05 23:01

Gissar att den nya placeringen gör att mindre andel övertoner slinker ut genom porten. När elementet sitter nära porten så skapar ljudvågorna från elementets framsida även en resonans i portröret ungefär som vid en tvärflöjt. Borde dock inte bli speciellt mycket i detta fallet.
Den gamla placeringen är säkert inte sämre än hos de flesta andra högtalare men Ingvar optimerar ju sin konstruktion in absurdum, typ! Den rundade röravslutningen är nog den största förbättringen med nya utförandet. Det minskar blåsljud ”väsljud” vid höga nivåer runt avstämningsfrekvensen. Det kanske hörs mest på orgelmusik, att de djupa tonerna blir lite klarare.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Dynamic
 
Inlägg: 1102
Blev medlem: 2005-10-25

Re: Basreflexrör äldre pi60

Inläggav Dynamic » 2023-12-06 21:42

paa skrev:Gissar att den nya placeringen gör att mindre andel övertoner slinker ut genom porten. När elementet sitter nära porten så skapar ljudvågorna från elementets framsida även en resonans i portröret ungefär som vid en tvärflöjt. Borde dock inte bli speciellt mycket i detta fallet.
Den gamla placeringen är säkert inte sämre än hos de flesta andra högtalare men Ingvar optimerar ju sin konstruktion in absurdum, typ! Den rundade röravslutningen är nog den största förbättringen med nya utförandet. Det minskar blåsljud ”väsljud” vid höga nivåer runt avstämningsfrekvensen. Det kanske hörs mest på orgelmusik, att de djupa tonerna blir lite klarare.


Jag frågade konstruktören som iaf sa att skillnaden var mätbar :)
Utformningen på det nya röret gjorde att det fungerade bättre med den nya placeringen.
Man blir ju sugen på att bygga om det bara för välmåendets skull , även om man kanske inte märker skillnaden direkt med öronen :)
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Basreflexrör äldre pi60

Inläggav paa » 2023-12-06 21:57

Fattar!
Är lådan lackad eller fanerad?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Dynamic
 
Inlägg: 1102
Blev medlem: 2005-10-25

Re: Basreflexrör äldre pi60

Inläggav Dynamic » 2023-12-06 23:46

paa skrev:Fattar!
Är lådan lackad eller fanerad?


Den är lackad i industrilack så jag tror inte det blir hopplöst att få det att se vettigt ut..
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Användarvisningsbild
Dynamic
 
Inlägg: 1102
Blev medlem: 2005-10-25

Re: Basreflexrör äldre pi60

Inläggav Dynamic » 2023-12-08 09:03

Är det någon som har måttet på vart röret sitter på de nyare lådorna? Dvs hur högt i från nederkant på lådan som centrum på röret är?
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Användarvisningsbild
Dynamic
 
Inlägg: 1102
Blev medlem: 2005-10-25

Re: Basreflexrör äldre pi60

Inläggav Dynamic » 2023-12-14 12:32

Dynamic skrev:Är det någon som har måttet på vart röret sitter på de nyare lådorna? Dvs hur högt i från nederkant på lådan som centrum på röret är?


Ingen som har ett par som orkar mäta lite? :)
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Frisk
 
Inlägg: 2236
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Basreflexrör äldre pi60

Inläggav Frisk » 2023-12-15 00:27

Dynamic skrev:
Dynamic skrev:Är det någon som har måttet på vart röret sitter på de nyare lådorna? Dvs hur högt i från nederkant på lådan som centrum på röret är?


Ingen som har ett par som orkar mäta lite? :)


Är det samma på pi60 och pi60s? Jag kan försöka komma ihåg att mäta mina s på lördag om det är intressant?

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1073
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Basreflexrör äldre pi60

Inläggav BellsnWhistles » 2023-12-15 00:34

Frisk skrev:Är det samma på pi60 och pi60s? Jag kan försöka komma ihåg att mäta mina s på lördag om det är intressant?


Jag tror faktiskt att det skiljer (men varför skulle det göra det? Kan ha fel.), oavsett så skulle jag prata med konstruktören igen innan jag sätter hålsågen i lådorna.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11474
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Basreflexrör äldre pi60

Inläggav PekkaJohansson » 2023-12-15 00:46

När jag för ett antal år sedan hjälpte en person att uppgradera ett par tidiga pi60 frästes det nya större hålet, efter konsultation med Ingvar, med övre kanten i höjd med det gamla hålets högsta punkt. Det framstår fortfarande som den mest smidiga lösningen om man inte vill bygga om baffeln helt.

Edit: ser nu att du redan har monterat det nya röret. Ja, då kan det bli pyssligt att göra om.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Dynamic
 
Inlägg: 1102
Blev medlem: 2005-10-25

Re: Basreflexrör äldre pi60

Inläggav Dynamic » 2023-12-15 22:20

PekkaJohansson skrev:När jag för ett antal år sedan hjälpte en person att uppgradera ett par tidiga pi60 frästes det nya större hålet, efter konsultation med Ingvar, med övre kanten i höjd med det gamla hålets högsta punkt. Det framstår fortfarande som den mest smidiga lösningen om man inte vill bygga om baffeln helt.

Edit: ser nu att du redan har monterat det nya röret. Ja, då kan det bli pyssligt att göra om.

Med vänlig hälsning

Pekka


Jag såg ett par här i någon tråd där det var ett par äldre ombyggda där det såg ut som det var några cm emellan det gamla hålet och nya porten.. Så det borde gå trots att mina redan har den nya..
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Basreflexrör äldre pi60

Inläggav Johan_Lindroos » 2023-12-15 23:50

Dynamic skrev:
PekkaJohansson skrev:När jag för ett antal år sedan hjälpte en person att uppgradera ett par tidiga pi60 frästes det nya större hålet, efter konsultation med Ingvar, med övre kanten i höjd med det gamla hålets högsta punkt. Det framstår fortfarande som den mest smidiga lösningen om man inte vill bygga om baffeln helt.

Edit: ser nu att du redan har monterat det nya röret. Ja, då kan det bli pyssligt att göra om.

Med vänlig hälsning

Pekka


Jag såg ett par här i någon tråd där det var ett par äldre ombyggda där det såg ut som det var några cm emellan det gamla hålet och nya porten.. Så det borde gå trots att mina redan har den nya..


Äldre pi60 hade porten avsevärt högre upp än nuvarande, kanske 15-20 cm skillnad. Om du talar om centrumhöjdmöttet på din port så kan jag kolla och jämföra med ett gammalt par pi60 åt dig.
//Johan Lindroos

Frisk
 
Inlägg: 2236
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Basreflexrör äldre pi60

Inläggav Frisk » 2023-12-17 15:55

Jag glömde mäta igår. 11cm får jag det till centrum på mina pi60s från runt 2010. Men bäst är väl att ringa konstruktören.

Användarvisningsbild
Dynamic
 
Inlägg: 1102
Blev medlem: 2005-10-25

Re: Basreflexrör äldre pi60

Inläggav Dynamic » 2023-12-18 15:09

Frisk skrev:Jag glömde mäta igår. 11cm får jag det till centrum på mina pi60s från runt 2010. Men bäst är väl att ringa konstruktören.


Tack! Jag skulle få måttet skickat från Ingvar men han har nog glömt av mig :) Får höra av mig till honom igen.
Efter att ha tittat runt på massor av bilder och trådar här så har jag kommit fram till att det när är norman´s fd pi60 som jag har :)
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Basreflexrör äldre pi60

Inläggav Calleberg » 2023-12-18 17:40

Dynamic skrev:...kommit fram till att det när är norman´s fd pi60 som jag har :)


Norman.png
Norman.png (51.72 KiB) Visad 519 gånger

viewtopic.php?f=20&t=30803
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Dynamic
 
Inlägg: 1102
Blev medlem: 2005-10-25

Re: Basreflexrör äldre pi60

Inläggav Dynamic » 2023-12-18 18:57

Calleberg skrev:
Dynamic skrev:...kommit fram till att det när är norman´s fd pi60 som jag har :)


Norman.png

viewtopic.php?f=20&t=30803


Jag läste det där. Enligt Ingvar så var det åtminstone mätbart bättre med nya placeringen om man hade nya porten.
Så efter att ha fått höra det så vet jag inte om jag kan sova gott om jag inte flyttar på den :)
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Basreflexrör äldre pi60

Inläggav Calleberg » 2023-12-18 20:01

Ytterligare ett fall av audiophilia nervosa alltså :)
Vi har sett det förut, svår sjukdom, men inte alldeles obotlig som tur är.

Bara att köra på dårå. Flytta porten! :D
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good


Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst