3D-printad Ino Audio a1

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bosco
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 2003-08-18
Ort: Göteborg

3D-printad Ino Audio a1

Inläggav bosco » 2024-01-02 21:13

Ja, detta kanske gränsar till vansinne då det varken blir billigare eller bättre än om man bygger MDF-lådor. Men det hindrar inte att det är kul att prova och jag har lärt mig en hel del på vägen när det kommer till själva 3D-modelleringen. I förlängningen är väl vitsen med detta att det är enkelt att göra former som man aldrig skulle snickra i MDF, eller att göra inbyggda fästen m.m.

Ino Audio a1 wireframe.png
Ino Audio a1 wireframe.png (26.75 KiB) Visad 3371 gånger


Kanske ska passa på att klargöra att jag inte har någon ritning på a1, så det är ingen större mening med att be mig om STL-filen eftersom måtten inte kommer vara korrekta. Åtminstone skruvhålen är sannolikt fel. Apropå dem, eftersom det inte är någon bra idé att dra träskruvar i 3D-printad plast så gjorde jag spår för rektangulära muttrar på insidan istället. Innan muttrarna dras fast kan de sitta med dubbelsidig tejp. Frågan är hur tjocka muttrar man behöver för att få det tillräckligt lufttätt i gängorna.

Ino Audio a1 render.png
Ino Audio a1 render.png (123.66 KiB) Visad 3371 gånger

CAD-programmet jag använder är Fusion 360 som man kan använda gratis med en begränsad licens för privat bruk.

Ino Audio a1 3D-print.jpeg
Ino Audio a1 3D-print.jpeg (1.53 MiB) Visad 3371 gånger

Printad framåtlutad 45 grader så man slipper supportmaterial på insidan för toppen. Man kan se en del "ringing" men det beror sannolikt på att jag printade i max rekommenderad hastighet med lägst kvalitet.

Denna testprint är printad med PETG som jag hade över men PLA kanske är bättre då det inte flexar? Inte för att PETG flexar speciellt mycket och särskilt inte med 8mm väggar men det är viss skillnad. Spelar det ens roll på en högtalare som a1?

Om jag får tag på några riktiga a1 kommer jag i alla fall prova nån sån här låda. En tak-variant vore kul också.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35501
Blev medlem: 2005-01-10

Re: 3D-printad Ino Audio a1

Inläggav paa » 2024-01-03 00:36

Islagsmuttrar där man vikt ut nabbarna som är tänkta att bita in i trä, går utmärkt att limma fast inuti lådan. Om hålen är lite trånga så sitter islagsmuttrarna bra under tiden limmet torkar. Epoxi är förstås bäst men konstruktionslim (dvs bygglim, om man inte vill köra med felöversättning) går också bra.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: 3D-printad Ino Audio a1

Inläggav solhaga » 2024-01-03 02:07

Toppen bosco, att det är fler som designar och skriver ut högtalare.

Plast för dock lite oväsen, jag gör mina med väggar som har gyroid som "infill" som jag sedan fyller med gips.

Jag använder också Fusion360 och brukar lägga med weblänkar till mina skapelser så att andra kan vända och vrida på dom och eventellt komma med synpunkter.

Jag antar att du känner till dessa typer av infästningar.
De kan dock vara svåra att pressa in rakt med lödkolven, så det kanske är bättre att göra fickor för fyrkantsmuttrar.

Vad har du för skrivare?

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2993
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: 3D-printad Ino Audio a1

Inläggav Ronnie » 2024-01-03 03:59

IMG_4980.JPG
IMG_4980.JPG (658.24 KiB) Visad 3300 gånger

Jag är mitt uppe i att skriva ut en grej med skruvhål i plasten, så jag har gjort några testutskrifter.
PLA och lagom stort hål verkar räcka långt ändå. Gängade hålet bara genom att skruva i skruven och det är bara 15% infill.
Har skruvat i och ur ganska hårt några gånger och det sitter bra.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: 3D-printad Ino Audio a1

Inläggav solhaga » 2024-01-03 12:11

solhaga skrev:Vad har du för skrivare?

Det är ju en Prusa Mini. :idea:
Om du har byggt den själv, så vet du vad jag menar med fickor för fyrkantiga muttar.

Ronnie skrev:
IMG_4980.JPG

Jag är mitt uppe i att skriva ut en grej med skruvhål i plasten, så jag har gjort några testutskrifter.
PLA och lagom stort hål verkar räcka långt ändå. Gängade hålet bara genom att skruva i skruven och det är bara 15% infill.
Har skruvat i och ur ganska hårt några gånger och det sitter bra.

Ja, det ser ju bra ut. Kanske lite Loctite på det när du är klar.

Användarvisningsbild
bosco
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 2003-08-18
Ort: Göteborg

Re: 3D-printad Ino Audio a1

Inläggav bosco » 2024-01-03 14:33

paa skrev:Islagsmuttrar där man vikt ut nabbarna som är tänkta att bita in i trä, går utmärkt att limma fast inuti lådan. Om hålen är lite trånga så sitter islagsmuttrarna bra under tiden limmet torkar.


Ingen dum idé. Min tanke med att ha rektangulära muttrar är att i de fall skruvhålen ligger strax intill en kant, som t.ex. på anslutningsterminalen så vill man ha så mycket gods som möjligt kvar och i min modell är långsidan vinklad mot hålet.

Bild

solhaga skrev:Plast för dock lite oväsen, jag gör mina med väggar som har gyroid som "infill" som jag sedan fyller med gips.

Om jag gör en sån här “på riktigt” hade jag nog tänkt att köra så många yttre lager att det knappt får plats någon infill. Hur vore det tro? Går åt en hel del filament såklart.

solhaga skrev:Jag antar att du känner till dessa typer av infästningar.
De kan dock vara svåra att pressa in rakt med lödkolven, så det kanske är bättre att göra fickor för fyrkantsmuttrar.

Känner jag mig själv rätt så skulle jag tämligen omedelbart dra sönder såna infästningar som man smälter in i plasten... Fyrkantsmuttrar är väl ok, men dom har oftast rundade kanter vilket gör att dom inte lever upp till potentialen av “dubbelt så stark infästning” jämfört med sexkantsmuttrar.

solhaga skrev:Det är ju en Prusa Mini. :idea:

Korrekt!

Ronnie skrev:Jag är mitt uppe i att skriva ut en grej med skruvhål i plasten, så jag har gjort några testutskrifter.
PLA och lagom stort hål verkar räcka långt ändå. Gängade hålet bara genom att skruva i skruven och det är bara 15% infill.
Har skruvat i och ur ganska hårt några gånger och det sitter bra.

Jag har faktiskt testat det tidigare men avfärdade det då för att det var mycket högre krav på den prylen. Men till detta borde det väl funka. Funkar det med så små skruvar som M4 tro?

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2993
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: 3D-printad Ino Audio a1

Inläggav Ronnie » 2024-01-03 14:36

solhaga skrev:
solhaga skrev:Vad har du för skrivare?

Det är ju en Prusa Mini. :idea:
Om du har byggt den själv, så vet du vad jag menar med fickor för fyrkantiga muttar.

Ronnie skrev:
IMG_4980.JPG

Jag är mitt uppe i att skriva ut en grej med skruvhål i plasten, så jag har gjort några testutskrifter.
PLA och lagom stort hål verkar räcka långt ändå. Gängade hålet bara genom att skruva i skruven och det är bara 15% infill.
Har skruvat i och ur ganska hårt några gånger och det sitter bra.

Ja, det ser ju bra ut. Kanske lite Loctite på det när du är klar.


Det är ingen kritisk fästpunkt (inte för högtalarelement t ex), men visst! Loctite 222 är min nya vän.
Fick lov att beställa en flaska när en skruv trillade av en av armarna på min deltaskrivare under utskrift. :D
Gorillaepoxi funkar f ö finfint för att limma ihop PLA-delar (när vi ändå är igång och tipsar om diverse). Det slutar dock alltid med att jag smetar ut epoxin med fingertopparna, har epoxi på golvet och i stora klumpar där jag skulle limma en diskret fog, men sitter gör det.

Användarvisningsbild
Froggy
 
Inlägg: 317
Blev medlem: 2003-10-16
Ort: Paris

Re: 3D-printad Ino Audio a1

Inläggav Froggy » 2024-01-03 14:41

bosco skrev:Ingen dum idé. Min tanke med att ha rektangulära muttrar är att i de fall skruvhålen ligger strax intill en kant, som t.ex. på anslutningsterminalen så vill man ha så mycket gods som möjligt kvar och i min modell är långsidan vinklad mot hålet.


En anslutningspanel är ju en plastbit med kontaktdon. Du printar lådan i plast......

Kan du inte integrera/printa "anslutningsbrunnen" också med tillhörande hål för "nakna" polskruvar som ju bara kräver ett litet hål för ett klämförband?

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2993
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: 3D-printad Ino Audio a1

Inläggav Ronnie » 2024-01-03 14:42

bosco skrev:Jag har faktiskt testat det tidigare men avfärdade det då för att det var mycket högre krav på den prylen. Men till detta borde det väl funka. Funkar det med så små skruvar som M4 tro?


Nu hittar jag inte skjutmåttet, men här använder jag nog en ännu mindre träskruv (är det väl?). Hålen som jag gängar upp är bara 2,5 mm i diameter.
Funkar definitivt för en A-etta om man inte planerar att skruva i jättehårt jättemånga gånger. Rekommenderar iaf att skriva ut några små klossar att testskruva i först, om du går den vägen med framtida låddor.

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2993
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: 3D-printad Ino Audio a1

Inläggav Ronnie » 2024-01-03 14:53

IMG_4986.JPG
IMG_4986.JPG (1.25 MiB) Visad 3197 gånger

Måste bara passa på att tipsa om de här bananhonorna som finns på Elfa. Har tydligen suttit liknande i gamla Carlsson-lådor.
De ska vara förgyllda även om de inte är jätteguldgula i färgen. Väldigt enkla att montera, särskilt om man kan skriva ut perfekta hål för dem.
Kanske inte så lämpliga för A1, beroende på hur diskret man vill göra kabeldragningen, men ändock!

Väntar fortfarande på att få hem de svarta, men förhoppningsvis kommer de snart.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35501
Blev medlem: 2005-01-10

Re: 3D-printad Ino Audio a1

Inläggav paa » 2024-01-03 15:26

solhaga skrev:...

Jag använder också Fusion360 ...

Vad ser ni för begränsningar i snikversionen av Fusion för privat bruk?
Är det något som spelar någon roll för att skapa modeller till 3D-printning?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
bosco
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 2003-08-18
Ort: Göteborg

Re: 3D-printad Ino Audio a1

Inläggav bosco » 2024-01-03 15:55

Froggy skrev:
bosco skrev:Ingen dum idé. Min tanke med att ha rektangulära muttrar är att i de fall skruvhålen ligger strax intill en kant, som t.ex. på anslutningsterminalen så vill man ha så mycket gods som möjligt kvar och i min modell är långsidan vinklad mot hålet.


En anslutningspanel är ju en plastbit med kontaktdon. Du printar lådan i plast......

Kan du inte integrera/printa "anslutningsbrunnen" också med tillhörande hål för "nakna" polskruvar som ju bara kräver ett litet hål för ett klämförband?


Absolut, mitt första mål var bara att ta fram en gångbar "kopia" av lådan som utgångspunkt. Work in progress. :)

Användarvisningsbild
bosco
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 2003-08-18
Ort: Göteborg

Re: 3D-printad Ino Audio a1

Inläggav bosco » 2024-01-03 15:56

Ronnie skrev:Hålen som jag gängar upp är bara 2,5 mm i diameter.
Funkar definitivt för en A-etta om man inte planerar att skruva i jättehårt jättemånga gånger.

Ah, jag trodde du menade printade gängor först, det var därför jag tänkte att M4 var lite för smått.

Som du säger är nog inte bananer det mest lämpliga för pyttesmå a1 om man vill undvika att saker sticker ut eller att lådan blir större.

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2993
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: 3D-printad Ino Audio a1

Inläggav Ronnie » 2024-01-03 15:58

paa skrev:
solhaga skrev:...

Jag använder också Fusion360 ...

Vad ser ni för begränsningar i snikversionen av Fusion för privat bruk?
Är det något som spelar någon roll för att skapa modeller till 3D-printning?


Jag hade haft användning av att kunna simulera belastning på en gardinstångshållare jag skrev ut. Den gick av.

Användarvisningsbild
bosco
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 2003-08-18
Ort: Göteborg

Re: 3D-printad Ino Audio a1

Inläggav bosco » 2024-01-03 16:07

paa skrev:Vad ser ni för begränsningar i snikversionen av Fusion för privat bruk?
Är det något som spelar någon roll för att skapa modeller till 3D-printning?

För själva modelleringen får man nog allt. Det är mer simuleringsmiljön och andra grejer som inte är med, t.ex. möjligheten att ta en "mesh" och konvertera den till solida objekt på ett mer intelligent sätt.

Den huvusakliga begränsningen är att man bara kan ha tio filer markerade som "editerbara" i taget. Alla andra filer i ens bibliotek är read-only men man kan välja fritt vilka filer man jobbar med så det är absolut inget stort hinder för att modellera 3D-modeller.

Programmet kan vara frustrerande om man tänker att det är som CAD-program från 80-talet. Här jobbar man parametriskt vilket är helt fantastiskt, har man tänkt till är det superenkelt att ändra storleken på en högtalarlåda och få alla ingående delar att "hänga med".

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: 3D-printad Ino Audio a1

Inläggav solhaga » 2024-01-03 16:32

paa skrev:
solhaga skrev:...

Jag använder också Fusion360 ...

Vad ser ni för begränsningar i snikversionen av Fusion för privat bruk?
Är det något som spelar någon roll för att skapa modeller till 3D-printning?


Jag har haft fullversionen i tre år och har nyss gått över till den fria versionen; de har höjt priserna rejält.
Vad jag har märkt, utöver det som bosco nämner ovan, så finns det inga möjligheter att dela konstruktioner inom ett team.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: 3D-printad Ino Audio a1

Inläggav solhaga » 2024-01-03 16:55

bosco skrev:
solhaga skrev:Plast för dock lite oväsen, jag gör mina med väggar som har gyroid som "infill" som jag sedan fyller med gips.

Om jag gör en sån här “på riktigt” hade jag nog tänkt att köra så många yttre lager att det knappt får plats någon infill. Hur vore det tro? Går åt en hel del filament såklart.


Jag vet inte hur mycket "tryck" det blir inuti en A1:a, men plast är alltid plast oavsett hur solitt det är.
Med gyroidmönstret så kan gipset lätt rinna genom och det blir samtidigt en armering.

Sedan så bör man nog täta insida och/eller utsida med exempelvis epoxy för att få det garanterat lufttätt.

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2993
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: 3D-printad Ino Audio a1

Inläggav Ronnie » 2024-01-03 17:03

bosco skrev:
Ronnie skrev:Hålen som jag gängar upp är bara 2,5 mm i diameter.
Funkar definitivt för en A-etta om man inte planerar att skruva i jättehårt jättemånga gånger.

Ah, jag trodde du menade printade gängor först, det var därför jag tänkte att M4 var lite för smått.

Som du säger är nog inte bananer det mest lämpliga för pyttesmå a1 om man vill undvika att saker sticker ut eller att lådan blir större.


Åååå andra sidan tar de nog inte upp mer volym än den vanliga anslutningspanelen.
Man skulle kunna försänka honorna i plasten, så nära väggen som möjligt. Man kan sätta valfritt antal par på valfria sidor av lådan, beroende på hur man vill dra kablar mellan A1:orna. Kanske bara utskriftsmässigt praktiskt upptill/nedtill.
Bananhanarnas typiskt röda eller svarta hölje skulle man kunna byta ut mot vit krympslang eller spreja vita (om man använder vita kablar alltså).
Fördelar:
-Maximalt väggnära montering med valfri upphängningsanordning på baksidan
-Den tillfredsställande känslan av att ploppa i bananerna istället för att pilla med okontakterade kablar
Nackdelar
-Extra kostnad och extra modelleringsarbete för att lösa problem man kanske inte riktigt har
-Man förlorar möjligheten att dra kablarna helt osynligt i väggen bakom högtalaren
-Dämpmateralet (sitter det sånt i A1?) kanske behöver skäras i lite

Ursäkta mig, men jag har druckit mycket kaffe och är helt ledig idag och är därför på humör för att lösa ickeproblem. :D

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35501
Blev medlem: 2005-01-10

Re: 3D-printad Ino Audio a1

Inläggav paa » 2024-01-04 16:14

solhaga skrev:
paa skrev:
solhaga skrev:...

Jag använder också Fusion360 ...

Vad ser ni för begränsningar i snikversionen av Fusion för privat bruk?
Är det något som spelar någon roll för att skapa modeller till 3D-printning?


Jag har haft fullversionen i tre år och har nyss gått över till den fria versionen; de har höjt priserna rejält.
Vad jag har märkt, utöver det som bosco nämner ovan, så finns det inga möjligheter att dela konstruktioner inom ett team.

Hur är det att jobba mot molnet? Jag gissar att man inte riktigt känner att man äger eller har kontroll över filerna man skapat?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: 3D-printad Ino Audio a1

Inläggav solhaga » 2024-01-04 16:52

Jag upplever att det blir fördröjningar mot molnet vid olika tillfällen som är störande, men har annars inga obehag av det.

Det går att spara filerna lokalt, men det är inte ett optimalt arbetsflöde:
To save a file locally, export the file from the File menu as Autodesk Fusion 360 Archive Files (*. f3d).

Man kan kanske göra det när man är klar med en design.


Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 3 gäster