Subwofers på olika avstånd

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
nikeb
 
Inlägg: 337
Blev medlem: 2010-08-27

Subwofers på olika avstånd

Inläggav nikeb » 2024-01-07 11:05

Hej idag har jag Ino X-2 av den äldre modellen framtill på utsidan av mina frontar (Dynaudio Contour 1.4 S). Nu funderar jag på att köpa ytterligare två Ino X-2 av den nya varianten 104x och placera bak i rummet drivna av samma slutsteg som subbarna fram. Men då kommer subbarna bak betydligt närmare lyssningspositionen än de två fram.

Till frontsubbarna har jag ca 3,5 meter men till bakre kommer det bara var drygt 2 meter. Och sitter man i kanten av soffa så blir det ännu närmare.

Tror ni att detta kommer bli ett problem? Jag kan ju inte tidsförskjuta subbarna bak eftersom de har samma slutsteg som frontsubbarna.

Min erfarenhet är att subwofers är lite friare i placering men jag vet inte var gränsen går?

Vad tror ni kloka om detta?

mvh nikeb

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Subwofers på olika avstånd

Inläggav Calleberg » 2024-01-07 12:30

nikeb skrev:Min erfarenhet är att subwofers är lite friare i placering men jag vet inte var gränsen går?
mvh nikeb



Det är det nog ingen som VET :) Men rent teoretiskt så kommer det påverka med en ljudtrycksminskning om ca 3dB från 50-55Hz ungefär som ökar till total utsläckning vid 100-110Hz. :wink: Det enda man säkert kan säga är att så kommer verkligheten INTE att bli :D
Rummets påverkan kan ge liknande fenomen och kanske kan istället just den tänkta uppställningen vara den bästa kompromissen.

Konstruktören av de där basmodulerna kan nog ha en del goda råd att komma med, det är möjligt att han pysslar lite med akustik vid sidan om byggandet av högtalarbyggsatser :mrgreen:
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Lennart
 
Inlägg: 1201
Blev medlem: 2003-10-05

Re: Subwofers på olika avstånd

Inläggav Lennart » 2024-01-07 15:14

Intressant svar, är det verkligen så illa? Har själv 4 st äldre Y4:or utplacerad i respektive rumshörn och alla med olika avstånd till lyssningsplats. Har inte tänkt på att tidsförskjutningen kan ge så stora konsekvenser?

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Subwofers på olika avstånd

Inläggav Calleberg » 2024-01-07 16:20

Lennart skrev:Intressant svar, är det verkligen så illa? Har själv 4 st äldre Y4:or utplacerad i respektive rumshörn och alla med olika avstånd till lyssningsplats. Har inte tänkt på att tidsförskjutningen kan ge så stora konsekvenser?


Nej, och jag tycker nog att jag var tydlig med att det inte är det.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Kraniet
 
Inlägg: 12556
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Subwofers på olika avstånd

Inläggav Kraniet » 2024-01-07 18:02

När jag simulerar olika placeringar i rew room sim så tycker jag det aldrig ser riktigt bra ut med att placera ut basarna i varje hörn i rummet.
Men kanske är fel på programmet jag vet inte hur det blir i praktiken.

Ingvar rekommenderar väl också att man ska ha mindre än 50% bakom lyssnaren? Så med fyra basar kan man ha en bakom lyssnaren.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
nikeb
 
Inlägg: 337
Blev medlem: 2010-08-27

Re: Subwofers på olika avstånd

Inläggav nikeb » 2024-01-07 20:24

Tack för alla svar. Mitt rum har inte riktigt en vanlig form och är på övervåningen med snedtak. Placeringen bak som jag skulle vilja ha är att ha dem bak som högtalarstativ till mina bakhögtalare som ligger på rygg och spelar rakt upp mot snedtaket.

De bakre hörnen i rummet är egentligen inte de bakre hörnen utan ca 2/3 av rummet för det fortsätter mer bakåt. Det kommer upp en trappa där bakom och är dessutom som en lite hall.

Höger bak så är det ett förråd och till vänster bak har jag byggt ut en vägg för att rummet ska se symmetriskt ut.

Summa samarium så har rummet tre olika djup plus ner i trappen så hela bakväggen fungerar typ som en gigantisk diffusor.

Jag bifogar en skiss så ni kan få ett hum.

Rektanglarna fram är mina befintliga X-2 som står lite osymmetriskt för bästa ljud och rektanglarna med frågetecken är de tänkta nya basarna.

Jag har fyra olika placeringar som skulle funka men det absolut snyggaste estetiskt skulle vara att ha de bak i biodelen dvs i bakre delen av hela rummet.

Men de kan oxå placeras stackade på varandra fram (då riskerar frontarnas ljud att reflekteras på dem)

Eller så kan jag placera de bredvid varandra framtill i hörnen, med elementet mot mitten eller bakåt i rummet enligt vad som blir bäst.

Eller så kan jag placera dem liggandes under duken framtill något förskjutna åt höger.

Fast de två sista gillar jag minst rent estetiskt. Om ni vill så kan ni googla på Bio tricolor så får ni en uppfattning om rummet även om lite har ändrats.

Jag förstår att man inte riktigt kan veta vad som händer utan man får lyssna och mäta. Dock tycker jag att det estetiska också är väldigt viktigt.

Ett alternativ är ju att skaffa sig ett par Y-2 istället och ställa där X-2 är idag.

Alternativet med 1 bas fram och 1 bak är också görbart men då får jag skippa att köra basarna fram i stereo och bara köra alla 4 i mono.

Rent estetisk skulle det funka att ställa en till X-bas i främre högra hörnet där den knappt skulle synas och sedan placera 1 st i bakre vänstra hörnet framför mil lilla väggsnutt.

Ja det finns flera varianter att prova och det är väl det man måste göra. Jag vill mer känna att det troligen kan bli bra annars är det bättre att göra något annat istället. Jag förstår att ingen har facit men ni kanske kan säga bu eller bä.
Bilagor
bio.png
bio.png (10.33 KiB) Visad 1610 gånger

Användarvisningsbild
nikeb
 
Inlägg: 337
Blev medlem: 2010-08-27

Re: Subwofers på olika avstånd

Inläggav nikeb » 2024-01-07 20:30

Rent teoretiskt har jag tänkt mig att det blir bäst med basar på olika ställen i rummet men alla med samma avstånd till lyssningsposition. Men jag kanske är helt ute och cyklar här.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Subwofers på olika avstånd

Inläggav Calleberg » 2024-01-07 20:35

Det kan troligen bli bra. :)

Om inte...Ett fulfix kanske värt att prova: Kör de två bakre på en kanal, fördröjda med t.ex daytons lilla Manick.
Du kan fortfarande låta slutsteget spela i stereo. :wink:
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
nikeb
 
Inlägg: 337
Blev medlem: 2010-08-27

Re: Subwofers på olika avstånd

Inläggav nikeb » 2024-01-08 19:25

Ja så kan man göra. Ena kanalen spelar bakre dubbar och en kanal de främre. Då kan man tidsförskjutning de bakre.

Nackdelen är att jag inte kan ha subbarna i stereo ihop med frontarna . Men det spelar kanske inte så stor roll att ha basen i mono.

Vad säger ni som testat?

Användarvisningsbild
nikeb
 
Inlägg: 337
Blev medlem: 2010-08-27

Re: Subwofers på olika avstånd

Inläggav nikeb » 2024-01-08 20:01

Jag hittar ingen delaybox med RCA som klarar låga 3-4 ms delay. Har någon något förslag?

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Subwofers på olika avstånd

Inläggav Calleberg » 2024-01-09 00:28

nikeb skrev:Jag hittar ingen delaybox med RCA som klarar låga 3-4 ms delay. Har någon något förslag?


Daytons DSP LF. inte RCA men det löser du enkelt. Klarar 2.5ms, vet däremot inte hur små steg det är.
Oklart ochså om de 2.5millisekunderna inkluderar apparatens egen latency men gissar att det är så.
Du KAN ha subbarna i stereo, den enda skillnaden blir att eventuell stereobas hamnar bak/fram istället för höger/vänster.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6267
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Subwofers på olika avstånd

Inläggav I-or » 2024-01-09 02:06

Framförallt tillför en sådan enhet även ekvaliseringsmöjligheter, vilket i praktiken alltid är ett måste.

Här kan man läsa lite om hur man bäst anpassar fördröjning och ekvalisering med många källor: viewtopic.php?p=2246600#p2246600

Det hela fungerar inte alls som snart sagt alla audiofiler tror.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Subwofers på olika avstånd

Inläggav Johan_Lindroos » 2024-01-09 10:47

Nikeb, jag tittade på dina bilder rummet på Componentforumet. Som jag förstår det har ju en liten skrubbhörna skrubben apparatriggen. Då skulle avståndet bli mer lika jämfört med framifrån och du kanske inte behöver tillgripa någon fördröjning (men kan förstås vara bra ändå för en sådan burk kan du ändå equa med). Där skulle du kunna ha två basmoduler; en på golvet och en uppe i taket. Basmodulerna kan lämpligtvis köras som monokopplade. Jag har själv basmoduler som kan avlyssnas i stereo eller mono, men när jag växlat har jag aldrig direkt kunnat höra någon skillnad. Den stoooora skillnaden är när man har equat jämfört med ingen EQ.

För övrigt tycker jag att du inte ska ha basmodulerna som stativ till dina bakhögtalare, det kan se lite klumpigt ut. Se även över om du verkligen ska ha bakhögtalarna uppåtriktade, det kan låta mer tydligt om du riktar dem mer normalt mot lyssningsplats. Lite bokhyllor skulle även vara bra i bakre delen av lyssningsrummet. Alla väggytor som är plana borde helst inte vara enbart plana. Man kan även laborera med mindre absorbenter i bakre halvan av lyssningsrummet, dock ej direkt nära lyssningsplats bakom huvudet.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Subwofers på olika avstånd

Inläggav Johan_Lindroos » 2024-01-09 10:52

I-or skrev:Framförallt tillför en sådan enhet även ekvaliseringsmöjligheter, vilket i praktiken alltid är ett måste.

Här kan man läsa lite om hur man bäst anpassar fördröjning och ekvalisering med många källor: viewtopic.php?p=2246600#p2246600

Det hela fungerar inte alls som snart sagt alla audiofiler tror.


Vad tror "alla" audiofiler?
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6267
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Subwofers på olika avstånd

Inläggav I-or » 2024-01-09 13:00

Audiofiler har nästan alltid följande uppfattningar:

1. Att fördröjningarna för basmodulerna ska ställas in efter de fysiska avstånden till lyssningspositionen.

2a. Att man kan höra stereoinformation som sådan i basen i ett normalt rum.

2b. Att det förekommer signifikant stereoinformation i basen för multimonoinspelningar.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Subwofers på olika avstånd

Inläggav Calleberg » 2024-01-09 13:19

I-or skrev:Audiofiler har nästan alltid följande uppfattningar:

2b. Att det förekommer signifikant stereoinformation i basen för multimonoinspelningar.


Det här är anledningen till att jag numer alltid obekymrat kör mina basar i Stereo... :D
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Subwofers på olika avstånd

Inläggav distad » 2024-01-09 22:46

Jag kommer labba med några mindre "budget subbar" i nästa boende till Hemmabion, då jag tror det blir bättre med flera på olika platser. Hur och var påverkas ju hur rummet kommer vara utformat osv. Har alltid bara kört med en bas och den har hamnat på samma plats även om det har varit flera olika modeller när jag bodde i Vallentuna. Sedan har jag även knasiga tankar kring bakhögtalare, men det beror på var lyssningspositionen kommer vara. En man med "vitt rock" (de är läskiga :mrgreen: ) kommer förhoppningsvis ge första domen om rummets akustik när den dagen kommer... :o
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
nikeb
 
Inlägg: 337
Blev medlem: 2010-08-27

Re: Subwofers på olika avstånd

Inläggav nikeb » 2024-01-10 07:07

När jag ska mäta upp mina olika placeringar så funderar jag på hur många kanaler jag behöver.

Är det någon som vet hur Ino CR80s hanterar LEF-kanalen?

Skickar den allt från LEF till subbarna eller delar den upp det mellan subbarna och frontarna?

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Subwofers på olika avstånd

Inläggav goat76 » 2024-01-10 11:06

Calleberg skrev:
I-or skrev:Audiofiler har nästan alltid följande uppfattningar:

2b. Att det förekommer signifikant stereoinformation i basen för multimonoinspelningar.


Det här är anledningen till att jag numer alltid obekymrat kör mina basar i Stereo... :D


Precis, det finns ingen nackdel med att stereo-koppla två subwoofers placerade i stereouppställning. När det finns stereoinformation i basen på inspelningarna så är min upplevelse att kan man erhålla en upplevd större rymd och ett mer omsvepande ljud, inte för att man hör stereoinformationen för de lägre frekvenserna som riktnings-bestämda utan snarare rör det sig om diverse fas-skillnader som uppstår när två basar spelar olika information.

I de fall där inspelningarna inte har någon stereoinformation i lågbasen så kommer de två bashögtalarna i systemet ändå spela upp basfrekvenserna precis likadant som om de vore monokopplade.

Det finns således inte något att förlora med att koppla basarna i stereo, ja förutom då att man möjligtvis går miste att uppnå jämnare basåtergivning i rummet i stort ifall man nu råkar ha den filosofin att det skulle vara önskvärt. Men om man däremot är intresserad av att ta del av lågbas-stereoinformation som faktiskt finns på vissa inspelningar så är det ju knappast jämn basåtergivning man är ute efter utan snarare precis den ojämna basen som eventuellt återfinns i inspelningens stereoinformation. :)



Angående bashögtalare på olika avstånd så kan man nog säkert detektera basarnas positioner om det uppstår egenljud/resonanser, vilket kanske blir extra tydligt ifall bashögtalaren står relativt nära lyssningsplatsen.

Användarvisningsbild
nikeb
 
Inlägg: 337
Blev medlem: 2010-08-27

Re: Subwofers på olika avstånd

Inläggav nikeb » 2024-01-13 06:48

@Lindroos

Det syns inte på bilderna men väggarna är klädda i akustiskt tyg och bakom är hela ytan akustikbehandlad med absorbenter i främre halvan och diffusorer och kvartsvågspipor i bakre halvan.

Idag håller sig basen sig på +/- 2,5 db så den är jämn och fin. Rummet har två pucklar i basen på ca 40 och 80 hertz. 80:an har jag behandlat med kvartsvågspipor men 40:an rådde jag inte på med dem. Den tar jag istället ner med Dirac live.

Om jag kan få ännu jämnare bas så skulle det inte skada men det är framför allt mer kapacitet i basen jag är ute efter.


Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: flow och 3 gäster