magnetisk strålning hos piP

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

magnetisk strålning hos piP

Inläggav AndreasArvidsson » 2005-08-26 13:31

funderar på att skaffa ett par piP men är orolig för strålningen pga att jag har min dator på sterio bänken bara några cm ifrån högtalar stativen
är kanske en 50cm imellan datorn diskar och elementen på högtalarna
tror ni det kommer bli nåt problem?

vet att piP finns i skärmad version men dom e så fula(allergisk mot röda lysande koner)

mike34

Re: magnetisk strålning hos piP

Inläggav mike34 » 2005-08-26 13:43

adzer skrev:funderar på att skaffa ett par piP men är orolig för strålningen pga att jag har min dator på sterio bänken bara några cm ifrån högtalar stativen
är kanske en 50cm imellan datorn diskar och elementen på högtalarna
tror ni det kommer bli nåt problem?

vet att piP finns i skärmad version men dom e så fula(allergisk mot röda lysande koner)

Öhman själv sa till mig att 50 cm till TV är riskfritt.
Hårddiskar i datorn tror jag inte känner av det där alls. tänker då på när jag trycker på avmagnetiseringsknappen på 20 tummaren å allt skakar.
Datorn som står mot skärmen har då aldrig fått sina diskar raderade :lol:
Men det är klart, tidens tand......
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Re: magnetisk strålning hos piP

Inläggav Rydberg » 2005-08-26 13:47

adzer skrev:vet att piP finns i skärmad version men dom e så fula(allergisk mot röda lysande koner)

Du vet kanske inte att man kan få piP med en grå dammkåpa?

Bild
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2005-08-26 14:01

gött då är det ju lungt
hade för mig att diskarna kunde raderas om man utsatta dom för magnetism

"Du vet kanske inte att man kan få piP med en grå dammkåpa? "
nej visste jag inte, varför väljer man röd då om det går att få grå?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-08-26 14:03

adzer skrev:"Du vet kanske inte att man kan få piP med en grå dammkåpa? "
nej visste jag inte, varför väljer man röd då om det går att få grå?

Vissa kanske tycker det är snyggt, vad vet jag... :)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin

Inläggav hali » 2005-08-26 14:10

piP CRT kommer som standard med röd plug
Vanliga piP har svart.

Edit:
Desutom finns en piP för labb-bruk om jag minns rätt, ska inte ha mer "strålning" än en nysning ;)
Redaktör på Faktiskt.io

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-26 14:21

Jag tror att huvudskälet till att folk väljer den röda har varierat:

Först fanns bara den röda.

Sen kom den gråa, men antalet element var sådant att jag inte sålde dem för bruk i piPcrt, utan bara för centerhögtalaren.

Sen började de platta (lcd-)skärmarna breda ut sig i datorvärlden, och behovet av en skärmad variant i proffsvärlden minskade, så då sänkte jag priset på den crt-version som har röd dome.

Så idag kostar en piPcrt med röd dome lika mycket som vanliga piP. Om man vill ha den gråa domen emellertid, kostar de 500:- mer.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2005-08-26 14:40

Skönt att jag inte behöver känna mig blåst då eftersom jag valde den gråa domen när jag köpte mina piP. Tror de var lika dyra vid det tillfället men man fick flirta lite för att få den gråa :) .

edit: När jag tänker efter kan man ju nästan säga att jag har en lite extra dyr lyxvariant av piP nu. :wink:

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2005-08-26 14:44

Frutti skrev:
"Tror de var lika dyra vid det tillfället men man fick flirta lite för att få den gråa"

Dom var inte lika dyra utan lika billiga. :wink:

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2005-08-26 15:00

Haha..visste att någon skulle reagera på det. Vad kostar förresten ett par pi60 färdiga?

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2005-08-26 15:08

Ja, det har du rätt i.
Inos prislista! 8O
Det är intressant info.
Kanske lika bra att starta en ny tråd om det?

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-02-25 16:20

IngOehman skrev:Sen började de platta (lcd-)skärmarna breda ut sig i datorvärlden, och behovet av en skärmad variant i proffsvärlden minskade, så då sänkte jag priset på den crt-version som har röd dome.

Dags att lyfta gamla trådar här :)

Man behöver alltså inga skärmade högtalare till tft-monitors?
Jag har ingen ännu men planerar att köpaen inom kort, och även ett par piP som datorhögtalare. Har ett djupt bord så man kommer sitta nästan en meter ifrån dom, tror det kommer bli perfekt!

Fråga alltså: Man kan köra standar piP bredvid en tft utan problem?

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-02-25 16:38

Du kan köra vilka högtalare som helst bredvid en TFT-skärm

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-02-25 16:46

Lust skrev:Du kan köra vilka högtalare som helst bredvid en TFT-skärm

Suveränt, tack för snabbt svar.

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2007-02-25 18:14

Dessutom, för att klargöra, så har jag det sista paret piP CRT....

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-02-25 18:18

Merkurius skrev:Dessutom, för att klargöra, så har jag det sista paret piP CRT....

Den sista i Sverige med crt monitor/tv? :lol:

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2007-02-25 18:25

Strauss skrev:
Merkurius skrev:Dessutom, för att klargöra, så har jag det sista paret piP CRT....

Den sista i Sverige med crt monitor/tv? :lol:

Neeee... det skulle jag väl inte vilja påstå? Nu känner jag ju mig som en bakåtsträvare :lol: fastän det är tvärtom :? 8)

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-02-25 18:29

Har ju själv en crt-monitor.. dags att förpassa den till soptippen inom ett par veckor alltså... usch och fy vad jobbig den är att använda.

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2007-02-25 18:33

På vilket sätt är den jobbig att använda (lång uppstartstid)? Jag har ingen monitor i CRT, dock en tjock-TV med vridbar bänk. Tycker det funkar utmärkt.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-25 19:05

CRT skärmar är fortfarande överlägset bildmässigt.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-02-25 19:05

Merkurius skrev:På vilket sätt är den jobbig att använda (lång uppstartstid)? Jag har ingen monitor i CRT, dock en tjock-TV med vridbar bänk. Tycker det funkar utmärkt.

crt är fula och stora. Det är jobbigt :)

Sen måste jag säga att tft är bra mycket behagligare att titta på.

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2007-02-25 19:19

Strauss: Okej, då tycker vi olika kan jag konstatera. Jag tycker tvärtom på dina ovanstående åsikter :o

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-02-25 19:28

Strauss skrev:
IngOehman skrev:Sen började de platta (lcd-)skärmarna breda ut sig i datorvärlden, och behovet av en skärmad variant i proffsvärlden minskade, så då sänkte jag priset på den crt-version som har röd dome.

Dags att lyfta gamla trådar här :)

Man behöver alltså inga skärmade högtalare till tft-monitors?
Jag har ingen ännu men planerar att köpaen inom kort, och även ett par piP som datorhögtalare. Har ett djupt bord så man kommer sitta nästan en meter ifrån dom, tror det kommer bli perfekt!

Fråga alltså: Man kan köra standar piP bredvid en tft utan problem?

Jajjamensan!

Det går utmärkt det. Alla plattskärmar som finns fungerar utan att man behöver tillgripa skärmade högtalare.

Det enda fall där jag rekommenderar att man vidtar viss "magnetisk försiktighet" är när man är rädd om informationen på ett magnetiskt minnesmedia i högtalarnas närhet. Jag känner dock inget fall där någon hårddisk förlorat minnet på grund av närhet till högtalare, men den som har datorn placerad mycket nära högtalaren kanske vill ta det säkra före det osäkra ändå?

Då dessa fall är mycket sällsynta har hur som helst skärmade piP utgått, och det finns f n endast 16 stycken Ino-B59crt kvar* (grå mittdome på allihopa) och när dessa är slut kommer inga fler att tillverkas. :( Av dessa 16 basar är 8 dessutom reserverade för att 4 par piPulemr skall kunna byggas (primärt åt elöverkänsliga).

Den som av något skäl vill ha de skärmade piP-crt (eller piP-ulemr) bör alltså inte fundera alltför länge. De 4 par av var sort som kan byggas innan baselementen är slut för alltid, kommer nog att vara historia inom några veckor. :?

Vh, iö

- - - - -

*I själva verket hade jag lagt en låda skärmade element bland alla lådor med vanliga B59 :oops: , så fram till för en vecka sedan (då jag hittade den sista lådan B59crt) var piPcrt, liksom piPulemr-versionen, officiellt nedlagda. Kul när en modell återuppstår (om bara för en kort tid) sådär liksom "av misstag". :wink:

PS. I övrigt håller jag på många sätt med Merkurius om att crt-skärmar har vissa kvaliteter som de flesta plattskärmar har en bit kvar innan de uppnår dem. På andra punkter är plattskärmarna redan förbi å andra sidan... Framförallt är de ju markant mycket flimmerfriare. Även 100 Hz-apparater av crt-typ flimmrar i mina ögon, men jag är å andra sidan ultrakänslig för sådant. Jag har svårt att stå ut med färgflimret från single-chip-DLP-projektorer, och ser faktiskt regnbågsliknande effekter från CRT-rojektorer också! Bilar med blinkande baklampor skall vi inte tala om - hur kan sådant vara tillåtet??? :x
Senast redigerad av IngOehman 2007-02-25 19:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-02-25 19:32

Tack för svaret Ingvar, då tänker jag nog hämta upp ett par piP i monteringsats (MDF) sen när jag hämtar övriga beställningen :)

Om du har ork kan du väl skicka ett pm med status på det hela. (pi60 knotterlack osv osv) :)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-02-25 19:37

IÖ, hur många piP-ulemr har du sålt? Alltså i vilken utsträckning? Har det varit för labb eller för elöverkänsliga mest?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2007-02-25 19:54

Äsch, jag som trodde jag hade det sista paret :oops:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-02-25 22:02

tvett skrev:IÖ, hur många piP-ulemr har du sålt? Alltså i vilken utsträckning? Har det varit för labb eller för elöverkänsliga mest?

Det har bara sälts ett enda par för lab-bruk. Desto flera för elöverkänsliga. Minns inte det exakta antalet, men det är något tiotal sisådär. Inte så många i och för sig, men ALLA som köpt dem kan nu lyssna på musik utan några som helst problem längre! :P

Det gläder mig mycket, för ens tillvaro som elöverkänslig är nog inte så kul. :?

Bara detta att ha hjälpt några att lite glädje i en svår tillvaro är egentligen skäl nog att tillverka flera B59crt-basar, alltså för att kunna producera piP-ulemr, men det blir omöjliga kostnader för så få par. :(

Jag har helt enkelt inte råd att subventionera det hela, och att ta betalt av de elöverkänsliga vad det kostar på riktigt, är inte ens att tänka på. De har det svårt nog utan att få en sådan prislapp i ansiktet. När många ville ha piP-crt av bildskärmsskäl fanns det ju en grundförbrukning av B59crt säkrad, men inte nu längre. :(

Att ta fram nya B59crt-baselement för bara några få par piP-ulemr skulle kosta >12 000:- BARA för de två baselementen. :x

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-02-25 23:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2007-02-25 22:15

Vad händer med kostnaden om du bara skulle beställa B59crt istf den vanliga B59?

Jag menar - de låter väl likadant, och om de små piparna dessutom är skärmade allihopa är det ju bara ett plus i kanten?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-02-25 23:26

Nej, när man inte behöver skärmning är den bara till nackdel.

Högtalarna blir tyngre och det blir dessutom lättare att skada dem om man tappar dem från några decimeters höjd - det tunga skärmade motorsystemet påfrestar korgen svårt vid hastiga accelerationer (/deccelerationer).

Därtill blir baselementen förstås dyrare (även om merkostnaden blir måttligare om man beställer dem i antal om 500 element åt gången). Sen tillkommer att jag har ett antal specialapplikationer där den mycket större storleken på motorsystemet gör att elementet kommer till korta. Jag både måste och vill alltså tillverka elementet i den oskärmade versionen.

Kort sagt: Att övergå till skärmade element endast, kommer inte på fråga!

Att jag, genom den successiva avvecklingen av tjock-TV, slipper tillverka skärmade element är i sig något som gläder mig mycket. :P Att jag inte kommer att kunna tillverka piP-ulemr (efter de sista 4 paren) beklagar jag dock, men det faller utanför det rimliga att fortsätta göra dem. :(

Vh, iö

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-02-25 23:47

Även om det kanske inte blir lika bra skärmat, så kan man väl limma på en extramagnet bakfram på en vanlig B59? Jag menar, för eventuell CRT-störnings skull bara?

Mina B38amb med extramagnet har jag provat att hålla mot min tjockteveskärm, det syns inte ett spår av ränder eller annat i bilden, och då är ju motorn rätt rejäl ändå på det lilla elementet.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Nästa

Återgå till Wänner af Ino