Strul med Ino cr80es

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Stranne

Strul med Ino cr80es

Inläggav Stranne » 2025-12-06 00:39

Hallå på er!
Inte ofta jag är här inne och skriver nu för tiden. Det har liksom inte behövts sen jag blev klar med min Ino-resa för typ tio år sen.
Nu är det dock som så att vi har gjort en större renovering hemma som nu börjar bli klar. Jag har haft ljudsystemet undanplockat sen i augusti men idag har jag kopplat upp allt igen. Inga större ändringar mer än att allt nu står i samma hylla under en ny teve.
Knaset började när jag kopplat upp och startade igång allt. Ett jäkla brum från högtalarna och väldigt väldigt svagt ljud från källan kom ut.
Lite felsökning och jag kunde konstatera att det är filtret som spökar. Jag bytte alla RCA-kablar mellan försteg-filter-slutsteg och till slut så redde det upp sig. Sen prövade jag typ samma konfiguration som från början ändå och plötsligt funkade det.
Sen kopplade jag ur för att flytta undan filtret lite och kopplade in allt igen. Poff så funkar det inte igen. Nu går steget i protection mode. Kopplar om med andra kablar igen. Bruuuuuuum.
Nu ger jag upp, nåt är galet och det sitter i filtret. Vad gör man? Är det bara till att ringa Öhman? Finns det andra filter nu för tiden som funkar? Jag vill inte ha nån AD/DA i signalvägen så det ska vara ett analogt filter så att säga.

Kan det vara nåt med RCA-kontakterna i filtret? Känns som om det kunde vara en sannolik felkälla.

Tacksam för tips.

Frisk

Re: Strul med Ino cr80es

Inläggav Frisk » 2025-12-06 01:00

Av egen erfarenhet startar inte alltid filtret upp korrekt, då blir det ordentligt med oljud och otrevligt. Kan det vara vad som händer? Lyser lysdioden på filtret?

Problemet ligger i att spänningsregulatorerna inte alltid startar synkroniserat och då blir bara enkel matning och inte +/- som behövs. Om jag nu minns rätt. Jag är numer väldigt noga och kollar lysdioden på filtret innan jag slår igång slutstegen.

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2025-12-06 08:54

Frisk skrev:Av egen erfarenhet startar inte alltid filtret upp korrekt, då blir det ordentligt med oljud och otrevligt. Kan det vara vad som händer? Lyser lysdioden på filtret?

Problemet ligger i att spänningsregulatorerna inte alltid startar synkroniserat och då blir bara enkel matning och inte +/- som behövs. Om jag nu minns rätt. Jag är numer väldigt noga och kollar lysdioden på filtret innan jag slår igång slutstegen.

Ojdå! Det har jag aldrig hört tidigare.

Jag får prova igen men när jag tänkte på det så lös den iaf. Kan ju hända att den inte lös de gångerna som det strulade?
Fast jag är mer inne på nån form av kortis eller brott vid RCA-honorna i filtret. Men jag är ju långt från säker och kan inget om elektronik på det sättet. Jag har iofs en multimeter så om nån säger till mig att mäta här eller där så är det lösbart.

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2025-12-06 10:01

Om det gör nån skillnad, här är setupen:
Källa (Cd, Apple AirPort Express, Bluray, Digitalbox typ)
Denon X4700H (källor anslutna via analogt, optiskt och HDMI)
Från Front preout på Denon till Ino cr80es, vidare till Emotiva XPA5 som driver toppar (Ino i16s) och basar (4st prof.X).

För att få liv i grejerna tills vidare ska jag försöka sätta upp topparna som små och dela dem mot basarna direkt i Denon-förstärkaren. Hoppas det funkar så länge, annars får jag köra i16s som fullregister tills jag får löst detta.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2025-12-06 10:10

Jag hade ett liknande fel med brum på mitt cr80es. Det var RCA-honans jordanslutning till kretskortet som gett sig, glappade.
Lödde ihop det med hjälp av en liten bit tråd så var det klart. Kolla detta.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2025-12-06 12:39

Hur kollar man det enklast?
Alltså ett sånt glapp?
En av transistorerna på ena bilden är grå medans den andra är mer brunaktig.
Kan det vara nåt?
IMG_0118.jpeg
IMG_0118.jpeg (1.78 MiB) Visad 443 gånger

IMG_0119.jpeg
IMG_0119.jpeg (1.95 MiB) Visad 443 gånger

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2025-12-06 12:46

Nu har jag förresten kopplat förbi filtret och kör preout från receiver Front+Sub till slutsteget. Även detta ger ett lågt bakgrundsbrum och ett svagt högfrekevent ljud från diskanterna. Kanske är en del av problemet? Jag upplevde inte detta tidigare men nu står alla grejer ihop och tidigare hade jag steget bakom en vägg så det stod för sig självt. Nu blev det iofs bättre när jag försökte separera kabelhärvan lite bättre.
Sen brummar ju trafon från steget i sig själv på ett sätt som jag inte hört tidigare eftersom det stod för sig självt som sagt var.
Kan det hjälpa generellt att köra med bättre skärmade signalkablar mellan för/slutsteg? Vad ska man ha isf?
Jag är ändå inne på att köpa lite nya kablar för att få mer rätt längder på grejerna. Har kollat tex på Supra EFF-ISL som ligger ok i pris.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2025-12-06 13:16

Det vanliga felet när det hörs brum är inte felaktiga apparater utan det är att du har kopplat på så vis att du har skapat jordslingor.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2025-12-06 13:19

Johan_Lindroos skrev:Det vanliga felet när det hörs brum är inte felaktiga apparater utan det är att du har kopplat på så vis att du har skapat jordslingor.

Det har du säkert rätt i, fast problemen jag upplevde igår med filtret har inte med felkoppling att göra. Alla kablar gick rätt från A-B. Dubbel- och trippelkollat.
Eller menar du på nåt annat vis? Hur skulle man isf kunna undvika jordslingor?
Problemen kom och gick så att säga beroende på var filtret stod, och mellan gångerna hade jag bytt lite kablar och haft mig, men fortsatt kopplat allt på rätt sätt. Det är jag rätt övertygad om.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-12-06 13:43

Problemet är att det saknas dioder mellan regulatorernas utgångar och jord, varvid den ena regulatorn ibland låser sig vid uppstart.

Se sid 14 för korrekt implementation vid dubbel matning:

https://www.ti.com/lit/ds/symlink/ua78. ... 5003580491

Det är bara att löda in två dioder så är det löst. Jag gjorde det i somras på just ett CR80.

Vidare måste man vara ytterligt försiktig när systemet startas eftersom cr80 inte har något relö på utgången.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2025-12-06 13:58

Morello skrev:Problemet är att det saknas dioder mellan regulatorernas utgångar och jord, varvid den ena regulatorn ibland låser sig vid uppstart.

Det är bara att löda in två dioder så är det löst. Jag gjorde det i somras på just ett CR80.

Vidare måste man vara ytterligt försiktig när systemet startas eftersom cr80 inte har något relö på utgången.

Ok cool. Det kunde man ju prova men då måste jag få tag i någon som kan hjälpa mig för det löser jag inte själv.
Men visst är det märkligt att det funkat bra tidigare men nu vid nyinkoppling så strular det en masse?

Tack för all hjälp så långt iaf!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2025-12-06 15:06

Bilden på rca-anslutninarna till kortet. Vicka lite försiktigt på honkontakten och kolla samtidigt anslutningen till kortet. Rör det sig där är det glapp
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-12-06 16:11

Stranne skrev:
Morello skrev:Problemet är att det saknas dioder mellan regulatorernas utgångar och jord, varvid den ena regulatorn ibland låser sig vid uppstart.

Ok cool. Det kunde man ju prova men då måste jag få tag i någon som kan hjälpa mig för det löser jag inte själv.
Men visst är det märkligt att det funkat bra tidigare men nu vid nyinkoppling så strular det en masse?

Tack för all hjälp så långt iaf!

Tag hjälp av en lödkunnig kamrat - det tar mindre än femton minuter. :D
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2025-12-07 11:25

sprudel skrev:Bilden på rca-anslutninarna till kortet. Vicka lite försiktigt på honkontakten och kolla samtidigt anslutningen till kortet. Rör det sig där är det glapp

Båda honorna på Sub-utgången är lösa när jag petar på dem utifrån. Jag ser inget glapp i lödning men det går alltså att vicka på dem någon halvmillimeter, eller några tiondelar eller så. Det känns inte bra…

Återgå till Wänner af Ino