Pip vilken fantastisk högtalare.

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Callisto
Saknad † 2017

Pip vilken fantastisk högtalare.

Inläggav Callisto » 2005-09-16 17:31

Så har man varit och hälsat på Rydberg och lyssnat till ljuva toner.
Rydberg bjöd idag på en mycket trevlig lyssningsstund med fika (god mörk choklad, Rydberg :) ).
Vi började med att lyssna på Pi60s och de visade sig ha mycket hög potential men tyvärr så är Rydbergs rum inte det bästa :cry: .
Stereobilden var inget vidare och punktformigheten lyste med sin frånvaro, tyvärr. Frekvensmässigt lät de mycket bra, det var inget register som stack ut mer än något annat, med det är heller inte många högtalare som ligger inom +- 1dB. Annars så var ljudbilden i detta system lite laidback emot vad jag själv är van vid. I rätt rum tror jag dessa Pi60s presterar extremt bra :) .
Sedan kopplade vi in Pip och oj vad bra de spelar. Man kan inte annat säga att dessa högtalare är ett fantastiskt kap för den ringa summa som de betingar. I Rydbergs rum lät Pip faktiskt bättre på sätt och vis eftersom stereobilden och djupet var klart bättre. Visst de har självklart inte samma basstöd som Pi60s men spelar ändå mycket potent i de lägre registren för att vara en så liten låda 8O .
Kan inte annat säga än att I.Ö. verkligen lyckats bygga fantastiska högtalare.

ps. Tack Rydberg för din gästfrihet och trevliga bemötande.

/C

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-09-16 17:37

en efter en ....

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Pip vilken fantastisk högtalare.

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-09-16 17:48

Jo, Rydbergs rum har onekligen förbättringspotential! Finns väl en person till som bör få säga sin syn på saken tror jag... :)
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-09-16 17:52

Johan_Lindroos skrev:Jo, Rydbergs rum har onekligen förbättringspotential!

...som alla andras.

Användarvisningsbild
Draken

Inläggav Draken » 2005-09-16 17:56

I Rydbergs rum lät Pip faktiskt bättre på sätt och vis eftersom stereobilden och djupet var klart bättre.

Vill minnas att det var en debatt om just detta tidigare......

och jag som gillar båda, nu blir det ännu svårare att välja, eller?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-09-16 17:57

Draken skrev:
I Rydbergs rum lät Pip faktiskt bättre på sätt och vis eftersom stereobilden och djupet var klart bättre.

Vill minnas att det var en debatt om just detta tidigare......

och jag som gillar båda, nu blir det ännu svårare att välja, eller?

bygga nya ? :wink: kommer nog bli sveriges snyggaste isf oavsett vilken du väljer 8O

Användarvisningsbild
Draken

Inläggav Draken » 2005-09-16 17:59

Vi får se hur det blir under vintern - saknar ståååååålar just nu!

Men det blir - vet bara inte när?

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2005-09-16 18:04

Kul att du gillade dom Callisto.
Jag tycker ochså dom är mycket bra :D

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-09-16 18:04

stålar? ja alltid ska det va nåt hinder....humpf

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2005-09-16 18:17

Callisto skrev: punktformigheten lyste med sin frånvaro

Har just det problemet, men med mina piP

Bild

Tycket ibland att sångaren flyter runt i ljudbilden, samma sak med en instrument som inte borde röra sig.
Får labba mer med högtalarplaceringen för det måste gå att få till. Klangmässigt är dom bättre än jag trodde efter att ha hört som hos IÖ.
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-09-16 18:20

Hur låter de om man ställer dem fritt på stativ, och inte intill bakvägg, egentligen?

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-09-16 18:34

Jag saknar mina pi10 (som jag just sålde till en familjemedlem) lite grann just eftersom de bara mer eller mindre är att ställa upp och spela utan så mycket möblerande och akustiskt förbättrande åtgärder. Men dock så blir man väldigt hänförd av vad pi60 kan.

mvh
/Pinnick

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-09-16 18:52

Pinnick skrev:Jag saknar mina pi10 (som jag just sålde till en familjemedlem) lite grann just eftersom de bara mer eller mindre är att ställa upp och spela utan så mycket möblerande och akustiskt förbättrande åtgärder. Men dock så blir man väldigt hänförd av vad pi60 kan.

mvh
/Pinnick

Har du några bilder på dessa lådor? Ska de också placeras väldigt nära bakvägg? Vore kul att göra några lådor som är "färdiginlutade" om du är med mig.. :)

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-09-16 18:58

Slarti, menar du pi10:orna? :-) Det är samma låda som tlil piP tror jag väl. Det är i alla fall föregångaren. Färdiginlutade? sned baffel lutandes inåt?

Användarvisningsbild
Sampix

Inläggav Sampix » 2005-09-16 19:17

I Rydbergs rum lät Pip faktiskt bättre på sätt och vis eftersom stereobilden och djupet var klart bättre. Visst de har självklart inte samma basstöd som Pi60s men spelar ändå mycket potent i de lägre registren för att vara en så liten låda .

Håller med om detta. Har lyssnat på både högtalarna i hans rum, och jag tyckte nästan det lät bättre med piP. Eller det är kanske fel att säga så, Rydbergs rum verkar klara av piP på ett bättre sätt bara :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-09-16 19:41

har ni problem med punktformigheten så kan ni nog prova att dämpa sidoreflexen och på väggen mellan(bakom) högtalarna.
speciellt (dämpning av) sidoreflexen upplever jag gör under för mittfokuseringen..
Senast redigerad av Kraniet 2005-09-16 19:46, redigerad totalt 1 gång.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-09-16 19:43

Pinnick skrev:Slarti, menar du pi10:orna? :-) Det är samma låda som tlil piP tror jag väl. Det är i alla fall föregångaren. Färdiginlutade? sned baffel lutandes inåt?

Det var bara jag som spelade död en stund..

Jag vet ju att pi10 är piP. Jag tänkte dock en stund (hjärndöd sådan) p och 10 till inget respektive P. Så kan det gå när man är som dummast. ;)

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-09-16 20:25

ehh.. aha! tror jag ;)

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2005-09-16 20:45

Hetsporren skrev:Hur låter de om man ställer dem fritt på stativ, och inte intill bakvägg, egentligen?

Basfattigt, inte (lika) bra, de är gjorda för att stå mot bakväggen!

Men det där skall väl egentligen Ingvar svara på. :?

(Borde det inte heta framväggen förresten)? :roll: :D

Vänliga hälsningar :P
Senast redigerad av BACH 2005-09-16 21:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2005-09-16 21:26

Om de står som de ska så låter de däremot mycket bra!! :D

(Med en bra inspelning då förstås, annars låter de inte så mycket. :wink:
Med en dålig inspelnig låter de förstås, men inte lika bra) 8)

Om jag nu skall sluta larva mig, så kan man väl sammanfatta det hela som så att för det priset och i den storleksklassen så betvivlar jag mycket starkt att det finns bättre högtalare, ja faktiskt även bortsett från storleken, för det märks verkligen inte att de är så små (förutom om man ser dem förstås) 8) nä nu larvade jag mig igen fy fy. :oops:
Även om man bortser från priset så lär det faktiskt bli svårt att hitta bättre högtalare tror jag, eller förresten man kan ju köpa
pi60(s). :wink:
Jag tror faktiskt inte att jag har hört bättre högtalare än piP,
förutom pi60s förstås. 8)

Nu blir väl Ingvar arg på mig 8O för att jag gör reklam, för då vill ju ännu fler komma och höra på hans superba superbra högtalare och då måste han ju börja bli otrevlig mot folk för att hålla dem borta. :lol:

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2005-09-16 21:41

BACH skrev:Basfattigt, inte bra, de är gjorda för att stå mot bakväggen!

Det med "inte bra" får du nog ta tilbax. Jag ska dela mot basar och har frågat IÖ om det. piP ska då flyttas ut en bra bit från väggen så att dom står och spelar fritt från vägg. Får allt gott från 80 och uppåt hoppas jag.
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2005-09-16 22:01

nl1970 skrev:
BACH skrev:Basfattigt, inte bra, de är gjorda för att stå mot bakväggen!

Det med "inte bra" får du nog ta tilbax. Jag ska dela mot basar och har frågat IÖ om det. piP ska då flyttas ut en bra bit från väggen så att dom står och spelar fritt från vägg. Får allt gott från 80 och uppåt hoppas jag.

Som du ser har jag modifierat texten till: inte lika bra. :wink:

Om du lägger till basmoduler kan läget förstås vara ett annat, jag utgick ifrån att Hetsporren ville veta hur piP ensamma utan hjälp av basmoduler låter, om de placeras fritt i rummet.

De har ju en baskapacitet som slår de flesta andra högtalare, oavsett om de andra är golvstående! :)

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2005-09-16 23:06

jo piP är förbluffande bra med rätt uppställning i ett lämpligt rum

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-09-16 23:06

Johan_Lindroos skrev:Jo, Rydbergs rum har onekligen förbättringspotential! Finns väl en person till som bör få säga sin syn på saken tror jag... :)

Vet inte hur länge jag bor här så jag kommer antagligen inte göra så mycket nu på ett tag, sen är det ju så att regeringen har vetorätt :lol:

Callisto> Kul att du skrev några rader :)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
fructis

Inläggav fructis » 2005-09-16 23:39

Ang. dessa underbara pip :roll: har under upprepade besök hos en vän blivit lika underbart överraskad av dessa underbara små söta lådor, alla gånger! Som en numer föredetta läsare av ett visst magasin som gång på gång blir smuttskastat här på forumet så var jag länge ganska inbäddad i myten om att desto dyrare, desto bättre... Jag har haft turen (oturen) att avnjuta div. "high-end" högtalare i de flesta prisklasser. Men det finns inget som kan matcha pip på något sett, framförallt inte om man ser till priset! Sitter bara å väntar och längtar efter att mitt eget par pip ska dyka upp snart, jättesnart! :D
MUSIK!

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-09-16 23:42

nl1970 skrev:Tycket ibland att sångaren flyter runt i ljudbilden, samma sak med en instrument som inte borde röra sig.

Om det instrumentet rör sig vet man ju att det är riktigt bra... :D

Skämt åsido, det låter som om du lider av fasfel. Har du lött ihop grejerna själv?

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-09-16 23:48

Tjena Fructis!

Trevligt att du skriver här. Kul att du fått ett så positivt intryck av piP när du lyssnat hos mig. Hoppas man får möjlighet att höra piP hemma hos dig när du får hem dem!

Det sjuka är att musikåtergivningen låter några snäpp bättre i Öhmans källare.
Fast det är inte så sjukt egentligen eftersom akustiken är ännu bättre åtgärdad där :wink: . Jag tror aldrig jag fått möjlighet att lyssna på ett par högtalare i ett så tyst rum, väldigt trevligt.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-09-17 08:29

fructis skrev:Men det finns inget som kan matcha pip på något sett, framförallt inte om man ser till priset!

:arrow: Du menar: Bara om man ser till priset?
Vad menar du annars -mer exakt- med matcha?

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-09-17 08:39

Hetsporren skrev:
fructis skrev:Men det finns inget som kan matcha pip på något sett, framförallt inte om man ser till priset!

Vad menar du annars -mer exakt- med matcha?

De spelar faktiskt mycket bra oavsett pris. De har givetvis sina begränsningar men de når ändå fruktans värt långt. Mycket trevlig liten sak.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-09-17 08:43

Callisto skrev:
Hetsporren skrev:
De spelar faktiskt mycket bra oavsett pris. De har givetvis sina begränsningar men de når ändå fruktans värt långt. Mycket trevlig liten sak.

Säkert, men det är ju inte riktigt detsamma som:
"finns inget som kan matcha pip på något sätt" :!:

Man skulle kunna ha formulerat sig: Det de gör,
gör de oerhört bra!
Hyllningarna blir ju annars
såväl löjligt osannolika, som våldsamt överdrivna.

Nästa

Återgå till Wänner af Ino