Varför låter röster lite nasala genom piP (hemma hos mig)?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Callisto
Saknad † 2017

Varför låter röster lite nasala genom piP (hemma hos mig)?

Inläggav Callisto » 2005-10-20 17:04

Jag har piP hemma hos mig och jämför och lyssnar på piP med mina ML. Något som man stör sig på är att på flertalet skivor låter röster lite nasala och "instängda".
Förklaring någon 8O .
Senast redigerad av Callisto 2005-10-26 12:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-10-20 17:08

har du nån frekvensgång att visa för dina ml?

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-10-20 17:09

har du nån frekvensgång att visa för dina ino?
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2005-10-20 17:09

Placeringen eller rummet kanske? Hur står dom?

Testade mina gamla piP i två väldigt olika rum och i inget av dem lät det nasalt.

Mvh

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-10-20 17:12

De är inte optimalt placerade men påverkas "det nasala ljudet" så mycket av placeringen 8O .

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2005-10-20 17:14

Skumt. Jag tyckte precis tvärtom att det är en av de få högtalare där röster låter "helt rätt" i min mening.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-10-20 17:15

Ranefjord skrev:har du nån frekvensgång att visa för dina ino?

eller kanske båda så kanske det finns en vetenskaplig förklaring :wink:

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-10-20 17:22

Dessa pip är spelade ca 50 tim, kan det ha med inspelningstiden att göra.

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2005-10-20 17:29

Som jag förstått det är frekvenskurvan anpassad för att de ska placeras nära bakväggen. Kan ju vara detta som gör sig till känna?

Ang. inspelning har jag jämfört ett par helt färska piP mot ett par väl inspelade och skillnaden upplevde jag som att de oinspelade lät lite "hårdare" och "grövre" medans de inspelade lät lenare och mer välupplösta samt inte hade lika framträdande bas. Att det låtit nasalt kan jag inte minnas att jag tyckt.

Mvh

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2005-10-20 17:33

Jag har precis spelar på två par och samma kväll på både inspelade och helt fräscha. Inte det minsta nasalt vad jag märker.

Användarvisningsbild
b_lindroos

Inläggav b_lindroos » 2005-10-20 18:12

Hade ett par piP hemma hos mig förut. De lät också lite nasala. Men det berodde nog primärt på att jag placerade dom alldeles för högt (ovanpå ett par andra högtalare :!: ) och att jag inte hade någon absorbent bakom högtalarna. Lyssningsrummet var som grädde på moset ganska stort och rejält odämpat. Detta rum var sannolikt mycket långt ifrån idealt för piP (som väl har mycket bra spridning).

Jag har hört piP hos andra, hos dom har högtalarna inte låtit nasalt alls, utan snarare mycket balanserat 8) .

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-10-20 18:27

Jag ska labba runt lite med placeringen och låta dom arbeta hårt under "Krell tryck" så att de blir ordentligt inspelade. Sen får vi se vad det resulterar i :P .

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-10-20 18:33

Nu är det ju ganska olika utstrålningsmönster från bredstrålande piP och de mera smalstrålande ML-dipolerna. I.Ö. förespråkade i en annan tråd att rumsakustiken ses över när man går från det ena lägret till det andra. Vill också minnas att lyssningsavståndet bör hållas mindre än 3 meter för piP. Jag har visserligen snarare 3.5 m fram till mina från lyssningsplats men nasalt låter det inte.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-10-20 18:43

Kanske det är ML som är för lite nasala och att du helt enkelt är van vid det?
Common sense is not that common.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-10-20 18:50

dawen skrev:Kanske det är ML som är för lite nasala och att du helt enkelt är van vid det?

Nej det är det inte. Jämför man som det låter nu så är det 2 olika divisioner utav ljudkvalité faktiskt. Det låter verkligt med ML och lite nasalt och "låda" med piP. Alla parametrar excellerar på ML hittills men jag har heller inte optimerat placeringen utav piP än.
Fler som lyssnat och tycker precis likadant. Tro mig, du skulle också bli mycket förvånad om du hörde det :cry: .

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-10-20 18:54

Callisto: Men, du bor väl i krokarna? Ska jag kika över? :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-10-20 18:54

Man bör komma ihåg att piP är en högtalare med förhållandevis liten riktverkan, varför efterklangsfältet kan bli väl generöst om rummer är kalt.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-10-20 18:58

dawen skrev:Callisto: Men, du bor väl i krokarna? Ska jag kika över? :)

Låter bra. :) I nästa vecka kan jag klämma in tid för lyssning. Återkommer med passande tider.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-10-20 19:01

Morello skrev:Man bör komma ihåg att piP är en högtalare med förhållandevis liten riktverkan, varför efterklangsfältet kan bli väl generöst om rummer är kalt.

Jag funderade på hur är det med piP:s riktverkan frekvensmässigt, alltså effektresponsen? Kan det vara så att piP är klangneutralast i ett mer väldämpat rum och att något register riskerar att sticka ut alternativt hämmas en aning i ett kalare rum?

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-10-20 19:05

Kan väl vara så att Callisto har lite längre efterklang vid någon frekvens som gör att ljudet upplevs nasalt med piP, ML kanske har en liten dipp i det området eller just är mer riktade?

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-10-20 21:35

I mitt rum låter röster absolut inte nasalt med piP.
Tvärtom återges röster väldigt naturtroget och precist.
Kanske beror det på att jag försökt åtgärda de tidiga golv och sidoreflexerna ganska hyffsat. piP sprider ju ljudet ordentligt så man bör nog se till att golv och sidoväggar inte är helt kala (vilket i och för sig gäller de flesta högtalare).

Du kan kika på hur mitt rum ser ut här Callisto:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=4107

Bilderna är tyvärr något ouppdaterade då piP idag står lite närmare bakväggen. En tubetrap och en absorbent har även flyttats till nya positioner i rummet. Det har även införskaffats ytterligare en tjock matta på golvet sen bilderna togs.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-10-20 22:14

Martin skrev:Jag funderade på hur är det med piP:s riktverkan frekvensmässigt, alltså effektresponsen? Kan det vara så att piP är klangneutralast i ett mer väldämpat rum och att något register riskerar att sticka ut alternativt hämmas en aning i ett kalare rum?

Man bör minnas att piP är en närfältsmonitor primärt. Och då är det en bra gissning som Martin gör. Men personligen så tror jag att det beror på ev lite tapp i mellanbasen om man placerar den mindre optimalt. Hur är de placerade?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2005-10-20 23:11

Har piP mätts sedan de sattes ihop?
Tänkte mest så att filtre i dem verkligen är korrekt gjort?
Enligt IÖ så är det inte helt ovanligt att folk lyckas få lite fel när de sätter ihop filtret, och det kan förståss ge underliga fenomen.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-10-20 23:50

Tror som några andra att det beror på för fri placering. Högtalare som skall stå nära vägg för jämn tonkurva blir ju lite nasala om de placeras för långt ut.

(sen kan ju rummen ställa till en del, speciellt om man skall jämföra högtalare med helt olika utstrålningsmönster)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-21 00:05

Martin skrev:
Morello skrev:Man bör komma ihåg att piP är en högtalare med förhållandevis liten riktverkan, varför efterklangsfältet kan bli väl generöst om rummer är kalt.

Jag funderade på hur är det med piP:s riktverkan frekvensmässigt, alltså effektresponsen? Kan det vara så att piP är klangneutralast i ett mer väldämpat rum och att något register riskerar att sticka ut alternativt hämmas en aning i ett kalare rum?

Nej, de är väldigt raka, även när man tittar på energikurvan.

Frågan är hur rummet i det enskilda fallet ställer till det dock, en högtalare kan ha hur rak frekvensgång som helst i både direktljudskurvan och energikurvan, men i ett överklangigt och dessutom klangligt färgat rum förslår de ändå inte.

Kanske Callisto spelar i ett rum som är byggt för hörlurslyssning? :wink:

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-10-21 00:07, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-10-21 09:30

norman skrev:Tror som några andra att det beror på för fri placering. Högtalare som skall stå nära vägg för jämn tonkurva blir ju lite nasala om de placeras för långt ut.

(sen kan ju rummen ställa till en del, speciellt om man skall jämföra högtalare med helt olika utstrålningsmönster)

Om detta stämmer så är det svaret på problemet. Som jag tidigare skrivit så har jag inte optimerat placeringen ännu. De har inte stödet från väggen just nu. Trodde att det mest skulle påverka basen :oops: 8) .

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-10-21 13:13

Callisto skrev:
norman skrev:Om detta stämmer så är det svaret på problemet. Som jag tidigare skrivit så har jag inte optimerat placeringen ännu. De har inte stödet från väggen just nu.

Hemma hos mig (inte pip - men ändå) blir klangen litet nasal om högtalarna står för långt ut ifrån bakväggen. Den rätta fylligheten saknas och inträder först vid rätt placering. Skillnaden är påtaglig även vid ganska liten (någon decimeter) skillnad i placering.

Hälsn. Michael

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-10-21 13:17

Det som oroar är att det låter likadant hemma hos ägaren till dessa piP och han har testat att variera avståndet från bakre vägg från noll och uppåt med samma resultat.
Det man märker är att det nasala ljudet minskar med stigande volym. Spelar man RIKTIGT högt så är det nästan borta, medans det på låg volym är mycket påtagligt.
Frågan är då; ändrar de karaktär beroende på ljudtryck?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-10-21 13:29

Inte på mina och inte vad jag kunde höra på det andra paret jag hört.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DeadPony

Inläggav DeadPony » 2005-10-21 14:08

Callisto skrev:
Det som oroar är att det låter likadant hemma hos ägaren till dessa piP och han har testat att variera avståndet från bakre vägg från noll och uppåt med samma resultat.
Det man märker är att det nasala ljudet minskar med stigande volym. Spelar man RIKTIGT högt så är det nästan borta, medans det på låg volym är mycket påtagligt.
Frågan är då; ändrar de karaktär beroende på ljudtryck?

Nä, men vår hörupplevelse ändrar karaktär beroende på ljudtryck.
Sitter du nära bakväggen när du lyssnar?

Nästa

Återgå till Wänner af Ino