Förklaring någon

Moderator: Redaktörer
dawen skrev:Kanske det är ML som är för lite nasala och att du helt enkelt är van vid det?
Morello skrev:Man bör komma ihåg att piP är en högtalare med förhållandevis liten riktverkan, varför efterklangsfältet kan bli väl generöst om rummer är kalt.
Martin skrev:Jag funderade på hur är det med piP:s riktverkan frekvensmässigt, alltså effektresponsen? Kan det vara så att piP är klangneutralast i ett mer väldämpat rum och att något register riskerar att sticka ut alternativt hämmas en aning i ett kalare rum?
Martin skrev:Morello skrev:Man bör komma ihåg att piP är en högtalare med förhållandevis liten riktverkan, varför efterklangsfältet kan bli väl generöst om rummer är kalt.
Jag funderade på hur är det med piP:s riktverkan frekvensmässigt, alltså effektresponsen? Kan det vara så att piP är klangneutralast i ett mer väldämpat rum och att något register riskerar att sticka ut alternativt hämmas en aning i ett kalare rum?
norman skrev:Tror som några andra att det beror på för fri placering. Högtalare som skall stå nära vägg för jämn tonkurva blir ju lite nasala om de placeras för långt ut.
(sen kan ju rummen ställa till en del, speciellt om man skall jämföra högtalare med helt olika utstrålningsmönster)
Callisto skrev:norman skrev:Om detta stämmer så är det svaret på problemet. Som jag tidigare skrivit så har jag inte optimerat placeringen ännu. De har inte stödet från väggen just nu.
Det som oroar är att det låter likadant hemma hos ägaren till dessa piP och han har testat att variera avståndet från bakre vägg från noll och uppåt med samma resultat.
Det man märker är att det nasala ljudet minskar med stigande volym. Spelar man RIKTIGT högt så är det nästan borta, medans det på låg volym är mycket påtagligt.
Frågan är då; ändrar de karaktär beroende på ljudtryck?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster