någon i Umeå som äger ett par Ino Audio piP?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
n0p
 
Inlägg: 483
Blev medlem: 2005-11-02

någon i Umeå som äger ett par Ino Audio piP?

Inläggav n0p » 2005-11-22 00:31

Är intresserad av att lyssna på ett par piP i Umeå, någon som vet av någon ägare som kan ställa upp på en demo?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan
 
Inlägg: 9335
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: The depths of hell

Re: någon i Umeå som äger ett par Ino Audio piP?

Inläggav Haakan_W » 2005-11-22 00:33

n0p skrev:Är intresserad av att lyssna på ett par piP i Umeå, någon som vet av någon ägare som kan ställa upp på en demo?


300kr å en timmas flyg är du ju i täby där det låter som det ska :wink:

Användarvisningsbild
n0p
 
Inlägg: 483
Blev medlem: 2005-11-02

Inläggav n0p » 2005-11-22 00:35

Var håller Ino Audio till i Sthlm?

Användarvisningsbild
dawen
Inoit
 
Inlägg: 4336
Blev medlem: 2003-11-22
Ort: Linköping

Inläggav dawen » 2005-11-22 00:36

Täby. Radarvägen närmare bestämt.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant
 
Inlägg: 5339
Blev medlem: 2003-07-29
Ort: Magrathea

Inläggav Slartibartfast » 2005-11-22 00:45

dawen skrev:Täby. Radarvägen närmare bestämt.


FEL!

Tibblevägen kör han sina demos och har försäljning..

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Tank
piPig redaktör
 
Inlägg: 1265
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Sollefteå

Inläggav Tank » 2005-11-22 00:46

Åk bara inte till Radarvägen när du ska besöka ingenjörn, som några andra gjorde... :oops:

Hör med IÖ var och när du ska åka.

Annars finns ett par här i Sollefteå. Ynka sjutton mil hit, enkel väg! :wink:
Error 42 - signature not found.

Användarvisningsbild
n0p
 
Inlägg: 483
Blev medlem: 2005-11-02

Inläggav n0p » 2005-11-22 00:49

Handla genom ombud/bekanta är helt okej för dem? Tänkte om de är för demot som han vill sälja på plats eller för att han inte litar på transportbolagen.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit
 
Inlägg: 4336
Blev medlem: 2003-11-22
Ort: Linköping

Inläggav dawen » 2005-11-22 01:26

Slarti: Potatoes, potatoes :wink:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant
 
Inlägg: 5339
Blev medlem: 2003-07-29
Ort: Magrathea

Inläggav Slartibartfast » 2005-11-22 01:49

n0p skrev:Handla genom ombud/bekanta är helt okej för dem? Tänkte om de är för demot som han vill sälja på plats eller för att han inte litar på transportbolagen.


Jag skulle satsa på transportbolagen... men det får IÖ berätta själv om han så vill. Allt detta går enkelt att ta reda på genom att kontakta Ingvar själv.

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
n0p
 
Inlägg: 483
Blev medlem: 2005-11-02

Inläggav n0p » 2005-11-22 02:07

Ptja, nu startade jag tråden för att jag var intresserad av att lyssna på piP i Umeå.

Användarvisningsbild
JConsul
 
Inlägg: 170
Blev medlem: 2005-06-20
Ort: Umeå

Inläggav JConsul » 2005-11-23 11:25

Jag bor två-och-en-halv mil utanför Umeå, men mina piP har jag inte hemma för tillfället. Vet ej när jag får tillbaka dem men det borde inte ta allt för lång tid.

/Jimmy

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus
 
Inlägg: 15017
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: ogonalt

Inläggav Vee-Eight » 2005-11-23 12:41

Varför sätter man inte upp en lista på ägare, eller varför inte en "Ino Owners Club"? Dvs med namn, telefon och stad? Verkar vara en del folk som vill lyssna på dem som inte bor i Tjockhult/Täby.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48465
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2005-11-23 13:17

Neeeej, please!

I princip vill jag inte att någon skall köpa dem utan att jag träffat spekulanterna ifråga och fått chans att svara på alla deras eventuellt frågor.

Tycker ju själv det är roligare att äga saker som man vet så mycket som möjligt om, varför jag uppskattar när jag kan få information från källan. Och eftersom jag tycker man skall bete sig mot andra som man vill att de skall bete sig mot en själv...

Nu är förvisso just piP undantagna från detta "komma på demo-krav", men jag är glad om det inte uppstår en massa Ino-organiserande utanför min kontroll dock. Jag har nog med besvär med det intresse som finns allaredan.

Missförstå mig inte, självklart får alla lyssna hos varandra, men jag vill inte att någon skall organsiera en offentlig lista på detta vis.

Jag har ju själv skurit ned kraftigt på demotillfällena just för att hålla tillbaka beställningarna till en nivå som jag kan hantera.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus
 
Inlägg: 15017
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: ogonalt

Inläggav Vee-Eight » 2005-11-23 13:49

Öhman:

Aha, då hänger jag med. Jo, piP kan ju fås ganska så billigt att resandet kan bli en betydande del av totala kostnaden, om man inte bor på nära håll till Stockholm. Då får man ju ta de chanser som finns för att ta sig dit, och det är ju inte alltid det är demo vid de tillfällena. Med de dyrare modellerna så är det ju en annan femma. Intresset är ju stort, med tanke på alla frågor hur man kan få lyssna på högtalarna, på detta forum.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48465
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2005-11-23 18:49

Som sagt: Man får köpa piP utan att ha varit på demo, och man behöver inte hämta dem själv, om det passar bättre att skicka någon annan.


Vad jag säger är bara att jag är tacksam om det inte organiseras en okontrollerad demoverksamhet med hjälp av offentliga listor och liknande (med namn på folk som kan ställa upp och dema) som riskerar göra att trycket på mig att leverera kommer att öka. :(

Jag är medveten om att det kan anses vara en brist att jag inte har några återförsäljare, och jag vet att många tycker att det är svårt att få höra dem, men jag försäkrar att min produktionskapacitet är en MYCKET större brist, och att ett ökat intresse vore katastrofalt för mig.

Så snälla alla:
Låt mig sköta demoverksamheten av Ino Audios högtalare själv, lite försiktigt, det vill säga i paritet med vad som är lagom. Annars tvingas jag snart lägga ned hela verksamheten*, jag orkar inte med någon explosion.


Vh, iö

- - - - -

*Jag har redan totalt beställningsstopp på alla custom-fanerade högtalare fram till april nästa år, eller ännu längre om det blir nödvändligt.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
screen
interlaced
 
Inlägg: 5044
Blev medlem: 2005-01-30
Ort: Sveriges varmaste plats!

Inläggav screen » 2005-11-23 19:15

IÖ Skrev:
*Jag har redan totalt beställningsstopp på alla custom-fanerade högtalare fram till april nästa år, eller ännu längre om det blir nödvändligt.


Det betyder förståss att tillverkningstiden på den sist beställda måste vara nånstans i slutet 2007 eller?

Undrar hur det ligger till med mina då? :cry:

Längtar hemskt mycket gör jag i.a.f...om det visar sig bli långvarigt får man kanske hämta sig ett par pIP så länge. :?

ps: Har du nån tilltänkt adept som skulle kunna ta över den dan det av ett eller annat skäl inte funkar längre? Missförstå rätt nu, jag menar att med dessa fina högtalare som inte behöver göras någon ny modell av titt som tätt (som med andra :lol: ) så kommer väl pIP+PI60+S och en del andra att överleva överskådlig framtid:ds

pps:Det vore synd om dessa försvann olyckligtvis av en eller annan anledning, där av frågan...inget annat. Hoppas detta gick fram rätt nu så man inte blir fimpad jäms med akilleshälen...:dds

MVH Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48465
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2005-11-23 19:26

No worries! :wink:

Tror heller inte du behöver frukta 2007-leverans.

Min ambition är att använda de fyra månaderna till att få saker att fungera bättre, både genom att dämpa orderingången och förbättra snickrandet, och framförallt att stoppa den ekonomiska dräneringen. 2005 har varit en ekonomisk katastrof. :(

När det är April i nästa år, så skall ingen modell längre gå minus och jag skall dessutom därefter inte ta emot några beställningar som jag inte kan expidiera på kortare tid än ett år! (Vi får se om jag klara detta, men det är i varje fall något jag vill prioritera.)

Min ambition är även att justera priserna uppåt väldigt lite och bara när det är absolut nödvändligt. Vill hellre hitta sätt att sänka mina kostnader, främst genom tydliga avtal med mina leverantörer så saker inte blir dyrare än jag tänkt hela tiden.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
dawen
Inoit
 
Inlägg: 4336
Blev medlem: 2003-11-22
Ort: Linköping

Inläggav dawen » 2005-11-23 20:31

Detta kanske kan generera mer utvecklingspengar på sikt och kanske bl.a. piPs? :P
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Mr_Ekan
 
Inlägg: 2362
Blev medlem: 2004-02-23
Ort: Bryssel

Inläggav Mr_Ekan » 2005-11-23 21:07

IngOehman skrev:Vad jag säger är bara att jag är tacksam om det inte organiseras en okontrollerad demoverksamhet med hjälp av offentliga listor och liknande (med namn på folk som kan ställa upp och dema) som riskerar göra att trycket på mig att leverera kommer att öka. :(


Det där skulle du tänkt på innan du konstruerade världens bästa plutthögtalare :wink: . Intresset för Ino i allmänhet och piP i synnerhet är nog svårt att stoppa. Leveranstrycket kommer väl heller inte öka, så länge du bestämt dig för att endast leverera en förutbestämd volym.

Vh
Ekan (som bannemej måste få tummen ur och skicka sina piP-lådor till billacken)
11010000

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan
 
Inlägg: 9335
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: The depths of hell

Inläggav Haakan_W » 2005-11-23 21:12


Användarvisningsbild
n0p
 
Inlägg: 483
Blev medlem: 2005-11-02

Inläggav n0p » 2005-11-24 14:06

IngOehman>> Tack för infon, om jag förstått dig rätt så skickar du inte byggsatser av piP? Är det någon väntetid på byggsatser av piP?

Jconsul>> 2,5 mil lät överkomligt, bor du i Holmsund eller? Jag kan ju ta din mail ialla fall så får vi se vad som händer.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57402
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2005-11-24 14:20



Förvånansvärt att man tycks argumentera som om bakomliggande elektronik inte gör någon skillnad...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48465
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2005-11-24 16:42

Det fanns ju rätt många kloka inlägg också onekligen.

Det som förvånar mig mest är att det verkar ha uppnåtts någon sorts koncensus om (eller i varje fall ett tyst accepterande av) att piP skulle vara svåra att placera, i just de där tråden. Det förvånar mig rätt mycket.

Ibland får jag intrycket att det är nästan slumpen som avgör vilka åsikter/spekulationer som "klingar av med den starkaste efterklangen" efter en diskussion. I synnerhet när fler än hälften av dem som bidrar gissar en del. Ena gånger får man veta att det låter si, andra gången låter det så. :o

Även om alla diskussioner innehåller en hel del vettiga inlägg, tycks det vara svårt att till slut skilja mellan oemotsagda trådändar som har substans, och de som bara varit spekulationer som ingen kommenterat.

Internet är konstigt. :?


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
enJohn
 
Inlägg: 2038
Blev medlem: 2004-08-21
Ort: Sthlm

Inläggav enJohn » 2005-11-24 16:58

IngOehman skrev:Det som förvånar mig mest är att det verkar ha uppnåtts någon sorts koncensus om (eller i varje fall ett tyst accepterande av) att piP skulle vara svåra att placera, i just de där tråden. Det förvånar mig rätt mycket.


Alla som köper piP är ju inte experter eller har kvalifikationer att göra välgrundade och rättvisa bedömningar av piPs prestationer. Trots detta har man väl rätt att delge sina erfarenheter, om än med förbehåll? För en invigd så kan ju dessa erfarenhetsutsageor tyckas vara helt uppåt väggarna, men detta leder ju både till debatt och förhoppningsvis lärande från båda sidor.

Jag är en av dom som utlåtit mig om piP, om än inte i den refererade tråden. Samtidigt som jag kan tycka att det är viktigt att olika åsikter och bedömningar kommer fram så blir det ju också så att man, omedvetet kanske, bidrar till en slags konsensus, genom att "ge vatten på kvarn". Trots att detta inte var avsikten.

Internet är inte bara konstigt. Det är intressant! :)

/en john som vill få till det

Användarvisningsbild
Baltazar
 
Inlägg: 584
Blev medlem: 2004-08-12

Inläggav Baltazar » 2005-11-24 17:13

Det som förvånar mig mest är att det verkar ha uppnåtts någon sorts koncensus om (eller i varje fall ett tyst accepterande av) att piP skulle vara svåra att placera, i just de där tråden. Det förvånar mig rätt mycket.


Ja, det verkar ju faktiskt lite så.
De är ju eg. inte svårplacerade(finns ju klara anvisningar) men det verkar ändå som att många inte placerar dom efter dina anvisningar.

Jag gjorde det tyvärr inte själv(omöjligt pga av bl.a möblering) när jag ägde ett par men jag var mycket nöjd med ljudet ändå.

Det har ju dessutom dykt upp några trådar där man just diskuterat piP-placering när det inte låtit "som det ska".
Bla. på sollentunamässan och senast i Callistos tråd.

Många kanske får uppfattningaen att de är svårplacerade då det just är placeringen som kommer upp på forumen när någon inte är nöjd med ljudet ur piP?

Det kanske dras fel slutsatser helt enkelt när fokus ofta hamnar på placering?

Mvh / Christian

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57402
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2005-11-24 19:27

Att det skulle vara svårt att matcha IÖ's lyssningsrum är väl inte konstigt, även om man gjort så bra man kan som ren amatör, så är det svårt att matcha vad ett proffs gjort? Följer man sedan inte ens instruktionerna för hur de skall användas så ökar ju felriskerna.

Kanske jag haft tur med mina felanvändningsparametrar? Inte nog med dämpning, för smal placering och reflektionsfaktorer nära sidanom, men ändå låter de bara såååå bra. Höjden har jag dock rätt på och ett bra rum och bra elektronik. Skall bli kul att höra hur mycket bättre de kan bli med rätt placering och bättre dämpning och rumsakustikjustering så småningom. Kanske finns mycket mer att hämta än jag tror? :D
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit
 
Inlägg: 4336
Blev medlem: 2003-11-22
Ort: Linköping

Inläggav dawen » 2005-11-24 19:28

Nattlorden skrev:Att det skulle vara svårt att matcha IÖ's lyssningsrum är väl inte konstigt

Sant. Blir kostsamt att köpa in så mycket högtalarelement, som dessutom bara ligger och skräpar! :wink:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35567
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2005-11-25 08:58

Om man placerade Carlssonhögtalare på högt stativ en meter från väggen, och det låter piss, skulle det vara ett gångbart argument för att kalla Carlssonhögtalarna svårplacerade?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus
 
Inlägg: 15017
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: ogonalt

Inläggav Vee-Eight » 2005-11-25 11:05

paa:

HOho! Nja, det ord vi söker är inte "svårplacerade", utan "missuppfattade". :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48465
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2005-11-25 16:01

dawen skrev:
Nattlorden skrev:Att det skulle vara svårt att matcha IÖ's lyssningsrum är väl inte konstigt

Sant. Blir kostsamt att köpa in så mycket högtalarelement, som dessutom bara ligger och skräpar! :wink:

Det du talar om är en svunnen tid - i runda tal svunnen sedan 1,5 år sedan, alltså sommaren 2004. :o

Nu finns inga lösa högtalarelement liggande i demorummet längre alls. :wink: Jag gjorde om det fullständigt. :P Det finns inga likheter med hur det var förut, inte ens ledden jag spelar på är densamma.

Fast jag har förstås sett till att det fortfarande är ett lämpligt rum att spela musik i, och detta med små insatsmedel. Jag har bara använt möbleringselement som vem som helst kan tillgripa, och till rimliga kostnader (mattan är det dyraste i rummet).

Om kostnaden och insatsens storlek inte är en faktor (som det varit i demorummet) kan man bygga sig mycket bättre både musiklyssnings- och hemmabiorum om man vill. I varje fall om man har en tillräckligt stor "låda" som utgångspunkt.

Jag ville dock göra demorummet enkelt för att visa hur långt det faktiskt går att nå med små insatser, bara de görs rätt (vilket förvisso är rätt olika saker i varje rum).


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Nästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster