någon i Umeå som äger ett par Ino Audio piP?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan
 
Inlägg: 1541
Blev medlem: 2005-05-10
Ort: Hammenhög!

Sponsring av Ino Audio

Inläggav Amit » 2005-11-25 22:10

Ska vi inte skramla till denna Ino Audios behjärtansvärda verksamhet?

Undrar, Amit

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan
 
Inlägg: 1541
Blev medlem: 2005-05-10
Ort: Hammenhög!

placering av piP

Inläggav Amit » 2005-11-25 22:26

Nu blev jag lite uppbragt över bristen på stringens i den tråd ni pratar om här. Så jag skrev och tänkte posta ett svar... men var ju inte medlem. Nu postar jag det här, så får det bli bortmodererat om det inte passar...
______

"Så hur många här på forumet har fått till det där hemma?
(Kanske inte riktigt lika bra som hos Öhman, men nästan så bra)
Ni som har fått till det,, Hur har ni gjort ?"

Jag är ledsen att behöva vara så nedslående, men frågan syns mig lätt hopplös. De lyssningstester jag har gjort och har tillit till bygger på några få sekunders fördröjning mellan den ena och den andra signalen. Till och med då har det ibland varit svårt att höra skillnad på de ljud jag har lyssnat till trots att jag har vetat om att de har varit stora och klart hörbara. Enda sättet jag kan tänka mig att man skulle kunna göra, är ett test där man spelade in det uppspelade ljudet från två olika uppställningar (t ex piP hos IÖ och piP på någon annan godtycklig plats) och sedan jämförde dessa två inspelningar med varandra. Men det känns också fattigt på något vis. Då har jag ju byggt in ytterligare felkällor i signalvägen mellan högtalarna, rummet och mina öron. Men det är som sagt den enda rättvisande metod jag kan komma på.

Så till frågan:
Jo jag har spelat piP i (nu måste jag räkna efter, i mitt vardagsrum, i min sal, hos Peter, hos Aja, "på 125kvadrat", hos Anders, hos Bosse, hos Reine, hos Magnus och på några ställen till som jag inte kommer ihåg just nu...) ungefär 10 - 15 olika rum. Dessutom har jag lyssnat till pi10 i ett antal rum. Jämfört har jag bara gjort med pr18 i mitt vardagsrum och i min sal och med pi60s i ett demorum i Lahäll.

Ja, vad ska jag säga... fått till... Det var ju det med jämförelser över tid. Om jag får förhäva mig och säga att jag kanske har bättre förmåga att minnas ljud från miljö till miljö, från rum till rum än vad genomsnittslyssnaren har, eftersom jag i över 20 år arbetat som musiker och tonsättare, så kan jag säga att piP låter olika i olika rum. Så har jag i alla fall uttryckt mig försiktigt. Per Gynt uppspelat i demorummet i Lahäll lät ju fantastiskt, men eftersom jag inte har haft detta jämförelsematerial med mig när jag lyssnat i andra rum så faller ju jämförelsen redan där (måste helt klart skaffa den inspelningen, minns inte vilken det var bara... :-(
En intressant upplevelse hade jag när jag jämförde piP och pr18 (från samma konstruktör). Jag föredrog piP då jag upplevde denna som "varmare" eller mer djupbasig. Jag behöll och valde i alla fall pr18 för att jag "visste" att den gick lika djupt och är konstruerad för att vara mer "normal" eller "neutral" (den utläggningen får inte plats här...) Saknade litet av basen dock... Så visade det sig att pr18 inte alls går lika djupt ner i registret som piP gör! Min felaktiga kunskap om pr18 missledde mig, men jag gladdes över att den skillnad jag hade tyckt mig höra, faktiskt existerade!

Den stora frågan är väl annars hur många som har kunnat jämföra dels piP i olika rum, men samtidigt haft möjlighet att jämföra piP mot någon eller några andra högtalare i samma rum. Det har jag faktiskt gjort när jag tänker efter. Även om de högtalare jag jämfört med inte rört sig i samma prisklass utan i en lägre. Jag har hur som helst föredragit piP de gånger jag har haft möjlighet att jämföra även då jag har jämfört med pr18 - faktiskt även då jag jämfört med pi60s - men då har jag vägt in priset också :-)

Nu har jag inga piP hos mig i dagsläget så jag kan inte berätta om min mer eller mindre lyckade uppställning. En lösning som verkar fungera, som jag har lyssnat till och själv föreslagit, är att helt sonika ställa in dem i bokhyllan, på ca 50 cm höjd. De är ju tänkta att användas så om jag inte tar fel.

Föregående

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster