Minsta och billigaste systemet till sovrummet?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Patrik_B
 
Inlägg: 1593
Blev medlem: 2005-12-02

Minsta och billigaste systemet till sovrummet?

Inläggav Patrik_B » 2005-12-03 13:58

Om man vill ha ett Ino Audio-stereosystem i sovrummet som syns så lite som möjligt och som är så billigt som möjligt; Vad väljer man då? Förstärkare/cd/dvd är ännu inte bestämt (men det skall också vara litet). Jag föreställer mig ett system som t.ex Denon DM33 eller liknande)


Följande alternativ kan jag komma på:

piP
Fördelen är att det är fullregister. Nackdelen är dom kan bli svåra att väggmontera samt att dom faktiskt är lite för stora.

iP
Passar perfa storleksmässigt. Nackdelen är att man sannolikt behöver en basmodul för att det inte skall låta jättejättetunt. Frågan här är om man kan integrera iP med någon vanlig subwoofer med inbyggd förstärkare (för att slippa externa slutsteg och filter) och ändå få det att låta vettigt.

a2 (eller annan a* modell)
Fördelen här blir en högre placering närmare tak (alltså mer osynlig) samt en mer diffus (hur blir det i verkligheten?) ljudbild som kanske passar bättre då man ändå ligger ned i sängen och tittar på tv.
Nackdelen blir densamma som med iP, basmodul är nödvändig.



Så vad tror ni? Vad kommer troligen bli bäst?

Rummet som dessa prylar skall stå i är på ca 380 x 340 cm med standard takhöjd på 240 cm. På grund av placeringen utav dörren så kommer högtalarna att sitta något tätare än optimalt (därav att jag vill ha dom så små som möjligt då det kan möjliggöra en vidare placering).


Edit: ändrade trådens namn
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2005-12-03 14:51

välj a

(annars kan man ju skaffa ett par uppgraderade gamla eller nya carlsson-högtalare. tänk vilket själsligt nöjje att äga ett par högtalare som är delkonstruerade utav sveriges två främsta konstruktörer)

8)
Bikinitider

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Re: Minsta och billigaste systemet till sovrummet?

Inläggav Naqref » 2005-12-03 15:10

Patrik_B skrev:piP
Fördelen är att det är fullregister. Nackdelen är dom kan bli svåra att väggmontera samt att dom faktiskt är lite för stora.


De går alldeles utmärkt att placera på en vägghylla. Om du tycker de är lite för höga (och för vanliga) så finns pr10k (där k står för konsoll just för att de ska placeras på konsoller på vägg).
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Patrik_B
 
Inlägg: 1593
Blev medlem: 2005-12-02

Inläggav Patrik_B » 2005-12-03 17:52

Det är framförallt inte storleken i dm3 som avses då jag vill ha en liten högtalare utan en högtalare som är formad så att klarar av att placeras nära en dörröppning utan att inverka på möjligheten att kliva in i rummet utan att slå i högtalaren.


piP är jämfört med dom andra föreslagna högtalarna rätt så djup (28cm). En placeringen kommer bli en kompromis mellan att hålla lämplig avstånd mellan högtalarna och att placera dom ur vägen för trafik till/från rummet.

iP är så grund (13cm) så den kan nästan placeras dikt an mot dörrkarmen utan att man riskerar att slå i den.

En a* högtalare är även den ganska grund vilket gör det möjligt med en placering nära dörren. Och då den dessutom sitter nära taket så borde det vara ganska lite risk att slå i.
Mvh
Patrik Berglund


Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster