vad tycker IÖ om detta?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
djberndt
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 2005-12-06
Ort: vettet

vad tycker IÖ om detta?

Inläggav djberndt » 2005-12-19 13:54

'www.studiosolutions.se' har lagt ut produktspecifikationer och priser på ino audios produkter:

produktspec.

priser

:?: :? 8O

Edit: upprepning
Senast redigerad av djberndt 2005-12-19 14:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
niklas
 
Inlägg: 1775
Blev medlem: 2003-09-29
Ort: Feskekörka

Inläggav niklas » 2005-12-19 14:09

Vad tycker du själv? :?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57251
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2005-12-19 14:19

Det är väl bara trevligt att det finns någon som för dem på "vanligt" sätt?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
djberndt
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 2005-12-06
Ort: vettet

Inläggav djberndt » 2005-12-19 15:23

jag tror att mina herrar helt missuppfattade denna trådens rubrik.

för att förtydliga denna mycket komplicerade fråga bör kanske tilläggas; med IÖ menas ino audios grundare, Ingenjör Ingvar Gilbert Igor John Peder Nikolaus Öhman. alltså spelar det inte någon roll vad vare sig jag, eller gemene man i detta forum anser i sak.

anledningen till att jag frågar är att jag har fått den uppfattningen av IÖ att han ogärna vill lägga upp informationsblad på nätet som snabbt kan bli inaktuella, utan att han istället vill ha personlig kontakt med sina kunder (allt i seriositetens tecken förståss).
det har ju till och med talats om att lägga ned verksamheten ifall någon sprider hans produktblad..

edit: hellre en tagg i skogen..

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34927
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2005-12-19 15:48

Öhhh?

Studiosolutions saluför Ino Audio och måste rimligtvis få ange spec. och pris på hemsidan. :)

Mycket märklig tråd. :lol:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7075
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Inläggav UrSv » 2005-12-19 17:05

djberndt skrev:jag tror att mina herrar helt missuppfattade denna trådens rubrik.

för att förtydliga denna mycket komplicerade fråga bör kanske tilläggas; med IÖ menas ino audios grundare, Ingenjör Ingvar Gilbert Igor John Peder Nikolaus Öhman. alltså spelar det inte någon roll vad vare sig jag, eller gemene man i detta forum anser i sak.

anledningen till att jag frågar är att jag har fått den uppfattningen av IÖ att han ogärna vill lägga upp informationsblad på nätet som snabbt kan bli inaktuella, utan att han istället vill ha personlig kontakt med sina kunder (allt i seriositetens tecken förståss).
det har ju till och med talats om att lägga ned verksamheten ifall någon sprider hans produktblad..

edit: hellre en tagg i skogen..


Självklart missförstod vi trådens rubrik. Som rubriken är skriven uppmanar rubriken till andra människors åsikter snarare än att IÖ skall yttra sig i frågan. Det är en himla skillnad på:

vad tycker IÖ om detta?

och

IÖ, vad tycker du om detta?

MVH
Petimeter Semantik (messerschmidt från Tjeckien)

Användarvisningsbild
djberndt
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 2005-12-06
Ort: vettet

Inläggav djberndt » 2005-12-19 17:24

Studiosolutions saluför Ino Audio och måste rimligtvis få ange spec. och pris på hemsidan.

jag trodde att IÖ ville saluföra sina produker själv då han ger ett ganska antikommersialistiskt intryck.

Självklart missförstod vi trådens rubrik. Som rubriken är skriven uppmanar rubriken till andra människors åsikter snarare än att IÖ skall yttra sig i frågan. Det är en himla skillnad på:

vad tycker IÖ om detta?

och

IÖ, vad tycker du om detta?

MVH
Petimeter Semantik (messerschmidt från Tjeckien)

rubriken uppmuntrar folk till att uttala sig om vad de vet/tror att IÖ tycker. inte vad de själva tycker.
Det är stor skillnad på:

vad tycker du om detta?

och

vad tycker IÖ om detta?

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Inläggav Magnuz » 2005-12-19 17:31

Varför i friden vill du veta vad andra personer tror att IÖ tycker? Är det inte mer givande att fråga honom själv vad han tycker?

Användarvisningsbild
niklas
 
Inlägg: 1775
Blev medlem: 2003-09-29
Ort: Feskekörka

Inläggav niklas » 2005-12-19 17:32

Frågan är väl varför du startar en tråd på ett forum när du vill fråga en person en sak. Verkar enklare att fråga honom istället.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten
 
Inlägg: 5668
Blev medlem: 2005-12-13
Ort: Bratislava

Inläggav The_Man » 2005-12-19 17:33

Det vart ju en tråd av det här i alla fall.....
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34927
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2005-12-19 17:39

Jag är säker på att Studiosolutions uppskattar reklamen :wink:
Ni har väl inte missat att de säljer mikrofoner, ljudkort och allt möjligt roligt. :) RME Fireface 800 är speciellt intressant. :P
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan
 
Inlägg: 9335
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: The depths of hell

Inläggav Haakan_W » 2005-12-19 17:47

jag tror inte iö misstycker det minsta :wink: nöjd?

Användarvisningsbild
djberndt
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 2005-12-06
Ort: vettet

Inläggav djberndt » 2005-12-19 17:55

Frågan är väl varför du startar en tråd på ett forum när du vill fråga en person en sak. Verkar enklare att fråga honom istället.
Varför i friden vill du veta vad andra personer tror att IÖ tycker? Är det inte mer givande att fråga honom själv vad han tycker?

mig spelar det inte någon roll vem jag frågar, jag bryr mig bara om svaret. och det fick jag efter knappt två timmar av morello. förmodligen betydligt snabbare än om jag hade frågat IÖ personligen.
bra va?
ber om ursäkt för att det blev lite för komplicerat för vissa :wink:

Användarvisningsbild
Sanny_X
 
Inlägg: 6114
Blev medlem: 2003-10-12
Ort: Göteborg

Inläggav Sanny_X » 2005-12-19 17:55

Den sidan har ju funnits länge.

Väldigt konstig tråd...
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Ljudkrav
 
Inlägg: 728
Blev medlem: 2005-08-05

Inläggav Ljudkrav » 2005-12-19 18:18

Ok, jag fattar inte riktigt vad som diskuteras här, så jag passar på att lägga in en annons.

Odör säljes.
Har tre olika.
50 kr/st.
Ingen garanti kvar.
Ring gärna efter arbetstid,
men inte till mig.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit
 
Inlägg: 4336
Blev medlem: 2003-11-22
Ort: Linköping

Inläggav dawen » 2005-12-19 18:47

Såvitt jag förstår saluför företaget som diskuteras Ino Audio's produkter, och mycket riktigt borde de få presentera specifikationer på Ino's produkter.

Jag antar att IÖ tycker att det är helt okej, och tycker han inte det får han gärna kommentera detta i den här tråden.

I övrigt kan vi skippa inläggen som inte tillför något i sakfrågan.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21102
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Inläggav E » 2005-12-19 20:00

D: Vad tillförde du själv? 8O :wink:

Själv vill jag bara tillföra att Studiosolutions verkar vara ett mycket trevligt företag. (Inte handlat av dem ännu, men haft kontakt.)

Vidare bör väl alla seriösa handlare fritt få välja vilka produkter de vill sälja?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten
 
Inlägg: 5668
Blev medlem: 2005-12-13
Ort: Bratislava

Inläggav The_Man » 2005-12-19 20:04

E skrev:
Vidare bör väl alla seriösa handlare fritt få välja vilka produkter de vill sälja?

Mvh E*


vad är en seriös handlare?.....och det är väl inte handlaren som ska bestämma vad han ska sälja, det borde/är tillverkaren/importören som avgör det
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21102
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Inläggav E » 2005-12-19 20:08

Är du tokig? Då blir det ju ingen fri marknad.

Om jag som HiFi-handlare känner till fem osedvanligt fina högtalare eller DVD-spelare, från skilda tillverkare, så måste jag väl få sälja just dem? För det vill man ju, förutsatt att man är intresserad av att göra världen lite bättre (och inte bara tjäna pengar på vad som helst).

En handlare kan ju i regel inte hindra en köpare från att köpa en viss produkt; inte heller tvinga honom att köpa ditten eller datten. Varför ska en tillverkare kunna göra detta mot en handlare?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten
 
Inlägg: 5668
Blev medlem: 2005-12-13
Ort: Bratislava

Inläggav The_Man » 2005-12-19 20:22

jo för tex så kanske du skulle se pi60s på rusta då....vet inte om IÖ skulle uppskatta det(eller nån annan heller för den delen) och om jag tillverkar en sak så borde det ju vara jag som bestämmer vart den ska säljas, den är ju ändå min ända tills den säljs...... :wink:
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
dawen
Inoit
 
Inlägg: 4336
Blev medlem: 2003-11-22
Ort: Linköping

Inläggav dawen » 2005-12-19 20:48

E: Som moderator försökte jag runda av tråden eftersom jag tyckte att det var avklarat att Studio Solutions är återförsäljare för Ino Audio.

Nu har vi åtminstone avklarat att Ino Audio säljs av Studio Solutions. Huruvida handlare får sälja vissa märken eller inte kan vi gott diskutera någon annanstans, för att undkomma OT-träsket.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten
 
Inlägg: 5668
Blev medlem: 2005-12-13
Ort: Bratislava

Inläggav The_Man » 2005-12-19 20:52

dawen skrev:E: Som moderator försökte jag runda av tråden eftersom jag tyckte att det var avklarat att Studio Solutions är återförsäljare för Ino Audio.

Nu har vi åtminstone avklarat att Ino Audio säljs av Studio Solutions. Huruvida handlare får sälja vissa märken eller inte kan vi gott diskutera någon annanstans, för att undkomma OT-träsket.



det var väl klart redan från första inlägg i tråden....frågan var väl mer varför....men du har rätt angående OT :wink:
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21102
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Inläggav E » 2005-12-19 20:59

D: Ber om ursäkt! Glömde faktiskt alldeles bort att du är moderator. 8O

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Sanoj
 
Inlägg: 627
Blev medlem: 2003-12-28

Inläggav Sanoj » 2005-12-20 09:27

Säljer dom oxå utan vinstintresse :lol: ...eller blir det billigare om man beställer av Öhman direkt :?:
Säljer Öhman till Studiosolutions utan vinst och sen kammar de hem hela profiten.. :?:

Nu har Ni något att fundera på :wink:


// Jonas

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten
 
Inlägg: 5668
Blev medlem: 2005-12-13
Ort: Bratislava

Inläggav The_Man » 2005-12-20 09:43

Studiosolutions säljer inget utan vinst, skulle inte tro att IÖ gör det heller
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus
 
Inlägg: 15017
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: ogonalt

Inläggav Vee-Eight » 2005-12-20 11:49

Håller med The Man, så vad är problemet att de är precis de utsugare alla är lite till mans? Dvs försörja sig?

Tycker det är en stor portion spekulerande och plastigt misstänkliggörande i denna tråd.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57251
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2005-12-20 12:19

Dessutom är det en viss skillnad på att en enskild såld produkt går med vinst och att hela företaget gör vinst...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2005-12-20 12:40

det är ju märkligt vad folk vill missförstå saker på detta forum 8O
Bikinitider

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48431
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2005-12-20 14:03

Studio sollutions säljer tre studio-versioner av Ino-högtalare. De står till stor del för tillverkningen själv (i de flesta fall gör de både kabinett och monteringen). Jag förmodar att de går med vinst på någon av verksamheterna, men knappast på de Ino-produkter de säljer.

Jag vet ju att det investerat flerfaldigt mera i lokaler och snickerimaskiner än vad de har sålt Ino-högtalare för nämligen! De skulle faktikt ha gått minus på det - även om de fått alla de eaktroakustiska delarna gratis av mig! Och det har de inte fått, annat än mäjligen några gånger av misstag (jag är extremt dålig på att skicka fakturor).

Fast det där med förlusten beror förstås på hur man räknar. Jag förmodar att de har ett separat konto för produktionsutrustning, och att de skrivs av mot annan produktion som de kanske kommer att få igång i framtiden? Vem vet, inte jag.

Jag har ju träffat Studio Sollutions ägare flera gånger, och han är så vitt jag vet heltidsanställd violinist i Malmös symfoniorkester, samt spelar, tillika professionellt, i en stråkkvartett som i varje fall är av klass nog att ha skivkontrakt, om jag minns rätt.

Som jag uppfattat det är Studio Sollutions en liten hobbyverksamhet som han sköter med vänsterhanden, och jag tror hans ambitionsnivå just nu är primärt att försöka bidra positivt till att tillgängliggöra saker så billigt han bara kan. Det var därför jag tyckte det var ok att ha skulle få sälja några Ino-produkter. Jag vet att han agerar mesenat även för Roger Jönssons lilla produktion av mikrofoner och mikrofonförstärkare.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32023
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2005-12-20 14:37

Äntligen! 27 inlägg om vad man tror att IÖ tycker, istället för att fråga karln :-)

Men nu vet vi, tack Ingvar!

/ B

Nästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster