pallar en gainclone driva piP?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
karamellkungen
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 2005-04-18

pallar en gainclone driva piP?

Inläggav karamellkungen » 2005-12-25 15:25

Jag tycker det skulle vara kul att sätta ihop en gainclone, är bara lite beskymmrad över att clonen inte klarar att driva ett par piP.
Någon som provat?

Mvh

KK.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2005-12-25 16:26

Ino piP är inte svårdrivna. En Gainclone ska väl klara av det. För rumsfyllande normalspelande i hemmamiljö kommer man långt med 25 W. Har som mest utsatt min piP för ca 50 W (topp). piP får problem i basen om alltför mycket effekt matas in (12.5 W vid de lägsta frekvenserna enligt databladet). Är man ljudtrycksgalen behövs basmoduler (och delningsfilter och fler effektsteg).

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48430
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2005-12-25 19:54

Vill bara försiktigt påpeka att angivelsen av ineffekt vid de lägsta frekvensernas maximala ljudtryck inom arbetsregistret, bör tolkas med kunskap om att andra tillverkare inte anger denna effekt alls.

Att jag anger effekten skall alltså inte tolkas som en varning eller som en information om att högtalaren jämfört med andra små högtalare är ovanligt dålig ur denna synvinkel. Snarare är det tvärtom.

Jag anger informationen endast för att jag kan tänka mig att den kan vara till glädje för någon. Men den som tror att det betyder att man bara behöver en förstärkare på 12,5 W bedrar sig.

Musikinspelningar med all energi smalbandigt, eller vid bara en frekvens, långt ned är ju ytterst ovanligt. I praktiken kan man alltså ha glädje av betydligt större förstärkare än så.


Frågan specifikt var om en gainclone kan driva piP. Jag har inte provat själv, men jag har fått veta från många håll att det går alldeles utmärkt!

Ino piP är ingen svår högtalare att driva, ej heller ultralätt. Jag anger impedansen till 5 ohm, men den går aldrig vid någon frekvens under 4 ohm, och dessutom är medelimpedansen avsevärt högre.

Eftersom känsligheten dessutom är god, blir signalnivåerna lägre än för en mera tungdriven högtalare, vilket också är gynnsamt belastningsmässigt.


Vh, iö

- - - - -

PS. Snabbordlista för två ofta ihopblandade begrepp:

Tungdriven = Låg verkningsgrad (ibland även för låg känslighet).

Svårdriven = låg impedans.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
silvervarg
 
Inlägg: 1228
Blev medlem: 2005-03-28
Ort: Linköping

Inläggav silvervarg » 2005-12-27 03:00

Jag tycker det skulle vara kul att sätta ihop en gainclone, är bara lite beskymmrad över att clonen inte klarar att driva ett par piP.


Det beror på vilket chip du planerar att använda. Det mest använda chippet som är det som 47 labs använder i den större varianten i original är LM3875, och den vill enligt databladet driva 8ohm impedans minst.
Eftersom piP är ca 5ohm impedans så bör du välja ett chip som är specat att tycka om 4ohm impedans. Det klassiska valet är LM3886 som ger max 68W i 4ohm.

daja
 
Inlägg: 177
Blev medlem: 2004-04-24
Ort: Uppsala

Inläggav daja » 2006-01-09 00:55

Intressant fråga! Bygger en själv som jag har tänkt att testa på mina piP. 3875 är lika lämpad som 3886 att driva i 5 ohm. Det enda man behöver göra är att matcha sekundärspännigen mot impedansen på högtalarna. I byggbeskrivningen står det att 18V motsvarar 4 ohm och 24 motsvarar 8 ohm. En transformator med 20V sekundärlindning borde alltså vara rätt så rimligt.


Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster