andershelin skrev:Så här kommer en förlängd version av listan från första sidan av tråden:
Med konfiguration A gäller följande ungefärliga värden:
R = 1,2 ohm ger - 1 dB
R = 2,7 ohm ger - 2 dB
R = 4,7 ohm ger - 3 dB
R = 6,8 ohm ger - 4,5 dB
R = 10 ohm ger - 6 dB
R = 18 ohm ger - 9 dB
R = 33 ohm ger - 12 dB
R = 47 ohm ger - 15 dB
R = 68 ohm ger - 18 dB
R = 100 ohm ger - 21 dB
R = 147 ohm ger - 24 dB
R = 220 ohm ger - 27 dB
Ah, shit!!
Men om man inte har förmågan/möjligheten/kunskapen att ordna med olika motstånd, finns det ingen "standard-version" för ett typiskt Svennebanan-tv-rum med skaplig dämpning i golv o tak samt bakom högtalarna men utan dämpning på sidoväggar?
Jag vill inte ha massa alternativ, det krånglar bara till det. Kan man inte köpa ett färdigt kit, ett "standard-kit", typ?
Jag har pi60 samt BS60.....vad ska jag köpa för motstånd att få bästa möjliga effekt med dessa efterklangstöd?
Anders
Alltså... såhär är det:
Ino es2 är PRIMÄRT en tillgång för andra högtalare än t ex pi60, läs högtalare med konventionella diskanter (180 graders spridning upp till 7-10 kHz, ökad riktverkan över det, egenskaper som ger dem en oförmåga att skapa naturliga rumsreflexer) eller mycket stora membran som alstrar höga frekvenser (elektrostater, bandhögtalare, vissa sorters horndiskanter...).
Just pi60 har ett diskantelement med helt andra egenskaper (ett extremt kort hornsystem som skulpterar spridningen så alla rumsreflexer blir naturliga, även i högsta oktaven). Men TROTS det kan någon önska en annan balans mellan det direkta ljudets klang och det reflekterade ljudets klang, men med just pi60 så blir alltid es2 mycket försiktigt använda när de är korrekt balanserade. Alltså höga värden på motstånden.
Men andra mera konventionella högtalare är det oftast upplevelsemässigt fördelaktigt med mycket högre nivåer för es2.
De är primärt gjorda för andra högtalare än Ino-högtalare (som ju klarar sig väldigt bra helt utan es2). Men det beror på och det beror på mycket... Framförallt beror det på rummet. Men också i hög grad på lyssnarpreferenserna. I ett rum där man hör att man hör(!) sitt lyssningsrum, så är es2-bidraget mera entydigt positivt. Där är det troligare att man vill addera lite diskant med es2 för de tidiga reflexerna, men troligen inte med motståndsvärden under 22 ohm. För pi60 ger trots allt även ensam (oassisterad av es2) en snygg energkurva. Men vill man ljusa till den så kan man göra det med es2.
För andra högtalare med mera typiska "högtalaregenskaper" är det nästan alltid väldigt fördelaktigt att komplettera med es2. Och då även välja betydligt lägre värden för R. De högtalare jag upplevt vinner mest på es2 är faktiskt Quad ESL 63 och efterföljarna. Carlssonhögtalare skall absolut inte kompletteras med es2. Det blir kaka på kaka. Om något skulle man kunna tänka sig motsatsen - alltså att labba med absorbenter för att moderara det ljud som sprids från Carlssonhögtalare.
Inte för att de sprider för mycket utan för att olika rum är olika, så man ibland kanske kan vilja ändra spridningen något.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).