Nån som har testat Ino Audios efterklangsstöd es2 ?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jeppe
 
Inlägg: 436
Blev medlem: 2005-01-19

Nån som har testat Ino Audios efterklangsstöd es2 ?

Inläggav jeppe » 2005-12-26 00:49

Det vore kul att höra lite åsikter om hur dom funkar till t.ex pi60. Och hur sjutton ser dom ut? Finns inte en enda bild nånstans på es2 så vitt jag vet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2005-12-26 12:55

Är inte de nedlagda? Fanns de någonsin till försäljning? Finns inga i min senaste Ino-beskrivning/prislista.

Här från en Ino-beskrivning anno 2004:

"20/9 –04: Av tillverkningstekniska skäl är projektet es2 nedlagt. Det visade sig i praktiken omöjligt att få det för konceptet nödvändiga högtalarelementet producerat. Det är inget tekniskt problem (konstruktionen av elementet är färdig och det fungerar superbt) utan ett praktiskt. Det finns ingen högtalarelementihopsättningsfabrik som vill göra elementet!
Jag har dock inte lagt ned tanken på att för ren stereolyssning hantera de stereosystemegenskaper som es2 avsågs bekämpa. I somras påbörjade jag ett alternativt utvecklingsprojekt. Av praktiska skäl behåller jag utvecklingsnamnet es2, men det har små tekniska likheter med originalkonceptet, ehuru verkan och syfte är snarlika. Den nya es2-idén bygger dock på helt separata energikurvetillrättande tilläggshögtalarlådor att sätta högt upp på väggen bakom huvudhögtalarna. Till skillnad från ursprungsidén kommer detta projekt att använda en redan existerande högtalare som ljudkälla – Ino a2. Möjligen i svagt modifierad form.
Texten i den senare (den i blått) är inte ännu raderad, men är alltså i stora stycken nu missvisande. Eftersom mycket av syftet med gamla och nya es2 är dock samma, får texten stå kvar tills jag hinner skriva ny. Stora delar av texten är ju, trots en helt ny teknisk riktning på projektet, fortfarande relevant.

/iö"

Användarvisningsbild
jeppe
 
Inlägg: 436
Blev medlem: 2005-01-19

Inläggav jeppe » 2005-12-28 11:44

ok, sjysst då vet man hur läget är.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Inläggav shifts » 2012-04-01 21:58

Lika bra att återanvända den enda tråd som fanns i ämnet.

Det här är något jag är mycket nyfiken på. Det verkar som om
utvecklingsarbetet fortsatte och en möjlig lösning kunde ha sett dagens
ljus 2010. Tidsperspektiv är ju oprecisa saker, men hoppas att arbetet
fortskrider.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2012-04-02 21:33

jag fattar inte riktigt vad den gör, kan nån berätta?
Bikinitider

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3101
Blev medlem: 2005-04-12

Inläggav schmutziger » 2012-04-02 21:41

En variant av es2 kanske?

IngOehman skrev:Det kan nämnas att diskanten T22-oa är utomordentligt lämpad för att
korrigera energikurvan på nästan vilka högtalare som helst, i varje fall
nästan alla som har en direktriktad (rak tonkurva i nollgradersrikt-
ningen) dome-diskant med membran om 1-1,5" och med exponerad
dome.

Sådana har nämligen nästan undantagslöst en ganska kraftigt fallande
energikurva över 10 kHz.

Men de fungerar väldigt bra till de flesta elektrostathögtalare också!


I samtliga fall kan man använda någon av följande tre konfigurationer,
beroende på vilken känslighet ens högtalare har:

Bild

Det kan nämnas att diskanterna kan betraktas som icke korrelerade
vad energikurvan anbelangar, eftersom de är mer än än halv våglängd
ifrån varandra ändå med till 3 kHz på grund av sina fysikaliska mått.
Annars hade det snarare handlat om 90/90/96 dB.

Känslighetsangivelserna är dock inte de enda möjliga, utan bara de
maximala som kan åstadkommas med respektiva konfiguration. Vill man
anpassa till en lägre känslighet (eller moderera korrektionen - det är ju
inte säkert att en helt rak energikurva är önskvärt, i synnerhet inte när
den subjektiva smaken ges utrymme) så går det bra att åstadkomma
det, genom att addera två motstånd i kretsen. Ett före filtret och ett
omedelbart före diskanten/diskanterna.

Poängen med att använda två och inte ett, är att det ger en mindre
påverkan av tonkurvan än om man använder endast ett.


Med konfiguration A gäller följande ungefärliga värden:

R = 1,2 ohm ger - 1 dB
R = 2,7 ohm ger - 2 dB
R = 4,7 ohm ger - 3 dB

Med konfiguration B gäller följande ungefärliga värden:

R = 0,68 ohm ger - 1 dB
R = 1,5 ohm ger - 2 dB
R = 2,2 ohm ger - 3 dB

Med konfiguration C gäller följande ungefärliga värden:

R = 0,33 ohm ger - 1 dB
R = 0,68 ohm ger - 2 dB
R = 1,2 ohm ger - 3 dB


Alternativt kan man låta R nära elementet vara noll (det vill säga man
utelämnar det) men istället minska C i takt med ökning av det första
motståndet, och då får man istället få följande värden:

Med konfiguration A gäller följande ungefärliga värden:

R = 1,8 (1,94) ohm ger - 1 dB (minska C till 90%)
R = 3,9 (4,12) ohm ger - 2 dB (minska C till 80%)
R = 6,8 (6,60) ohm ger - 3 dB (minska C till 70%)

Med konfiguration B gäller följande ungefärliga värden:

R = 1,0 (0,97) ohm ger - 1 dB (minska C till 90%)
R = 2,2 (2,06) ohm ger - 2 dB (minska C till 80%)
R = 3,3 (3,30)ohm ger - 3 dB (minska C till 70%)

Med konfiguration C gäller följande ungefärliga värden:

R = 0,47 (0,49) ohm ger - 1 dB (minska C till 90%)
R = 1,0 (1,03) ohm ger - 2 dB (minska C till 80%)
R = 1,8 (1,65) ohm ger - 3 dB (minska C till 70%)


Varsågod och lek!

PS. Diskanten/erna bör placeras så att de spelar så lite som möjligt
mot lyssningsplats, och/eller är fördröjda ordentligt.

Men det är samtidigt förstås viktligt att de spelar mot ytor i rummet som
inte helt absorberar all diskant de alstrar.

Ett bra knep om man använder två T22-oa per kanal, är att ansluta
dem ur fas med varandra och placera dem så att de spelar i en riktning
120 grader från varandra, antingen siktande bakåt (om man har en
reflekterande vägg bakom högtalarna) eller siktande mot lyssnarna
(det vill säga +/- 60 grader från. Nollgradersaxeln blir då en "död axel"
(vilket är en bra grej) tack vare att de är anslutna i motfas med varan-
dra (jag föreslår att de yttre ansluts i fas, medan de inre ansluts med
omvänd fas).

Man kan ha dem ovanpå högtalarna de skall korrigera energikurvan för,
men jag tycker faktiskt att det kan bli minst lika bra att sätta dem på en
liten hylla på väggen bakom/ovanför högtalarna.

Det kan nämnas att det, om man har dem placerade på högtalarna,
faktiskt fungerar bra att rikta deras "nollutstrålningsaxel" mot en punkt
som ligger precis mellan den "bakom lyssnarväggen" där lyssnaren
speglas i väggen bakom, och den punkt bakom lyssnarväggen där
högtalaren speglar sig.

Sisåhär någonting:

Bild

Har man dem på väggen bakom högtalarna gäller detsamma, och de
kan då eventuellt placeras något bredare isär än huvudhögtalarnas
diskanter.


Kan lägga ut en liten bild, besläktad med en tidigare bild, som förhoppningsvis
ger några ledtrådar till varför ett "energikurvepar" T22-oa ovanpå var och en
av de ordinarie högtalarna (eller på väggen bakom dem) inte skall riktas så
att de siktar mot en mittplacerad lyssnare med sin tysta riktning.

Såhär ser nämligen de tidiga reflexerna i sidoväggarna ut om de riktas rätt,
alltså såsom tidigare anvisat:

Bild

Som synes adderas gott om "rumsöppnande" laterala reflexer, som hjälper
till att vidga öppningen till den inspelade världen om man placerar dem så
där, utan att på något sätt påverka positionerna, klang eller upplösningen i
ljudbilden! :)

Psykoakustisk magi kan det nästan verka som. :o

Men funkar gör det! :)


Andra positiva bieffekter är att det svaga direktljudet försvagas ytterligare
om man rör sig åt sidan, från den närmaste högtalaren, alltså om man sitter
snett. De samverkar alltså med ett par förnuftigt invridna högtalare, istället
för att motverka alla de positiva effekterna av att ha hovudhögtalarna in-
vridna (om de är gjorda för att kunna användas så).

Det enda man behöver göra är att rikta sina två energikurvepar rätt och
sedan ställa nivån rätt. Den skall inte vara för hög.

Maximalt (om huvudhögtalarna är oändligt riktade i toppoktaven) skall de
vara enligt de tidigare redovisade käslighetsuppgifterna, men för det allra
mesta skall nivån vara något lägre. 0 - 8 dB lägre sisådär. Det kan kan åstad-
komma genom att starta med att anpassa till ens egna högtalares känslig-
het, och sedan fintrimma med ett seriemotstånd (glöm dock inte bort att
många känslighetsuppgifter i broschyrer är överdrivna).


"Experiment ger kunskap!", brukar jag säga, och sedan lägger jag ofta till
att man inte behöver göra alla experiment själv - det finns ju så mycket
ackumulerad kunskap, som man kan ta del av genom att studera vad andra
har att berätta.

Men i det här fallat, nota bene, finns ingen generell kunskap. Ty varje rum
är olika. Det är ju om det egna rummet och om hur det system som står där
samverkar, som man måste lära sig.


Jo - en sak till: Man måste se till så att sidoväggarna är diffuserande också,
eller i förekommande fall dämpande i framkant, om rummet är för smalt. På
skissen ser man vilken del som skall vara diffuserande, den är grönmarkerad.
Om den främre delen av detta område (den närmast högtalarna) skall vara
dämpande istället för diffuserande beror på sidoväggens avstånd till hög-
talarna.

Om högtalarana (talar nu om tillsatsen, men det brukar vara lämpligt att de
står på ungefär samma bredd som huvudhögtalarna om de står på, och lite
bredare om de sitter på väggen bakom dem) står närmare sidoväggarna än
50 cm (diskanten närmast väggen alltså) så bör väggen vara dämpad.

Står de 75 cm från väggen eller mera skall den vara diffuserande (fast ett
lätt draperi (ett som dämpar mindre än 5 dB vid 10 kHz) får gärna hänga
fram-
för) och det gäller förstås alltid för den bakre delen av väggen (alltså den
som är närmare lyssnaren) där bara senare reflexioner träffar.

På bilden har jag markerat de områden som behöver vara diffuserande, med
grönt. Och den mera högtalarnära delen av detta område kan alltså behöva
vara dämpande också, om avståndet till högtalarna är för litet.


Vh, iö

edit: lade till mer
Senast redigerad av schmutziger 2012-04-03 07:15, redigerad totalt 1 gång.

StefanH
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 2010-08-30

Inläggav StefanH » 2012-04-02 23:27

Eller så kan man göra det rätta; köpa Larsen L8, med inbyggda ambiensdiskanter. Dessa fungerar alldeles förträffligt.
Ursäkta mitt enstaka inlägg/påhopp här.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Inläggav shifts » 2012-04-03 10:42

schmutziger: Hade helt missat att jag fått svar, tack så mycket! Minns att
jag läst det där, men inte kopplat ihop det med es2. Den citerade läsningen
och es2 verkar ha flera möjliga beröringspunkter, så det där var intressant
att läsa.

StefanH: Häng kvar du. Kul och spännande att L8 använder sig av en
sådan lösning!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Inläggav PappaBas » 2012-04-08 00:52

hmm borde inte diskanten som sitter mest medialt i varje par egentligen spela den motsatta kanalen?
Kanske inte gör så stor skillnad dock för så mycket ILD är det dock kanske inte mellan dem i normal musik?

EDIT:Fast när jag tänker efter mer så kanske det inte spelar någon roll pga Haas-effekten :)

Antar Haas kör över ILD.
Senast redigerad av PappaBas 2012-04-08 01:16, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Inläggav Alexi » 2012-04-08 01:03

Hur ska filtret se ut för högtalare med högre känslighet än 93dB?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2012-04-08 10:06

Alexi skrev:Hur ska filtret se ut för högtalare med högre känslighet än 93dB?


Undrar hur lågohmig den här kopplingen blir? :)

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
oa51
 
Inlägg: 1319
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Tokstaden

Re: Nån som har testat Ino Audios efterklangsstöd es2 ?

Inläggav oa51 » 2018-08-01 21:19

Semesterlek: Har skaffat två par t22-oa och kopplat dem till terminalerna bakpå mina Pi60 enligt koppling A ovan. Ska börja lattja lite med lämplig dämpning, just nu är diskantnivån alldeles för stark. Min fråga är:
Ska t22:ornas filter kopplas i motfas till terminalen, dvs plus till minus etc? Hört att diskanten i Pi60 är fasvänd jfr med basen....
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1, Pioneer S-Cn301, 8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna)

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Nån som har testat Ino Audios efterklangsstöd es2 ?

Inläggav Conan » 2018-08-02 09:40

Jädrans spännande! Lägg upp bilder gärna.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Nån som har testat Ino Audios efterklangsstöd es2 ?

Inläggav DVD-ai » 2018-08-02 16:15

Ja jag vill också se/höra/veta mer sedan !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Nån som har testat Ino Audios efterklangsstöd es2 ?

Inläggav Conan » 2018-08-16 18:20

Nu har jag också köpt delar för att kunna bygga ett par efterklangsstöd baserat på T22-oa. Hoppas kunna få klart dem i helgen och återkommer då med intryck och bilder. :P

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re:

Inläggav JM » 2018-08-16 19:06

schmutziger skrev:En variant av es2 kanske?

IngOehman skrev:Det kan nämnas att diskanten T22-oa är utomordentligt lämpad för att
korrigera energikurvan på nästan vilka högtalare som helst, i varje fall
nästan alla som har en direktriktad (rak tonkurva i nollgradersrikt-
ningen) dome-diskant med membran om 1-1,5" och med exponerad
dome.

Sådana har nämligen nästan undantagslöst en ganska kraftigt fallande
energikurva över 10 kHz.

Men de fungerar väldigt bra till de flesta elektrostathögtalare också!


I samtliga fall kan man använda någon av följande tre konfigurationer,
beroende på vilken känslighet ens högtalare har:

[ Bild ]

Det kan nämnas att diskanterna kan betraktas som icke korrelerade
vad energikurvan anbelangar, eftersom de är mer än än halv våglängd
ifrån varandra ändå med till 3 kHz på grund av sina fysikaliska mått.
Annars hade det snarare handlat om 90/90/96 dB.

Känslighetsangivelserna är dock inte de enda möjliga, utan bara de
maximala som kan åstadkommas med respektiva konfiguration. Vill man
anpassa till en lägre känslighet (eller moderera korrektionen - det är ju
inte säkert att en helt rak energikurva är önskvärt, i synnerhet inte när
den subjektiva smaken ges utrymme) så går det bra att åstadkomma
det, genom att addera två motstånd i kretsen. Ett före filtret och ett
omedelbart före diskanten/diskanterna.

Poängen med att använda två och inte ett, är att det ger en mindre
påverkan av tonkurvan än om man använder endast ett.


Med konfiguration A gäller följande ungefärliga värden:

R = 1,2 ohm ger - 1 dB
R = 2,7 ohm ger - 2 dB
R = 4,7 ohm ger - 3 dB

Med konfiguration B gäller följande ungefärliga värden:

R = 0,68 ohm ger - 1 dB
R = 1,5 ohm ger - 2 dB
R = 2,2 ohm ger - 3 dB

Med konfiguration C gäller följande ungefärliga värden:

R = 0,33 ohm ger - 1 dB
R = 0,68 ohm ger - 2 dB
R = 1,2 ohm ger - 3 dB


Alternativt kan man låta R nära elementet vara noll (det vill säga man
utelämnar det) men istället minska C i takt med ökning av det första
motståndet, och då får man istället få följande värden:

Med konfiguration A gäller följande ungefärliga värden:

R = 1,8 (1,94) ohm ger - 1 dB (minska C till 90%)
R = 3,9 (4,12) ohm ger - 2 dB (minska C till 80%)
R = 6,8 (6,60) ohm ger - 3 dB (minska C till 70%)

Med konfiguration B gäller följande ungefärliga värden:

R = 1,0 (0,97) ohm ger - 1 dB (minska C till 90%)
R = 2,2 (2,06) ohm ger - 2 dB (minska C till 80%)
R = 3,3 (3,30)ohm ger - 3 dB (minska C till 70%)

Med konfiguration C gäller följande ungefärliga värden:

R = 0,47 (0,49) ohm ger - 1 dB (minska C till 90%)
R = 1,0 (1,03) ohm ger - 2 dB (minska C till 80%)
R = 1,8 (1,65) ohm ger - 3 dB (minska C till 70%)


Varsågod och lek!

PS. Diskanten/erna bör placeras så att de spelar så lite som möjligt
mot lyssningsplats, och/eller är fördröjda ordentligt.

Men det är samtidigt förstås viktligt att de spelar mot ytor i rummet som
inte helt absorberar all diskant de alstrar.

Ett bra knep om man använder två T22-oa per kanal, är att ansluta
dem ur fas med varandra och placera dem så att de spelar i en riktning
120 grader från varandra, antingen siktande bakåt (om man har en
reflekterande vägg bakom högtalarna) eller siktande mot lyssnarna
(det vill säga +/- 60 grader från. Nollgradersaxeln blir då en "död axel"
(vilket är en bra grej) tack vare att de är anslutna i motfas med varan-
dra (jag föreslår att de yttre ansluts i fas, medan de inre ansluts med
omvänd fas).

Man kan ha dem ovanpå högtalarna de skall korrigera energikurvan för,
men jag tycker faktiskt att det kan bli minst lika bra att sätta dem på en
liten hylla på väggen bakom/ovanför högtalarna.

Det kan nämnas att det, om man har dem placerade på högtalarna,
faktiskt fungerar bra att rikta deras "nollutstrålningsaxel" mot en punkt
som ligger precis mellan den "bakom lyssnarväggen" där lyssnaren
speglas i väggen bakom, och den punkt bakom lyssnarväggen där
högtalaren speglar sig.

Sisåhär någonting:

[ Bild ]

Har man dem på väggen bakom högtalarna gäller detsamma, och de
kan då eventuellt placeras något bredare isär än huvudhögtalarnas
diskanter.


Kan lägga ut en liten bild, besläktad med en tidigare bild, som förhoppningsvis
ger några ledtrådar till varför ett "energikurvepar" T22-oa ovanpå var och en
av de ordinarie högtalarna (eller på väggen bakom dem) inte skall riktas så
att de siktar mot en mittplacerad lyssnare med sin tysta riktning.

Såhär ser nämligen de tidiga reflexerna i sidoväggarna ut om de riktas rätt,
alltså såsom tidigare anvisat:

[ Bild ]

Som synes adderas gott om "rumsöppnande" laterala reflexer, som hjälper
till att vidga öppningen till den inspelade världen om man placerar dem så
där, utan att på något sätt påverka positionerna, klang eller upplösningen i
ljudbilden! :)

Psykoakustisk magi kan det nästan verka som. :o

Men funkar gör det! :)


Andra positiva bieffekter är att det svaga direktljudet försvagas ytterligare
om man rör sig åt sidan, från den närmaste högtalaren, alltså om man sitter
snett. De samverkar alltså med ett par förnuftigt invridna högtalare, istället
för att motverka alla de positiva effekterna av att ha hovudhögtalarna in-
vridna (om de är gjorda för att kunna användas så).

Det enda man behöver göra är att rikta sina två energikurvepar rätt och
sedan ställa nivån rätt. Den skall inte vara för hög.

Maximalt (om huvudhögtalarna är oändligt riktade i toppoktaven) skall de
vara enligt de tidigare redovisade käslighetsuppgifterna, men för det allra
mesta skall nivån vara något lägre. 0 - 8 dB lägre sisådär. Det kan kan åstad-
komma genom att starta med att anpassa till ens egna högtalares känslig-
het, och sedan fintrimma med ett seriemotstånd (glöm dock inte bort att
många känslighetsuppgifter i broschyrer är överdrivna).


"Experiment ger kunskap!", brukar jag säga, och sedan lägger jag ofta till
att man inte behöver göra alla experiment själv - det finns ju så mycket
ackumulerad kunskap, som man kan ta del av genom att studera vad andra
har att berätta.

Men i det här fallat, nota bene, finns ingen generell kunskap. Ty varje rum
är olika. Det är ju om det egna rummet och om hur det system som står där
samverkar, som man måste lära sig.


Jo - en sak till: Man måste se till så att sidoväggarna är diffuserande också,
eller i förekommande fall dämpande i framkant, om rummet är för smalt. På
skissen ser man vilken del som skall vara diffuserande, den är grönmarkerad.
Om den främre delen av detta område (den närmast högtalarna) skall vara
dämpande istället för diffuserande beror på sidoväggens avstånd till hög-
talarna.

Om högtalarana (talar nu om tillsatsen, men det brukar vara lämpligt att de
står på ungefär samma bredd som huvudhögtalarna om de står på, och lite
bredare om de sitter på väggen bakom dem) står närmare sidoväggarna än
50 cm (diskanten närmast väggen alltså) så bör väggen vara dämpad.

Står de 75 cm från väggen eller mera skall den vara diffuserande (fast ett
lätt draperi (ett som dämpar mindre än 5 dB vid 10 kHz) får gärna hänga
fram-
för) och det gäller förstås alltid för den bakre delen av väggen (alltså den
som är närmare lyssnaren) där bara senare reflexioner träffar.

På bilden har jag markerat de områden som behöver vara diffuserande, med
grönt. Och den mera högtalarnära delen av detta område kan alltså behöva
vara dämpande också, om avståndet till högtalarna är för litet.


Vh, iö

edit: lade till mer

Har jag fattat rätt att "efterklangsstödet" ger rumsberoende reflexer utan direktljud?
Finns någon tidsfördröjning?
Är det bara ljudnivåvariabler och frekvenser filtret justerar?
Hur ser tonkurvan ut?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Nån som har testat Ino Audios efterklangsstöd es2 ?

Inläggav Nattlorden » 2018-08-16 20:08

1) Det har inte blivit en officiell produkt

2) "Men i det här fallat, nota bene, finns ingen generell kunskap. Ty varje rum
är olika. Det är ju om det egna rummet och om hur det system som står där
samverkar, som man måste lära sig. "

Räkna inte med några specifika data... det är ett tips på något som är/varit i Ingvars tankar som en ev. produkt som han för ovanlighetens skull släppt i den publika domänen... med basklappen att den inte fungerar lika effektivt överallt.

Hade jag inte valt att diffusera sidoväggarna så rejält i min bio som jag gjort... typ om jag haft ett bredare rum.... så hade jag nog kikat närmre på den... men med tanke på diffusionen, så faller funktionen, typ.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Nån som har testat Ino Audios efterklangsstöd es2 ?

Inläggav JM » 2018-08-16 21:49

Nattlorden skrev:1) Det har inte blivit en officiell produkt

2) "Men i det här fallat, nota bene, finns ingen generell kunskap. Ty varje rum
är olika. Det är ju om det egna rummet och om hur det system som står där
samverkar, som man måste lära sig. "

Räkna inte med några specifika data... det är ett tips på något som är/varit i Ingvars tankar som en ev. produkt som han för ovanlighetens skull släppt i den publika domänen... med basklappen att den inte fungerar lika effektivt överallt.

Hade jag inte valt att diffusera sidoväggarna så rejält i min bio som jag gjort... typ om jag haft ett bredare rum.... så hade jag nog kikat närmre på den... men med tanke på diffusionen, så faller funktionen, typ.

Håller med - en död produkt pga ingen optimal tidsfördröjning.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Nån som har testat Ino Audios efterklangsstöd es2 ?

Inläggav DVD-ai » 2018-08-17 05:44

Hur kan man alls drar den slutsatsen av det som Nattlorden skriver...? 8O

Hahaha
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Nån som har testat Ino Audios efterklangsstöd es2 ?

Inläggav Conan » 2018-08-17 07:19

Ja det undrar man ju...

Håller på att klura på bygget. Magneterna på elementen repellerar ju varandra rätt kraftigt. Hur nära ska man tvinga hop dem? På skisserna verkar de sitta rätt tätt ihop men då gäller det att ha rejäla doningar för infästningen. Har köpt en liten vit elektronikbox i plast som jag tänkte ha båda för att husera filtren samt tjäna som ”bas” för element. Dessa diskanter är ju som gjorda att monteras med de små ”vingarna”. Kan väl inte göra nåt om de kommer att vinklas lite uppåt? De ska ju ändå inte spela direkt mot lyssnaren.

Jaja... jag får testa i helgen som sagt...

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Nån som har testat Ino Audios efterklangsstöd es2 ?

Inläggav shifts » 2018-08-17 09:31

Conan: Får du till något som ser vettigt ut får du gärna visa upp lösningen. Mina såg ut som skit, med löst gigantiskt filter hängandes från MDF-plattan där jag monterat elementen. :lol:
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Nån som har testat Ino Audios efterklangsstöd es2 ?

Inläggav Nattlorden » 2018-08-17 09:36

Conan skrev:Håller på att klura på bygget. Magneterna på elementen repellerar ju varandra rätt kraftigt. Hur nära ska man tvinga hop dem? På skisserna verkar de sitta rätt tätt ihop men då gäller det att ha rejäla doningar för infästningen.


Bult med lite längd och och mutter... och dra ihop dem?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Nån som har testat Ino Audios efterklangsstöd es2 ?

Inläggav DVD-ai » 2018-08-17 12:16

Näääh, kör med buntband!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Nån som har testat Ino Audios efterklangsstöd es2 ?

Inläggav Conan » 2018-08-17 15:59

Nattlorden skrev:
Conan skrev:Håller på att klura på bygget. Magneterna på elementen repellerar ju varandra rätt kraftigt. Hur nära ska man tvinga hop dem? På skisserna verkar de sitta rätt tätt ihop men då gäller det att ha rejäla doningar för infästningen.


Bult med lite längd och och mutter... och dra ihop dem?


Njae... kanske är det inte så viktigt att de sitter så nära? Varje element spelar ju ”ifrån” både lyssnaren och det andra elementet. Tror jag testar med att ha dem med magneterna några centimeter isär. Återkommer!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Nån som har testat Ino Audios efterklangsstöd es2 ?

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-08-17 19:00

För att det ska bli så fin dipol som möjligt även vid höga frekvenser bör elementen vara så tätt ihop som möjligt.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Nån som har testat Ino Audios efterklangsstöd es2 ?

Inläggav Nattlorden » 2018-08-17 19:23

DVD-ai skrev:Näääh, kör med buntband!


:lol: :lol: Inte silvertejp då, MacGuyver?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Nån som har testat Ino Audios efterklangsstöd es2 ?

Inläggav Conan » 2018-08-17 21:35

Johan_Lindroos skrev:För att det ska bli så fin dipol som möjligt även vid höga frekvenser bör elementen vara så tätt ihop som möjligt.


Har inte fått min låda än men jag skissade lite på ett papper och om jag har båda elementen utvinklade 60 grader från "rakt fram" och sätter dom så tätt det går (magneterna mot varandra hörn-mot-hörn) så blir det ett "gap" på säg 3 - 4 cm mellan elementens yttersidor i mitten. Vill man ha dem så tätt som möjligt kanske man skulle sätta dem ovanpå varandra?

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Nån som har testat Ino Audios efterklangsstöd es2 ?

Inläggav Conan » 2018-08-17 21:39

Nattlorden skrev:
DVD-ai skrev:Näääh, kör med buntband!


:lol: :lol: Inte silvertejp då, MacGuyver?


Inte så dum ide med buntband tror jag. Annars kommer ju hela kraften från de repellerande magneterna hamna på infästningen och i strukturen på elementet.

Användarvisningsbild
oa51
 
Inlägg: 1319
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Tokstaden

Re: Nån som har testat Ino Audios efterklangsstöd es2 ?

Inläggav oa51 » 2018-08-18 11:51

Här kommer lite bilder och erfarenheter från mitt lattjande:

Bild
Bild
Bild


Jag har sedan byte från OA51:3 till Pi60 varit nöjd men ibland saknat den luftighet som Carlssonhögtalarna gav. Dock var mina subjektivt diskanthöjda och aggressiva på viss musik. Därför var jag mycket intresserad av denna lösning.

Började med att smältlimma diskanterna men då magneterna är så starka släppte detta, tog då en träskiva där de monterades med 120 graders vinkel, skruvades med träskruv vilket funkade bra. Provisoriskt delningsfilter med "sockerbitar" byggdes på isskrapor från Jula. På detta vis kan jag ändra motstånden och provlyssna vartefter.

Lyssningsintryck:
Utan dämpning lät det klart diskanthöjt och skrikigt med Pi60. Jag har därefter successivt dämpat till motstånd på 4,5 ohm vilket jag spelar med nu ( Koppling A). Har lite blandade känslor, på viss musik ger tillsatsen en lätthet och luftighet i ljudet, anslag på piano låter mer äkta liksom sopraner och viss körmusik, dvs klart bättre. På annan mer elektronisk musik, t.ex Rammstein kan det ibland bli lite hårt, liksom på lite skrapiga soullåtar från 50- talet ex. Nina Simone.
Dock har jag ännu bara lyssnat via Spotify-->Mobil-->Apt-X--> DAC Hugo 2 så det kan vara bristande kvalitet från källan som lyser igenom (Nina Simone är exempelvis en vinyl vilket man hör på rapet i början av låten). Sannolikt kommer jag att dämpa ytterligare.

Jag har dock fått klar mersmak, en lösning kan ju vara att ha en vippa där tillsatsen kopplas i och ur.
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1, Pioneer S-Cn301, 8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna)

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Nån som har testat Ino Audios efterklangsstöd es2 ?

Inläggav Conan » 2018-08-18 13:40

Kul att se ditt bygge! Jag får väl till nåt liknande men hoppas på att allt också går in i en elektronikbox på 15 x 10 x 5 cm. Verkar inte komma nån leverans i dag så det blir väl nästa vecka som bygget startar för min del.

Ser att det sitter en kondensator på 8.2 uF i filtret. Skulle den inte enligt koppling "A" vara på 820 nF?

Sen får jag i mina skisser till vinkeln mellan elementen som lite större än vad det ser ut på dina bilder om varje ska vinklas ut 60 grader från "on axis" men det kanske är en synvilla. "Spetsen" framåt på träplattan där elementen sitter borde väl ha en vinkel på 60 grader eller tänker jag fel?

Nästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster