Nån som har testat Ino Audios efterklangsstöd es2 ?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9592
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Nån som har testat Ino Audios efterklangsstöd es2 ?

Inläggav sprudel » 2018-10-22 19:49

Morello skrev:Fräst i infärgad MDF?


3D printad!
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Nån som har testat Ino Audios efterklangsstöd es2 ?

Inläggav IngOehman » 2018-10-22 20:06

Nattlorden skrev:Wow! Logga på en högtaleriprodukt... a first?

Tänkte att det kunde vara trevligt med en logga eftersom jag inte kommer att sälja den själv. Jag har gjort den åt hifi-kit.

Den som köper en högtalare av mig behöver ju ingen logga på den för att veta att det är en Ino-produkt/konstruktion.

Med det sagt finns det faktiskt lite loggor insmugna på några ställen. Tex på pi60-baselementets korgbaksida. Möjligen kommer inom en rimlig framtid även loggan på ett annat ställe. Men INGEN Ino-högtalare kommer någonsin att ha en logga på en högtalarframsida, det vågar jag nästan lova. När man ser den så är det förhoppningsvis musiken som har huvudrollen.

Klumpen blir varken formsprutad, 3D-printad eller fräst ur ett stycke! :lol: :wink:

Det är kul att vara lite kryptisk och svårtolkad... 8) Nu är det gissningstajm!


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2338
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Nån som har testat Ino Audios efterklangsstöd es2 ?

Inläggav nuffe » 2018-10-22 20:28

Pressad i trä.

Henrik

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5351
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Nån som har testat Ino Audios efterklangsstöd es2 ?

Inläggav Belker » 2018-10-22 20:29

Gjuten PU i silikon? Men hur är det med hö/vä? Måste inte det framgå?

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Nån som har testat Ino Audios efterklangsstöd es2 ?

Inläggav rajapruk » 2018-10-22 21:11

Fräst ur två stycken?

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Nån som har testat Ino Audios efterklangsstöd es2 ?

Inläggav Conan » 2018-10-23 06:24

Belker skrev:Gjuten PU i silikon? Men hur är det med hö/vä? Måste inte det framgå?


Nog lär det skilja mellan höger och vänster. Man får väl märka med tuschpenna på undersidan under bygget.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5351
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Nån som har testat Ino Audios efterklangsstöd es2 ?

Inläggav Belker » 2018-10-23 07:18

Conan skrev:
Belker skrev:Gjuten PU i silikon? Men hur är det med hö/vä? Måste inte det framgå?


Nog lär det skilja mellan höger och vänster. Man får väl märka med tuschpenna på undersidan under bygget.

Tråkig lösning när man ändå utvecklar från noll. Men det kanske kommer grafik till som vi inte sett.

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3050
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: Nån som har testat Ino Audios efterklangsstöd es2 ?

Inläggav Stranne » 2018-10-23 08:28

IngOehman skrev:
Nattlorden skrev:Wow! Logga på en högtaleriprodukt... a first?

Tänkte att det kunde vara trevligt med en logga eftersom jag inte kommer att sälja den själv. Jag har gjort den åt hifi-kit.

Den som köper en högtalare av mig behöver ju ingen logga på den för att veta att det är en Ino-produkt/konstruktion.

Med det sagt finns det faktiskt lite loggor insmugna på några ställen. Tex på pi60-baselementets korgbaksida. Möjligen kommer inom en rimlig framtid även loggan på ett annat ställe. Men INGEN Ino-högtalare kommer någonsin att ha en logga på en högtalarframsida, det vågar jag nästan lova. När man ser den så är det förhoppningsvis musiken som har huvudrollen.

Klumpen blir varken formsprutad, 3D-printad eller fräst ur ett stycke! :lol: :wink:

Det är kul att vara lite kryptisk och svårtolkad... 8) Nu är det gissningstajm!


Vh, iö

Komorok ska karva fram den ur ett stycke diabas med sin vinkelslip!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57220
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Nån som har testat Ino Audios efterklangsstöd es2 ?

Inläggav Nattlorden » 2018-10-23 08:45

Laser-Focused Atomic Deposition ?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Nån som har testat Ino Audios efterklangsstöd es2 ?

Inläggav IngOehman » 2018-10-23 18:23

rajapruk skrev:Fräst ur två stycken?

Trodde ingen skulle gissa det. Bra hjärnskärpa där!

Skall man vara noga så fräses de ur fyra bitar, två var. ;)

Grattis. :)


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2018-10-23 19:52, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Nån som har testat Ino Audios efterklangsstöd es2 ?

Inläggav IngOehman » 2018-10-23 18:28

Belker skrev:
Conan skrev:
Belker skrev:Gjuten PU i silikon? Men hur är det med hö/vä? Måste inte det framgå?


Nog lär det skilja mellan höger och vänster. Man får väl märka med tuschpenna på undersidan under bygget.

Tråkig lösning när man ändå utvecklar från noll. Men det kanske kommer grafik till som vi inte sett.

Varför skulle klotsen vara märkt med Hö/Vä? Klotsen motsvarar ju en högtalarlåda bara, samma för båda (L/R). Jag märker inte pi60-lådorna med L och R heller. ;)

Däremot BLIR ju den ena vänster och den andra höger när man bestämmer vilken diskant som man kopplar i fas resp ur fas. Jag föreslår att man monterar anslutningspanelen uppåner på den ena, och bestämmer att röd terminal helt enkelt betyder "utåt" på båda. :)

Enkelt och elegant.


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2018-10-23 19:31, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Nån som har testat Ino Audios efterklangsstöd es2 ?

Inläggav IngOehman » 2018-10-23 18:57

En sak slog mig just, en viktig sak...

Strax efter att det slog mig så kände jag att jag behövde gå tillbaka lite i historiken för stt komma ursprunget till es2, som först nu ser ut att bli verklighet! Och jag fann att jag berättade om den här första gången 2009! 8O

viewtopic.php?f=17&t=27577&p=716618&hilit=T22+oa+fas#p716618

Helt galet vad tiden går. Det var ju redan då en för mig mycket gammal idé.

Hur som helst - skälet till att jag letade efter tidiga ord skrivna om den, är att jag sett att texten att den yttre diskanten skall vara den som är ansluten i fas (som kommer från mig från början) citeras ofta, och det är INTE en generell sanning.

Det passar typiskt bäst för i14/i16s/pi60/pi60s/i28/i32s... men för andra högtalare kan det absolut vara tvärtom (50/50) som är rätt - man måste testa sig fram. Rätt läge är det som ger en kraftigt breddad sweet spot och en naturlig ljudbild, fel läge är det som ger en falsk bredd med lite syntetisk karaktär, när man sitter i mitten. Skillnaden är inte stor, men den går alltid att höra.

Nämner detbara så alla som använder es2 till högtalare som behöver den mera än pi60-släktningar, inte tar för givet att den yttre diskanten skall vara den som är ansluten i fas. Det kan lika gärna vara tvärtom.

Dick kan jag lugna alla med att man inte behöver löda om femtioelva gånger för att testa, det är enklare att byta plats mellan de två es2:orna istället. :wink: 8)

Mitt förslag är att man monterar motfasdiskanten närmast den röda terminalen och ifasdiskanten närmast den svarta. Lätt att komma ihåg ju, att rött betyder omvänd fas. Tänk på omvänd fas som "felfasad" bara, och rött som färgen som symboliserar "fel".

Även experiment med var någon stans på högtalarnas topp (eller på en hylla på väggen bakom dem) man placerar es2 är kul. När de är vridna rätt så betyder faktiskt placeringen mindre än man kan tro.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5105
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Nån som har testat Ino Audios efterklangsstöd es2 ?

Inläggav genstruktur » 2018-10-23 19:11

Om man vill palcera es2 på en hylla bakom tex pi60. Behöver hyllorna vara i samma höjd som pi60? Eller kan man tänka sig att de är högre upp på väggen? Kan hyllorna vara bredare isär än högtalarna?

Har du lust att skriva lite om detta iö, om det nu finns något generellt man kan säga om saken :)
Senast redigerad av genstruktur 2018-10-23 19:12, redigerad totalt 1 gång.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Nån som har testat Ino Audios efterklangsstöd es2 ?

Inläggav IngOehman » 2018-10-23 19:12

Hann posta det nedanstående innan jag såg din fråga.

Svar: De kan sitta högre, de kan sitta bredare isär (men inte gärna smalare och inte så brett att sidoväggsreflexen kommer för tidigt, mer än 50 cm bör man ha till sidoväggen) och du bör dämpa väggen bakom dem om de står på hyllor.

En experimentera är bäst. Se det jag skrev nyss, nedan.

--------------------

Specifikt experiment man kan göra:

1. Spela rosa brus (även vitt kan fungera).

2. Lyssna på EN av högtalarna (den andra skall vara tyst) från en punkt mitt emellan V och H, alltså långt framför normal lyssningsplats.

3. Be en vän (eller anställd, eller... slav) att flytta den es2 som tillhör högtalaren, lite fram och tillbaka (men vrid den inte! Den skall peka med sin tysta riktning mot den yttersta normala lyssningsplatsen framför högtalaren) och notera hur klangen förändrar sig.

4. Testa sedan samma sak som i 3, men denna gång med es2 ansluten i motfas (använde den andra eller växla sladdarna) och notera ånyo hur ljudet ändrar sig som funktion av placering.

Den polaritet och placering som ger MEST diskantljud (=max ljus klang) för lyssnaren där emellan högtalarna (så lyssnaren hör den inre looben från es2) är den rätta. Lyckas man hitta flera maxima så är den bäst som dessutom låter minst färgad.

När man leker med detta (om man gör det) så kan man alltså glida med es2 inte bara framåt och bakåt utan även sidledes. Om es2 står på högtalarna så når man typiskt bäst resultat när es2 står ganska nära högtalarens mittlinje, och lite längre bak än högtalarens egna diskant. Alltså när avståndet från denna framskjutna lyssningsposition till högtalarens egna diskant och den närmare av de två i es2, är ungefär samma.


Vh, iö

- - - - -

PS. Höll på att glömma något viktigt - stå inte och lyssna under detta experiment! Se till att lyssna från samma höjd som på den vanliga lyssningsplatserna. :)
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
oa51
 
Inlägg: 1319
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Tokstaden

Re: Nån som har testat Ino Audios efterklangsstöd es2 ?

Inläggav oa51 » 2018-10-23 19:18

Hej Ingvar och STOORT tack för all din input! Det här forumet saknar motstycke i hur mycket man kan lära sig, och där bidrar du verkligen. :)
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1, Pioneer S-Cn301, 8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna)

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5351
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Nån som har testat Ino Audios efterklangsstöd es2 ?

Inläggav Belker » 2018-10-23 19:44

Verkligen!

Användarvisningsbild
krstuns
 
Inlägg: 231
Blev medlem: 2007-01-31

Re: Nån som har testat Ino Audios efterklangsstöd es2 ?

Inläggav krstuns » 2018-10-23 21:12

När och vart kan man köpa denna? Är sugen på att testa.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5105
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Nån som har testat Ino Audios efterklangsstöd es2 ?

Inläggav genstruktur » 2018-10-23 21:31

IngOehman skrev:Hann posta det nedanstående innan jag såg din fråga.

Svar: De kan sitta högre, de kan sitta bredare isär (men inte gärna smalare och inte så brett att sidoväggsreflexen kommer för tidigt, mer än 50 cm bör man ha till sidoväggen) och du bör dämpa väggen bakom dem om de står på hyllor.


Tack för svar! :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Nån som har testat Ino Audios efterklangsstöd es2 ?

Inläggav JM » 2018-10-23 21:35

Varför finns inget liknande att köpa?

Jo något väsentligt i hela tanken är fel och strider mot etablerad kunskap om hur reflexer skall vara för att ge bra totalljud i lyssningspositionen.
Flera här på forumet har ett otal gånger beaktat variablerna men när Ingvar skriver tystnar de kunniga medlemmarna.

JM

Onödig provokation och personkommentar. Var god och diskutera ämnet och inte person i framtiden. /Andreas
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9633
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Nån som har testat Ino Audios efterklangsstöd es2 ?

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-10-23 22:42

JM skrev:Varför finns inget liknande att köpa?

Jo något väsentligt i hela tanken är fel och strider mot etablerad kunskap om hur reflexer skall vara för att ge bra totalljud i lyssningspositionen.
Flera här på forumet har ett otal gånger beaktat variablerna men när Ingvar skriver tystnar de kunniga medlemmarna.

JM


JM blottlägger här tydligt sin egen okunskap. Var är argumentationen? Var är referenserna? Dessutom förolämpar JM en stor del av forumets medlemmar. Inlägget suuuuger.

JM, nu får du f-n lägga av med ditt skitsnack!
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39772
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Nån som har testat Ino Audios efterklangsstöd es2 ?

Inläggav petersteindl » 2018-10-23 22:59

Johan_Lindroos skrev:
JM skrev:Varför finns inget liknande att köpa?

Jo något väsentligt i hela tanken är fel och strider mot etablerad kunskap om hur reflexer skall vara för att ge bra totalljud i lyssningspositionen.
Flera här på forumet har ett otal gånger beaktat variablerna men när Ingvar skriver tystnar de kunniga medlemmarna.

JM


JM blottlägger här tydligt sin egen okunskap. Var är argumentationen? Var är referenserna? Dessutom förolämpar JM en stor del av forumets medlemmar. Inlägget suuuuger.

JM, nu får du f-n lägga av med ditt skitsnack!


Vore det inte bättre att be JM att hänvisa och länka till den etablerade kunskapen om hur reflexer skall vara för att ge bra totalljud i lyssningspositionen?! Skulle gärna läsa sådana länkar.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
-Palle-
 
Inlägg: 2652
Blev medlem: 2009-04-18
Ort: Muppsala

Re: Nån som har testat Ino Audios efterklangsstöd es2 ?

Inläggav -Palle- » 2018-10-24 08:00

IngOehman skrev:
...

Men INGEN Ino-högtalare kommer någonsin att ha en logga på en högtalarframsida, det vågar jag nästan lova.

...


Vh, iö


Jag råkar äga just en sådan... 8)

_20181024_075407.JPG
_20181024_075407.JPG (1.49 MiB) Visad 4958 gånger
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28063
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Nån som har testat Ino Audios efterklangsstöd es2 ?

Inläggav PerStromgren » 2018-10-24 09:50

Johan_Lindroos skrev:
JM skrev:Varför finns inget liknande att köpa?

Jo något väsentligt i hela tanken är fel och strider mot etablerad kunskap om hur reflexer skall vara för att ge bra totalljud i lyssningspositionen.
Flera här på forumet har ett otal gånger beaktat variablerna men när Ingvar skriver tystnar de kunniga medlemmarna.

JM


JM blottlägger här tydligt sin egen okunskap. Var är argumentationen? Var är referenserna? Dessutom förolämpar JM en stor del av forumets medlemmar. Inlägget suuuuger.

JM, nu får du f-n lägga av med ditt skitsnack!


Frågan om varför inget liknande finns att köpa känns relevant. Om något som verkar alldeles utomordentligt smart och billigt och dessutom inte är patenterat inte dyker upp på andra ställen kan alltid verkar märkligt.

Dessutom, Johan, du uttrycker dig i nedvärderande termer om en person. Var vänlig sluta med det. / Per.
... tycker jag!

Per

Kraniet
 
Inlägg: 12537
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Nån som har testat Ino Audios efterklangsstöd es2 ?

Inläggav Kraniet » 2018-10-24 13:13

Kanske lite OT, men tanken slog mig. Använder sig Bremen-äggen månne av samma princip som ES2?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9592
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Nån som har testat Ino Audios efterklangsstöd es2 ?

Inläggav sprudel » 2018-10-24 14:08

PerStromgren skrev:
Johan_Lindroos skrev:
JM skrev:Varför finns inget liknande att köpa?

Jo något väsentligt i hela tanken är fel och strider mot etablerad kunskap om hur reflexer skall vara för att ge bra totalljud i lyssningspositionen.
Flera här på forumet har ett otal gånger beaktat variablerna men när Ingvar skriver tystnar de kunniga medlemmarna.

JM


JM blottlägger här tydligt sin egen okunskap. Var är argumentationen? Var är referenserna? Dessutom förolämpar JM en stor del av forumets medlemmar. Inlägget suuuuger.

JM, nu får du f-n lägga av med ditt skitsnack!


Frågan om varför inget liknande finns att köpa känns relevant. Om något som verkar alldeles utomordentligt smart och billigt och dessutom inte är patenterat inte dyker upp på andra ställen kan alltid verkar märkligt.

Dessutom, Johan, du uttrycker dig i nedvärderande termer om en person. Var vänlig sluta med det. / Per.


Johan blev kränkt, och kränkte tillbaka, kaka.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39772
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Nån som har testat Ino Audios efterklangsstöd es2 ?

Inläggav petersteindl » 2018-10-24 15:04

Kraniet skrev:Kanske lite OT, men tanken slog mig. Använder sig Bremen-äggen månne av samma princip som ES2?

Nej. Diskanterna i äggen är i samma elektriska fas med varandra. Äggen har en rak powerkurva till ungefär 20 kHz med de diskanter jag har idag. Direktljudet som är i 45 grader är också rakt. Tar man med både golv och takreflex påverkas inte tonkurvan.

Ingvar har sina designkriterier och de är genomtänkta men kanske inte helt konventionella på en del punkter, men det är inte heller de lösningar som jag eftersträvar.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Kraniet
 
Inlägg: 12537
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Nån som har testat Ino Audios efterklangsstöd es2 ?

Inläggav Kraniet » 2018-10-24 16:36

petersteindl skrev:
Kraniet skrev:Kanske lite OT, men tanken slog mig. Använder sig Bremen-äggen månne av samma princip som ES2?

Nej. Diskanterna i äggen är i samma elektriska fas med varandra. Äggen har en rak powerkurva till ungefär 20 kHz med de diskanter jag har idag. Direktljudet som är i 45 grader är också rakt. Tar man med både golv och takreflex påverkas inte tonkurvan.

Ingvar har sina designkriterier och de är genomtänkta men kanske inte helt konventionella på en del punkter, men det är inte heller de lösningar som jag eftersträvar.

Mvh
Peter


Ok. Tack för förklaringen! :)
Mvh
Magnus

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Nån som har testat Ino Audios efterklangsstöd es2 ?

Inläggav rajapruk » 2018-10-24 17:01

Aha de är dipoler dessa. Jag trodde det var bipol.
Känns logiskt när jag tänker efter att de inte ska sprida något framåt, bara åt sidorna, när de ska hjälpa en annan högtalare off-axis enbart.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Nån som har testat Ino Audios efterklangsstöd es2 ?

Inläggav IngOehman » 2018-10-25 17:01

PerStromgren skrev:
Johan_Lindroos skrev:
JM skrev:Varför finns inget liknande att köpa?

Jo något väsentligt i hela tanken är fel och strider mot etablerad kunskap om hur reflexer skall vara för att ge bra totalljud i lyssningspositionen.
Flera här på forumet har ett otal gånger beaktat variablerna men när Ingvar skriver tystnar de kunniga medlemmarna.

JM


JM blottlägger här tydligt sin egen okunskap. Var är argumentationen? Var är referenserna? Dessutom förolämpar JM en stor del av forumets medlemmar. Inlägget suuuuger.

JM, nu får du f-n lägga av med ditt skitsnack!


Frågan om varför inget liknande finns att köpa känns relevant. Om något som verkar alldeles utomordentligt smart och billigt och dessutom inte är patenterat inte dyker upp på andra ställen kan alltid verkar märkligt.

Dessutom, Johan, du uttrycker dig i nedvärderande termer om en person. Var vänlig sluta med det. / Per.

Typiskt dig att försvara mobbaren och ge dig på den som försvarar de påhoppade.

Glad att jag slapp dig under min uppväxt. Mobbar-applådörer är deras energikälla. Du borde skämmas.


Vh, iö

Detta bettende är INTE ok. Ditt konstanta gnällande på admin tar här med slut. Vi börjar med en liten semester och när du kommer tillbaka vill vi se en helt annan attityd.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Nån som har testat Ino Audios efterklangsstöd es2 ?

Inläggav IngOehman » 2018-10-25 17:04

Kraniet skrev:Kanske lite OT, men tanken slog mig. Använder sig Bremen-äggen månne av samma princip som ES2?

Nej, ambiens-högtalarna (a2 och a3, den senare har funnits sedan 1900-talet) har helt andra ljudutstrålningssätt. Deras primära ljudalstring är direkljudsstrålning.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst