Tankar/intryck efter lyssningskväll hos iIÖ

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Manga_X

Tankar/intryck efter lyssningskväll hos iIÖ

Inläggav Manga_X » 2006-01-03 02:36

- Gosh! Vad bra pi60S var/är! :D
Jesus vilka trevliga högtalare. De hade det mesta jag vill ha hos en högtalare.

Det jag saknade var mitt härliga perspektiv/stereobild från hemmet men sen satt allt där på pi60S.

piP ger inte tillräckligt för mig. pi60 tror jag inte heller skulle vara något för mig utan det är nog pi60s som gäller om det blir INO högtalare någongång.

Jag vill även passa på att tacka Ingvar för att han öppnade sina dörrar för oss!
Det var en mycket stimulerande om än något lååång kväll.

Mvh Magnus Eriksson

Användarvisningsbild
rexq

Re: Tankar/intryck efter lyssningskväll hos iIÖ

Inläggav rexq » 2006-01-03 02:40

Varför tror du inte att pi60 skulle vara något för dig?

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-01-03 02:41

Lång? Ni verkar ha slutat före ett ju? ;)

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Manga_X

Inläggav Manga_X » 2006-01-03 09:51

- Aaaarrrgh!!!

Mitt jättelånga inlägg försvann i.o.m. "Inget krut i kanonen"!!! :evil:
Vad menas med detta?

Jag orkar inte skriva allt igen just nu det får bli någon annan gång!
Morr!!!

Mvh Magnus Eriksson

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-01-03 10:04

Lite OT men tips:

Händer dylika ting så klicka backknappen i läsaren så kommer man tillbaka till sidan med all sin text så man kan prova igen eller klippa ut och spara någonstans tills servern vill samarbeta.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2006-01-03 11:19

Ett ännu säkrare tis är att alltid kopiera en lång text ma skrivit innan man skickar den via ett sånt här fällt i en internetbläddrare. På vissa sidor är fältet nämligen tomt när man trycker bakåt.

Användarvisningsbild
Manga_X

Inläggav Manga_X » 2006-01-03 21:55

Back-knappen fungerade inte denna gång. Det kom en tom sida bara!

Det blir till att göra Back-up som vanligt m.a.o.

Användarvisningsbild
Manga_X

Inläggav Manga_X » 2006-01-03 22:20

Efter gårdagen står pi60S överst på min önskelista den dag golvare skall införskaffas! Inget snack om den saken.

De klarade allt och lite till över förväntan och resultatet talar för sig själv i mina öron. Igentligen gillar jag lite skruvat ljud (färgat) men detta var mycket trevligt! Det var faktiskt.se förvånadsvärt lite skillnad mellan pi60S och mina Sonics Argenta. Bortsett från det faktum att Argentorna är stativare och inte hänger med på parametrar som dynamik och djupbas etc.

Det enda jag kände att jag saknade var perspektiv/stereobld i samma världsklass som de övriga parametrarna. Kanske jag skulle haft de mindre invinklade på bekostnad av ( :?: ) mindre sweetspot.

piP spelade otroligt mycket bättre denna gång än sist jag var där. :wink: Kanske förutsättningarna var LITE bättre nu då... he he he...
Dock tycker jag inte att de kan mäta sig med mina Sonics Argenta trots piP makalösa bedrifter. Argentorna är c:a 2000 SEK dyrare än ett par färdigfanerade och monterade piP och de är IMHO bättre än piP att ett byte vore direkt otänkbart.
Hade jag inte haft mina Sonics vore saken en annan. Då hade jag kanske haft ett par piP (MDF) idag! :D

Båda dessa modeller )piP och pi60S) spelar mycket trevligt och bra hemma hos Öhman. Inget snack om den saken heller. Konstigt vore det annars i.o.f.s.

Katie Meloua (stavning :?: ) var en riktigt trevlig bekanskap måste jag säga!!! :D
Mycket trevlig dam!!

Jag tror dessutom att man kan "skruva" ytterligare välljud ur dessa INO-modeller med annan (bättre) elektronik. Ofärgad återgivning i all ära, jag vill att det ska låta bra och det är inte = så ofärgat återgivning som möjligt. :twisted:

Summering:

Fantastiskt trevlig kväll med trevliga diskussioner/förklaringar. Lite för lite spelad medtagen referensmusik p.g.a. föregående förklaring.
Utmärkta högtalare (pi60S) som jag gärna slår klorna i någongång.

Varför inte pi60?
Mitt antagende är just ett antagande baserat på mitt möte med pi60S och frånvaron av detsamma med pi60. Dynamiken skall tydligen vara något begränsad i pi60 jämfört med pi60S. Det var bl.a. just den dynamiska presentationen som jag föll för hos pi60S så valet idag vore enkelt för mig iallafall.
Om eller när jag får möte pi60 kanske allt förändras...!

Mvh Magnus Eriksson

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-01-04 00:04

Manga_X skrev:Dock tycker jag inte att de kan mäta sig med mina Sonics Argenta trots piP makalösa bedrifter. Argentorna är c:a 2000 SEK dyrare än ett par färdigfanerade och monterade piP och de är IMHO bättre än piP att ett byte vore direkt otänkbart.
Hade jag inte haft mina Sonics vore saken en annan. Då hade jag kanske haft ett par piP (MDF) idag! :D

Mmmm... Inte för att vara petig, men i första läget jämför du priset mot färdigmonterade och fanerade piP och i andra läget så skulle du köpa dom i enbart MDF. Eftersom det är en markant prisskillnad (i procent) så känns det lite lustig jämförelse. Jag önskar därför att du "värderar" dom i rå MDF monteringssats (dvs det DU skulle köpa) mot dina nuvarande - då får du en korrekt bild av vad du vill beksriva ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-01-04 00:06

han syftade nog på att dom är värda sitt pris i rå mdf?

Användarvisningsbild
Manga_X

Inläggav Manga_X » 2006-01-04 15:21

Hade jag inte högtalare så ville jag ha dem direkt och inte vänta på dem. Då vore jag illa tvungen att ta dem i rå MDF.
Annars får jag nog vänta länge då IÖ inte tar beställningar på fanerade just nu. Kanske till mars april skulle det ordna sig med fanerade piP fattade jag det som.

Men OM en prisjämförelse skall vara "gilltig" bör nog båda jämförelseobjekten vara så lika som möjligt.
D.v.s. ihopskrivade och fanerade då Sonics Argent INTE går att få ofanerade eller i oskruvat skick! :wink:

Så tycker jag iallafall. :D

Mvh Magnus Eriksson

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-01-04 15:47

Manga_X skrev:piP spelade otroligt mycket bättre denna gång än sist jag var där. :wink: Kanske förutsättningarna var LITE bättre nu då... he he he...

Så du tycker inte längre att de låter nasalt, trattigt och vasst som du tyckte innan? :wink:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Manga_X

Inläggav Manga_X » 2006-01-04 21:23

Rydberg: :wink:

piP lät betydligt bättre denna gång. Utan tvekan om den saken!
Nu var också lyssningsnivåerna lite mer sansade också! Sist spelades de troligen bortom sin förmåga. Tror jag iallafall...

Nä piP spelade mycket trevligt den korta stund de var inkopplade (4 låtar tror jag att det var).

Som sagt var ägde jag inte redan ett par stativare som IMHO spelar ytterligare lite bättre hade jag nog burit med mig ett par piP i MDF.

pi60S därimot föll mig riktigt på läppen! Så de toppar min "Önskelista" avseende golvare. Nu blir det nog inga golvare på ett tag för mg. Skall flytta in i ett mindre rum med 2-kanalsanläggningen. Jag kanske borde köra pi60/S som frontar i hemmabion :?:
- Hmmm...

Något jag helt glömt bort är att kommentera A2:orna som också väckte "ha" begär!

Ja allt spelade som väntat mycket bra hos kostruktören!

Sist men inte minst vill jag säga följande.
Jag tror att jag talar för alla, som var med på måndagens demonstration, när jag säger;
- Ett stort tack till dig Ingvar för en trevlig lyssningsstund!

Mvh Magnus Eriksson

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-01-04 22:26

Det var inte så dumt. Lite väl mycket prat jämfört med lyssning, dock. Jag bestämde mig i fredags för att bli spekulant på piP och så fick jag chansen till demonstration tre dagar senare!

Basresurserna i piP var inte fy skam, vilket nog de flesta av lyssnarna höll med om efter de första spåren. När de japanska trummorna presenterade sig visade dock pi60s sin överlägsna dynamik. Utifrån Ingvars beskrivning fick jag intrycket att pi60 är "tillräckligt" bra jämfört med signaturversionen. Mellanskillnaden kan säkert komma till bättre nytta i andra delar av systemet.

Det blir sannolikt ett par piP för mig. Måste bara få ändan ur och hitta en lackverkstad.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-01-05 01:38

Jag får också tacka dig Ingvar för en mycket trevlig och lärorik Demo kväll! Och som alla andra redan har skrivit så lät det riktigt bra :D

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-01-05 09:30

guldfisk skrev:...
Det blir sannolikt ett par piP för mig. Måste bara få ändan ur och hitta en lackverkstad.

Kan ju då tipsa om möjligheten att fanéra själv istället.. Med lite tur kan man nämligen hitta fanér som är lika brett som piP är djupt, och därmed förenkla fanéringen till det yttersta! Att jag anser det ser roligare ut med fanér är ju ett plus, det andra kan ju vara att skarvar inte kommer fram efter några år, vilket jag förstått de kan göra vid lackeringsarbeten av MDF.

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-01-05 14:47

Jag tänkte prova lack eftersom det är lättare att matcha till övrig inredning (särskilt trämöbler) och dessutom kan vara riktigt snyggt.

Fanera själv är jag inte särskilt sugen på. Då måste jag skaffa verktyg eller åka hem till föräldrarna. Dessutom vill jag vara säker på att finishen blir mycket hög.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-01-05 15:55

Bara ett tips.. :)

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
peterl

Inläggav peterl » 2006-01-06 16:46

Manga_X skrev:Det jag saknade var mitt härliga perspektiv/stereobild från hemmet ...

Kan du utveckla detta lite mer Manga_X?

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-01-08 17:44

Vad för Ino högtalare finns det i demo-rummet egentligen? basstöd? profundus? :) Någon som vet?

mvh
/Pinnick

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-01-08 17:47

pip pi60s

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-01-08 17:47

piP och pi60s, och ett gäng A2or.

Basmoduler finns, men var inte inkopplade när jag var där.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-01-08 17:56

f-n nu besudlade man en till tråd med OT-inlägg :roll: Ledsen. Men tack ändå!

mvh
/pinnick

Användarvisningsbild
peterl

Inläggav peterl » 2006-01-08 18:02

peterl skrev:
Manga_X skrev:Det jag saknade var mitt härliga perspektiv/stereobild från hemmet ...

Kan du utveckla detta lite mer Manga_X?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-01-30 15:25

Ulvsunda Industrilackering, 08-260137 i Bromma.

400:- i valfri kulör (tja iallafall 100 talet nyanser)
600:- med klarlack

Har mina Pip inlämnade nu, återkommer med besked hur deras resultat blev...

/Magnus

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2006-01-30 20:59

Kaffekoppen skrev:Ulvsunda Industrilackering, 08-260137 i Bromma.

Det låter ju humant! Jag gissar att du gör underarbetet för det priset, korrekt?

Ja tack! :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-01-30 21:52

Det låter ju humant! Jag gissar att du gör underarbetet för det priset, korrekt?

Trodde jag skulle göra det med... men jag behövde bara lämpa av dem och prata lite. De spacklar med 2-komponent på ovansidan. Ansåg inte att det behövdes under och baktill. Lådan var välbyggd!

Ja tack! :)

Skulle tro att det tar någon vecka. Lämnar över en bild när de är klara..

/Magnus

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2006-01-31 22:02

Kaffekoppen skrev:Trodde jag skulle göra det med... men jag behövde bara lämpa av dem och prata lite. De spacklar med 2-komponent på ovansidan. Ansåg inte att det behövdes under och baktill. Lådan var välbyggd!

Oj, då känns det väldigt billigt tycker jag! Underarbete tenderar att vara det tråkigaste jobb som går att uppbringa.

Skulle tro att det tar någon vecka. Lämnar över en bild när de är klara..

Gôtt mos! :D

Användarvisningsbild
Arthur

Inläggav Arthur » 2006-02-06 20:09

Kaffekoppen skrev:

Ulvsunda Industrilackering, 08-260137 i Bromma.

/Magnus

Hur blev det? Jag skulle vilja anlita en billackerare men dom vill inte göra jobbet! :-(

Mvh
//Arthur

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-06 20:18

du måste ju prova mer än 1

Nästa

Återgå till Wänner af Ino