av PekkaJohansson » 2006-01-15 12:09
Hej Morgan!
Visst kan jag berätta, även om jag inte äger bastornen längre. Det hela var ett hembygge i mitt förra lyssningsrum i väntan på att jag skulle få råd att skaffa de basmoduler jag äger idag.
Historien började med att jag hade turen att hitta sex st Peerless 10-tummare för 2 000 kr på annons. Eftersom jag visste att Naqref hade byggt med elementet tidigare kontaktade jag honom och fick hjälp med dimensionering av lådornas volym och basportens längd. Minns dessvärre inte några data.
Tornen består av tre sammanbyggda basreflexlådor, mest för att jag ville bespara mig arbetet att bygga sex st separata lådor. Höjden är i alla fall 185 cm, bredden 36,5 och djupet 45 cm. Materialet är 22 mm spånskiva, pluggat och limmat. Totalkostnaden inklusive portar och kontakter hamnade under 4 000 kr, vilket får anses vara extremt billigt för så kapabla lådor. Elementen placerade jag så högt och lågt som möjligt samt i mitten. Basportarna sitter, som du ser på bilden, i motstående ändar på översta och understa lådan, samt i mitten på lådan i mitten.
Jo då, installationen var hyggligt genomtänkt - lyssningsrummet har beskrivits i MoLt - men sammantaget blev det inte riktigt bra ändå beroende på att rummet hade extremt hårda väggar, golv och tak (bara betong och parkett) och att jag tvingades sitta alltför nära bakväggen. Baslådorna har dock glädjande nog visat sig spela riktigt djupt och rent där de nu står på ett loft i trä någonstans ute i skogarna i södra Dalarna.
Det aktuella Peerless-elementet tillverkas inte längre, men det finns en ersättare som signaturen Swede har byggt med och som på rätt inköpsställe är billigare än det element jag använde. Se Swedes tråd om bastorn för mer info!
Med vänlig hälsning
Pekka
Kan inte leva utan pop