Hjälp! mina piP har fått skägg...

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Affald

Hjälp! mina piP har fått skägg...

Inläggav Affald » 2006-01-21 14:50

Såg till min fasa att mina piPar fått lite skägg! bestående av avfällningar från stålull, 0000. Efter att jag på hyllpanet ovan putsat ner lite vax i det :(

Har försökt att använda en magnet & det gick bra men runt diskanterna sitter det lite strån kvar. Hur kan man få bort det sista? Syns knappt men påminner mig hela tiden om min klantighet & man vill ju bli rentvådd :oops:

//Johnny
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-01-21 14:53

Går det inte bort med gaffatejp?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2006-01-21 14:53

:lol:

Förlåt, men det var ju ett så galet konstigt problem!

Provat med tejp?

Edit: Eko ko ko o

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-01-21 14:55

Fast kan det inte vara lite farligt med tejp? Har inte koll på hur tåliga membranen är i piP-diskanterna men man kan väl tänka sig att det inte är så bra om tejpen råkar fastna och man drar loss den....(om det nu sitter på membranen, vilket det borde kunna göra då fältet borde vara rätt starkt precis utanför talspolen)

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-01-21 15:07

stråna sitter runt själva membranet i cirkeln så att säga. Mina små kylskåpsmagneter var lite klumpiga & svaga VS diskantens egna magnet. 1-0 till piP då alltså ;)

Kanske man kan få fatt i en starkare & förlänga "kontaktytan" med en liten stålpinne, typ. ? & på så vissa plocka bort stråna ettåett...

Fan vad klantigt att inte tänka på det innan. Jag visste ju att stålullen fäller av sig, arrrrg :evil:

Jaja, dagen är ju fortfarande lång så det är väl bara att "plockepinna" fram till´s läggdax 8O

//Johnny, just nu i CD´n:

Reminiscence, med Magnus Rosén på bas, Biggi Vinkeleo på flöjt, Dan Robinson på trummor. Inspelad i Polarstudion, numera Bohus Sound Recording/Dragan Tanaskovic.

:)
- THE DEAD END -

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-01-21 15:12

Affald skrev:Kanske man kan få fatt i en starkare & förlänga "kontaktytan" med en liten stålpinne, typ. ? & på så vissa plocka bort stråna ettåett...

Fast det låter också rätt farligt, alla som labbat med magneter vet att kommer man lite för nära => zap! så sitter din pinne in i membranet...( :wink: )

En liten omagnetisk pincett kanske kan vara nåt?

(kanske är jag onödigt feg?)

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-01-21 16:49

Jag är nog för normans förslag.

En plastpincett, ett förstoringsglas (omagnetiskt) och en massa tålamod föreslår jag.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-01-21 17:58

Pröva med post-it lappar. (Limdelen alltså...)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
DeadPony

Inläggav DeadPony » 2006-01-21 18:17

Tror att enkalst och säkrast är om du skruvar ut diskantelementet och, vrider på frontplattan ett kvarts varv eller så, då går den enkelt att lyfta bort sen borde det vara rätt lätt att avlägsna stråna.

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-01-22 15:37

bästa ideén Dead P. :)

Får ta det en regning dag framigenom, vill inte "mecka" med piparna just nu. Har nämligen fyllt tallriken (växlar´n) med 5 CD/Bo Kaspers Ork. 8)

Sedan är det ju lite gött att påminnas sin egen dumhet, som ett slags utdraget straff ;)

Tack för tipsen men DeadP. är nog "den enda vägen". Japp, det var Calle ponken Bildt som klämde ur sig det i början på på 90 talet. Enkelspårig? något, he hee.

//Johnny
ps. är helt ointresserad av politik men det är kul att rycka loss ettåannat citat från dom 8)
- THE DEAD END -

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-01-22 16:31

Affald skrev:Har nämligen fyllt tallriken (växlar´n) med 5 CD/Bo Kaspers Ork. 8) Sedan är det ju lite gött att påminnas sin egen dumhet

Ja, att ladda cd-spelaren med fem Bo Kasslers-plattor påminner ju mig om att jag kanske inte känner dina mörka sidor så bra som man borde... :wink:

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-01-23 08:37

Det är lungt Stefan, dom hamnade uppåner allihopa, he hee ;)
- THE DEAD END -

Återgå till Wänner af Ino