Naqref™ skrev:Passar på att lägga in en bild från en simulering:

Förklaring av kurvorna:
Röda kurvor gäller utnivån från elementet och lådan i frifält (utom i nedre högra kurvan då det avser utnivån från enbart basreflexporten).
Gröna kurvor visar hur en generell rumsförstärkning kan se ut.
Cerise kurvor visar summan av de båda ovan.
Blå kurva högerst överst visar maxial tillåten grupplöptid om den ska vara ohörbar (enl IÖ).Blå kurva nederst visar utnivån från enbart elementet.
Simuleringen ger den lämpliga lådvolymen 27 liter och avstämningen 27Hz. 0.4 ohms generatorresistans har använts. B67...
Edit: Finns även en delkurva som inte är visad och det är den direkta förstärkningen från golvreflexen den ingår dock i de cerisa kurvorna.
Hej alla!
Eftersom den fetmarkerade texten ovan har lett till att jag fått PM-frågor om en mera detaljerad förklaring av den där blåa kurvan så kommer en sådan här:
Frågan såg ut ungefär såhär (jag har sencurerarat bort inläggarens namn):
Såg i en byggtråd att Naqref hade en kruva som visade under vilken nivå grupplöptid inte var hörbart. Han sa också att du var den som hade tagit fram den.
Jag undrar om man skulle kunna få hjälp att få tag på den informationen? ( om den nu är tillgänglig )
Då svarade jag:
iö skrev:Jag förstår inte. Menar du någon annan information än
den som finns i just den där blåa kurvan du hänvisar till?
(Den är för övrigt en förenkling och den är inte alls sann
mellan 100 - 250 Hz. Då tål vi mindre grupplöptid än så.)
Vh, iö
Och då skrev han:
Hade hoppas på en mer lättlast kurva. Kanske mer info som tex. det du sa om 100-250Hz. Annars är det samma info som han visar jag var ute efter.
Jag vet jag jag saknar mycket kunskap om just grupplöptid och jag försöker samla på mig mer till slut kanske det är självklart hur stor den får lov att vara. Men har förstått att man skall ta hänsyn till denna vid konstruktion av högtalare. Att ha några gränser att falla tillbaka på är ju en start i alla fall.
Men är detta det som finns är jag givetvis nöjd med det.
Och då tänkte jag att jag kan säga lite mera, men att jag svarar i den här tråden istället för via PM, så alla får se svaret:
Ok, strunta i kurvan - man tål inte (med undantag av det nämnda frekvensområdet mellan 100 och 250 Hz sisådär) en grupplöptid som överstiger 0,8/f sekunder, där f är frekvensen, om man ogillar hörbar "tidsfärgning". Det betyder alltså att man vid 20 Hz under vissa förhållanden kan höra ett grupplöptidsfel som (med viss marginal) överskrider [s]0,8/20 = 0,016 s (alltså 16 millisekunder).[/s]
Edit: 0,8/20 är förstås 0,04 s (alltså 40 millisekunder)
Nu kanske man tycker att det är oväntat att man skall kunna höra ett tidsfel så litet som 40 tusendels sekunder vid 20 Hz (och ännu mindre än så vid högre frekvenser, och extra lite mellan 100 och 250 Hz), men då skall man minnas att det finns en liten marginal på siffrorna, alltså från de verkliga detektionsnivåer jag kunnat fastställa säkert.
Å andra sidan måste man som alltid minnas vetenskapens första tes: Man kan påvisa saker (någonting) med experiment, men aldrig bevisa frånvaron av saker (allting).
("Saker" i det ovanstående kan vara såväl ting som egenskaper.)
De gränsvärden jag angivit är alltså ungefärliga gränsvärden (viss marginal) för vad som
går att detektera - inte en garanterad gräns för vad som INTE går att detektera. En sådan kan inte sätta.
Jag kan alltså inte garantera att man inte under några omständigheter skall kunna detektera energi-tidsfel mindre än så. Ser snarare 0,8/f som en bra minimumgräns som alla kvalificerade högtalarsystem bör uppfylla, eftersom man
vet att de som överskriver gränsen med viss marginal, färgar hörbart. Fast självklart måste man även iakttaga hänsyn mot den extra känslighet för grupplöptidsfel som vi har mellan 100 och 250 Hz.
De flesta aktiva "subwoofrar" klarar inte gränsen, kan jag nämna.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).