Faktiskt.se och Bamsefar:s DIY Högtalartävling !

Högtalarkonstruktionstävling 2006

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Inläggav Bamsefar » 2006-04-27 00:31

Alltså, snart tröttnar jag på alla försök till konstigheter och dyligt. I en annan tråd så försökte man twista och vrida allt igen. Skärpning i ledet !!!

1. Reglerna står i första inlägget. Anpassa er till dessa, eller låt bli att delta i tävligen - jag tvingar ingen att delta, enbart följa några få och grymt enkla regler.

2. Det som om möjligt inte står i reglerna är helt enkelt inte tillåtet.

3. Och om ni mot förmodan vill ha ett förtydligande utöver detta så inse att det kommer att innebära att jag kommer att tvinga ned tävlingen till en nivå där i princip all flexibilitet som jag önskar finnes inte längre existerar för att försöka mota "olle i grind" på alla möjliga och omöjlig påhitt.

4. Budgetramen SKALL VARA 2000 sek till 10000 sek, källa för matrialinköp skall UPPGES och LISTPRISET skall vara det som är upptaget i beräkningen av budget. Det enda som inte skall ingå är ytskicktets kostnad (dvs du kan välja dyrt faner om du vill, men slipper ta upp kostnaden), eftersom färg/faner är en synnerligen personlig uppfattning om vad som passar eller inte - och knappast påverkar hur en högtalare fungerar.

Var proaktiva, och välj inte en tveksam lösning med tveksamma element helt enkelt. Då kommer ni inte till fas 2.

PUNKT !
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
lilltroll
 
Inlägg: 1697
Blev medlem: 2005-01-03

Inläggav lilltroll » 2006-04-27 00:31

phon skrev:Skitbra, Lilltroll kan mäta mina burkar, antar att det behövs en referenshögtalare i tävlingen också 8) :D :D


Referens? Jag utmanar vem som helst i tävligen "impulssvar mest likt en bandbegränsad dirac " i en valfri fördefinierad mätpunkt i ett givet rum med mitt bidrag - LYCKA TILL 8)

pi60s har inte en sportmössa, även om den slår det mesta (analogt).

Jag ställer dock inte upp med samma filtercoeff. i tävlingen om välljud :lol: där dock pi60s är ett MYCKEt större hot :lol:

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-27 00:36

Även i diskantområdet? ;-)

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Inläggav Bamsefar » 2006-04-27 08:32

Det var väl själva 17on då.

Jag är på vippen att förtydliga reglerna så att ENBART ELEMENT SOM GÅR ATT KÖPA I SVERIGE får användas, dvs egna importerade, tillverkade eller dyligt kommer EJ att bli tillåtna i så fall - sluta försök töja på reglerna !!!!!
Best Regards
Bamsefar

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-27 08:54

Nu får du väl förklara dig Bamsefar.. :roll:

a) Vem tänjer på reglerna? Har frågat det förut utan att få svar. Om man inte vet vad som är att tänja på reglerna, vet man inte om man gör fel. Exemplifiera. Kanske missförstånd?

b) Finns elementet i Sverige gäller svensk prislista. Finns det inte i landet gäller totala importkostnaden. Det är väl inte orättvist, snarare mot importen som får fraktkostnad vilket inhemska element är befriade från.

c) Vad är det som gör att Mats31 funderingar över DIY-förstärkare för aktiv drivt bryter mot reglerna? Tycker nästan initiativet borde premieras mer än straffas, under förutsättning att allt görs på egna ben. Åtminstone bättre än subförstärkare med inbyggda filter och bassboost då det limiterar kommande förstärkarval för de som vill bygga..


Sen en fråga om rättigheterna till de deltagande bidragen. Det finns de som tvekar att bygga eftersom de inte har klart för sig vem som äger designen efter tävlingen. För mig är det ointressant, men om det kunde klargöras kanske fler vill delta.


Återigen - det bästa initiativet som någonsin kunde hända mig! Jag är som ett litet barn som fnurrar runt bland designtankar, elementkonfigurationer, lådtankar och drömmar. Detta kommer leda till att många lär sig mycket!!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2006-04-27 09:30

Det är fri rörlighet för varor inom EU. Detta hindrar förvisso inte att tävlingsledningen själva sätter vilka regler man vill för var man får handla för tävlingsbygget, men det kan ändå vara tänkvärt, tycker jag.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2006-04-27 09:55

Men vad håller ni på med? Nu har bamsefar varit så snäll att sätta upp ett fint pris och en kul tävling... Måste ni hålla på och nagelfara alla detaljer så att han blir sur och drar tillbaka tävlingen??

Nog är ni duktiga nog att bygga utan att behöva ta till nödlösningar som ligger gränsfallet utanför ganska enkla/solklara regler.

SKÄRPNING! :evil:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2006-04-27 10:00

Nattlorden skrev:Men vad håller ni på med? Nu har bamsefar varit så snäll att sätta upp ett fint pris och en kul tävling... Måste ni hålla på och nagelfara alla detaljer så att han blir sur och drar tillbaka tävlingen??

Nog är ni duktiga nog att bygga utan att behöva ta till nödlösningar som ligger gränsfallet utanför ganska enkla/solklara regler.

SKÄRPNING! :evil:

Mitt inlägg var ju inte avsett att ändra reglerna, utan en motivation för att behålla dom exakt som dom är, när det gäller importen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2006-04-27 10:16

paa skrev:Mitt inlägg var ju inte avsett att ändra reglerna, utan en motivation för att behålla dom exakt som dom är, när det gäller importen.


Då hade du väl ingen anledning att ta åt dig heller? :wink: Mitt inlägg gällde inte ditt även om det låg som posten innan, utan var mer generellt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-27 10:44

Jag tog nog åt mig just för att kommentaren kom just efter mitt inlägg...

Dessutom, så skrev jag så för att försvara nuvarande regler, som Bamsefar i en annan tråd, Mats31, funderar på att ändra. Jag söker därför anledningen till hans funderingar, då jag inte alls förstår dem.

Så om jag skall ta åt mig, är det isåfall för att jag är korkad och inte alls förstår turbulensen just nu...

Men frågar man inte får man inte veta.

Så jag kan ju tillföra att jag heller inte alls förstår din kraftiga reaktion Nattlorden. Du kanske inte alls har bakgrundsinformation du heller, varken varför jag skrev mitt inlägg, eller varför reglerna skulle behöva justeras?

Jag tycker Bamsefars initiativ är det trevligaste på hur länge som helst!
(men jag vill iallafall veta ;-) )

Keba
 
Inlägg: 707
Blev medlem: 2005-10-13
Ort: Stockholm

Inläggav Keba » 2006-04-27 10:47

lilltroll skrev:Tusan, här kommer det att investeras i element. Massor med konstruktörer - ännu fler element.
Några Stockholmskonstuktörer som behöver proffsiga uppmätningar av sina saker ? :wink: En distdatabas hägrar :) Spridning borde mätas i samma veva.


Jag kommer gärna till KTH med mina element för uppmätning, vare sig de kommer med i tävlingen eller inte.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2006-04-27 10:57

Kaffekoppen skrev:Så jag kan ju tillföra att jag heller inte alls förstår din kraftiga reaktion Nattlorden. Du kanske inte alls har bakgrundsinformation du heller, varken varför jag skrev mitt inlägg, eller varför reglerna skulle behöva justeras?

Jag tycker Bamsefars initiativ är det trevligaste på hur länge som helst!
(men jag vill iallafall veta ;-) )


Den enda bakgrundsinformationen jag behöver är att bamsefar verkade irriterad. Vem som tar åt sig av min post bryr jag mig inte över, likaså inte vem som borde ta åt sig... det enda jag bryr mig över är att strulandet (vems det än nu månde vara) slutar så tävlingen blir av!

ok?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-27 11:15

Då är vi nog överrens. Mina frågor var just för att undvika störande moment framöver

Användarvisningsbild
mats31
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2005-09-20

Inläggav mats31 » 2006-04-27 11:51

Mina frågor var inte heller avsedda att strula eller ifrågasätta, utan bara ställda för att klarlägga om det var OK att bygga en lösning jag ansåg intressant.

När det nu är tydligt vad som gäller, så är det bara att acceptera. Kan hålla med om att faktorn "reproducerbarhet" blir bra mycket sämre med en aktiv (och därmed betydligt mer komplex) lösning.

Återigen, ett otroligt kul och berömvärt initiativ som jag vill stödja och absolut inte störa!!

Peace!!
M

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Inläggav Bamsefar » 2006-04-27 18:59

Kaffekoppen skrev:Nu får du väl förklara dig Bamsefar.. :roll:


Varför det ? Jag är diktatorn ;)

a) Helt ointressant att hänga ut en eller flera personer.

b) Exakt, och detta står tydligt i reglerna i första inlägget.

c) Att inte vemsomhelst klarar av att bygga en förstärkare. Att skapa en högtalare enligt ett fastlagt schema med t.ex. MDF är normalt enklare för vemsomhelst än att bygga en förstärkare. Elektriskt sett är en högtalare lättare att bygga än en förstärkare. Sist men inte minst, någonstans måste gränsen dras...

Kaffekoppen skrev:Sen en fråga om rättigheterna till de deltagande bidragen. Det finns de som tvekar att bygga eftersom de inte har klart för sig vem som äger designen efter tävlingen. För mig är det ointressant, men om det kunde klargöras kanske fler vill delta.


Jag har noterat frågan, och förstår inte problemet. Faktiskt.se. Låt mig förklara: En deltagare är enbart kvalificerad om denne tydligt beskriver hur han/hon går tillväga i sin konstruktion av ett tävlingsbidrag. Detta dokumenteras på WEBen, i detta forum. Därmed kan alla läsa det i alla läge, och det indexeras självklart av t.ex. google.com och andra sökmotorer. Således är det allmänt tillgänglig information. Konstruktören är känd, men konstruktören kan inte kräva licensepengar eller dyligt då vemsomhelst skall kunna bygga konstruktionen närsomhelst. Således, vari ligger problemet med rättigheterna ?

Kaffekoppen skrev:Återigen - det bästa initiativet som någonsin kunde hända mig! Jag är som ett litet barn som fnurrar runt bland designtankar, elementkonfigurationer, lådtankar och drömmar. Detta kommer leda till att många lär sig mycket!!


Tackar !

Och den sista meningen i ditt stycke beskriver synnerligen väl ett av huvudsyftena med denna happening !!
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Inläggav Bamsefar » 2006-04-27 19:00

paa skrev:Det är fri rörlighet för varor inom EU. Detta hindrar förvisso inte att tävlingsledningen själva sätter vilka regler man vill för var man får handla för tävlingsbygget, men det kan ändå vara tänkvärt, tycker jag.


Det är inte alla som vill handla med kreditkort över internet, och postförskott är nästan enbart en svensk förekomst (jaja jag vet att det finns andra osv). Visst EU är öppet, men gränsen måste dras någonstans.
Best Regards
Bamsefar

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-27 19:53

Gott Bamsefar!

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Inläggav jonasp » 2006-04-28 10:57

Bamsefar:
Fantastiskt initiativ detta, verkligen roligt! Kan tyvärr inte deltaga på grund av tidsbrist men kommer att följa detta med stort intresse! :P

Tycker även reglerna är vettiga. Passiva högtalare med element enkelt tillgängliga i Sverige gör att alla kan vara med - man följer inte bara framtagandet utan kan även realisera ett godtyckligt projekt, som inte behöver vara vinnaren, med enkelhet.

Skitkul! :D

/Jonas
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

dimitri
 
Inlägg: 4604
Blev medlem: 2003-09-20
Ort: Götelaborg

Inläggav dimitri » 2006-04-29 10:26

2k-10k
(k=lök)
den övre gränsen är väl inget att säga om. Rätt så generöst tilltagen.
Men den undre:
Tänker på senaste DIY mötet med bl.a. Lancetta för 400 kr paret eller ACMEs TB talare för ca 800 paret, och himla snygga dessutom. Dessa var mötets (nästan) mest omtalade.
Visst är gränserna satta som de är, det är bara att rätta sig efter. Men tänk om någon måste avstå från att tävla pga ekonomiska begränsningar, ett teknisk snille som diskar på en pizzeria och skickar halva lönen till Bangladesh?
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan
 
Inlägg: 9335
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: The depths of hell

Inläggav Haakan_W » 2006-04-29 10:31

dimitri skrev:2k-10k
(k=lök)
den övre gränsen är väl inget att säga om. Rätt så generöst tilltagen.
Men den undre:
Tänker på senaste DIY mötet med bl.a. Lancetta för 400 kr paret eller ACMEs TB talare för ca 800 paret, och himla snygga dessutom. Dessa var mötets (nästan) mest omtalade.
Visst är gränserna satta som de är, det är bara att rätta sig efter. Men tänk om någon måste avstå från att tävla pga ekonomiska begränsningar, ett teknisk snille som diskar på en pizzeria och skickar halva lönen till Bangladesh?


fast att dom va mest omtalade är ju bara för att dom e så billiga? hade dom kostat 20k/par hade nog ingen sagt nånting

dimitri
 
Inlägg: 4604
Blev medlem: 2003-09-20
Ort: Götelaborg

Inläggav dimitri » 2006-04-29 10:38

H:
"fast att dom va mest omtalade är ju bara för att dom e så billiga?..."
Du underskattar måhända mötesdeltagarnas sinne för ljud-/återgivningskvaliteter något.
Men visst spelar priset en roll. Ungefär som att en så förträffig kabel (oavsett prisläget) som EKK uppskattas även mer mht det låga priset.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan
 
Inlägg: 9335
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: The depths of hell

Inläggav Haakan_W » 2006-04-29 10:53

dimitri skrev:Du underskattar måhända mötesdeltagarnas sinne för ljud-/återgivningskvaliteter något.


står det i min text nånstans?

nåja till mina egna funderingar så tycker jag inte att ett litet 3" element ensamt har nånting i en såpass seriös tävling att göra.....gränsen på 2000kr begränsar att man får in en massa oseriösa också....hifi är inte hur billigt som helst

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Inläggav Bamsefar » 2006-04-29 11:19

Snart är det dags att låsa tävligen till att enbart använda en Gamma LB 1234, då blir ni väl nöjda eller hur ?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2006-04-29 11:31

dimitri skrev:2k-10k
(k=lök)
den övre gränsen är väl inget att säga om. Rätt så generöst tilltagen.
Men den undre:
Tänker på senaste DIY mötet med bl.a. Lancetta för 400 kr paret eller ACMEs TB talare för ca 800 paret, och himla snygga dessutom. Dessa var mötets (nästan) mest omtalade.
Visst är gränserna satta som de är, det är bara att rätta sig efter. Men tänk om någon måste avstå från att tävla pga ekonomiska begränsningar, ett teknisk snille som diskar på en pizzeria och skickar halva lönen till Bangladesh?


Det är väl bara att kosta på interkablaget lite grann så fixar sig undre gränsen! Och dom som inte har mycket pengar kan ju handla begagnade grejor. Det är ändå nypriset som räknas.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

dimitri
 
Inlägg: 4604
Blev medlem: 2003-09-20
Ort: Götelaborg

Inläggav dimitri » 2006-04-29 11:45

Bamsefar skrev:
"Snart är det dags att låsa tävligen till att enbart använda en Gamma LB 1234, då blir ni väl nöjda eller hur ?"

Varför det? jag tyckte ju att övre gränsen är helt OK.
Det går att pula med element från hifikit för en 2-vägare för 1000 (TB ännu billigare) kr, elyter, egenlindad spole, spånskiva. Om utvärderingen av ljudegenskaper sker blint så är det konstruktörens skicklighet som avgör i högre grad än komponentkostnaden.
Tyvärr går det inte att utvärdera utseendet blint.

paa, du har en poäng.
Haakan, jag skrev "måhända"

Jag måste diska nu
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-29 13:04

Jag håller med alla, men mest repekterar jag Bamsefars regler och tänker följa dem till punkt och pricka. Det är inget som hindrar att man har en tråd och beskriver billigare byggen, de kommer bara inte med till andra omgången. Så enkelt är det. Finns redan deltagare som vet om det och bygger med äldrre element, och diskvalificeras såleddes pga tillgänglighetskravet.

Följ, eller följ inte reglerna - men bygg för attaans! :-)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Inläggav phloam » 2006-04-29 15:05

dimitri skrev:Visst är gränserna satta som de är, det är bara att rätta sig efter. Men tänk om någon måste avstå från att tävla pga ekonomiska begränsningar, ett teknisk snille som diskar på en pizzeria och skickar halva lönen till Bangladesh?


Jag är väl en av dem som inte är med främst pga ekonomin, för mycket annat som måste prioriteras. Men det är ok, (det är ju intressant vad folk kommer fram till plus extremt lärorikt!) vad jag istället fantiserar om är kanske en tävling i stil med:

1. Max 500:- (tja vilken summa som helst, bara det är glocalnetlågt! Ju lägre desto mer utmaning!)
2. Do what thou wilt... allt är tillåtet så länge du _köper_ det som används. (så att man inte bara råkar ha ett par fina tangband eller nåt hemma) Allt du hittar på loppisar, IKEA etc får användas!
3. Ballaste ljudgrej vinner!!! :P Vinnaren får en mail-kram av admin plus respekt på forumet :)

Man kan ju ha många tävlingar :D

Edit: detta var inte alls avsett som någon kritik, gränserna som finns är bra och nödvändiga.
Senast redigerad av phloam 2006-04-29 16:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Inläggav Bamsefar » 2006-04-29 15:22

Jag tycker eran debatt om tävlingens beloppsregler är direkt felaktig. Jag kommer inte att ändra på beloppsgränserna, what-so-ever. Om det är ett problem för er så rekommenderar jag SKARPT att ni tar den diskussionen till någon annan plats för här hör den inte hemma :twisted: :twisted:

This is Your last warning !!
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
PerR
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2004-01-12

Inläggav PerR » 2006-04-29 17:08

Hej Bamsefar!

Eftersom reglerna är klara kanske du inte behöver gå in och styra i diskussioner utan backa tillbaks ett steg och ta det lugnt. Den som lämnar in ett bidrag som inte är enligt reglerna är det ju bara att sålla bort innan fas 2. -Den som Inte bygger enligt reglerna får så att säga skylla sig själv :)

Du borde ju slippa en del onödiga diskussioner på det viset, och få lite lugn och ro.

OBS! Jag menar inget illa, utan försöker bara ge lite tips

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Inläggav Bamsefar » 2006-04-29 17:14

PerR: Håller med till 110%.

Så det gör mig undrande varför det ifrågasätts hela tiden...
Best Regards
Bamsefar

FöregåendeNästa

Återgå till Den Faktiskt.se högtalarutmaningen


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst