Martin anmäler sig *spelklara*

Högtalarkonstruktionstävling 2006

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2006-07-02 20:13

Ja, jag fick förklarat för mig en gång för länge sedan, det gällde en gammal philipsdiskant (AD0160 eller nåt sånt hette den) att mitt på domen beter den sig illa och att den där lilla tejpbiten (en skumgummibit var det i philipsen) helt enkelt skulle skymma ljudet därifrån.

Nu var det här så länge sedan att jag inte kan bedömma hur riktigt det var, men helt säkert är det väl inte att den ska bort om man inte har mätt nån skillnad i positiv riktning.

Det mejkar dock sens att domen beter sig illa på mitten under uppbrytnig; om man tänker sig en våg som går från kanten och upp mot mitten på domen, så kommer den att fokuseras på mitten. Amplituden borde kunna bli extra stor just där och därmed borde distorsionen i det ljud som strålar ut från den delen av membranet kunna vara extra stor.

Men nu menar alltså kaffekoppen att disten minskar med borttagen plupp... Hmm, var det i mätningarna som du och lilltroll gjorde som du såg det? Och gjorde inte IÖ en sån där modd också?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Inläggav Martin » 2006-07-02 20:37

Tejpbiten tar ju bara ner nivån vid uppbrytningsresonansen som ju ligger i ultraljudsområdet. Den är alltså till för att få frekvensgången att se snyggare ut, med den nackdelen att den ser fulare ut i passbandet. :? Jag räknar med att slippa den lilla knycken i avrullningen högst upp i diskanten (med tillhörande tidsfel) med denna modd. Om disten blir lägre så ser jag det som en bonus. :)

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2006-07-02 21:03

Svante skrev:Ja, jag fick förklarat för mig en gång för länge sedan, det gällde en gammal philipsdiskant (AD0160 eller nåt sånt hette den) att mitt på domen beter den sig illa och att den där lilla tejpbiten (en skumgummibit var det i philipsen) helt enkelt skulle skymma ljudet därifrån.

Jag tror nog att den där gamla storyn om Philipsens täckelse (som hängde med även i många generationer efter 0141 och 0160 (är du så gammal Svante?) alltså även de senare där den var gjuten i ett stycke med frontplatta 0163 m fl...) är en blandning av fakta spekulation och såsmåningom myt...

Den ingick definitivt i den akustiska eq-kretsen som behövdes för att åstadkomma rimligt tonkurva upp till 20 kHz (utan den faller nivån krafitgt i högsta oktaven). Utan "locket" sjunker nivån, inte stiger (som man kanske kan tro om att uppfattar locken som en blockering av de extra stora rörelserna på domens topp). Huruvida distorsionsegenskaperna påverkas signifikant kan väl diskuteras...

Nu var det här så länge sedan att jag inte kan bedömma hur riktigt det var, men helt säkert är det väl inte att den ska bort om man inte har mätt nån skillnad i positiv riktning.

Nä just det. Kloka ord!

Man skall förstås ta reda på saker hellre än att bara tro något.

Det mejkar dock sens att domen beter sig illa på mitten under uppbrytnig; om man tänker sig en våg som går från kanten och upp mot mitten på domen, så kommer den att fokuseras på mitten. Amplituden borde kunna bli extra stor just där och därmed borde distorsionen i det ljud som strålar ut från den delen av membranet kunna vara extra stor.

Ja, så skulle det kunna tänkas ha varit. :wink:

Nu är ju de modernare exemplen som diskuterades i slutet av förra sidan metalldomar dock, och membranrörelsen är praktiskt taget kolvformig upp till över 20 kHz. Ingen nämnvärd distorion är således att vänta INOM audioområdet, men faktiskt har jag stött på fall där andratonddistorsionen har ökat på grund av locket! Det verkar som om luften som trängs in däremellan påfrestas till olinjär elastisk fjädring.

Men nu menar alltså kaffekoppen att disten minskar med borttagen plupp... Hmm, var det i mätningarna som du och lilltroll gjorde som du såg det? Och gjorde inte IÖ en sån där modd också?

Jo, det stämmer, men mitt huvudskäl var inte distorsion, utan att avlägsnandet av pluppen signifikant förbättrade spridningens frekvensoberoende inom audio området.


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-07-26 20:24, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2006-07-03 08:00

Japp, det var mätningarna som jag och Lilltroll gjorde. Man måste ju prova för att veta....om man inte bara intuitivt vet eller litar blint på andra. Således hade jag med mig fyra diskanter som det mättes på både före och efter modifikation. Allt blev bättre efter ingreppet, om man inte körde tångspetsen i aluminiummembranet... (men även då blev det bättre även om det blev riktigt illa vid exakt 7Khz)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Inläggav Martin » 2006-07-06 22:20

Bild
Läget har sett ut såhär ett tag nu, men jag glömde fota förut. Nu har jag skurit till waveguiderna lite också så det är nog klart för montering och mätning nu. :)

Avfasningarna har jag hyvlat om någon undrar.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan
 
Inlägg: 9335
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: The depths of hell

Inläggav Haakan_W » 2006-07-07 00:02

va alla är påhittiga :)

kommer nog bli bra detta ändå....vad är det du vill uppnå med waveguiden?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Inläggav Martin » 2006-07-07 09:40

vad är det du vill uppnå med waveguiden?
En kontrollerad spridning i första hand, mer direktivitet vid lägre frekvenser. Som bonus får jag högre känslighet i diskantens låga register som leder till lägre dist och bättre dynamik.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan
 
Inlägg: 9335
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: The depths of hell

Inläggav Haakan_W » 2006-07-07 09:48

Martin skrev:
vad är det du vill uppnå med waveguiden?
En kontrollerad spridning i första hand, mer direktivitet vid lägre frekvenser. Som bonus får jag högre känslighet i diskantens låga register som leder till lägre dist och bättre dynamik.


aha så ett så pass litet "horn" ger högre känslighet?

å hur är du så säker på att waveguiden ger dig den kontrollerade spridningen du vill ha?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Inläggav Martin » 2006-07-07 13:34

Haakan_W skrev:
Martin skrev:
vad är det du vill uppnå med waveguiden?
En kontrollerad spridning i första hand, mer direktivitet vid lägre frekvenser. Som bonus får jag högre känslighet i diskantens låga register som leder till lägre dist och bättre dynamik.


aha så ett så pass litet "horn" ger högre känslighet?

å hur är du så säker på att waveguiden ger dig den kontrollerade spridningen du vill ha?
Jag har provat tidigare (såklart :wink: ). Nä men jag har räknat ut att det är ungefär en sån jag behöver för att åstadkomma den spridning jag vill ha för denna högtalaren. Jag har ju byggt ett par liknande högtalare tidigare, kolla min presentation tex.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan
 
Inlägg: 9335
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: The depths of hell

Inläggav Haakan_W » 2006-07-07 16:16

jo dom har jag sett...men det verkar inte va lika radikal som denna (om jag inte missminner mig så är den inte lika skarp som denna)

nåja onekligen intressant....

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Inläggav Martin » 2006-07-07 18:46

Dom på bilden är inte klara, dom är bara förfrästa med de frässtål som jag hade.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan
 
Inlägg: 9335
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: The depths of hell

Inläggav Haakan_W » 2006-07-07 19:09

:D aha det förklarar saken ;)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Inläggav Martin » 2006-07-24 21:18

Kladdiga diskanttrattar:
Bild

Basrören i sin helhet som de kommer att sitta ihop inuti högtalarna:
Bild

Användarvisningsbild
Zalve
 
Inlägg: 532
Blev medlem: 2004-05-26

Inläggav Zalve » 2006-07-24 22:05

Spännande...

Täck om man själv skulle kunna vara i närheten så påhittig...
Jobbar för XTZ.se

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Inläggav Martin » 2006-07-25 21:28

Dämpmaterialets placering:
Bild

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Inläggav Maarten » 2006-07-26 19:30

Aha! Skumplast :wink: Spännande :)
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Inläggav Martin » 2006-07-26 19:47

Man blir förvånad över hur bra skumplast faktiskt dämpar. Lådan är kanske fylld till 1/3-del och det känns ändå som att det är knäpptyst i lådan om man sticker in örat, eller om man pratar in i lådan. Det försvinner bra. :)

Användarvisningsbild
Mr_Ekan
 
Inlägg: 2362
Blev medlem: 2004-02-23
Ort: Bryssel

Inläggav Mr_Ekan » 2006-07-26 20:11

grannilsson skrev:markih skrev:

Ett exempel: IÖ nämnde för några år sedan ett billigt gammalt skruttigt Vifa-element, M21-nånting, vilket hade låg modulation vid stora konutslag

Du menade inte P21W0-20-08 (Vifa) som är ett ypperligt elememt
i rätt låda (Basreflex såklart), som går att få till med ett synnerligen enkelt filter, har inga hyss (uppbrytningar) alls uppåt ifrekvens, utan snyggt avrullande uppåt
börjar inte falla alls förän vid 5000 hz :oops: (on Axis) och med rätt låd dimensioner med ett 6db filter kan man få frkvensgången i det närmaste spikrak.

Vh Göran Nilsson

PS. Finns fortfarande att köpa hos HiFi kit, tänkte först använda detta element.


P21WO-20-08 har Xmax=4mm.

Mkt spännande bygge f ö :) .
11010000

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Inläggav Martin » 2006-07-26 20:37

Ena lådan är mätklar nu.

Bild

Användarvisningsbild
Zalve
 
Inlägg: 532
Blev medlem: 2004-05-26

Inläggav Zalve » 2006-07-26 22:20

"Discontinued" står det på Tymphanys sida

Jag funderade på att använda detta element, men vågade inte ta chansen, då det är rätt osäkert om man kan få tag på dessa element efter nyår...

Tråkigt att "alla" bra element försvinner..

Nu vill vi se lite mätningar :P
Jobbar för XTZ.se

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Inläggav Martin » 2006-07-26 22:22

fan! Det är för varmt, orkar inte tänka/röra mig, jag ger upp med mätningarna för ikväll. :)

Användarvisningsbild
Zalve
 
Inlägg: 532
Blev medlem: 2004-05-26

Inläggav Zalve » 2006-07-26 22:24

Har full förståelse,,, Det är den enda fördelen med att vara på jobbet,,, Det är svalt och fräsh luft...
Jobbar för XTZ.se

Användarvisningsbild
Nwalmaer
 
Inlägg: 1139
Blev medlem: 2005-06-08
Ort: Tranås

Inläggav Nwalmaer » 2006-07-26 22:58

Fungerar det att ha diskantelementet centrerat i baffeln pga. vågguiden? Annars brukar det ju sällan finnas några fördelar förutom estetiskt att ha en diskant centrerad.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Inläggav Martin » 2006-07-26 23:05

Nwalmaer skrev:Fungerar det att ha diskantelementet centrerat i baffeln pga. vågguiden? Annars brukar det ju sällan finnas några fördelar förutom estetiskt att ha en diskant centrerad.
Det korta svaret är ja! Waveguiden minskar kantdiffraktionens påverkan markant från baffeln iom att ljudet riktas bort från kanterna och koncentreras framför högtalaren. Man kan säga att 90grader off axis dämpas väldigt mycket och även i de lägre delarna av diskantens register.

Kort sagt. Det blir i större grad waveguidens form som styr spridning och frekvensgång än baffelns kanter.

Användarvisningsbild
Zalve
 
Inlägg: 532
Blev medlem: 2004-05-26

Inläggav Zalve » 2006-07-26 23:06

Estetiskt är inte fel det :)

Kan vara att baffeln är så pass smal, att diskanten inte är så mycket mindre än basen (6½"/5")
Jobbar för XTZ.se

Användarvisningsbild
Nwalmaer
 
Inlägg: 1139
Blev medlem: 2005-06-08
Ort: Tranås

Inläggav Nwalmaer » 2006-07-26 23:18

Det är ju helt suveränt i så fall.

Jag tillhör skaran som föredrar om spridningen är så låg som möjligt. Sitter man off-axis får man skylla sig själv. On-axis så ska det låta så bra som möjligt, och då vill man ju inte ha reflektioner från hela rummet!

Användarvisningsbild
Mr_Ekan
 
Inlägg: 2362
Blev medlem: 2004-02-23
Ort: Bryssel

Inläggav Mr_Ekan » 2006-07-27 00:27

Nwalmaer skrev:Det är ju helt suveränt i så fall.

Jag tillhör skaran som föredrar om spridningen är så låg som möjligt. Sitter man off-axis får man skylla sig själv. On-axis så ska det låta så bra som möjligt, och då vill man ju inte ha reflektioner från hela rummet!


Jo det vill man. Lyssna på Sonab OA-12.3 :) .
11010000

Användarvisningsbild
Nwalmaer
 
Inlägg: 1139
Blev medlem: 2005-06-08
Ort: Tranås

Inläggav Nwalmaer » 2006-07-27 09:53

"Nu har ju Sonab kommit med en ny produkt..."

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2006-07-27 10:37

Mr_Ekan skrev:
Jo det vill man. Lyssna på Sonab OA-12.3 :) .



:D :D :D

Precis!

Man vill ju inte ha nåt direktljud. Bara refektioner, lika bra ljud i hela rummet och obefintlig sweetspot .... eller :?:
:D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Inläggav Martin » 2006-07-27 10:46

Jag vill ha lite lägre nivå och lägre temperatur på ljudet som kommer att reflekteras mot väggar golv och tak. Direktljudet ska ha ganska bred spridning för maximalt stor sweetspot. Tror jag. :)

FöregåendeNästa

Återgå till Den Faktiskt.se högtalarutmaningen


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster