Martin anmäler sig *spelklara*

Högtalarkonstruktionstävling 2006

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Inläggav Martin » 2006-04-18 20:01

Jag ändrar diskanten i alt 1 till H534 och så får jag köra på det så länge.

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-18 20:06

Ingår tången du kommer använda i budgeten?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Inläggav Martin » 2006-04-18 20:12

markih skrev:Vad siktar du på Martin? Målsättning? Målgrupp, produktplacering, branding...:-)

Skämt åsido, har du någon uttalad målsättning eller är det bara en design som legat i bakhuvudet i väntan på den faktisk.se högtalarutmaningen:-?

Får man ge input? Liksom smyga in lite ideer:-)?
Javisst får man ge input och övertyga mig om hur jag egentligen borde göra. :)


Målsättningen är en billig golvhögtalare som låter bra för att vara så billig. Det jag helst kompromissar med är ljudtryckskapaciteten. Tanken är att det ska vara en högtalare som de flesta kan leva med som bor i lägenhet. Alltså så bred målgrupp som möjligt. Annat som jag prioriterar är lättbyggdhet så att även en nybörjare skulle våga ge sig på att bygga högtalarna om intresset fanns.

Tanken har legat där länge och sitter redan i de högtalare jag spelar på nu mer eller mindre men dessa högtalare har sina brister och baselementet är lite svårt att få tag på. Dessa högtalare har jag gjort med utgångspunkten som enda exemplar sas.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Inläggav Martin » 2006-04-18 20:34

Ytterligare en tanke är att man ska kunna plugga igen porten och få en precis lagom sluten låda och filtrera högtalarna enkelt mha en hembioreciever tex om man i framtiden tex vill öka ljudtryckskapaciteten i basen mha basmoduler.

Maarten
 
Inlägg: 3843
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Inläggav Maarten » 2006-04-18 20:38

Ok, en högst konventionell design gjord med tanke och gott hantverk. Troligen blir väl elemementvalet det man kan krydda anrättningen med?

Lite input: Den enda synpunkt jag kan komma med är att försöka få tag på ett element som har ett gott beteende vid alla använda frekvenser och vid relativt höga transientereffekter. Alltså även titta på storsignalbeteende. Jag tänker lite på det som 'gurun' IÖ kallar lavindist, men det känner du ju till redan. Jag vet inte i vilken grad det förekommer och vilken vikt man skall fästa vid det, men efter vad jag förstod av honom är många element betryckta av detta fenomen. Jag menar att det kanske kan bli lite extra betydelsefullt vid en tvåvägare?
Ett exempel: IÖ nämnde för några år sedan ett billigt gammalt skruttigt Vifa-element, M21-nånting, vilket hade låg modulation vid stora konutslag, till skillnad från många andra element. Ett annat schysst lär väl vara Vifa P17xx?
För egen del tror jag att Ino's öppna omaskerade spelstil till stor del beror minimering av detta fenomen (naturligtvis även andra såsom generellt låg dist.)

Jag minns ju också att du har gjort en Audax-design med 6,5's HDA + 1 tum's aluminium audax i minimal 'waveguide' och jag undrar hur du tyckte att denna lät? För jag tror att du ofta får till filter bra och i detta fall bör eventuell dist hos element göa sig påmint? Vad tror du själv: Är elementens beteende oftast avgörande för hur högtalaren uppfattas, eller går mycket att kompensera med filter? Hur tror du Seas är?

Slutligen: Det handlar väl då lite om tur eller tid för att finna bra element och jag vet inte hur mycket jobb du vill lägga?
Samtidigt tycker jag att det skulle det vara kul att se lite mer ingående analys av några element och detta projekt kan ju leda dit!
sb17nbac till alla!

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-18 20:47

Hoppas P17WJ duger... skall inatt slänga ihop en 2-vägare med det elementet och PL27TG35 diskanten... tyvärr alla utgågna :-(.De skall ner till DIY träffen i göteborg till helgen...

IÖ har rekommenderat CA18rly som nog kommer finnas i ett antal projekt framöver - han verkar gilla Seas rent generellt (även om han en gång bad mig befria honom från H535 diskanten)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2006-04-18 20:54

Martin skrev:Jag ändrar diskanten i alt 1 till H534 och så får jag köra på det så länge.


H534 tillverkas inte längre ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Inläggav Martin » 2006-04-18 20:55

Lavindist är i allra högsta grad intressant här, precis som alla andra viktiga parametrar.

Det är ju alltid svårt att säga vad som är viktigast i en konstruktion. Filtret brukar en del säga är viktigast. Men när filtret är optimerat till sin spets vad blir viktigast då? Tidig lavindist är aldeles säkert en extremt vanlig orsak till att högtalare låter sämre än andra.

Om det visar sig att CA18RLY tex har för tidig lavindist så finns alternativet att gå upp en bit i prisklass och använda ett metallmembranselement* (som inte alls är så behäftad med den typen av dist). Jag ägnar en del tanke i konstruktionen att den inte ska vara så beroende av baselementets spridningsegenskaper mot högre frekvenser (map filtret och waveguiden tex) så det ger ju utrymme att använda ett element med ganska kolvformigt beteende om man vill.

*kanske H1224 L18RNX/P

edit: den ser dessutom ut att ha extremt bra spridning upp till 2kHz för att vara ett 6,5"-element och ännu bättre med tanke på att det är aluminium. Hett alternativ!

Jag minns ju också att du har gjort en Audax-design med 6,5's HDA + 1 tum's aluminium audax i minimal 'waveguide' och jag undrar hur du tyckte att denna lät?

Jag vet inte hur bra jag fick till filtret i Audaxkonstruktionen egentligen. Jag tror att den är lite laidback om jag inte minns fel men iom att den har dubbla element så minskar disten en del.
Senast redigerad av Martin 2006-04-18 21:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Inläggav Martin » 2006-04-18 20:59

Naqref™ skrev:
Martin skrev:Jag ändrar diskanten i alt 1 till H534 och så får jag köra på det så länge.


H534 tillverkas inte längre ;)
Synd! Då får jag fundera ut något nytt. Kanske får jag kapitulera mina filterideal och använda Seas 27TBFC/G H1212 istället. Den ser ut att kunna tämjas en del även om det kräver sitt filter... :)

Maarten
 
Inlägg: 3843
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Inläggav Maarten » 2006-04-18 21:02

Lite OT: Metallelement borde funka fint i en 'orthoakustisk' högtalare? Tänker på att eventuell 'beaming' väl inte får samma upplevda effekter som i en direktstrålare?
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Inläggav Martin » 2006-04-18 21:08

Kollar man i databladen så beamar CA18 rätt mycket mer än L18 iof såg jag nu i efterhand så det är nog inget större problem.

edit: Nu har jag simulerat lite lådor och kommit fram till att L18 är nära nog en "drop in replacement" till CA18 lådmässigt. Det enda som behövs är ett något längre basreflexrör och en lite högre seriell resistans. Passar utmärkt. :)

Användarvisningsbild
jonasz
 
Inlägg: 1235
Blev medlem: 2003-07-23

Inläggav jonasz » 2006-04-19 13:36

Kan du inte använda H1224 och H1212 då jag har dem liggande? :wink: Provlyssnade förresten H1212 igår och det verkar vara en mycket, mycket bra diskant, föredrar den framför många dyrare element. Har absolut inget "metall-zing" i ljudet. :)
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Inläggav Martin » 2006-04-19 13:42

jonasz skrev:Kan du inte använda H1224 och H1212 då jag har dem liggande? :wink: Provlyssnade förresten H1212 igår och det verkar vara en mycket, mycket bra diskant, föredrar den framför många dyrare element. Har absolut inget "metall-zing" i ljudet. :)

Visst kan jag det. Jag funderar på att köra på dem för att få en mer egen profil* på bygget. En annan fördel med just de elementen är att de är nya och kommer förhoppningsvis stanna kvar ett bra tag.

Bild

Bild

*Aluminiumprofil. :oops:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2006-04-19 13:48

Martin skrev:*Aluminiumprofil. :oops:


Aftonblaskan skrev:Aluminiumprofilen talar ut om förlorad tävling


;)

Nej det ser intressant ut! Keep rockin!
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Inläggav Martin » 2006-04-19 15:54

Jag ser nu att det blir lite Mike Thomas-varning på detta projektet...

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2006-04-19 16:11

Hmmm den diskanten utan galler och en WG...

Blir detta då:

Bild

:D

Fast med en så grov pinne så att den inte går att särskilja från högtalaren.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Inläggav Martin » 2006-04-19 16:14

Precis! :) För det är ju jätteviktigt att man har luften runt pinnen under högtalaren fri så att man kan vifta med händerna där eller möblera osv. Det tar ju så mycket mindre plats och blir så mycket luftigare... :P

Användarvisningsbild
jonasz
 
Inlägg: 1235
Blev medlem: 2003-07-23

Inläggav jonasz » 2006-04-19 20:26

Mmmmmm, detta bygge ser jag fram emot! 8)
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Inläggav Martin » 2006-04-19 23:48

Bild
Såhär kan de komma att se ut. Visst är det solklart vad bilderna föreställer? :) Mittersta skissen är genomskärning rakt genom högtalarnas vertikala plan.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2006-04-19 23:51

Näe förstår ingenting... Är det inte Amerikansk rotation av föremålet som avbildas eller får jag skämmas nu? :oops:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Zalve
 
Inlägg: 532
Blev medlem: 2004-05-26

Inläggav Zalve » 2006-04-19 23:54

Vad snackar vi om för storlek på lådan?
För det är en 6" vi snackar om ?
Jobbar för XTZ.se

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Inläggav Martin » 2006-04-19 23:56

Lådan på bilden är 220x1000x267. Avdelningen längst ner är sluten och avsedd för filtret. Materialet är 16mm MDF rakt igenom.

Jag har ingen aning om vad amerikansk rotation är men det är två steg av 90grader rotation vardera varav det mittersta steget är genomskärning mitt genom högtalaren (fast elementen och det inte syns).

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-20 00:06

Det är smidigt! Skall du ordna så du kommer åt filtret underifrån med?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2006-04-20 00:06

Martin skrev:Jag har ingen aning om vad amerikansk rotation är men det är två steg av 90grader rotation vardera varav det mittersta steget är genomskärning mitt genom högtalaren (fast elementen och det inte syns).


Förstod det. ;)

Amerikansk rotation är när man roterar, i detta fall, högtalaren rullande mot en yta framför objektet. Det normala är att man roterar det rullande som om det låg på en yta där ytan befann sig bakom. Om jag inte minns fel som sagt... Jag brukar i a f göra det senare.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35508
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2006-04-20 00:08

Naqref™ skrev:
Martin skrev:Jag har ingen aning om vad amerikansk rotation är men det är två steg av 90grader rotation vardera varav det mittersta steget är genomskärning mitt genom högtalaren (fast elementen och det inte syns).


Förstod det. ;)

Amerikansk rotation är när man roterar, i detta fall, högtalaren rullande mot en yta framför objektet. Det normala är att man roterar det rullande som om det låg på en yta där ytan befann sig bakom. Om jag inte minns fel som sagt... Jag brukar i a f göra det senare.


Det brukar snarare kallas europeisk/amerikansk vyplacering, än rotation.
Om man anger från vilka håll snitt och och vyer är projicerade (med snittpilar) kan man placera vyerna godtyckligt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Inläggav Martin » 2006-04-20 00:13

Kaffekoppen skrev:Det är smidigt! Skall du ordna så du kommer åt filtret underifrån med?
Jo. På äkta high-end-vis. :wink: Men att jag gör så har mer med andra konstruktionsdetaljer att göra som elementplacering, lådvolym och lådgeometri mm.

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-20 00:14

Jag brukar göra det mest för jag vill kunna pilla lite titt som tätt :-)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Inläggav Martin » 2006-04-20 00:15

snittpilar
Basröret är min snittpil. Lite får man ju räkna ut själv... :)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Inläggav Martin » 2006-04-20 00:16

Kaffekoppen skrev:Jag brukar göra det mest för jag vill kunna pilla lite titt som tätt :-)
Ja, jag tänkte att det kan vara ett bättre alternativ till att använda biwiringposter och låta filtret ligga på golvet utanför högtalaren under utvecklignstiden. :?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2006-04-20 00:17

paa skrev:Det brukar snarare kallas europeisk/amerikansk vyplacering, än rotation.

Aha! Aja det var ju ändå 17 år sedan jag pysslade mde detta senast. I a f så undviker jag defaultimperaliststuket som vissa gör...
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

FöregåendeNästa

Återgå till Den Faktiskt.se högtalarutmaningen


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst