Martin anmäler sig *spelklara*

Högtalarkonstruktionstävling 2006

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JohanS
 
Inlägg: 810
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Uppsala

Inläggav JohanS » 2006-05-11 08:48

Sigge Linkwitz har gjort lite distmätningar på ett par (möjligen numer rätt gamla) element, här. Något flashigt matlabprogram verkar han inte ha totat ihop däremot :wink:

Användarvisningsbild
jonasz
 
Inlägg: 1235
Blev medlem: 2003-07-23

Inläggav jonasz » 2006-05-11 09:12

"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Inläggav Martin » 2006-05-11 09:21

StefanC skrev:Hej alla!

Vill först bara säga tack till bamsefar för detta jättefina initiativ! Tror det är många som kommer lära sig mycket av att som jag bara följa med i trådarna och se hur allting går till.

nu till mitt verkliga skäl till detta inlägg :)

Martin, du talade tidigare i tråden att lavindistorsion var en viktigt parameter och något som skulle tas med i beräkningarna. Därför tänkte jag att mätningarna på denna site säkert skulle kunna vara av intresse:

http://www.zaphaudio.com/6.5test/hd.html

Vågar inte slänga in bilderna i tråden då jag inte har frågat zaph om tillåtelse att göra så men om du bläddrar ner på sidan finner du en mätning gjord på seas elementet.

Vet inte om det går under definitionen för lavindist men tredje och femte ton ser inte rolig ut i det diagramet. Hänger ju samman med att elementet bryter upp kraftigt vid högre frekvenser :(

Inte världens roligaste info att komma med, hoppas du finner en lösning på problemet.

MVH Stefan

Hej, nu är jag ingen expert på att tolka distmätningar men vad jag kan se så verkar elementet bete sig rätt bra där det är intressant i mitt tänkta användningsområde dvs under 2kHz. Över 2kHz (eller vart nu delningen hamnar, max 2kHz har jag räknat med iaf) så kommer det att filtreras brant (runt 48dB/oktav initialt och sedan flackare). Det som kan bli problem är ju ifall det kommer signal vid de frekvenser som uppbrytningarna ligger vid, det kommer det inte göra i så hög grad att det märks tror jag. Om man skulle göra en distmätning med elementet filtrerat kommer det antagligen se totalt annorlunda ut med 3:e och 5:e tonen, har jag rätt någon som vet? :)

Lavindistorsion är något helt annat som normalt inte syns på vanliga distmätningar. Det är oftast lavindistorsion som märks mest i högtalarelement (om man får tro IÖ), betydligt mer än harmonisk distorsion osv. Men jag kan väldigt lite om detta med dist.

Stefan: Du får inte skrämmas sådär. Jag vart ju nästan orolig där ett tag att jag köpt sunkiga element. :wink: :)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Inläggav Martin » 2006-05-12 10:57

Ingen som kan någonting om dist? Har jag rätt i att det kommer se bättre ut map 3:e och 5:e tonen när man filtrerar elementet?

Användarvisningsbild
StefanC
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 2006-03-03

Inläggav StefanC » 2006-05-12 11:01

hej!

Är nog rädd att jag tyvärr måste skrämmas lite mer :oops: Vill bara föra fram viktig information om ditt val av element, kanske kan det gå att ångra?

Glömde att skriva detta i min förra post, men som jag har förstått det går det inte att filtrera bort detta problem.

Hämtat ur denna tråd:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=11559&highlight=uppbrytning

Naqref skrev:Ett litet problem med ett kraftigt odämpat membran (som ringer som en klocka) är att även om man inför ett notchfilter som perfekt dämpar peaken för signaler som kommer från förstärkaren så hindrar det inte att övertoner p g a dist i elementet sätter fart på resonansen...


Frågan är ju hur hörbart detta är då det ju framför allt är vid vissa specifika frekvenser som distorsionen skjuter i höjden. Helt klart är att detta element gör sig bäst i basen där det enlig mätningar på denna site håller mycket god kvalité:

http://206.13.113.199/ncdiyaudio/mark/Testing/Woofer5/L18vRS180.htm

Något positivt bland all skit som kommit fram ur mina två inlägg

MVH Stefan
Senast redigerad av StefanC 2006-05-12 11:02, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-12 11:02

Det borde göra det... men varför inte bygga en provlåda snabbt och ta med den till mätkvällen.... be Lilltroll att göra ett digitalt delningsfilter och så mäter vi? Det låter som två flugor i en smäll och intressant för alla..

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-12 11:09

StefanC skrev:Frågan är ju hur hörbart detta är då det ju framför allt är vid vissa specifika frekvenser som distorsionen skjuter i höjden. Helt klart är att detta element gör sig bäst i basen där det enlig mätningar på denna site håller mycket god kvalité:

http://206.13.113.199/ncdiyaudio/mark/Testing/Woofer5/L18vRS180.htm
Bra och informativa inlägg! Du får mer än gärna ha synpunkter på mina elementval framöver ;-)

Om elementet endast skallanvändas till bas har faspluggen föga betydelse och bättre vore att välja ett element utan sådan.
Jag tror på att göra som jag föreslog i posten ovan. Det kan inte skada..

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Inläggav Martin » 2006-05-12 11:26

Frågan är ju hur hörbart detta är då det ju framför allt är vid vissa specifika frekvenser som distorsionen skjuter i höjden.
Ja, om man vill vara på säkra sidan så kanske det är klokt att dela så lågt som möjligt. Kanske redan vid 1200Hz om det är praktiskt genomförbart. Positivt är att disten ligger under -50dB ända upp till över 2Khz (vilket motsvarar 0.3% om jag inte räknat fel). Typiska disten ligger under -60 mellan 100 och 2000Hz vilket blir 0.1%.

Sedan spelar jag ju på alu-membran nu och märker ingen dist och det borde vara samma fenomen på dem. Att disten i elementet sätter fart på resonansen lite.

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-12 11:37

Måste väl anses som ohörbart....jag menar kanalseparationen på LP är ju 30-40db och jag har inte hört någon påstå att kanalerna mixas..

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Inläggav Martin » 2006-05-12 11:43

Jo. :) Inget att oroa sig för alltså. Tack för stödet kaffekoppen och StefanC.

Användarvisningsbild
jonasz
 
Inlägg: 1235
Blev medlem: 2003-07-23

Inläggav jonasz » 2006-05-12 13:09

Jag använder Seas W22 upp till 1400 hz och det finns inte en tillstymmelse till hårdhet eller andra artifakter. Konsten med hårda membran är ju att dela dem lågt. Uppbrytningen på W22 ligger strax under 5 khz så 3'e tonsdisten ligger runt 1600hz och den kan iaf inte jag höra. Egentligen så skulle jag vilja använda en waveguide till diskanten och flytta ner delningen ända till 1000 hz, bara för att vara på den säkra sidan... :wink:

Dela dina L18 lågt och brant så vinner du, diskanterna lär klara det!! :twisted: :D :wink:
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-12 13:22

Ja, gör det och sedan spelar vi på 115db nivån 8)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Inläggav Martin » 2006-05-12 13:26

Det man skulle kunna oroa sig för är ju ifall man tänker spela väldigt starkt så att elementet börjar bete sig mer olinjärt och på så sätt exitera hörbar udda ordningens dist, men iom att jag inte siktar på att kunna spela starkt med konstruktionen i övrigt så är det ju inte så kritiskt i denna applikationen.

Waveguide kommer att användas, det kan jag lova. :)

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-12 13:35

hur många komponenter i signalvägen räknar du med att använda i ditt 48db filter?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Inläggav Martin » 2006-05-12 13:38

Kaffekoppen skrev:hur många komponenter i signalvägen räknar du med att använda i ditt 48db filter?
2 8) . Ifall det inte hade vart metallmembran hade det gått med en komponent i signalvägen.

Man kan inte göra standardfilter så branta, då får man problem med icke-konstanta q-värden, distorsion pga termiska och induktansrelaterade olinjäriteter.

edit: Jag tror jag har chans att slå rekord i flest filterspolar i denna tävligen. Det kommer gå åt runt 6 st spolar till varje (kompletta) 2-vägsfilter. :)

Användarvisningsbild
jonasz
 
Inlägg: 1235
Blev medlem: 2003-07-23

Inläggav jonasz » 2006-05-12 14:03

Tänker inte spela på 115 dB nivå, tänkte behålla hörseln till jag blir lite äldre än mina nuvarande 34 år... :wink:
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-12 14:40

Redan kört för mig....därför jag likt Håkan måste höjja volymen 8)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Inläggav Martin » 2006-05-12 14:49

Jag kanske får montera in någon form av säkringar/överspänningsskydd så att ni inte plågar livet ur mina stackars burkar utifall att jag kvalar in till fas 2. :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2006-05-12 14:50

Ny tävlingsform... konflygning... 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
StefanC
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 2006-03-03

Inläggav StefanC » 2006-05-12 21:09

Skönt att se att bygget går vidare trots mina två trista inlägg :D

Elementet har använts av John "Zaph" Krutke själv och är som jag förstått det en av hans favoriter. Kanske har han ändrat sig efter att han genomförde mätningarna :)

Angående hörbarheten så skriver han så här:

"Sharp peaks at a particular frequency will always cause a peak in the 3rd harmonic distortion plot roughly 2 octaves below. Notching out the breakup node is not enough to get rid of its effects. The only way to avoid it completely is to cross over below the frequency where the peak is not excited as a harmonic. With the L18 and W18, that means crossing over at 1.5kHz or lower. Many designs don't do this, and the sound is artificially colored as a result. It's most obvious with a solo piano. For a nifty test of this, set up a W18 system with a crossover frequency of 3kHz, and a perfect LR4 response. Play a recording that runs up the notes. When you get in the range of F6, F6# and G6, the piano will suddenly become completely unnatural sounding. In most recordings however, something like this is somewhat masked, and rather than sound unnatural, the music just changes character a bit. It's still noticeable however."

Slutsaterna jag drar av detta är att: 1) Tredjetons distorsion är det man absolut vill undvika. 2) Peaken i femteton har inte noterats påverka i lika hög grad. 3 ) Det är nog helt okej att dela som du har tänkt dig.

Mina egna intryck från vad jag läst mig till på lite olika ställen runt om på internet är att distorsion av högre ordningen kan skapa en känsla av högre detaljnivå. Det kan nog vara både subjektivt bra och dåligt med andra ord.

Så kör på som förut så blir nog detta en vass konkurrent, alla ska dock ha lycka till!

MVH Stefan
Senast redigerad av StefanC 2006-05-12 21:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Jocke
 
Inlägg: 6762
Blev medlem: 2005-09-21

Inläggav Jocke » 2006-05-12 21:09

Om uppbrytningen är ett problem bör det väl gå att dämpa den mekaniskt och inte bara elektriskt i filtret. Det här är ju en teknik som de flesta tillverkare använder tex PVA på papper, epoxy på kevlar osv!

Finns det någon regel mot att modifiera elementen?

/Jocke

Användarvisningsbild
lilltroll
 
Inlägg: 1697
Blev medlem: 2005-01-03

Dist peakar

Inläggav lilltroll » 2006-05-12 22:59

Intressant att han nämner just piano solo. Det var just det jag använde för att lyssna efter ScanSpeak 8545's distpeak. Någonting låter illa på vissa toner om man delar högt med dessa, men jag har inte bevisat vad än.
Beach 2010 - Nyårslöftet - ehh ingen kommentar
* * * * * * * * * * * * * * * * *

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-12 23:53

StefanC skrev:Mina egna intryck från vad jag läst mig till på lite olika ställen runt om på internet är att distorsion av högre ordningen kan skapa en känsla av högre detaljnivå. Det kan nog vara både subjektivt bra och dåligt med andra ord. Precis det som sägs om Hiqupon OW1 diskanten. Den är mngas favorit, men uppvisar dist på just detta sätt. Upplevs som detaljerad och luftig. Knepigt det där.
StefanC skrev:Så kör på som förut så blir nog detta en vass konkurrent, alla ska dock ha lycka till! MVH Stefan
Tack, visst kommer han bli en saftig "konkurrent" men skall nog plcka ner hnom på jorden (och skjuta iväg hans diskantkallott på cirkulationsbana i rummet) 8) :wink:

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Inläggav Martin » 2006-06-05 23:29

Jag håller på med att bygga lådor nu. Det går långsamt men framåt. Ingen som vill se bilder va? Det är mest MDF-bitar med ett och annat hål i än så länge.

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2006-06-06 09:30

Klart man vill!

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Inläggav Martin » 2006-06-28 19:11

Dags för lite bildbevis...

Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Inläggav Martin » 2006-06-29 20:37

Bild
Om ni undrar hur jag ska få plats med ett tretumsrör i den smala högtalarlådan.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Inläggav Martin » 2006-07-02 14:10

Här är en liten beskrivning av min 5min modd av diskanten H1212. Det är alltså den lilla plastfilmen som jag har tagit bort från insidan av gallret.

Bild
Innan.

Bild
Verktygen som används för att bända upp gallret ur sin skåra runt om. Det är en multimeter-"probe" som döljer sig bakom min tumme.

Bild
Öppnat galler.

Bild
Bort med klistermärket.

Bild
Tryck dit gallret igen. Klart!
:)

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2006-07-02 16:11

Man kan ju fråga sig varför telpbiten fanns där innan... och varför mittpluppen finns på H534/535/928... mätningar påvisar kraftigt minskad dist efter "pluppavlägsnande"...

Användarvisningsbild
Zalve
 
Inlägg: 532
Blev medlem: 2004-05-26

Inläggav Zalve » 2006-07-02 18:30

Den blänker ju inte lika mycket utan Plupp,, måste vara därför :)

Lite avundsjuk att jag inte alls kommit lika långt som Martin.
Jobbar för XTZ.se

FöregåendeNästa

Återgå till Den Faktiskt.se högtalarutmaningen


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster