microPluttarna (var trettonde bidraget .. )

Högtalarkonstruktionstävling 2006

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

microPluttarna (var trettonde bidraget .. )

Inläggav phon » 2006-04-16 22:32

13

Måste ju vara ett vinnarnummer. 8O



Jag tror jag bygger en sån här.
Bild





Men jag flyttar diskanten en millimeter för att inte bli diskad,
helt enligt reglerna dårå 8)







Kanske flyttar jag även basarna, väggarna och lodlinjen ... för att inte tala om filter portar och anslutningar. Vart jag flyttar dem får väl visa sig.

Hursomhelst, eftersom det är en center så spelar den både höger och vänster kanal samtidigt, och då tjänar jag snabbt in halva budgeten och kan bygga en till center .... eeh? .... fast då blir det ju två, stereo? 8O :lol:


Jaja, nåt tvåvägsaktigt alltså, eller, .... med nån bas och nån diskant i en låda,

Nej föresten, ingen låda, det blir nog en
In-Wall
för det är mycket roligare.

Speciellt när den skall testas av andra.






Bild

Motorsåg ingår i leveransen, mycket nöje med provsågn ...
provspelningarna var det ja. :D :D
Senast redigerad av phon 2007-01-25 22:03, redigerad totalt 2 gånger.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
nl1970
 
Inlägg: 1466
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: Kungsör

Re: Det trettonde bidraget

Inläggav nl1970 » 2006-04-16 22:42

phon skrev:13

Måste ju vara ett vinnarnummer. 8O


Kanske det. Kör så det ryker.
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2006-04-16 22:45

Aja, inte såga i kablarna ...
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Inläggav Bamsefar » 2006-04-16 23:07

Hmm... InWall säger du ? Det uppfyller inte reglerna...

Välkommen med andra ord ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2006-04-16 23:11

OK, jag tar bort sågen och levererar med en vägg istället ... ?

HJÄLP, HåkanBråkan, kan du fixa en vägg?
(en med hål i, en gammal trasig vägg ... du vet ... budgeten ... ?)

:D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-16 23:18

Jag har lite gips över du kan få köpa till marknadsmässiga (höga) priser

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2006-04-16 23:24

Bara det är akustisk gips, så OK! :D Hur många dB tjock är den?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-16 23:29

0,11 (med regelvägg)

Användarvisningsbild
Jocke
 
Inlägg: 6762
Blev medlem: 2005-09-21

Inläggav Jocke » 2006-04-17 11:30

Inwall inkl vägg - är dettta den första dipolen som deltar?

/J

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus
 
Inlägg: 15017
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: ogonalt

Inläggav Vee-Eight » 2006-04-17 15:34

Jocke;

Nej, andra verkar det som. Beror på om jag var först eller inte. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2006-04-17 18:51

Det kan ju vara ett rum bakom också, då blir det sluten låda, fast stooor! :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2006-04-17 19:21

phon skrev:Det kan ju vara ett rum bakom också, då blir det sluten låda, fast stooor! :D


Och dåligt dämpad. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2006-04-17 19:30

nejdå, vi håller på och tömmer en lägenhet just nu, tänkte ställa allt överblivet i "rummet bakom" 8O

Enkel och billig lösning att bli av med alla gamla möbler ...... :D :D Bamsefar here we come ...

Det är väl inte någon maxvikt i tävlingen? Min låda blir nog på runt 800kg .... 8) med pianot, jag stoppar ner en madrass bland strängarna först .... :D

man vill ju inte ha någon ostämd dist inifrån lådan ... :? näe, dist skall vara ren och distorsionfri .... eeh :?: eller hur det nu stod i simuleringsprogget ... ?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Jocke
 
Inlägg: 6762
Blev medlem: 2005-09-21

Inläggav Jocke » 2006-04-17 19:36

Jag väntar med spänning på fortsättningen....!

/Jocke

PS. Får se om jag orkar dra igång nått projekt, det vore kul men så har man ju ett liv att ta hand om också!

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2006-04-18 23:19

En liten koll om det går att få någorlunda jämn frekvensgång med mina tilltänkta element.



Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-18 23:23

Ser ju inte så bra ut alls. Tråkigt :-(




















;-)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2006-04-18 23:30

Jo det blev lite slätstruket faktiskt 8) kanske går att pigga upp det med några välavstämda lådresonanser :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2006-04-22 08:40

BildBild


Färdig! :D

jag köper två stativare och målar om dom ...... eller ..... näee, det blir nog nåt helt annat än vad jag tänkte först ..... 8)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2006-12-27 12:10

Man kanske skulle ta sig in the krage och avsluta den här tråden?

Min tänkta 2,5-vägs tävlingsbil har parkerat sig i pit stop, det blev ett allvarligt fel på Jul-upphängningen ..... :D

Starka motorer kräver stora avgasrör, och det här blev så stort att det släpade i marken.

Det gröna blodet räckte helt enkelt inte till för att åstadkomma lämplig flyghöjd.
Riktigt insatta vet exakt vad jag menar .... 8)

Det hela är nog löst framåt midsommar nångång, ett nytt chassi är under produktion, men det löser ju inte riktigt det akuta problemet.

Bild

Nu ger jag ju inte upp så enkelt, det blir att ta fram övningsbilen. Övar man så lär man .... kanske ...?

Det är en liten gokart i sammanhanget, men låt er inte luras av det. Den går inte så fort på rakorna, men den behöver å andra sidan inte lätta på gasen i kurvorna heller .....

Speciellt i norra Sinuskurvan går den ruskigt fort ...... 8)


Här är bidraget uppställt på startlinjen, bilder och beskrivning från verkstan kommer inom snart ....


Bild

Hoppas inte Bamse har något emot tvära kast .... ?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2006-12-27 21:24

µP


Kärt barn har många namn, heter det ju. Den här högtalaren kallar jag microPlutten, eller µP, uttalas då my-Pee, enligt känt mönster från en mycket större kusin.

Eller, det kanske är kompiskusin egentligen, fast .... dom delar ju faktiskt vissa gener så det är nog kusin ändå på nåt sätt. Lite som lillebror-kusin-släkting-kompis eller nåt.


my-Pee är en liten fullregisterhögtalare på endast 3,4 liter, bestyckad med ett bredbandselement. Konstruktionen är underavstämd basreflex och den är tänkt att användas i närmiljö, kanske vid en bildskärm eller i ett sovrum som frontar till en micro-bio. Direktkopplad till MP3-spelare går också bra, den är relativt högohmig.


Avstämningen ligger på aningen över 60Hz, med den något större lådan blir det aningen under 60Hz istället. Det kanske låter högt men bashanteringen är ändå ganska imponerande för den här storleken på låda.



BildBild

Det hela börjar som så ofta med en knippe furulamell från K-Rauta, och det resulterade så småningom i två små platta lådor. Yttermåtten är 233mm höga, 126mm breda och från början var dom nästan 300mm djupa. Prototyperna är 230 mm djupa, men 10 mm till hade kanske inte skadat. Jag har dock sågat klart i dessa lådor efter ett antal kapningar och nya pålimningar. Materialets tjocklek är 18 mm, lådorna är klarlackade med polyuretanlack.



Bild

I lådorna huserar bredbandselement från en fIN Och välrenommerad tillverkare, de använda elementen är dock något vandaliserade. De är försedda med tre magneter staplade på varandra, för att se till att magnetfältet hamnar på rätt ställe. Vi kan kalla dom Fino F38 CRT.


Elementen är monterade med centrum 82 mm från toppen på lådan, således 151 mm kvar till botten. Baffelmåtten och placeringen är viktigt.


Bild

Lådorna är dämpade med Red Stuff för att passa in såhär i juletid. Senare, fram mot påsk, går det bra med Yellow Stuff istället, Gullfiber eller möjligen selleri. Q-värde i den motsvarande slutna lådan är något under 0,5.


Bild

Här ser man de två speciella basrören, strömningsoptimerade och försedda med dämpad Svanteslits för släckning av första resonansen. Dämpningen under rören samt bakom inre porten är till för att ta bort två andra resonanser. Inre porten har en liten ring pålimmad för att öka på arean en aning och för att runda av hörnen.

Bild


Nu är det läge att kolla lite på Svantes Edge, så här ser det ut med och utan kompensation.

Bild
Bild

Det blir en liten bulle mellan 1 och 4 kHz som jag får titta närmare på. En mätning visar på ungefär samma bulle. Höjningen över 4-5 kHz finns mest i min mikrofon, och den övre kurvan visar loudness-knappen i stärkaren. Tryckte in den för kul bara för att se vad som hände. Bullen syns tydligt i båda fallen.

Bild

Här monteras ett filter version 1 in, komponenterna är limmade på bakre baffeln, som sedan limmas fast i lådan. En konstruktion jag har ångrat ett antal gånger redan ...... Detta filter är en ren parallellkrets som bara är bull-borttagande, detta för att provlyssna och mäta lite i början.

Bild


Dags att kalibrera miken. Ett litet besök i en viss källare i Täby ger dels en kontrollyssning med filter version 1, dels en kontrollmätning för att kunna checka min egen mik senare. I lyssningen hördes att registret över notchen var väl framträdande, inte så konstigt kanske eftersom det var helt naturellt där i det läget.


Bild


Övre grafen IngOehmans dyrmik (ja, eller halvdyrmik), undre grafen min blå mik, som är en WM61 monterad i ett alu-rör. Detta ex ej Linkwitz-moddat.

Bild
Bild

Det följer varann rätt bra tycker jag. Man kan se min lilla höjning i övre registret. Man ser också att farbror Nyqvist hälsar på vid 24kHz som då ger mina 48 kHz i samplingsfrekvens. Ljudkortet skall fungera upp till 96 säger dom, men tydligen inte på mitt moderkort. Man ser också responsen från basröret, rent och snyggt hela vägen.


(hmmm, konstigt att bilderna inte ligger helt över varandra, när man printar ut dom blir skalorna helt lika .... jaja ... )



Mätningarna har resulterat i ett antal filter för att utröna vad som händer i de olika delområdena med olika komponenter. Här en del simuleringar på olika filterversioner i stigande ordning efter färgskala a la motstånd. Filtret tar både bort bullen och sänker nivån ovanför den för att kompensera baffelstödet. En spole, en kondensator och just nu tre motstånd ingår, allt kopplat på ett aningen annorlunda sätt (tror jag).

Bild


Här syns filter version 3, med de tillhörande kopplingstrådarna. Det är kopplat internt med EKUA som brukar föreskrivas, dock är tråden röd i denna låda för att harmoniera med det röda dämpmaterialet. Jag vill inte ha någon dissonans inuti lådan i onödan. Med Yellow Stuff bör man använda naturell EKUA.

Bild

Det här filtret, version 6, sitter i just nu, men har försetts med variabel presenskontroll, något jag inte vet om jag behåller. Rätt praktisk grej ändå. Allt mellan soft som i moderna högtalare, eller analytiskt när man vill ha det.

Bild




Högtalaren mätt med Lilltrolls program visar på otroligt låg distorsion, nedåt -50 till -60dB som bäst. Här är det uppmätt ca 20 grader offaccis och på lagom lyssningsavstånd, uppställd nära dämpad vägg på dämpat golv så som den är tänkt att stå. Under det en mätning med gravstenen i samma läge. Texten om mätmiljö i Trolldist stämmer inte.

Bild
Bild



Och så här ser dom ut klara.

Bild

Just nu står dom placerade på mina OA2212, sämre stativ får man väl leta efter. Jag mätte just med min Radio Schack SPL-meter, det blir inte mycket över 100dB på en meter, men det är gott nog för den här sizen högtalare tycker jag.



.
Senast redigerad av phon 2006-12-28 10:33, redigerad totalt 4 gånger.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

niclas
 
Inlägg: 1590
Blev medlem: 2003-07-27

Inläggav niclas » 2006-12-27 21:37

Vilka skojsiga högtalare! :)

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Inläggav Bamsefar » 2006-12-28 00:49

phon skrev:Bild

Här ser man de två speciella basrören, strömningsoptimerade och försedda med dämpad Svanteslits för släckning av första resonansen. Dämpningen under rören samt bakom inre porten är till för att ta bort två andra resonanser. Inre porten har en liten ring pålimmad för att öka på arean en aning och för att runda av hörnen.

Bild


Sorry men det där duger inte. Det behövs en tydligare beskrivning på vad du gjort i detta fallet...

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2006-12-28 19:53

Bamsefar skrev:

Sorry men det där duger inte. Det behövs en tydligare beskrivning på vad du gjort i detta fallet...


Det har du rätt i! Lite lätt luddigt beskrivet, medges.

Jag har visserligen skrivit om metoden på flera andra ställen, men jag trodde också att jag hade lagt ut hela förfarandet. Så är det tydligen inte, det försvann nånstans i min kvaddade hårddisk.

Jag bättrar mig straxt (filar på det), och försöker få med även filterbeskrivning.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2006-12-28 19:54

Oooops .... ! 8O 8O

Alla låsta, det var ju i grevens tid man aktiverade tråden .....

Och det blev ju precis tretton bidrag kvar ..... :D :D sicken tur.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Inläggav Bamsefar » 2006-12-28 20:34

phon skrev:Alla låsta, det var ju i grevens tid man aktiverade tråden .....


Inte alla ;)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2006-12-28 21:16

Nä, alla utom tretton .... 8)

Basporten ja, nu har jag samlat ihop mig och presenterat den på DIY. Porten är inte specifik för tävlingsbidraget utan är en generell byggkomponent. Mer om hur den är konstruerad finns här .


I my-Pee har jag använt två HP35 för varje låda. De är kapade så att totallängden blir 16cm. Två 3mm hål är borrade precis på varsin sida om skarven och en bit 5mm tjock filt är limmad över hålen. En slaskbit av avkapet är använt för att förstärka skarven.

Bild



Å så var det filtret då. Det är ett paket som består av en spole på 1mH med två seriemotstånd kopplade parallellt över. Ena motståndet på 5,6 ohm och andra på 12 ohm. Över det större motståndet sitter en kondensator på 8,2 uF. Hela paketet i serie med plusledningen till högtalaren.

Inköpslista:

Furulamell K-Rauta 117:-
Basportar HiFiKit 72:-
Dämpmaterial K-Rauta 229:-
Anslutningspanel HiFiKit 56:-
Element F38amb INO Audio 1990:-
Filterkomponenter HiFiKit 174:-
Fötter Biltema 39:-
Lim, skruv, tätlist HiFiKit 114:-
70 cm stativ HiFiKit 395:-

Summa: 3186:-
Senast redigerad av phon 2006-12-29 10:08, redigerad totalt 1 gång.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Inläggav Bamsefar » 2006-12-28 22:14

phon skrev:Här ser man de två speciella basrören, strömningsoptimerade och försedda med dämpad Svanteslits för släckning av första resonansen.


Jag får nog be dig förtydliga dig kring just Svanteslits - finns det en specifik tråd om exakt hur den ser ut, och uppkomsten av den. Eller vad är det jag missar ?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2006-12-28 22:19

Här är tråden där dämpning av portresonanser först diskuterades:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&p=98317
Av intresse är dock hur bred och lång slitsen är, och exakt hur mycket dämpfilt det ligger över slitsen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Inläggav Bamsefar » 2006-12-28 23:00

paa skrev:Här är tråden där dämpning av portresonanser först diskuterades:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&p=98317


Tackar - det vart i alla fall lite mat i magen ;)

paa skrev:Av intresse är dock hur bred och lång slitsen är, och exakt hur mycket dämpfilt det ligger över slitsen.


Vilket gör att jag hamnar exakt på denna frågeställning.

phon: bilder är bättre än 1000 ord ;)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2006-12-29 00:25

phon skrev: Två 3mm hål är borrade precis på varsin sida om skarven och en bit 5mm tjock filt är limmad över hålen.


Man kan ha slits eller hål, jag har valt hål. Skall se om jag hittar nån bra bild på ett hål nånstans. :D


edit:
ser lite glest ut med bilder just nu, får väl ta och fixa till ett nytt basrör och ta lite nya bilder. Alla gamla ligger ju på min kvaddade HD ... :cry:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Nästa

Återgå till Den Faktiskt.se högtalarutmaningen


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster