microPluttarna (var trettonde bidraget .. )

Högtalarkonstruktionstävling 2006

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2006-12-30 20:50

phon skrev:
phon skrev: Två 3mm hål är borrade precis på varsin sida om skarven och en bit 5mm tjock filt är limmad över hålen.


Man kan ha slits eller hål, jag har valt hål. Skall se om jag hittar nån bra bild på ett hål nånstans. :D


edit:
ser lite glest ut med bilder just nu, får väl ta och fixa till ett nytt basrör och ta lite nya bilder. Alla gamla ligger ju på min kvaddade HD ... :cry:


Ett eller två runda hål behöver väl inte dokumenteras noggrannare, det var att du benämnde de runda hålen som "Svante-slits", som förvirrade.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2006-12-30 21:32

Paa, det har du rätt i. :D Jag får väl försvara mig med att jag använde cirkelformade slitsar ..... 8)


Mätte precis upp runt 105dB på lyssningsplats från två högtalare, medelmusiknivå. Över det låter det väl ansträngt, men upp dit är det OK.

Lyssningsplats är på 1,8 meters avstånd ..... inga disco-monster alltså. 8)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Inläggav Bamsefar » 2007-01-05 14:07

Ditt bidrag har status WildCard - du behöver kompletera med en filterbeskrvning (som är en bild då) som förtydligande till din text. Vidare så känner jag fortfarande viss tveksamhet inför slitsen/hålen i basreflexröret... Men det kanske bara är jag ???

Edit: Vart tog stativen vägen - eller skall dom stå på golvet ?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2007-01-05 15:26

WildCard .... Yeees! Wildcard for a wild speaker! :oops: :oops:



Hmmm, alltså, tillbaks igen .... här är en liten bild på filtret dårå. :)

Bild



Högtalarna är väl i första hand tänkta att stå bredvid min skärm, men för "vanligt" bruk har jag tänkt mig ett stativ på 70cm. Ett sånt här kanske, finns på HiFiKit i byggsats.

Bild


Alternativt stativ är ett vanligt piP-stativ med en piP liggande på platten uppepå, det blir samma höjd. Om man köper stativ och bara piP-lådan utan element så blir det inte så dyrt ..... 8) :lol:


Andra varianter är förstås att använda spillbitarna och limma ihop nåt eget, eller som jag har på jobbet, ett gjutrör av papp som dom står på. Det är inte så noga, huvudsaken är att det blir runt 70 cm höjd. Om inte så ta något lite lägre.

Vinkla gärna in högtalarna lite så att man skymtar utsidan på lådan från lyssningsplats, och lyssna gärna rätt nära, men glöm inte rätt vinklar för det. 1,18 x bredden mellan dom ut från mitt mellan högtalarna.

Slitsen igen. Man limmar alltså ihop de båda rördelarna så att det blir ett helt rör. Vid skarven borras två hål, ett på var sida om skarven med 6-7 mm avstånd mellan varandra. Över båda hålen limmas en lite filtbit tätt mot rören, limma runt kanten så att luft kan pysa igenom från hålen.


.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Inläggav Bamsefar » 2007-01-25 20:38

Öppnad för kompletterande bild och spec av stativ.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

microPluttarna

Inläggav phon » 2007-01-25 22:02

Bild


Jag har nu snickrat färdigt stativ till microPluttarna. De är tillverkade av spillbitar som jag hade liggande. Det är egentligen samma material som i lådorna, dvs lammellimmade furuskivor.

Höjden på det färdiga stativet är 65cm, högtalarna är tänkta att stå på den höjden, på ett dämpat golv, och nära en dämpad vägg.

Bottenbiten är 27mm tjock och toppen 18mm. Botten är gjord av en 300mm bred skiva, där två bitar om 200x300 har kapats till. Sedan är tre kanter fasade på fri hand med elhyvel och hörnen avkapade och fasade.

Toppbitarna är lika stora som botten på en Plutt, de är sedan fasade/kapade på samma sätt som de stora bitarna. Fasningen är vänd uppåt på botten, nedåt på toppen.

Topp och botten är sammanfogade med rundstav dia 24mm, i det här fallet tre kvastskaft från K-Rauta a 26:- styck. De är delade på mitten så att det blev sex bitar, tre till varje stativ.

Jag borrade 24mm hål i bottenbitarna, men inte helt igenom. I topparna borrade jag genom för att kunna justera höjden vid sammanfogningen. Det hela är limmat med vitlim nere och polyuretan uppe. Efter tork sågade/slipade jag av det som stack ut genom toppbitarna.


BildBild

Rundstavarna är betsade i svart före limningen medan topp och botten är furu natur. Alltihop är sedan klarlackat efter hopsättningen. Vinklarna är tagna på en höft, bara för att få nåt lagom tjusigt utseende på anrättningen.

I bottens undersida är inslagna små fötter från Habo, också köpta på K-Rauta. Totalt kostar stativen runt 200:- i material, plus en del arbete då.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Föregående

Återgå till Den Faktiskt.se högtalarutmaningen


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster