paa:s envägare med basmoduler

Högtalarkonstruktionstävling 2006

Moderator: Redaktörer

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-11 12:34

Adire la sina första serier hos Eminece i USA och proklamerade rätt hårt att det var just helamerikanskt, men det finns ju inget hinder att även de fått tänka om.

Korgarna görs nästan uteslutande, iallafall påbörjades omflyttningen dit för 6-7 år sedan, i Kina vad jag förstått iallafall... oavsett var monteringen sker...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2006-05-11 20:48

Några nya visioner:

Bild

Bild

Bild

22 liter
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan
 
Inlägg: 9335
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: The depths of hell

Inläggav Haakan_W » 2006-05-11 20:52

väldigt originellt! :) tom snyggt! ;)

det fina med en sån konstruktion är ju att man kan "lura" folks ögon att det är ett puttenutte system

Användarvisningsbild
Zalve
 
Inlägg: 532
Blev medlem: 2004-05-26

Inläggav Zalve » 2006-05-11 22:29

Ser skrämmande ut, för konkurenterna,,, !! :(
Jobbar för XTZ.se

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2006-05-11 22:52

Zalve skrev:Ser skrämmande ut, för konkurenterna,,, !! :(


Dags att lämna tävlingen?

Jag är inte det minsta rädd! 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-11 22:55

Nä... det är klart Naqref...du har ju dubbelt så många diskanter att tappa bort som oss andra...

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Inläggav skrutten » 2006-05-11 22:55

Ser ut att bli ett väldigt intressant bygge detta. Finfin design :) på baslådan och basporten.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-11 23:01

Verkligen! Ser fram emot hur basmodulerna fungerar praktiskt! Skitkul med den teoretiskt trevliga posten (tack för länken paa)

Användarvisningsbild
lilltroll
 
Inlägg: 1697
Blev medlem: 2005-01-03

Inläggav lilltroll » 2006-05-12 00:23

Svante och jag har klurat en del på en optimal portdesign - och den lösningen du visar är mycket nära våra tankar - tror hårt på den ! Men kanske ska du ha en mjukare övergång inne i lådan så det inte blir turbulens vid kanten. Sätt en liten bit planka till vid mynningen.
Beach 2010 - Nyårslöftet - ehh ingen kommentar
* * * * * * * * * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Zalve
 
Inlägg: 532
Blev medlem: 2004-05-26

Inläggav Zalve » 2006-05-12 01:49

Naqref™ skrev:
Zalve skrev:Ser skrämmande ut, för konkurenterna,,, !! :(


Dags att lämna tävlingen?

Jag är inte det minsta rädd! 8)


Räknar mig inte som konkurent utan medtävlare, som ändå inte kommer att vinna :wink:
Jobbar för XTZ.se

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2006-05-12 07:23

lilltroll skrev: Men kanske ska du ha en mjukare övergång inne i lådan så det inte blir turbulens vid kanten. Sätt en liten bit planka till vid mynningen.

Jo. det hade jag tänkt redan, men det föll bort när jag kastade ihop skissen. Uppdatering kommer. Tack för påminnelsen och de vänliga orden!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2006-05-12 10:48

Det är alltid ett problem att få till en vettig port till en liten låda som är avstämd till en låg frekvens.
Här skall 22 liter stämmas av till 30Hz är det tänkt.
Adires egna konstruktioner till Extremis-elementet har en 2" (50,7mm) port. Jag har utgått från en liten aning större area, som dessutom expanderar till det dubbla i ändarna och avslutas med 5 mm radiefas. Detta borde ge betydligt större flås innan porten proppas igen av virvelbildningar.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-12 10:55

Absolut! Adires port är ju gjord med enkelhet i konstruktion och marknadsföringsmässiga skäl. En 3" port skulle se komplicerad och lustig ut med böjjar och krokar.

Din lösning är bättre -rysligt mycket bättre. Borde väl få en hyffsat låg genomströmningshastighet i porten...

Det är kul att jämföra portdiametrar. Iö har relativt stora portar i förhållande till konarean medans Adire i det här fallet skulle ha 30% mindre öppning (?)...

Användarvisningsbild
lilltroll
 
Inlägg: 1697
Blev medlem: 2005-01-03

Inläggav lilltroll » 2006-05-12 13:44

Kaffekoppen skrev:Absolut! Adires port är ju gjord med enkelhet i konstruktion och marknadsföringsmässiga skäl. En 3" port skulle se komplicerad och lustig ut med böjjar och krokar.

Din lösning är bättre -rysligt mycket bättre. Borde väl få en hyffsat låg genomströmningshastighet i porten...

Det är kul att jämföra portdiametrar. Iö har relativt stora portar i förhållande till konarean medans Adire i det här fallet skulle ha 30% mindre öppning (?)...


Det finns seriösa FEM simuleringar på hur en optimal port ska se ut. Den ska inte se ut som en cylinder med två små trattar i ändarna, utan växa från mitten hela vägen. Om jag inte missminner mig så finns den otimala krökningen beskriven som en matematisk funktion i artikeln.
Dessutom minskar turbulensen om luften passerar genom en smalare spalt än genom en cylinder - precis som skissen visar.

Har ni redan stenkoll på allt detta, eller ska jag kolla upp det igen (JAES)
Beach 2010 - Nyårslöftet - ehh ingen kommentar
* * * * * * * * * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2006-05-12 14:16

lilltroll skrev:Det finns seriösa FEM simuleringar på hur en optimal port ska se ut. Den ska inte se ut som en cylinder med två små trattar i ändarna, utan växa från mitten hela vägen. Om jag inte missminner mig så finns den otimala krökningen beskriven som en matematisk funktion i artikeln.
Dessutom minskar turbulensen om luften passerar genom en smalare spalt än genom en cylinder - precis som skissen visar.

Har ni redan stenkoll på allt detta, eller ska jag kolla upp det igen (JAES)


Har du nåt om spaltportar från JAES så är jag intresserad.
Roozens arbeten med cirkulära portar har jag läst, likaså JBL's.
Formeln med krökningen har jag missat, var finns den?

Edit: Bilderna uppdaterade med "baffelplatta" där basreflexröret slutar invändigt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
lilltroll
 
Inlägg: 1697
Blev medlem: 2005-01-03

Inläggav lilltroll » 2006-05-13 17:31

Är det den här gamla tanken som legat och grott i bakgrunden ???

Bild

Jag var och provlyssnade elementen på HIFI-kit för ett tag sedan och var sugen på något liknande. Har du lyssnat något - nöjd??
Beach 2010 - Nyårslöftet - ehh ingen kommentar
* * * * * * * * * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2006-05-13 18:19

lilltroll skrev:Är det den här gamla tanken som legat och grott i bakgrunden ???
Jag var och provlyssnade elementen på HIFI-kit för ett tag sedan och var sugen på något liknande. Har du lyssnat något - nöjd??


Jag har två haft såna element ganska länge i spånskivelådor för bakkanalerna. Dom spelar i alla fall klart renare än Fostex 4" bredbandare Fe104 Sigma.
Nu hade jag tröttnat på obehandlad spånskiva och tänkte skaffa fyra surroundlådor, men samtidigt utföra dom så de funkar även som frontsatelliter ner till 80 Hz delningen, och i lite högre kvalitet. Precis då dök tävlingen upp.
Eftersom det är fyra lådor, och limmet torkar ganska sakta, så har jag inte kommit riktigt ända fram till provlyssning än.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2006-06-09 09:48

Kan "avslöjja" att Tangband är ett av de företag som fått provproducera elementen iallafall ;-)

Här är förresten lite info från en av killarna på deras utvecklingsavdelning:
"Yes, as Dan & I joke, he keeps me chained to the research bench. I like those ports you show, though it loads the cone in an unusual way with the cone being part of the exit port. The 6.8 measures closer to 86 dB in our hands, but I haven’t followed outside reports, really. We hear more that they “sound” more efficient, louder at a given power, because they have less BL-derived power compression. They have fooled a number of people who have tried using the Klippel Analyzer on them (including Dr. Klippel), due to shortcomings in the Klippel system and its core assumptions. Perhaps those reports suffer from related issues. Have you measured your friends’ units to see how they rate? How do they sound?"

Jag är inte säker jag förstår vad han menar med "it loads the cone in an unusual way with the cone being part of the exit port" ... måste fråga lite mer ;-)

I villket fall som helst, skulle de gärna se dina mätningar (om du skall göra några) både före och efter inspelning..

För övrigt gillar han din tävlingsidé :wink:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2006-06-09 10:49

Han har nog fått för sig att de skulle vara någon form av dubbelkammarsystem, men det tror jag inte man kan säga för arean runt undersidan är så väldigt mycket större än portarean och volymen under bottenbaffeln tillsammans med den arean har nog en resonans på många hundra Hz, inget att bekymra sig för när det gäller basmodul under 80 Hz, tror jag.
F.ö. verkar dom ha presenterat data för fyra-ohmaren så det stämmer bättre med verkligheten än vad de gör för åtta-ohmaren. Se bara på resonansfrekvensen, där fyraohmaren uppges ha samma resonansfrekvens som mätningar på åtta-ohmaren visar.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2006-06-09 13:39

Så kan det kanske vara...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2006-09-24 19:55

Känns som det är dags att ta nya tag.
Jag köpte en 19 mm MDF-skiva till basmodulerna och fick lite material kvar efter sågningen till dom, så jag sågade upp några bitar ytterligare. Ett problem var att jag behövde spetsigare vinkel än 45 grader, vilket löstes med att lägga ett lagom underlägg intill anhållet.
Vad kan det nu bli av detta? Det finns några fler likadana bitar.


Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
StefanA
 
Inlägg: 433
Blev medlem: 2005-09-29
Ort: Skellefteå

Inläggav StefanA » 2006-09-25 06:28

Stativ kanske? :roll:

Användarvisningsbild
silverminken
 
Inlägg: 104
Blev medlem: 2004-11-12

Inläggav silverminken » 2006-09-25 09:09

Har ni redan stenkoll på allt detta, eller ska jag kolla upp det igen (JAES)


Om du har en JAES artikel om detta så är jag klart intresserad av en kopia!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2006-09-25 09:24

silverminken skrev:
Har ni redan stenkoll på allt detta, eller ska jag kolla upp det igen (JAES)


Om du har en JAES artikel om detta så är jag klart intresserad av en kopia!


Ja, Lilltroll, har du kollat upp det?
Vad jag läst har inte Roozen och Harman/JBL korrelerat sina arbeten, vilket är synd, för det skulle säkert fört saken ännu lite längre framåt. Dessutom har jag inte sett något dokumenterat med "böjd" slitsport, likande den jag har, vilken har inspirationen främst från Roozens arbeten, även om han använt cirkulärt tvärsnitt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2006-10-12 19:33

Kolla vilken kul grej jag fått tag på, undrar vad man kan ha den till?

Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Conny
 
Inlägg: 648
Blev medlem: 2006-09-24
Ort: Ekerö

Inläggav Conny » 2006-10-12 20:15

Portarna kanske?

Conny

Användarvisningsbild
Nwalmaer
 
Inlägg: 1139
Blev medlem: 2005-06-08
Ort: Tranås

Inläggav Nwalmaer » 2006-10-13 12:51

Helt klart ett diskställ.

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-13 13:29

Ruschkana!

Det verkar bli något av portarna. Helt klart riktigt intressant

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2006-11-05 15:27

Har pysslat lite mer:
Bild

Första högtalaren får skruvbart bakstycke av lätt förståeliga skäl.
Nu närmar sig mätningarna, så att jag får kolla att portavstämnimngen blir som tänkt.


Topparna kanske behöver stativ, så man är fri att placera basmodulerna där dom gör bäst ifrån sig.
Sagt och gjort:

Bild

Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2006-11-05 15:32

Ser bra ut! Ser dessutom att du har fixat en massa vitt dämpmaterial inför mätningarna. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

FöregåendeNästa

Återgå till Den Faktiskt.se högtalarutmaningen


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster