E=mc^3 Audio presenterar: RKDD1; ALIVE AND KICKING

Högtalarkonstruktionstävling 2006

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bongo
 
Inlägg: 1235
Blev medlem: 2006-05-01
Ort: Örebro

E=mc^3 Audio presenterar: RKDD1; ALIVE AND KICKING

Inläggav Bongo » 2006-05-02 19:56

Hej allihopa!

Denna tävling verkar jättekul, har länge funderat på att registrera mig på faktiskt.se och nu kunde jag inte låta bli.

Jag har nästan inte byggt några högtalare alls tidigare (bara en baslåda till en bil) men jag har ändå en kul ide på en trevägsgolvare och lite grann utbildning inom området (pluggar en massa elektronik och fysik).

Det ska bli något i stil med en Dipolkonstruktion med dämpning mot tidiga reflexer och bashorn i lagom vardagsrumsstorlek.

Då jag inte har någon större erfarenhet så tänker jag välja element som verkar bra på pappret och hoppas på det bästa :)

Detta ska bli ruskigt kul, jag återkommer inom en väldans snar framtid med lite skisser på mina ideer.


Mvh Håkan
Senast redigerad av Bongo 2006-12-31 18:54, redigerad totalt 9 gånger.

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Inläggav Bamsefar » 2006-05-02 20:33

Välkommen Håkan !

Du har gjort helt rätt, det skall börjas i tid ;)

Ser fram mot dina horn - inte för att jag vet vart de skall få plats i min lilla lägenhet, men lämna det åt mig så fixar jag ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Bongo
 
Inlägg: 1235
Blev medlem: 2006-05-01
Ort: Örebro

Första skissen

Inläggav Bongo » 2006-05-02 20:39

En jätteotydlig nerkladdad skiss fotad med mobilkamera, men den kanske visar lite mer än beskrivningen.

Bild

som synes är elementen nära bakväggen och de övre är utan låda.
Det skall vara massor av dämpning runt elementen också...fast än så länge är det bara i planeringsstadiet som ni kanske förstått, bashornen är just nu en basreflexkonstruktion :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2006-05-02 21:28

Hmm... om jag förstår saken rätt så har dessa delvis samma tanke bakom som mina tankepjäser. :D
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Bongo
 
Inlägg: 1235
Blev medlem: 2006-05-01
Ort: Örebro

Inläggav Bongo » 2006-05-03 13:25

Nu har jag kikat runt lite på möjliga element och priser,
Möjligen skall jag köra basreflex för basen istället för horn, får se hur det blir med det längre fram...
Diskanten kommer kosta runt 300:- och ska spela från ca 2500-20000Hz, Mellanregistret kommer hamna i 500:- trakten och kommer spela 300-2500Hz, Basen tar ca 300 och neråt, får se hur djupt den kommer att gå när jag valt element. basen kommer också att hamna någonstans runt 500 kronor. Om något element blir dyrare så är det mellanregistret.
Bas: 6,5 eller 8 tum
mellan: 4 - 6,5 tum
diskant: liten

Nu ska jag plugga elektromagnetism så jag lär mig allt om talspolar :)

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-03 16:04

Välkommen!

Användarvisningsbild
Bongo
 
Inlägg: 1235
Blev medlem: 2006-05-01
Ort: Örebro

Inläggav Bongo » 2006-05-11 19:01

Nu har jag kikat runt lite i DIY-världen och hittat vad jag tror är lämpliga element och filterkonstruktioner, tilläggas skall att jag i princip inte har någon som helst erfarenhet av detta sen förut så kommentarer är mycket välkomna. Rätta mig gärna om jag gör något fel, tex kan man bygga filter såhär?? eller passar elementen ihop med varandra??

Här är lite mer planering. alla element ska köpas från hifikit.

Bild

Som sagt, är jag helt ute och cyklar så säg gärna till.

Filtren är tänkta att vara av andra ordningen och är framräknade mha hifikits egna program.

edit: det blir en trevägare med öppen baffel för mellan å diskant och basreflex för basen

//Håkan

Användarvisningsbild
Bongo
 
Inlägg: 1235
Blev medlem: 2006-05-01
Ort: Örebro

Inläggav Bongo » 2006-05-11 19:20

Nu har jag räknat budget också...
Preliminärt så kommer elementen att gå på 2918, Filtren (om dom ser ut som dom gör nu) kommer att gå på 1315:- och sedan tillkommer dämpning (stenull från coop förmodligen), terminaler (billigt på biltema), internkablage (nån billig variant det med), skruvar, trälim, lådmaterial (MDF), lödtenn, och säkert en massa saker till.
Hursomhelst så hoppas jag att jag landar i trakten kring 6000:-, gärna under för hela projektet.

//Håkan

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Inläggav Martin » 2006-05-11 19:50

Bongo: Jag föreslår att du jobbar lite mer på filtrena. Dels så har du inte tagit hänsyn till baffelsteget (låga frekvenser som smiter runt bakom högtalaren). Sedan så behöver man kolla på hur elementens frekvensgång/impedans ser ut och utifrån detta designa filtret. Hifikits program räknar ut filtrena med för grova förenklingar (resistiv impedans och oändligt rak frekvensgång) för att det ska bli som man vill.

Grismannen
 
Inlägg: 1781
Blev medlem: 2005-11-20

Inläggav Grismannen » 2006-05-11 21:50

Lite OT från mig.

Det var en fruktansvärt äcklig avatar du har om jag får använda ett sådant uttryck.
Vad fan ÄR det?

Användarvisningsbild
Bongo
 
Inlägg: 1235
Blev medlem: 2006-05-01
Ort: Örebro

Inläggav Bongo » 2006-05-19 22:53

Grismannen skrev:Lite OT från mig.

Det var en fruktansvärt äcklig avatar du har om jag får använda ett sådant uttryck.
Vad fan ÄR det?



Det är en liten bit av ett fult djur som sitter på en pinne. Vet inte vad det är för något djur...förmodligen är det uppstoppat...jag fick bilden av min bror någon gång för länge sedan. Ska se om jag hittar originalbilden.


Dom närmaste veckorna kommer det nog inte att vara så mycket aktivitet här eftersom tenta-P närmar sig med stormsteg och jag då kommer att sitta med näsan i en bok hela dagarna. Men sen när sommaren drar igång så kommer det hända desto mer...och sen när skatteåterbäringen kommer kanske det till och med börjar dyka upp komponenter. Det som pågår just nu när tid finnes är filterdesign....håller på att lära mig mer om vad man bör tänka på när man konstruerar filter och jag har kommit på att min basdelning måste vara ordentligt brant (förmodligen fjärde ordningen) för att jag inte ska få för mycket utsläckning i basområdet.

/Håkan

Användarvisningsbild
Bongo
 
Inlägg: 1235
Blev medlem: 2006-05-01
Ort: Örebro

Inläggav Bongo » 2006-05-26 20:27

En ny bild som kanske lite tydligare visar min ide, bilden är från sidan på högtalaren, ska försöka fixa en tredimensionell bild så man bättre förstår vad som är vad...

Bild

Denna högtalare ligger för övrigt ned för jag glömde vrida bilden :) Fronten är nedåt.

/Håkan

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Djur och natur

Inläggav Ronnie » 2006-05-28 23:36

Jag är kär i din avatar. Vill gärna se originalbilden.

Mvh
/Ronnie

Användarvisningsbild
Bongo
 
Inlägg: 1235
Blev medlem: 2006-05-01
Ort: Örebro

Inläggav Bongo » 2006-05-29 20:19

På allmän begäran så kommer här originalbilden till min avatar.

Bild

Fråga mig inte var den kommer ifrån eller vad den föreställer, men ful är den :)

/Håkan

Grismannen
 
Inlägg: 1781
Blev medlem: 2005-11-20

Inläggav Grismannen » 2006-05-29 21:43

Den där jäveln ger mig mardrömmar. :D

Användarvisningsbild
Bongo
 
Inlägg: 1235
Blev medlem: 2006-05-01
Ort: Örebro

Inläggav Bongo » 2006-06-07 10:02

Nu har jag lekt med sketchup, så här någonting kommer det att se ut:

Lila=MDF
Brunt=Dämpning
Sen kommer det förmodligen att vara dämpning på hela baksidan och inga öppningar för elementen.

Bild

Framifrån

Bild

Från sidan

Bild

Bakifrån

//Håkan

Användarvisningsbild
Bongo
 
Inlägg: 1235
Blev medlem: 2006-05-01
Ort: Örebro

Inläggav Bongo » 2006-07-25 20:18

Här är det inte så aktivt så här på sommaren :)

Det kommer mer aktivitet när sommarjobbet och omtentorna är slut.

Men jag har en fråga som jag har funderat länge på nu....
om man ska ha en (eller flera) kondensatorer i serie med högtalaren (som i ett högpassfilter) måste man då även ha med motstånd för att undvika strömrusningar??? eller förhindrar högtalaren det? högtalaren är ju ett motstånd (idealt).

Kan man få strömrusning om dom sitter parallellt?? (som i lågpassfilter)

om man måste ha motstånd någonstans....hur ska man dimensionera dom för att dom ska påverka ljudet så lite som möjligt...dvs så att filtret blir så bra som möjligt...?
(jag kommer förmodligen att försöka konstruera fjärde ordningens linkwits-riley filter mha datorprogram)

/Håkan
Senast redigerad av Bongo 2006-09-21 21:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bongo
 
Inlägg: 1235
Blev medlem: 2006-05-01
Ort: Örebro

Teorier och sånt

Inläggav Bongo » 2006-08-01 17:28

Anledningen till att min högtalare ser ut som den gör: (se bilder ovan)

OBS!
Dessa teorier kanske inte stämmer så bra eller kanske inte stämmer alls...Designen är grundad på vad jag tror kanske kan bli bra och ska mest ses som ett, inte ännu på alla punkter välgrundat, experiment. Jag har utgått från det jag vet om fysik och högtalarkonstruktion och försökt att skapa någonting annorlunda (dvs inte en fyrkantig låda med element i)

Dåså....med det sagt så kommer här mina otroliga revolutionerande teorier :)

Högtalaren är tänkt som en trevägare med diskant och mellanregister monterade på en öppen baffel med "ryggdämpning", basen sätts i en basreflexlåda delad vid ca 300 Hz, denna frekvens är vald därför att från ca 200 Hz och nedåt kan stora utsläckningsbekymmer uppstå i en öppen konstruktion. Delningsfiltret till basen kommer att vara av fjärde ordningen för att undvika utsläckningen i basen så mycket som möjligt.

Diskant och mellanregister är valda utifrån deras frifältsmätningar, basen är, pga min ringa erfarenhet av löselement, vald utifrån andras uppfattning om dess kvalite och priset. Alla element har även samma impedans och känslighet så jag slipper kompensera för sådant.

Elementen är bakflyttade så långt som möjligt, alla elementen ska sitta på samma avstånd från lyssnaren så att ljudet kommer fram samtidigt från dem, och eftersom basen ska sitta i en låda så måste elementen flyttas fram en bit istället för att sitta precis mot bakväggen vilket hade varit optimalt i min konstruktion. ¨
Anledningen till att elementen sitter så långt bak är för att högtalaren är tänkt att stå direkt mot en odämpad vägg. Och placeringen är till för att tidiga reflexer mot bakväggen ska elimineras i största möjliga mån, denna funktion har också dämpmaterialet som även skall se till att tidiga vägg och golvreflexer minskas.

Högtalarna är även försedda med en dämpad "yttre vägg" på sidan framför elementen för att ytterligare eliminera väggreflexer.

På baksidan kommer det förmodligen i dämpmaterialet bakom mellanregister och diskant finnas riktade öppningar som man kan plugga igen eller ha öppna, dessa är tänkta att skicka iväg ljudreflexer upp i taket och mot bakväggar i rummet för att skapa sena reflexer oxh på så sätt skapa en annorlunda rumsklang.

Det var i stora drag det jag kommit på än så länge, nu återstår bara att bygga högtalaren...
Fast först ska ett filter konstrueras och det är inte det lättaste har jag upptäckt :)

//Håkan

Användarvisningsbild
Nwalmaer
 
Inlägg: 1139
Blev medlem: 2005-06-08
Ort: Tranås

Inläggav Nwalmaer » 2006-08-01 18:46

Det känns som det kan fungera. Och om det gör det blir det garanterat en intressant upplevelse!

Jag är ingen expert men några saker jag kommer att tänka på är att det blir svårt att simulera baffeldiffraktion med den utstickande vinkeln där på sidan. Sen kommer du behöva baffelstegs kompensation alternativt hoppas på att höjningen från baffeln uppstår vid delningen mellan baselementen och resten, då skulle du kunna köra med två parallelkopplade baselement ifall budgeten håller (du sparar en del på att du kan använda mindre spolar för samma delning dock). Men som nämnt så blir det svårt att veta var den höjningen hamnar... det kan säkert någon smartare än mig klura ut dock.

Det blir spännande att följa detta!

Användarvisningsbild
Jocke
 
Inlägg: 6762
Blev medlem: 2005-09-21

Inläggav Jocke » 2006-08-01 20:05

Intressant!

Hoppas du klarar resttentorna galant, så vi får se mer snart!

/Jocke

Användarvisningsbild
Bongo
 
Inlägg: 1235
Blev medlem: 2006-05-01
Ort: Örebro

Kan man bygga filter såhär??

Inläggav Bongo » 2006-08-03 20:42

Hej hopp

Bild

Kan man ha motstånd på 100 ohm i serie med kondensatorerna i ett filter??? ...vad får det för effekter på högtalaren? Kurvan blev ganska bra i speakerworkshop iaf.

Utan motstånden efter kondesatorerna så blev kurvan helt knasig.

/Håkan
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
Bongo
 
Inlägg: 1235
Blev medlem: 2006-05-01
Ort: Örebro

Inläggav Bongo » 2006-08-31 23:15

Nu kommer det snart börja hända saker här,
Beställning på högtalarelement gick precis iväg så nästa vecka så kommer lådan att färdigberäknas och filtren kommer att börja utvecklas på allvar. Den största utmaningen just nu är filtren då jag har mycket
lite erfarenhet på denna fronten sen innan. Jag har några olika program men jag vet inte riktigt vad man får göra och inte göra i filterkonstruktion så jag kommer nog att prova mig fram tills det blir bra, utgående från mina beräkningar.

Ska bli spännande att verkligen sätta igång nu.

//Håkan
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
Bongo
 
Inlägg: 1235
Blev medlem: 2006-05-01
Ort: Örebro

Inläggav Bongo » 2006-08-31 23:20

Kanske ska nämna också att det blev dom element jag valt ut tidigare,
Seas ca18RLY som bas,
Peerless134 wr 26 90 PPB AL som mellanregister
Seas H561 19 TAF/D som diskant

Delning vid 300 resp. 4000 Hz. med 4e ordningens linkwitz-riley filter.

Kostnaden för elementen blev knappt 2900:-
kommer mer exakt pengaräkning senare när filterkompnenter och material är införskaffat.

//Håkan
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
Bongo
 
Inlägg: 1235
Blev medlem: 2006-05-01
Ort: Örebro

Nu är dom här

Inläggav Bongo » 2006-09-07 19:44

Nu har dom kommit så nu kan projektet börja på allvar.

Dock hade inte hifikit två Peerless134 wr 26 90 PPB AL så
jag får vänta till slutet av oktober på det andra mellanregistret.

Bildmassa paket

Bild
En bas från seas

Bild
Ett mellanregister från peerless

Bild
en diskant från seas

Bild
många element blir det

Bild
Istället för att vara koncentrerad på dagens fourieranalysföreläsning
så har jag nu fastställt lådans alla mått, bilden är väldigt rörig och tanken är att jag ska rita en tydlig ritning senare när allt är ihopskruvat
och jag ser att det blivit bra.

Det som står näst på schemat är att skriva ner alla mått på alla delar som behövs till högtalarna så att jag kan få skivorna kapade på lämpligt sätt när jag inhandlar dom. Vore trevligt att få dom viktigaste kapningarna (dvs dom som måste vara raka) gjorda på byggvaruhuset med deras såg då jag själv bara äger en sticksåg.

Sen ska jag fixa till filtren snart också... ska linda lite spolar själv och testa mina ideer i verkligheten, eftersom spolar är så ruskigt dyrt. Om någon har några spolar över så mottages allmosor med varm hand :), jag kan även tänka mig att köpa gamla (fungerande) spolar för en ringa summa om någon har att sälja, allt för att rädda min stackars studentekonomi :)

Har äntligen kommit på ett namn på högtalaren: RKDD1 =
RumsKompenserande Dämpad Dipol nummer 1

//Håkan
Senast redigerad av Bongo 2006-11-06 09:36, redigerad totalt 1 gång.
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
whiteLizard
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 2006-09-20

Inläggav whiteLizard » 2006-10-05 01:13

Tjo!

Nu när jag blivit aningen aktiv här på forumet så måste jag ju titta in här och såga dina högtalare lite...














... mitt itu! ...

















.... alla dina andra högtalare alltså, för dessa kommer ju aega allt! :D
/Esbjörn

Digitalt fonogram -> Pioneer DV668 -> Denon 2105 -> Ino piP -> mina öron -> min hjärna (som i denna kedja oftast upplever stor förtjusning :) )

Användarvisningsbild
Bongo
 
Inlägg: 1235
Blev medlem: 2006-05-01
Ort: Örebro

Inläggav Bongo » 2006-10-06 18:55

Hej hopp

Det som händer just nu är att jag håller på att såga isär spånskiva till själva högtalarna, det går åt mycket spånskiva till en sån här konstruktion. 4 st 1200*2400 mm bitar, (3 st 16 mm tjocka och en st 12mm tjocka) har jag inhandlat och sågat i småbitar. Även en skiva med 3mm tjocklek har inhandlats då det behövs för att få till tjockleken på elementbaffelns "trappsteg" rätt så att alla element sitter på samma avstånd från lyssnaren (lyssningsavståndet är ca 3 meter anpassat efter mitt vardagsrum :) ) allt är inte färdigsågat då tiden inte räcker till allt man vill göra. Samtidigt så är filteruträkningarna i full gång. Basen har nog fått sin slutgiltiga filterdesign färdigställd, återstår att få till mellanregistrets nedre delning vilket är den stora utmaningen just nu. Jag tänker nog begränsa mig till andra ordningens filter mellan diskanten och mellanregistret då filtret blir så dyrt och komplext annars. mellan bas å mellan ska det fortfarande delas med 4e ordningen.

//Håkan
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
Nwalmaer
 
Inlägg: 1139
Blev medlem: 2005-06-08
Ort: Tranås

Inläggav Nwalmaer » 2006-10-07 12:53

Jag har själv funderat lite på det här med det lyssningsavstånd man designar för. Rummet som tävlingen avgörs i kanske inte tillåter den optimala placeringen av högtalarna! Själv hade jag också tänkt ett optimalt avstånd på en sisådär 3 meter. Det ska väl vara lugnt.

Ditt projekt är väldigt intressant, men jag funderar lite på ditt tänkta filter.
Baselementet du använder kan ju gott användas en bit upp i frekvens, så frågan är om inte 4:e ordningens branthet är lite att ta i. Det är ju i basområdet som komponenterna blir som dyrast, med stora spolar och kondingar. Där kan du nog spara in mycket på att göra 2:a eller kanske rent av 1:a ordningens lågpass på basen, om du kan få till fasgången på det. Sedan kan du lägga krutet i delningen mellan diskanten och mellanregistret där komponenterna är betydligt mindre men samtidigt vitala. Men det är bara en tanke, jag vet inte vad som funkar bäst i din konstruktion!

Användarvisningsbild
Bongo
 
Inlägg: 1235
Blev medlem: 2006-05-01
Ort: Örebro

Inläggav Bongo » 2006-10-12 11:00

Nu har jag funderat lite och kommit fram till att
det nog, som Nwalmaer sa kan vara vettigt att använda basen lite högre upp i frekvens. Jag flyttar därför upp delningsfrekvensen
till 400 Hz och delar med andra ordningens filter istället. Det borde
vara tillräckligt för att inte basen ska släckas ut av det "öppna" mellanregistret. Åsså blir filtret mycket billigare, och det gör ju inget.

Sågningen står tyvärr lite still just nu men snart så ska jag ta tag i cirkelsågen igen. ska bara klara lite fler tentor. Under tiden så håller jag på och försöker reparera ett par gamla KEF element av synnerligen god kvalite som jag kommit över. Ska bli intressant att höra hur dom låter.

//Håkan
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
Bongo
 
Inlägg: 1235
Blev medlem: 2006-05-01
Ort: Örebro

Inläggav Bongo » 2006-11-06 09:46

Hej hopp

Nu händer det grejer...Filtren är omgjorda och färdiguträknade, det blir andra ordningens bessel-filter (eftersom bessel har en väldigt fin grupplöptid) med Zobel-kretsar på mellanregisterelementet och baselementet.

Lådan har äntligen börjat att transformeras från spånskivor till en riktig låda också. Det kommer att bli en tung högtalare.

Så här kan det se ut när man sågar (notera dämpmaterialet :) )
Bild

Det blir mycket spån när man sågar, fick dom stackars gamla bredbandselementen erfara:
Bild

Det går åt tre 1200*2400mm 16mm spånskivor och en 12mm samt lite 3mm skiva. ganska mycket för en högtalare:
Bild

När man inte bygger högtalare kan man gå på halloweenfest och dricka gott vin:
Bild

Nu börjar en baffel att kunna anas:
Bild

Baffel igen:
Bild

Nu ska det limmas, har man inga bra tvingar så får man ta det som finns till hands för att pressa ihop skivorna, som t.ex. en elfa-katalog och två biltemahögtalare.
Bild


Den närmsta tiden det nog att vara aktivitet i den här tråden ganska ofta.
//Håkan
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
Bongo
 
Inlägg: 1235
Blev medlem: 2006-05-01
Ort: Örebro

Inläggav Bongo » 2006-12-13 11:59

Nu skriver jag lite här trots att det i motsats till vad som står i ovanstående inlägg inte har hänt speciellt mycket sen sist, lite fler skruvar har skruvats i så nu kan den ena högtalaren stå upp även om den inte är färdig än. Skyller på programmeringsprojekt denna gången. Jag kommer alldeles snart att påbörja min slutspurt då jag ska skruva ihop högtalarna, ordna tygfodral till dämpningen utanpå högtalarna, måla i någon fin färg och löda ihop delningsfiltren. Dokumentation kommer också att sammanställas. Det blir ju inte spännande om det inte blir lite tidspress :)


Mvh Håkan
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Nästa

Återgå till Den Faktiskt.se högtalarutmaningen


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster