Fas-2

Högtalarkonstruktionstävling 2006

Moderator: Redaktörer

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Inläggav Maarten » 2007-03-09 07:49

Bamserfar!

Du skall ha mycket cred för att du gjort allt detta! Samt alla deltagare förstås.
sb17nbac till alla!

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-09 09:40

Håller med! Han är värd de två veckorna han snurrar i staterna nu...

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Inläggav Bamsefar » 2007-04-16 21:58

Såhär nu när tävlingen (äntligen ?) närmar sig sitt slut så fick jag lust att skriva om ett par händelser som kommit att fastna i huvudet.

Det första minnet är från grannilssons bidrag.. När jag fick se bilderna som han la upp så vart dom direkt favoriter till ''vill lyssna på - NU' - jag tycker att ytskicktet är sagolikt vackert. Tur att inte ytskicktet var ett delmoment för vissa kan jag säga...

Det andra är ju helt klart den blodsutgjutelse som inträffar första gången jag får närkontakt med OlA-68s bidrag. Bara för att göra saken än värre så saboterar jag ett par chinos dagen efter i samband med en liten omflytt.... Säga vad man vill, men dom däringa sylvassa sakerna är inte att leka med. Eller vad sägs om Mussepiggöronen som jag hörde var deras smeknamn idag ?

Det finns även ett par svart-röda som går under beteckningen Dart Mull... Undrar varifrån det smeknamnet kommer - jag är för övrigt 100% oskyldig till alla smeknamn.

Vid det första tillfället som phon:s bidrag kopplades in vart alla mäkta imponerade av vad dessa småttingar presterade, basen var grym - tills vi bottnade systemet... Jaja man kan inte få allt från ett par pluttesmå högtalarelement, men det är trots det Imponerande vad det är kapabla till.

Att paa:s toppsystem vinner WAF tävlingen råder ingen tvekan om tills dess att jag informerade om att de där gråa sakerna bredvid är basmodulerna som ingår... Då föll dom som stenar... Då vart phons bidrag helt plötsligt aktuella :) Kul detta med WAF, mycket roligt får man höra...

Jag minns också när den första intrimningen av nivåerna skedde. Det första bidrag var OlA:s eftersom dom låg ivägen helt enkelt... Det lät riktigt bra både utan och med öronen. Sedan Martins bidrag - attans detta kommer att bli lite småtufft. Imponerande att så många (observera att detta bara var det andra bidraget ;) ) bidrag är så bra. Som det sedan visade sig var det inte alla bidra som var på samma nivå, men det satte ändå sina spår. Jag hade fullt upp att hålla tyst när första sessionen med andra lyssnare skedde (under kontrollerade omständigheter).

En sak skall man ha klart för sig, jag har faktiskt haft skoj. Jag gjorde redan första dagen en rankinglista över vem som sannolikt skulle gå med segern - jag vet nu att jag hade rätt redan då. Men här chansas inte kan jag säga, därför har jag trots omvägar och problem på vägen lyckats slutföra testandet och utvärderandet på det sätt jag själv satt upp.

Hur tillvida det blir en fortsättning vet jag ej. Just nu vet jag att jag inte kommer att ha tillgång till ett bra lyssningsrum. Vore det inte för det så skulle jag kunna tänka mig en tävling där deltagarna enbart får använda det vinnande bidragets högtalarelement och resten fritt. Dvs hur många element som helst, i vilken konfiguration som helst osv. Men enbart med de elementen som används i det nu vinnande bidraget. Inga övrig regler dock, så den som i så fall önskar köra aktiv delning, class-d slutsteg och gud vet vad ;) skulle kunna göra det. Iofs av rent praktiska skäl skulle man kunna säga att bidragen skall vara snygga och inte ha en matrialkostnad väsentligt över 30 kkr (jag vill se den som klarar av att bekosta ett tävlingsbidrag där enbart komponentkostnaden skulle bli 30 kkr....).

I vilket fall, mycket vatten har passerat under broarna, och det har varit grymt kul att se bidragen växa fram, frustruationen växa och häftiga förändringar i planerna...
Best Regards
Bamsefar

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-16 22:02

Så hur blir det med vinnaren...

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Inläggav Bamsefar » 2007-04-16 22:03

Kaffekoppen skrev:Så hur blir det med vinnaren...


Nu förstår jag ingenting ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant
 
Inlägg: 5339
Blev medlem: 2003-07-29
Ort: Magrathea

Inläggav Slartibartfast » 2007-04-17 19:35

Bamsefar skrev:
Kaffekoppen skrev:Så hur blir det med vinaren...


Nu förstår jag ingenting ;)


Vi är törstiga. :)

[slrt]
admin

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Inläggav Maarten » 2007-04-17 20:29

Du får gärna lägga ut texten mer :wink: . Även hur du har bedömt och dina intryck. Spännande i varje fall.
sb17nbac till alla!

Föregående

Återgå till Den Faktiskt.se högtalarutmaningen


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster