Fas-2

Högtalarkonstruktionstävling 2006

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Inläggav skrutten » 2007-02-02 00:07

Naqref™ skrev:Nu har vi lastat in lite för färden norrut imorgon. Finns plats för fler högtalare här minsann (plus packning till tre pers). Rymlig bil denna! :)

Bild

Mina i paketert till vänster och OlAs i paketen till höger med dämppanelerna lite lagom inklämda mot taket.


Snyggt packat - själv har jag just kastat in mina dynamon i bagagen på en mazda 323 dom ryms lagom bra :lol:
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Inläggav Bamsefar » 2007-02-02 20:42

Okej, jag fick just det 8:e bidraget - nu börjar det bli många par högtalare här i min bostad :lol: :lol: :lol: :lol:
Best Regards
Bamsefar

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-02 21:26

Underbart! Ser fram emot trevliga bilder!

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Inläggav Bamsefar » 2007-02-03 15:08

Det vet jag inget om Kaffekopp...

...men du kanske vill låna alla paren medans jag är i USA ?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Inläggav Bamsefar » 2007-02-03 15:19

För övrigt så hatar jag spikes något grymt....

(ovanstående är riktat mot OlA med sina specialsvarvade spikes som höll på att döda min fot redan innan jag börjat lyssna på något bidrag i samlingen...)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Inläggav Bamsefar » 2007-02-03 19:27

Okejdå, startfältet reducerades i sista sekunden med ytterligare en som föll ifrån.

Det innebär att 8 av bidragen kommer att ingå i Fas-2.

Planeringen är som följer: Inom 3 veckor skall en preliminär rankinglista finnas framtagen, om det i denna lista förefaller vara tight om topplatsen så kommer det att bli en Fas-3 som går av stapeln efter min resa till USA.

Det innebär att deltagarna bör planera in en resa till Stockholm, eller övertala någon annan själ, att hämta bidragen under slutet av feb-07 eller evnt början Mars-07.

Eftersom jag flyttar, och kommer att ha visning med fotografering (för mäklaren) innan, så är det synnerligen viktigt att denna tidsram respekteras !

OM det kommer upp skäl att förlänga utvärderingen, och det kan det mycket väl bli, så kommer jag att hantera det när så behövs, och inte nu.
Best Regards
Bamsefar

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-04 19:57

Bamsefar skrev:Det vet jag inget om Kaffekopp...

...men du kanske vill låna alla paren medans jag är i USA ?
Har vi bara tillgång till dem kan vi fota lite!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2007-02-04 20:13

Jag tycker fotograferingen skall skötas av någon som visat att han kan få upp bilder på nätet. :wink:
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-04 20:20

Bild

Dina bilder kommer snart upp paa :)

Så fort jag har golv i hallen hemma ;)

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Inläggav Bamsefar » 2007-02-04 20:27

Det kan evnt ordnas så att de som vill kan komma förbi Söndagen den 18:e februari 2007 - är det av intresse och vad vill du i så fall bidra med / till (dvs jag tänker inte stå som arangör av något blint testande den dagen...) ???
Best Regards
Bamsefar

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-04 23:52

Det skulle vara jättebra om det gick att ordna. Bara att se skapelserna tror jag lockar många.


Vill du ha hjälp med något vet du att det bara är att höra av sig!

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Inläggav Bamsefar » 2007-02-05 14:29

Nu har ju det hänt som jag inte har koll på ;)

Jag måste dra utomlands och undrar om någon kan bidra aktivt i utvärderingen - jag kommer helt enkelt inte hinna. Detta är himla tråkigt, men jag kan dessvärre inte styra över just detta.

Den som är seriöst intresserad hör lämpligen av sig vi PM.
Best Regards
Bamsefar

OlA-68
Mr. Muzic
 
Inlägg: 3212
Blev medlem: 2004-12-26

Inläggav OlA-68 » 2007-02-05 15:22

Bamsefar skrev:För övrigt så hatar jag spikes något grymt....

(ovanstående är riktat mot OlA med sina specialsvarvade spikes som höll på att döda min fot redan innan jag börjat lyssna på något bidrag i samlingen...)

var du så spänd på att få lyssna på mina alster 8O

specialgjorda för folk som vill starta tåpiercingstudio det senaste i ungdomliga samhällsprotestuttryck lit mariga att se innanför dr.Martenskängorna bara man ser det enklast på den smått haltande gången ... :wink:
nu får jag ju hoppas att inte spikarna drar ner omdömmet då vi väl är överrens om att sådant eg. bara är ormolja va 8)
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2007-02-05 16:31

Bamsefar skrev:Jag måste dra utomlands och undrar om någon kan bidra aktivt i utvärderingen - jag kommer helt enkelt inte hinna. Detta är himla tråkigt, men jag kan dessvärre inte styra över just detta.


Läge för Svante och/eller IÖ att göra en insats så som de har nämnt att de kunde tänka sig göra?

Btw. Tack för påsarna. De innehåll en del godis! :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

grannilsson
 
Inlägg: 444
Blev medlem: 2003-11-10

Inläggav grannilsson » 2007-02-05 20:41

Bamsefar skrev:

Okejdå, startfältet reducerades i sista sekunden med ytterligare en som föll ifrån.

Det innebär att 8 av bidragen kommer att ingå i Fas-2.

Planeringen är som följer: Inom 3 veckor skall en preliminär rankinglista finnas framtagen, om det i denna lista förefaller vara tight om topplatsen så kommer det att bli en Fas-3 som går av stapeln efter min resa till USA.

Det innebär att deltagarna bör planera in en resa till Stockholm, eller övertala någon annan själ, att hämta bidragen under slutet av feb-07 eller evnt början Mars-07.

Eftersom jag flyttar, och kommer att ha visning med fotografering (för mäklaren) innan, så är det synnerligen viktigt att denna tidsram respekteras !
OM det kommer upp skäl att förlänga utvärderingen, och det kan det mycket väl bli, så kommer jag att hantera det när så behövs, och inte nu.


Oooops, du kan inte mena allvar Bamsefar ? jag har inte en chans att hämta högtalarna månadsskiftet feb/mars, (om det skulle bli aktuellt),jag är bortrest själv då.

Utan att vara elak måste jag utfärda lite mild kritik mot genomtänkandet av slutfasen i denna förövrigt eminenta och generösa, initiativrika högtalartävling, du har bidragit med Bamsefar.

Vi alla (deltagare och uttagna till Fas-2) har nog uppmärksammat att du kommer att vara bortrest under Mars månad, (de är nog de flesta på det klara med) men hade vi haft kännedom om, att vi måste eventuellt hämta Högtalarna efter 3 veckor, för att du skall sälja din lägenhet, kanske man kunde ha omprövat beslutet om start-datum för Fas-2.
Det är ju inte helt gratis att köra med bil flera ggr fram och tillbaks från t.e.x skåne eller Dalarna ner till Stockholm.



Hoppas att utvärderingen och genomförandet (viljan att få det bra) av Fas-2 inte haltar nu i slutet, åtminstone i åtanke på alla de 100-tals timmar alla deltagare (inte bara de uttagna till Fas-2) lagt ned på sina byggen (själv har jag nog bara lagt ned 700 Timmar) :wink:

Mvh Göran Nilsson
Senast redigerad av grannilsson 2007-02-06 16:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Inläggav Bamsefar » 2007-02-05 21:05

Jag är på fel humör idag....

..så jag ändrade detta inlägg.

Återkommer kanske imorgon.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Inläggav Martin » 2007-02-05 21:35

grannilsson: Jag (tex, eller någon annan) skulle kunna ta med dina högtalare när det är dags att hämta så kan du hämta dem hos mig (/honom) sen när du har tid.

grannilsson
 
Inlägg: 444
Blev medlem: 2003-11-10

Inläggav grannilsson » 2007-02-05 21:55

Martin skrev:
grannilsson: Jag (tex, eller någon annan) skulle kunna ta med dina högtalare när det är dags att hämta så kan du hämta dem hos mig (/honom) sen när du har tid.


Tack Martin, en räddare nöden :wink: , vi får se om det blir aktuellt

Vh Göran

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Inläggav Bamsefar » 2007-02-06 11:59

Hade jag vetat vad jag som skulle ha hänt nu iår så hade jag aldrig utlyst tävlingen.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Inläggav Bamsefar » 2007-02-06 12:01

OlA-68 skrev:
Bamsefar skrev:För övrigt så hatar jag spikes något grymt....

(ovanstående är riktat mot OlA med sina specialsvarvade spikes som höll på att döda min fot redan innan jag börjat lyssna på något bidrag i samlingen...)

var du så spänd på att få lyssna på mina alster 8O

specialgjorda för folk som vill starta tåpiercingstudio det senaste i ungdomliga samhällsprotestuttryck lit mariga att se innanför dr.Martenskängorna bara man ser det enklast på den smått haltande gången ... :wink:
nu får jag ju hoppas att inte spikarna drar ner omdömmet då vi väl är överrens om att sådant eg. bara är ormolja va 8)


Blodvite har uppstått ;) på vaden......
Best Regards
Bamsefar

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-06 22:53

Är det någon annan som har logistiska problem kan jag hjälpa till med förvaring.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2007-02-06 23:58

Kaffekoppen skrev:Är det någon annan som har logistiska problem kan jag hjälpa till med förvaring.

Eftersom datumen inte är helt hundra spikade och framtiden oviss så är detta ett utmärkt initiativ kaffekoppen!
Vi får väl helt enkel avvakta när grejorna är utröstade eller priset skall hämtas!
Är det någon som börjat lyssna på byggena än?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Inläggav skrutten » 2007-02-07 09:14

Kaffekoppen skrev:Är det någon annan som har logistiska problem kan jag hjälpa till med förvaring.


Jag kanske får problem och isåfall får du gärna ta mina högtalare som gisslan :)
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Inläggav Bamsefar » 2007-02-07 10:19

paa skrev:Är det någon som börjat lyssna på byggena än?


Ikväll sker första lyssningsrundan, så långt vi nu hinner...

...eftersom OlA:s små monster med sina sylvassa spikes helt enkelt ligger ivägen ;)
Best Regards
Bamsefar

OlA-68
Mr. Muzic
 
Inlägg: 3212
Blev medlem: 2004-12-26

Inläggav OlA-68 » 2007-02-07 10:32

du skrev inget om hur stora de skulle vara 8)
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Inläggav Bamsefar » 2007-02-07 10:38

Sant. Och jag trodde nog inte att någon skulle montera spikes heller ;)

Men det blir inget minus för det, fast dom kommer att få stå på två mellaminskivor (tror jag det heter, vita hårda spånskivor iallafall), eftersom jag totalt vägrar förstöra matta och parkettgolv...
Best Regards
Bamsefar

OlA-68
Mr. Muzic
 
Inlägg: 3212
Blev medlem: 2004-12-26

Inläggav OlA-68 » 2007-02-07 11:04

Bamsefar skrev:Sant. Och jag trodde nog inte att någon skulle montera spikes heller ;)

Men det blir inget minus för det, fast dom kommer att få stå på två mellaminskivor (tror jag det heter, vita hårda spånskivor iallafall), eftersom jag totalt vägrar förstöra matta och parkettgolv...

det är bara bra eftersom luftflödet troligtvis skulle försämras med den tjocka mattan.
har du fått grepp om hur dämpbafflar o dyl skall monteras :roll:
annars kan du ju ringa i kväll
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Inläggav Bamsefar » 2007-02-08 10:19

En fråga till deltagarna: De av er som gjort mätningar, har ni verkligen mätt upp BÅDA högtalarna ???

Det är en viss spridning om jag så säger (i ljudtryck, mellan vänster och höger - dvs dB).
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Inläggav skrutten » 2007-02-08 12:00

Bamsefar skrev:En fråga till deltagarna: De av er som gjort mätningar, har ni verkligen mätt upp BÅDA högtalarna ???

Det är en viss spridning om jag så säger (i ljudtryck, mellan vänster och höger - dvs dB).


Om det gäller mina högtalare så har jag alltid tyckt att den högra låter ngn dB högre. Klart att bägge är mätta på nåt sätt :wink:
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Inläggav Martin » 2007-02-08 12:04

Jag har mätt båda och kollat mot varandra och det skilde inte så mycket, särskillt inte i känslighet. Kan ju vara något som är trasigt om de låter olika starkt, kanske en av de små 150nF kondensatorerna som glappar.

FöregåendeNästa

Återgå till Den Faktiskt.se högtalarutmaningen


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster