Fas-2

Högtalarkonstruktionstävling 2006

Moderator: Redaktörer

OlA-68
Mr. Muzic
 
Inlägg: 3212
Blev medlem: 2004-12-26

Inläggav OlA-68 » 2007-02-08 13:30

Bamsefar skrev:En fråga till deltagarna: De av er som gjort mätningar, har ni verkligen mätt upp BÅDA högtalarna ???

Det är en viss spridning om jag så säger (i ljudtryck, mellan vänster och höger - dvs dB).

Jag hörde av Anders att du haft vissa problem med mina men att det var avhjälpt med ett tfnsamtal .
ja det är ju inte alla högtalare som har omställningsmöjligheter prova gärna båda om du har lust
tack förresten för de värmande attiraljerna de passade perfa :D
Senast redigerad av OlA-68 2007-02-08 13:31, redigerad totalt 1 gång.
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
Bongo
 
Inlägg: 1235
Blev medlem: 2006-05-01
Ort: Örebro

Inläggav Bongo » 2007-02-08 13:31

Jag har inte mätt nånting på mina (jo DC-resistansen, den var samma i båda)
Kan vara så att mina är ojämna, upplevde möjligen att den vänstra högtalaren spelade aningen högre än den andra. Trodde dock att det berodde på rummet då.

//Håkan
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2007-02-08 15:08

Jag har inte mätt referensnivå på höger resp vänster, men har inte uppfattat någon större skillnad vid lyssning.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2007-02-08 17:19

Jag har nog mätt båda vad jag kommer ihåg. Har inte hört någon större avvikelse vid lyssning heller, men jag lämnar inga garantier på mina örons frekvensgång ...... :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

grannilsson
 
Inlägg: 444
Blev medlem: 2003-11-10

Inläggav grannilsson » 2007-02-08 17:33

Hej !

Jag har oxå mätt båda högtalarna, och avvikelsen var väldigt liten.

Placering av högtalare i rummet gör ju väldigt mycket hur (fantomprojectionen) mellan högtalarna skapas , ett tips är att vända sig om och se/höra hur de då upplevs, flyttar sig felet till den andra/kanalen Högtalaren ska man söka felet någon annan stans :wink:

Vh Göran Nilsson

Ps.

ytterligare ett tips, skifta plats på vänster och höger högtalare
(för de högtalare som möjligjör detta) :wink: och se om felet flyttar sig,
om det flyttar sig, kan man misstänka obalans mellan högtalarna.

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Inläggav Bamsefar » 2007-02-08 19:17

Jag är synnerligen medveten om en högtalarens påverkan på och av det rum den spelar i. Sorry att jag frågade.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2007-02-08 22:08

Jag har faktiskt inte kollat symmetrin efter slutmonteringen av filtret men det låt rimligt balanserat. Om det är mina högtalare så kan det ju ha hänt något under frakten. Trots transport med gashydralisk Cittra. Det knakade lite oroväckande när vi reste paketet in i hissen men jag gissade att det bara var dämppanelen som gled lite.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Inläggav Bamsefar » 2007-02-08 23:30

Jag kanske skall passa på att nämna att om jag finner något som jag anser vara anmärkningsvärt så kommer jag att ta kontakt med vederbörande för en avstämning om det kan ha hänt något. Så är icke fallet just nu dock ;)
Best Regards
Bamsefar

OlA-68
Mr. Muzic
 
Inlägg: 3212
Blev medlem: 2004-12-26

Inläggav OlA-68 » 2007-02-09 03:57

fortsätt du lyssna vi väntar med spänning 8)
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-09 10:33

Snygga byggen ni gjort allihop!

grannilsson
 
Inlägg: 444
Blev medlem: 2003-11-10

Inläggav grannilsson » 2007-02-09 10:38

Hallå !

Jag vill bara berätta hur jag gör (om någon är intresserad) för att trimma in vänster och höger kanal (vid högtalarkonstruktion).

Först måste man ju bestämma sig för hur långt man är beredd på att tolerera i avikelse från respektive högtalare, för att inte bygget skall kosta en förmögenhet, i selekterade element, och även i vilken riktning och frekvensspann man tolererad avvikelserna.

Jag brukar sikta på en Max avvikelse på 0,5 db mellan högtalarparen i ett frekvensspann mellan 500 --> 20khz, vilket inte är lätt, då jag också har som krav att de skall hålla sig inom detta område även off axis
i ett lyssningsfönster om 10 grader vertikalt och 30 grader horisontellt.
(jag vill därmed inte påstå att det inte går att höra dessa 0,5 db avvikelser,men jag nöjer mig med det) :wink:

Vilket innebär att jag har fått skapa en ställbar mätjigg i form av några sågade MDF bitar, med små hål på översidan (där jag kan putta ner mätmikrofonen i fasta lägen), som bildar detta "Mätfönster" om 10 grader vertikalt och 30 grader horisontellt.

Sen gör jag olika mätningar i form av sinussvep och något som liknar skärt brus, tar sedan in det i datorn, som då gör att jag då kan gämföra
respektive kanals högtalares energiflöde i sitt arbetsområde.

Sedan får man hoppas på att avvikelserna inte är för stora mellan elementen, då kan man få andra problem om man försöker kompensera detta via filtret, som kan vara mer störande än det man försöker vinna med att få till den maximala avvikelsen i db.

Jag vill nog påstå att för att få en avvikelse på mindre än 0,2 db mellan högtalarparen (i de riktningar och frekvensområde jag nämner här ovan) , bör man ha en hel del tur med elemeten man köper , och delningsfilterkomponenterna.

Vh Göran Nilsson
Senast redigerad av grannilsson 2007-02-09 11:33, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-09 10:47

Det som är positivt är att det rum de spelar i är extremt bra. Det gör det mycket lättare för de som mäter och lyssnar att få en rättvis bild av de högtalare som jämförs. Skillnader mellan högtalarna beror inte, om de finns där, på det rum de spelar i - det spelar heller ingen roll om man växlar plats på högtalarna (även om det kommer göras för verifiering och för att påvisa att så är fallet).

Ni kan vara lugna för att utgången blir rättvis!


Bra jobbat grabbar!

grannilsson
 
Inlägg: 444
Blev medlem: 2003-11-10

Inläggav grannilsson » 2007-02-09 11:58

Kaffekoppen skrev:

Det som är positivt är att det rum de spelar i är extremt bra. Det gör det mycket lättare för de som mäter och lyssnar att få en rättvis bild av de högtalare som jämförs. Skillnader mellan högtalarna beror inte, om de finns där, på det rum de spelar i - det spelar heller ingen roll om man växlar plats på högtalarna (även om det kommer göras för verifiering och för att påvisa att så är fallet).

Ni kan vara lugna för att utgången blir rättvis!


Bra jobbat grabbar!


Hej !

Jag har fullt förtroende för testpanelen, och det rum de testas i (fick en liten förklaring igår av Bamsefar (dock kvarstår några frågetecken),
det jag beskrev i mitt inlägg ovan, handlar bara om hur jag gör när jag kontrollerar högtalarelement och/i lådan i framtagandet av en färdig högtalare, bara så att det står klart.

Vad jag också vill säga är, att för att få en så rättvis bild (om man nu skall gämföra två högtalare sinsemellan matchning) av en högtalares utsrålnings mönster, energiflöde (verknigsgrad) när man är nere i så små avvikelser som 10/dels decibell, är mikrofonavstånd samt placeringen av högtalaren i rummet av yttersta vikt om man mäter på stora avstånd, jag vet inte hur långt avstånd man har mätt på :?: detta är mina erfarenheter i varje fall, men jag kanske har fel :?: .

Vh Göran Nilsson
Senast redigerad av grannilsson 2007-02-09 15:22, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Inläggav Bamsefar » 2007-02-09 12:28

Jag passar på att göra några förtydliganden:

1) En deltagare, vem det nu än må vara, kan inte påverka mig.

Jag är totalt omutbar redan som privatperson, och synnerligen stark som person i över huvudet taget - speciellt när det kommer till denna tävling.

Till mitt förfogande har jag ett fåtal mycket kompetenta medlyssnare - dessa kommer givetvis att få uttala sig till MIG. Deras och mina slutsatser respektive noteringar kommer för ALLTID vara dolda, likaså har jag lovat medlyssnarna att dom skall få vara anonyma (visssa skulle inte ställa upp annars).

Dvs jag har en "projektplan" för detta och jag följer den slaviskt, för övrigt under extrem tidspress. Inga förändringar kommer således att ske på inrådan av någon av deltagarna i denna tävling.

2) Läs reglerna, speciellt punkt 4.

Således, och detta tål att upprepas: Jag tvingar ingen att deltaga i denna tävling, så den som deltar får också anpassa sig till de regler och beslut jag tagit och kommer att ta, och dessa beslut går inte att överklaga.

Dvs jag är till synes och sist enväldig domare (och bödel).
Best Regards
Bamsefar

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-09 12:29

Oh, jag är övertygad om att alla deltagare har fullt förtroende för den enväldige domaren bamsefar :)

Annars skulle man väl inte deltagit alls :)

Jag vill bara påpeka att jag tycker det är så skönt med sånna förutsättningar som gör att resultaten blir rättvisande :)

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Inläggav Bamsefar » 2007-02-20 15:02

Såhär i slutet av fas-2 så kan jag säga följande:
Imponerad ! Helt klart !
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Inläggav Bamsefar » 2007-02-20 17:05

Följande konstruktörers respektive bidrag till "Faktiskt.se Högtalarkonstruktionstävling 2006" går INTE vidare:

Bongo
Nagref
paa
phon
grannilsson
skrutten


Jag personligen skulle uppskatta om ovanståendes bidrag hämtas så fort som möjligt eller alternativ skapas för detta. Jag är fullt medveten om tidsaspekten, tro mig, men hoppas att vi tillsammans kan finna hanterbara lösningar för var och en.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
wayfarer
 
Inlägg: 933
Blev medlem: 2005-10-25
Ort: Stockholm

Inläggav wayfarer » 2007-02-20 17:11

Vilket betyd att Ola-68 och Martins bidrag har gått till fas-3, eller har jag missat något?

Trevligt att du blir imponerad av bidragen. Man önskar att man kunnat få höra dem.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2007-02-20 17:53

wayfarer skrev:Vilket betyd att Ola-68 och Martins bidrag har gått till fas-3, eller har jag missat något?

Trevligt att du blir imponerad av bidragen. Man önskar att man kunnat få höra dem.


Kolla i tråden om fas 3. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Nusse
 
Inlägg: 626
Blev medlem: 2006-04-15
Ort: Örebro

Inläggav Nusse » 2007-02-20 17:57

Finns det möjlighet att få ta del av lite mätningar/lyssningsintryck/kommentarer på de bidrag som inte gick vidare?

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Inläggav landa » 2007-02-20 17:57

Kommer det upp någon (kortfattad) motivering till vilka som gick vidare och vilka som inte gjorde det? Eller sparar vi allt till finalen?

Nusse skrev samtidigt som jag! Men det visar väl att ett visst intrese finns.

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Inläggav Bamsefar » 2007-02-20 21:08

För att citera mig själv:

Bamsefar skrev:slutsatser respektive noteringar kommer för ALLTID vara dolda
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Bongo
 
Inlägg: 1235
Blev medlem: 2006-05-01
Ort: Örebro

Inläggav Bongo » 2007-02-22 09:58

Hej

Jag undrar om någon som ska hämta sitt bidrag möjligen kör vägen om Linköping (och har en stor bil). Jag skulle behöva lite transporthjälp för att inte Bamsefar ska behöva ha mina högtalare stående för länge hos sig.

//Håkan
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
Bongo
 
Inlägg: 1235
Blev medlem: 2006-05-01
Ort: Örebro

Inläggav Bongo » 2007-02-26 12:19

Bongo skrev:Hej

Jag undrar om någon som ska hämta sitt bidrag möjligen kör vägen om Linköping (och har en stor bil). Jag skulle behöva lite transporthjälp för att inte Bamsefar ska behöva ha mina högtalare stående för länge hos sig.

//Håkan


Jag citerar mig själv igen och undrar fortfarande om det är någon som möjligen tänker åka på E4an den närmaste veckan från stockholm förbi Linköping och har möjlighet att ta med mina högtalare från bamsefar. Dom är stora och kräver en kombi med fällda baksäten för att få plats. Jag ersätter gärna den som ställer upp med en summa pengar för besväret då jag har svårt att komma loss så att jag själv kan åka till stockholm. Jag kan även möta upp ute vid E4an från torsdag (eventuellt hela veckan) så att den som hämtar slipper köra in i Linköping.

Mvh Håkan
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-26 13:41

Hej Håkan!

Jag kan köra en bil till Linköping enkom för detta om du betalar. Jag skall åka till Gbg med en annan bil egentligen, men om den här bilen kan ställas hos dig över helgen så kan jag lösa det. Resan går torsdag..

Det blir en resa på 40 mil vilket blir 400:-. normalt hade jag gärna löst det gratis om jag ändå skulle kört den vägen. Helst skulle jag vilja dumpa bilen vid Norsholm, ca 2,5 mil mot Norrköping.

Jag behöver veta senast onsdag eftersom jag måste skotta fram min bil..

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Inläggav UrSv » 2007-02-26 15:12

KK, har du möjlighet att ta med mitt dämpmaterial samtidigt i så fall?

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-26 17:35

Ditt dämpmaterial kommer oavsett. Har redan pratat med IÖ som får materialet imorgon. Det är lugnt.

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Inläggav UrSv » 2007-02-26 18:28

Kaffekoppen skrev:Ditt dämpmaterial kommer oavsett. Har redan pratat med IÖ som får materialet imorgon. Det är lugnt.


Supadupa! Kollat behoven av sydeuropeiska varor?

Sorry för OT...

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-26 18:34

Vi får höras om det! ;)

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Inläggav Bamsefar » 2007-02-28 10:39

Jag vill passa på att tacka för all hjälp jag fått när det gäller hämtade av respektives bidrag. Idag är det bara Bongos högtalare kvar (utöver Fas-3 bidragen som givetvis är kvar i min omgivning). Detta har underlättat enormt för mig !
Best Regards
Bamsefar

FöregåendeNästa

Återgå till Den Faktiskt.se högtalarutmaningen


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster