Moderator: Redaktörer
MKo skrev:Danne,
jag ser på bilderna att du använder dig utav ett enda effekt motstånd för varje FET på alla utgångs FET:arnas Source sida, dom brukar vara induktiva p.g.a. att dom är trådlindade och är den enskilt största anledningen till att Crescendot oscillerar.
Jag föreslår att du byter omgående till 5 st 1 wattare på 1 Ohm styck för varje motstånd, då blir det 0.2 Ohm.
mvh Michael
lazyworm skrev:ujj sicken nostalgitripp, sådana där har jag byggt ett gäng men det var ca 15 år sen
danne_linkinpark skrev:Idag när jag provade idag då had ejag bara signaljord som kommer från kondensatorbanken, det konstiga var när jag separerade på signaljord och skyddsjord brummade det mer, och signaljord kommer ju från kondingarna och det kan ju vara så att det är nått fel på kondingarna, eller?
danne_linkinpark skrev:Hur kan man ladda upp en fil?? har spelat in hur det brummar kanske kunde vara till hjälp?
danne_linkinpark skrev:Morello, har du fått det??
danne_linkinpark skrev:Ingen som kan hjälpa??
danne_linkinpark skrev:Har nu mätt upp ordentligt hur mycket det självsvänger, det självsvänger i 4MHz. Jag har bytt t8 och t10 men hade ingen betydelse vilken man använde självsvängde lika mycket ändå, har läst igenom hela tråden och har snappat upp vissa förändringar man kan göra för att få bukt med självsvägningarna, jag har bytt source mot 4 st 2W 1ohms motstånd på varje, men det hjälpte inte kanske man ska ha fem st?
Ingen som kan hjälpa??
danne_linkinpark skrev:Nån annan som har någon ide???
danne_linkinpark skrev:Men har ju byggt om den nu och den brummar inget
UrSv skrev:Kan inte nog rekommendera peranders prylar.
Annars har en grabbhalva på DiyAudio rippat lite direkt från Elektor och låtsas som om han gjort grejorna själv.
http://mitglied.lycos.de/promitheus/del ... oroids.htm
Senaste bygget i AoE med Tripath hade mjukstart (vill jag minnas) och flera andra byggen också.
W201 skrev:Lazyworm!
SJ 50 och SK 135 nytillverkas fortfarande. Dock är det inte nog inte Hitachi som gör dem längre. Priset har gått ner mycket - tack för det!![]()
/Alexander
soundbrigade skrev:Jävla Danne!!!!!!!!!
Har plockat fram en gammal Elektor-tidning och spanar på ett slutsteg med 2SJ50/2SK135 (man kan köra ett par IRF530/9530 - billigare). Lite roligt är att man kör med en ECC88 som spänningsförstärkare ... Kollar med BHIAB - ca 125 spänn för en trissa blir 500 spänn för två par. Sugen på att testa!
.
Morello, här kommer en seriös undran.
I mina 4 steg sitter 5 par SJ 50 / SK 135 per kanal - icke trimbara.
Steget är förmodligen byggt med matchade trissor? Det känns som om denna koppling kan ge upphov till en del dist - i synnerhet om man varit och reparerat i steget.
Vad skulle annars ge det typiska "sweet" soundet, som hörs över hela effektskalan från 0,05 W (?) till 500 W? Drivsteget?
Har svårt att tro att ingångssteg eller drivsteg skulle dista mer än utgångssektionen?
Stegen är extremt enkelt byggda - vet ej vad som annars skulle ge denna typiska klangfärg. De är i princip helt fria från brus och brum - inte ens med full förstärkning kan man höra väsande från diskanten om man inte kommer så nära som 2 - 3 dm.
Att sedan mina slutsteg är lite av individer klangmässigt tar jag som ett belägg för min hypotes...
Sen har jag även jobbat och lyssnat mycket på ett mindre steg med 2 par trissor i samma set up. Det hade samma karaktär, även om det kanske inte var så utpräglat.
soundbrigade skrev:Jävla Danne!!!!!!!!!
Har plockat fram en gammal Elektor-tidning och spanar på ett slutsteg med 2SJ50/2SK135 (man kan köra ett par IRF530/9530 - billigare). Lite roligt är att man kör med en ECC88 som spänningsförstärkare ... Kollar med BHIAB - ca 125 spänn för en trissa blir 500 spänn för två par. Sugen på att testa!
Sedan ska jag ha schema på en MOSCODE någonstans.
danne_linkinpark skrev:Men vadå tror du inte att det blir bättre om man byter i t ex en prosonhögtalare där kablar ser ut att vara typ som tandtråd?
danne_linkinpark skrev:hehe kanske inte varför blir ena sidan på förstärkaren varmare då?
danne_linkinpark skrev:Kul MorellaSka ändå köpa nya snart!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 166 gäster