Fråga om summerad monosignal

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paradigm

Fråga om summerad monosignal

Inläggav paradigm » 2006-03-15 20:26

Jag håller på att projektera en subb och ett monosteg, men funderar på om det är nödvändigt att hänga på ett helt slutsteg på subben.

Jag har redan ett stort Hypexslutsteg, som har en kraftigt överdimensionerad nätdel, så jag funderar på att hänga dit ytterligare en UcD400 modul, men då behöver jag kunna mata den med en monosignal.
Jag behöver så vitt jag kan se, inte heller något delningsfilter, då jag lutar åt en bandpasslåda, men jag behöver som sagt, kunna göra om stereosignalen till mono isf.

Jag tänkte mig en Y-koppling på förstegets utgång och om det är möjligt att på ett enkelt sätt, summera stereosignalerna till mono, utan ljudförsämring, skulle det passa mig som hand i handsken.

Är det någon som kan ge nåt förslag?

Kan man lägga ett par dioder i serie med resp. kanal och lägga ihop dioderna på sekundärsidan och på så sätt göra en monosignal?

Vad krävs det isf för dioder, plus ev. annat?

Tacksam för alla förslag.

/Rolle

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-15 20:32

Bandpasslådor behöver filter .... de kommer igen som attans högre upp i frekvens...

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-03-15 20:55

Kaffekoppen skrev:Bandpasslådor behöver filter .... de kommer igen som attans högre upp i frekvens...

Attans också, då blir det till att ha aktiv delning iaf, för det känns avlägset att slänga in ett passivt LP filter med en spole på närmare 30mH. :(

/Rolle

EDIT: Där sprack visst mina ursprungliga planer.
Senast redigerad av paradigm 2006-03-15 21:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Fråga om summerad monosignal

Inläggav paa » 2006-03-15 20:58

paradigm skrev:Kan man lägga ett par dioder i serie med resp. kanal och lägga ihop dioderna på sekundärsidan och på så sätt göra en monosignal?

/Rolle

Dioder funkar inte alls för musiksignaler, som ju egentligen är växelström i olika frekvenser.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-03-15 21:04

paa skrev:
paradigm skrev:Kan man lägga ett par dioder i serie med resp. kanal och lägga ihop dioderna på sekundärsidan och på så sätt göra en monosignal?

/Rolle

Dioder funkar inte alls för musiksignaler, som ju egentligen är växelström i olika frekvenser.

:oops: Ok, jag förstår, jag försökte ju bara vara lite kreativ. Det funkar ju att likrikta Ac, så jag tänkte glad i hågen, att varför inte köra samma recept på stereosignalen.

/Rolle

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-03-15 21:07

Är det någon som har en uppfattning, vad det är för skillnad i ljudkvalitet mellan en Zachry D-250 och t ex en Hypex DS 2.0/4.0?

Är Zachry'n bra?

/Rolle

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-03-15 21:29

Dioder fungerar inte som sagt.. de leder bara åt ena hållet så ena halvan av musiksignalen klipps bort och man får rysligt med dist! :)

Ett enkelt sätt att fixa monosignal:
Koppla ett motstånd på nåt eller ett par kohm från vänster kanal till ingången på monoslutsteget och likadant med ett motstånd från höger kanal. Det kommer fungera om man har hyffsat låg utimpedans från källan och rätt hög ingångsimpedans på monosteget. (jordarna kopplas ihop)

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-03-15 21:35

norman skrev:

Dioder fungerar inte som sagt.. de leder bara åt ena hållet så ena halvan av musiksignalen klipps bort och man får rysligt med dist! :)

Ett enkelt sätt att fixa monosignal:
Koppla ett motstånd på nåt eller ett par kohm från vänster kanal till ingången på monoslutsteget och likadant med ett motstånd från höger kanal. Det kommer fungera om man har hyffsat låg utimpedans från källan och rätt hög ingångsimpedans på monosteget. (jordarna kopplas ihop)

OK, tack för tipset! Är 600 Ohm tillräckligt låg utimpedans från försteget?

/Rolle

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-03-15 22:14

norman skrev:Ett enkelt sätt att fixa monosignal:

Japp! Skönt, då slapp jag skriva det. Jag skulle sätta två 2k2, tror jag.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-03-15 23:02

Svante skrev:
norman skrev:Ett enkelt sätt att fixa monosignal:

Japp! Skönt, då slapp jag skriva det. Jag skulle sätta två 2k2, tror jag.

Det var ju inte så komplicerat. :D
Såna små motstånd har jag hemma, så det är bara att värma upp lödkolven, på med lite smältlim sen och plocka fram lite krympslang och en strumpa. Voila! :D

Många tack för hjälpen.

Kom just på att jag har en överbliven Ultradrive, så jag kan tills vidare pröva mig fram till en hygglig lösning på slutstegsfrågan och ett lämpligt aktivt filter.

Antingen använder jag ett av mina stora Yamahaslutsteg, eller så handlar jag en Hypex modul till. Jag tror att Hypexmodulen låter bättre och rappare, än en Zachry D-250, men som sagt, det är en gissning, för jag har aldrig hört en Zachry.

/Rolle

Återgå till DIY-forum