weedo skrev:För länge sedan (80-tal huh!) gjorde jag faktiskt mitt ex-jobb på ämnet återkopplade högtalare. Jag provade med flera olika metoder, bl a med hastighetsåterkoppling och accelerometer. Dock bara på slutna lådor. Det var kul då jag gjorde detta på dåvarande Luxor i Motala som tillverkade alla högtalarelement till svenska biltillverkare. Jag kunde i deras labb beställa specialtillverkade element enligt min egen spec!
Jag skriver under på det mesta av vad IngOehman skriver.
För att få in fler synpunkter än mina egna på hur det lät byggde jag senare en kontruktion där man med en knapptryckning kunde koppla in och ur återkopplingen. Med återkoppling satte jag ett filter i signalkedjan för att frekvensgången skulle bli den samma.
När jag lät folk göra blindtester (dom visste inte om återkopplingen var på eller av när man tryckte på knappen) visade det sej att nästa alla tyckte det lät bättre utan! Jag funderade mycket på saken och min teori var att med återkoppling går disten ner dramatiskt men att det lätt uppfattas som att ljudnivån sjunker. Lyssnarna upplevde alltså att känslan av mindre bas var sämre än att den innehöll mindre dist!
Jag byggde med små basar (ca 6 tum) så disten var rätt påtaglig utan återkoppling. Det var också mycket tydligt att det låter jätteilla om man överbelastar ett hårt återkopplat system. I en passiv högtalare ökar disten mer gradvis vid överbelastning.
Tyvärr har jag aldrig gjort blindtetster mellan ett återkopplat system och ett riktigt bra vanligt passivt system.
Nu har jag också gjort lyssningstest !! LILLKUB S8, Audio Pro Nova samt Audio Pro ACE 2
OJ OJ OJ
Svante vad du har lurat mig.
Varför bara fokusera på 2:a ton och 3:e ton när phon kurvorna ser ut så här !? En oviktad THD mätning i % säger ju bara hur mycket 2:a ton man har. Men det är inte i närheten av vad man hör.
Allt nedan är min subjektiva uppfattning!
Först till AudioPro Nova. Den verkar ha en softklipper, så förstärkaren toppklipper inte, det hindrar dock inte porten från att blåsa. Blåsljudet är mycket störande när hjärnan väl fått nys på det. Det ställbara HP filtret har för låg ordning. Man hör högfrekvensen.
ACE2 har mycket andra ton så den upplevs spela ganska starkt, men det är en riktig skrammel låda. Det skrammlar om slaven, om membranen om lådan och om botten. Men det är oftast inte så mycket högfrekvent skrammel. Kanske pga att det maskeras av all andraton.
Den låter inte bra alls, men den låter mycket. Låter mest som ett 80 tals disco.
LILLKUB
Står man på slav sidan och lyssnar så hör man slaven, men inte vid slavens resonansfrekvens
Så här ser en spektrumanalys ut vid slavens resonansfrekvens framför slaven.
Och vad uppfattar jag som störande, jo mattan mellan 100 Hz till 500 Hz. Lite lägre än stämtonen 440 Hz gissade jag på innan mätningen.
Byter jag frekvens till 50 Hz så låter slaven där också - tydligt. En härlig matta med distdeltoner. Slaven har en träligt hög intermodulationsdist! Låter riktigt skräp, för det blir en blandning av en ton och skrammel i öronen.
Flyttar jag öronen till den aktiva sidan så hör jag ett svagt brus som moduleras lite med utslaget.
Står jag mitt emellan elementen så hörs inte så mycket av det högfrekventa, men det låter inte så starkt, men det låter ganska bra och den går riktigt djup ner, i alla fall uppfattar jag det så när jag samtidigt ser elementen slå 1 cm. Vrider man på mer så toppklipper förstärkaren plötsligt utan förvarning och det hörs ordentligt.
Jämförst med ACE2 så skramlar ACE2 mer och mer istället, så där slutar man att vrida på volymen när man fått nog av mitt 80-tal.
Alla tre är en riktig besvikelse.
Nu åker slaven ut ur lillkub. Den platsar inte där. Kan inte användas utan ett akustiskt LP filter i så små lådor. Fungerar kanske om man gör som på HIFIkit ock låter slavarna spela bak mot väggen.
Ska testa med två aktiva element istället, sedan måste jag optimera SNR i hela kedjan för att få ner det pysande bruset från det aktiva elementet.
Lillkub mäter ju bra gällande 2:a och 3:e ton, men man borde mäta 20 övertoner och vikta dem efter phon-kurvorna för att komma närmare öronens sanning. Sedan behöver jag power. Dags att inhandla Beringer kW kanske !?